HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focal Chorus 726V
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alucinor
Member

50 Posts

Posted - 2008/10/06 :  13:57:30  Show Profile  Visit Alucinor's Homepage Send Alucinor a Private Message
Hej!

Har sökt efter tester och utvärderingar av Focal Chorus 726V på internet, men kan inte finna några. Finns det någon här på forumet som hört dessa? Lyssningsintryck?

Mvh Alucinor

Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700.

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/06 :  14:19:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Lyssnade på 836V tillsammans med bladeliuselektronik på hifihuset i Örebro och kan inte annat än säga att det lät väldigt bra. De som känt mig ett tag vet att jag länge dragits med någon slags aversion mot JMlab/Focal då jag ansett dem vara riktiga neutrala hifitråkmånsar. I och med de nya berylliumserierna i de dyra skikten och de nya profile och chorusserierna anser i alla fall jag att Focal blivit en tillverkare av verkligt lyckade högtalare rakt igenom.

836V var alert, detaljerad, hyfsat exakta placeringar i ljudbilden, lättlyssnad - ingen lyssningströtthet trots en del skramlig musik. Gillade det jag hörde skarpt . De var inte de bästa jag hört på något, men var å andra sidan rätt så bra på allt....

Dock kändes det inte som att de grävde speciellt djupt i basen. Om jag skulle slå till på nåt i 800-serien skulle det kompletteras med en sub.

En test på 826:an finns på denna länk: http://www.homecinemachoice.com/files/reviews/HCC/HCC_145_072.pdf
och en test på techradar.com

Edit: skrev fel

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/10/06 14:21:59
Go to Top of Page

Alucinor
Member

50 Posts

Posted - 2008/10/06 :  19:46:38  Show Profile  Visit Alucinor's Homepage Send Alucinor a Private Message
Okej!
Tackar för svaret! Tyvärr ligger 800-serien lite utanför min budget. Möjligtvis skulle 816 kunna vara ett alternativ. Men om 836 är tunn i botten, lär 816 förmodligen bli en högtalare som spelar lite väl lite djupbas?

Mvh Alucinor

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/06 :  20:13:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Den person jag pratade med på hifihuset sa att om man jämför motsvarande modell mellan 700 och 800-serien så ger golvarna i 800-serien generellt djupare bas på grund av annorlunda avstämning med basportar. Alltså; 826V ger mer bas än 726V även om de har samma element.

Jag har lyssnat mycket på några av 800-seriens olika modeller i olika butiker och ingen av dem låter "tunnt", det tror jag inte du behöver oroa dig för. Tror däremot inte Focal har haft som syfte att krama ur de sista hertzen nedåt bara. Inte ens stativaren 806V kan beskyllas för att sakna bas. Tvärtom är mitt intryck att basen är en paradgren som chorusserien klarar utmärkt vad gäller kvantitet och kvalitet, snabb och slagkraftig - bara saknade de djupaste avgrunderna lite...

Ett problem tycker jag dock är att 700-serien aldrig finns för provlyssning någonstans. Man får liksom "gissa" hur den låter genom att lyssna på 800-serien vilket inte känns helt 100% bra. Jag berörde detta i denna tråd för en liten tid sedan.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70117

Edit; skrev fel igen, varför läser jag inte igenom innan jag postar?

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/10/06 20:15:28
Go to Top of Page

Alucinor
Member

50 Posts

Posted - 2008/10/06 :  22:42:09  Show Profile  Visit Alucinor's Homepage Send Alucinor a Private Message
All right! :-)

Hmm... håller med dig. Jag bor i stockholms området och känner inte till nån butik som har 726V för provlyssning. Funderar på om man ska be hembiobutiken ta hem ett par så man kan lyssna på dom.

Mvh Alucinor

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/10/08 :  10:34:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag bor i stockholms området och känner inte till nån butik som har 726V för provlyssning
Har du kollat med http://www.sontec.se/butik/

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000