HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam + Amphion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2008/09/27 :  18:29:02  Show Profile Send optimus a Private Message
Behöver lite hjälp o smakråd...
Har ett par Amphion Eon L idag som jag är nöjd med (+velodyne sub).
Ska uppgradera från min hemmabioförstärkare till en ren tvåkanalig förstärkare.
Arcam FMJ A38 ligger väldigt bra i pris just nu och jag funderar på att slå till. Har bara lyssnat på Arcam i kombination med Audiovector och tycker att de tillsammans blir en lite "kall" och "hård" kombination.
Kommer det bli samma klang med Amphion/Arcam kombon?
Och vilka andra förstärkare ska man inte missa i prisklassen upp till 15000:-?
Rör? Pure Sound A30 har jag lyssnat till väldigt kort och blev förtjust. Men den har lite ont om ingångar (behöver man alla hos Arcam'en egentligen) och ingen fjärr...

Tips mottages :)

Edited by - optimus on 2008/09/28 17:16:26

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/09/28 :  18:19:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Arcam FMJ A38 ligger väldigt bra i pris just nu och jag funderar på att slå till. Har bara lyssnat på Arcam i kombination med Audiovector och tycker att de tillsammans blir en lite "kall" och "hård" kombination.
Kommer det bli samma klang med Amphion/Arcam kombon

Beror lite på vilka Audiovector modeller som du lyssnat på tillsammans med Arcam,de med banddiskanten blir mycket lät hårda,kalla och även vassa enligt mig. Annars så är det väl en ganska spelglad kombi, pang på rödbettan och utan extra värme och mjukhet i ljudet som du själv säger. Personligen så upplever jag att Amphion låter bäst om någon del i signalkedjan har en liten aning värme i sig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2008/09/29 :  18:20:29  Show Profile Send optimus a Private Message
Japp det var de med banddiskant jag lyssnat på.
Tror jag ska lyssna in mig på lite rör och se/höra vad jag tycker om det.
Tack för ditt svar!

Edited by - optimus on 2008/09/29 18:20:49
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2008/09/29 :  19:34:38  Show Profile Send Apinator a Private Message
Har spelat rätt så, för att inte säga väldigt, mycket på just Ion L här hemma. Och det är precis som FBK säger att dom vill gärna ha lite mjukare elektronik. Pure Sound har jag också lyssnat på en del, och den låter bra, men jag skulle nog valt något med lite mer effekt åt Amphion då jag vill minnas att de gillade ganska bra med effekt. Prova dig fram, det finns rätt mycket förstärkare i din prisklass. Dessutom är Ion L en sjukt rolig högtalare med rätt förstärkare. Jag spelade även med Amphion Impact 500 samtidigt med Ion L och Danko Jones lät förbannat rått och rätt :-D

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2008/10/03 :  21:01:19  Show Profile Send optimus a Private Message
Har du något konkret tips på förstärkare med lite med kraft i?
Fins som sagt mkt att lyssna på och det ska jag också göra men jag vet knappt var jag ska börja =)
Ska testa Pure Sound, kanske Marantz och Primare.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2008/10/03 :  22:15:50  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig kanske en beggad Musical Fidelity A5, de dyker upp med jämna mellanrum. Väldigt trevlig förstärkare som ger massor av dynamik men ändå är lite rundare i ljudet. Jag spelade dom annars på Perreaux, deras små för och slutsteg, Silhouette heter dom, och det lät bra. Mindre dynamik men lite rundare och snällare ljud.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/10/08 :  10:50:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag gillar verkligen Musical Fidelity A5,men jag upplever också denna stärkare som åt det neutrala och med massor av dynamik. Du verkar söka efter något som har en viss värme i ljudet och kanske Primare kan vara något, men även Bladelius Thor 1a kan vara något. (2an har jag inte lyssnat på,så jag vet inte vilka skillnader det är exakt.)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000