HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behringer eller DBX eller???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2008/10/08 :  22:35:34  Show Profile Send Per F a Private Message
Vilka modifieringar görs på Behringer för att få dessa "bättre" och vilka gör det?
Blir det bättre ? eller blir det bara en mod

Bara jag

Edited by - Per F on 2008/10/08 22:36:13
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/08 :  22:37:58  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men det handlar inte bara om brusnivå och finneser utan hur musiken låter när den A/D, D/A omvandlats i dessa boxar. Jag har ju bara erfarenhet av Behringern och jag upplevde att den tog död på det underbara i mina Arum Cantus G1 diskanter.
Jag tycker att du ska komma och lyssna hos någon av oss som har dom här burkarna. Då tror ju jag att du kommer att inse att möjligheten till bra ljud blir mycket större med aktiv delning och eq.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/09 :  09:24:00  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det som verkar ta död på musiken är analog-delarna i DCX2496 inte digital-delen. Sk-tna 4558 i mängd. Dessutom är signalnivåerna helt fel för hajfaj. Läs detta som är en av många modar på weben:

http://www.pacifier.com/~gpimm/behringer.htm

Som Scorpion säger är den enklaste moden att köra passivt ut.

Jag köpte min DCX från Parts-Express, USA! Det blev billigare än Thomann. Har fortfarande inte byggt om eller testat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/09 :  10:56:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Gainmatchning är mkt viktigt när det gäller denna typ av prylar, både internt processorn men även externt mot slutsteg och signalkälla.

Jag anser att man kan vinna mkt vad det beträffar eventuella brusnivåer genom att lägga tid på detta.

Därtill så kan det även (i vissa fall) handla om hur många funktioner du väljer att använda i procesorn, varje tillagd funktion kräver sin del av DSP kraften vilket kan medföra nedsmustning.

En bra processor skall vara dimensionerad på så vis att den tillåter alla tillgängliga funktioner (compressor/limmiter, gate, EQ, PEQ, etc.) samtidigt och att man mäter av dess parametrar under dessa betingelser, en riktigt bra processor uppvisar ingen skillnad beroende på mängden funktioner som används.

Jag har själv valt att (har möjligheten att) använda endast delay, delningsfilter samt ett (1) PEQ filter, inget annat, jag har sedan lagt mycket tid på gainmatchning och det gör susen.

Självklart beror mängden av behövda funktioner på vilka omständigheter och utrustning processorn jobbar mot/med, har du ett besvärligt rum skall du givetvis använda de funktioner som underlättar, som ett exempel.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2008/10/09 :  11:06:30  Show Profile Send Per F a Private Message
Intresant läsning detta
http://www.pacifier.com/~gpimm/behringer.htm
Detta är kanske vägen att gå? Någon som provat detta.?

Bara jag
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/10/09 :  20:18:49  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Som sakt, det är bara min erfarenhet av en burk! Jag tycker det är kul/bra att det funkar för många andra, och som jag sa är jag rätt sugen själv, men det tar emot att handla något som är ett fantastiskt verktyg men inte gör musiken rättvis ur mina högtalare.

Jag kanske ska ha en moddad eller någon med bättre spec?

Vänligen
AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/10 :  06:35:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag kanske ska ha en moddad eller någon med bättre spec?

Med all respekt för att Begringer är prisvärda, inget snack om den saken, men varför köpa någon apparat för att sedan ganska omgående ge sig på att modifiera den ?

Det är ju inte så vi resonerar när vi köper CD spelare eller slutsteg (denver undantaget, också prisvärda för övrigt).

Detta är ju som att resonera något i stil med :

"äsch, jag köper den för den är billig, när jag väl moddat den så låter den säkert bra också"

När tänkte vi så senast vi skulle köpa en cd eller förstärkare ?

Jag ställer frågan igen, är dessa apparater inte lika intressanta och viktiga för oss som våra andra komponenter i signalkedjan ?

Jag vill hävda att det kan vara av yttersta vikt att en processor håller måttet, en kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk osov...

Har man för avsikt att bara använda den som utvecklingsverktyg vid framtagandet av passiva filter eller liknande så är det en annan sak, men skall den få bo i vår anläggning permanent så är det väl värt mer.

AA igen :

quote:
men det tar emot att handla något som är ett fantastiskt verktyg men inte gör musiken rättvis ur mina högtalare.

Helt rätt resonerat enligt mig, se er omkring, i denna tråd finns en uppsjö alternativ, inte ens i närheten av lika många som vi går igneom när vi köper CD spelare, men ändå.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/10/10 :  08:44:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Med all respekt för att Begringer är prisvärda, inget snack om den saken, men varför köpa någon apparat för att sedan ganska omgående ge sig på att modifiera den ?

Vi är på Teknik&DIY, där vi som inte kan hålla fingrarna i styr håller till. Jag skulle nog tom drista mig till att säga att analogdelarna i flertalet av diskuterade apparater är långt ifrån vad man borde kunna kräva för hajfaj. Självklart finns det färdiga produkter men då syns det på prislappen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/10/10 09:02:38
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/10/10 :  18:23:54  Show Profile Send Joda a Private Message
En Behringer gick att hämta på Preem idag.
Beställde från hifikit till ett vad jag tycket oemotståndligt pris.

Det fanns många trevliga alternativ men tyvärr inte till ett pris jag är beredd att betala.
Tack för all hjälp.

Får se hur den låter innan man moddar något.

Dessutom blir det massa labbruk.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/10 :  19:54:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
David, allt som skrivits här är ur andras perspektiv, det betyder inte att ditt val är på något vis felaktigt, det är du som får känna efter, passar det dig så är andras åsikter sutomatiskt helt irelevanta, det är du som avgör om det passar dig, ingen annan.

Jag hoppas du blir nöjd, och jag håller med dig, det är inte direkt "gratis" om man vill upp ett par snäpp på proffs sidan, lyckatill och kör hårt, och framför allt - ha kul.

Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/10/10 :  19:56:10  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Grattis David!
Du kommer garanterat att ha många härliga stunder med den

Martinsson, reVintage:
Det låter som att vi är rätt överens på det här området, det tycker jag är bra!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/10/11 :  13:13:27  Show Profile Send Joda a Private Message
Första lyssningsintryck...

Kanske bränt slutsteg och en bas

Vet inte vad som hänt men det brusade i höger kanal för att sedan tystna till en lägre nivå. "Kanske behövde lite uppvärmningstid" Men ingen musik ur höger fullregister. Konstigt. Tittade igenom alla inställningar. Allt stämmer.
Nånting luktar bränt.
Luktar runt lite.
Råkar sniffa nära basreflexporten.
Två röda senare är power bruten.

Faspluggen är VARM, eller snarare HET. Korgen som också är i aluminium är varm.
Förhoppningsvis skedde belastningen (troligen i form av DC) under en längre tid och massan runt talspolen åt upp det mesta innan allt hann bli förstört.
Elementet visar fortfarande rätt ohm så jag hoppas det är helt.

Någon som vet hur ett Zapsolute mk2 hanterar DC? var kopplat på balanserade ingången.
Hoppas inte steget har brunnit bara.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/10/11 :  16:02:29  Show Profile Send Joda a Private Message
Slutsteg och högtalare verkar ha klarat sej. Båda spelar utan Behringern inkopplad.

Behringern är den att skylla på.
på utgång 5 0,9mV
på utgång 6 låg det -270mV
Detta utan signal och all kanaler mutade.

Konen har alltså rört sej inåt så att det inte märktes att det låg DC på.

*EDIT*
efter noggrannare mätning är resultatet ännu värre.
Nästan 1V på utgången.
Mätta mellan följande pin.
utgång; 1-2; 1-3; 2-3
1 -11,4 -12,1 0,6 mV
2 -11,5 -11,9 0,3 mV
3 -10,6 -11,4 0,7 mV
4 -9,9 -10,4 0,4 mV
5 -14,4 -15,1 0,6 mV
6 -533 497 -960 mV

Is that him?
That's the buffet table.

Edited by - Joda on 2008/10/11 16:32:48
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2008/10/11 :  17:25:15  Show Profile Send Michael a Private Message
Tre 4580-op-delar inblandade, innan de sitter en konding. De är specade till typ 0,5 och max 3mV. Sedan beror det ju på kopplingen/förstärkningen hur mycket det max borde bli på utgången.

Det är mätningen mellan pin 2 och 3 som är relevant. Utgång 6 verkar paj.

Har du inte ett DC-servo i ZAPsoluten så kommer det DC ut. Om det sitter ett DC-servo så finns det nog en gräns för hur mycket DC den kan trolla bort. Var gränsen går vet jag ej.
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/10/11 :  17:52:23  Show Profile Send Joda a Private Message
Ska sitta DC-Servo i den. Var nog det som räddade elementet. Den åt nog upp så mycket den kunde och lämnade lite kvar till steget.
Tillräckligt lite för att inte bränna elementet på ett par sekunder som -960mV skulle gjort förstärkt.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/10/13 :  16:11:11  Show Profile Send ud a Private Message
HiFiKit ringde just och sa att dom skickar en ny idag,
och bipackar retursedel till den trasiga som jag alltså
inte behöver skicka innan den nya kommer.

Bra service tycker jag!!!

Ps. Det var alltså jag som köpte (betalade) den och inte min son. Ds.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/17 :  10:22:41  Show Profile Send marran a Private Message
Jag väcker den här tråden igen med lite funderingar.
Jag klurar lite på om jag ska köpa en Driverack PA eller Behringer dcx för att styra mina dipoler som har legat i pipelinen nästan 2 år nu. (Tannoy 12" coax och rcf 18" basar)

Ett första problem är att jag har obalanserat ut från försteget, hur löser man det? I Driverack PA-manualen hittar jag inget om obalanserat, behringer har jag läst ngnstans (svalander?) ska funka med båda, vet dock inte hur.
Jag har bara balanserat in på bassteget (gammalt jbl/urei), mellan och diskant är små nätta klass-A med obalanserat in, så även här får jag eventuellt problem.

dbx:en verkar vara en lite mer "färdig" lösning, men bättre analogdelar än behringern, kan detta stämma. Jag är inte så sugen på att köpa en burk för att behöva öppna den och härjas det första jag gör, jag ser gärna att den är bra från start.

Har läst igenom manualerna och dbx:en framstår som betydligt mer kompetent, man vet precis vad man får i form av parametrisk eq (som jag behöver både till dipol-korrektion, korrigera för avrullning pga lågt qts på basen, och snygga till frekvensgången på diskanten), det står i klartext att det är 3 peq på diskant och 2 peq på mellan/bas, detta borde rimligtvis räcka. Dessutom ställbart q, och både shelving highpass, lowpass och vanlig "bell"

Behringern verkar ha olika många peq beroende på vad man använder för andra funktioner, och hur branta filter man har, med andra ord inga klara besked. Bra o och för sig att man kan flytta runt processorkraften, men jag kan inte hitta ngnstans hur mycket man kan belasta den maximalt, så det känns lite mer som grisen i säcken. Dessutom kan man inte ställa q för shelving highpass och lowpass, och det skulle jag nog vilja kunna göra.

Prismässigt är inte skillnaden så stor, det är helt klart fördel dbx för mina behov, frågan är bara hur det funkar med det obalanserade. En annan grej som saknas på dbx är dator-interface, det vore smidigt att slippa sitta och pilla på en jätteliten skärm. En dbx 4800 via nätverk hade varit fint, men det är lite andra pengar det :)
Begagnatmarknaden verkar svår, jag hittar knappt något alls, jag hade gärna köpt beg, då skulle man kanske till och med ha råd med en dbx 260, och få lite fler eq:ar att leka med, jag inser att jag kommer att ligga på gränsen och ha använt nästan alla peq med dbx PA när jag gjort de korrigeringar som högtalarna kräver.

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2008/12/17 10:24:19
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/17 :  11:24:41  Show Profile Send marran a Private Message
Efter lite letande på nätet hittade jag även denna: http://groundsound.com/dcn23.html
Fördelar är väl USB-interface och att den är specialgjord för hemmabruk, så jag har inga limiters och andra funktioner jag ändå inte kommer att använda, och den är anpassad för typiska signalnivåer inom hifi.
Dock dyr (>600¤ och då som kit utan kontakter och låda, så totalt kasnke 7-800¤) och oprövad

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/12/17 :  17:40:59  Show Profile Send ud a Private Message
Minnet i Behringern tar fort slut.
Räcker inte om man har 3-vägs och sen vill både EQa och delaya.

Jag kör obalanserat ut från preampen in på hot och ground, funkar bra.
Ut till ena slutsteget kör jag oxå oballat men med en konding i serie
då den ger ca 20mV ut mellan hot och ground.
Mellan hot och cold ligger det på under 1 mV.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/17 :  22:40:44  Show Profile Send marran a Private Message
Tack för svaren, då går Behringer bort mao...jag behöver både 3-vägsfilter, delay och peq.

Ngn som har en dbx som har lust att mäta dc på utgången mellan hot och gnd? Visst borde det gå att koppla även den på det sätt ud beskriver?

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/27 :  18:35:26  Show Profile Send marran a Private Message
Bumpar denne igen med nya frågor!

Jag såg att det tipsades om Peavey vsx, hittade den på thomann http://www.thomann.de/se/peavey_vsx_26.htm och läste manualen. Den verkar vara en betydligt modernare och kraftfullare burk än dbx driverack pa, med usb-anslutning till dator, fem peq/utgång och digital in (AES-EBU), i övrigt verkar de ganska likvärdiga.
Frågan är bara hur bra analogdelarna är, och ljudkvaliteten? dbx verkar ju ha gott rykte, men Peavey? Någon som provat?

Prisskillnaden är ungefär en tusenlapp, fördelar med DBX är väl varumärket och ryktet (och priset), Peavey har fler funktioner och verkar ha mer processorkraft (ungefär motsvarande en dbx 260 vad jag kan förstå, och dessutom usb-interface)

Edit: Peaveyn finns på musikbörsen för 5200kr, dvs ungefär lika mkt som en DBX driverack PA, så prismässigt verkar det vara lika

Edit2: efter att ha googlat lite har jag kommit fram till att peaveyn inte har ngn analog volymkontroll på utgången, vilket verkar ge problem med brus om man inte har volymkontroller på ingångarna på slutstegen, och det har inte jag. Dessutom funkar inte usb-interfacet, utan man kan bara göra presets i datorn, men måste föra över med usb-minne. Det förta går ju att komma runt genom att fixa lite signalbegränsning i form av spänningsdelare på utgången, bara ett par motstånd inbyggda i kontakten, lätt att ordna.

Ett annat problem är att den inte fixar obalanserad signal utan transfortmator tydligen, annars uppstår en massa brumm o grejer. Då springer det ju helt plötsligt iväg lite prismässigt, vad kostar såna trafosar och hur stora är de?

Edited by - marran on 2008/12/27 21:02:14
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/12/27 :  23:50:56  Show Profile Send Joda a Private Message
Jag lyckades aldrig hitta en bra lösning för att konvertera balanserat till obalanserat.
Transformatorn borde inte vara så stor men jag skulle tro att en bra sådan blir på ett par hundra. Bara en gissning dock.

2496 är en bra burk. Låter helt ok med acceptabel brusnivå. Det hörs knappt vid lyssningsposition som det är nu. Bara när det är helt tyst i övrigt. Men då ska tilläggas att första lysdioden blinkar till lite då och då vid normal volym. Alltså signalen är nu så låg att VU metern knappt triggas. Vilket betyder att den kommer att låta betydligt bättre när gainen är matchade för att utnyttja analoga och digitala delen till fullo. Lär dock som sagt till en dämpsats på alla utgångar och en högre insignal.

Du borde försöka låna någon och testa. Alternativen är ju över dubbelt så dyra liksom.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/28 :  09:47:06  Show Profile Send marran a Private Message
David Web: Tyvärr går Behringer bort pga att det saknas processormuskler (eller om det är minne) för det jag ska ha den till, jag behöver parametrisk eq:ar på alla utgångar, delay och branta filter. Då måste jag ha 2 st Behringer, och så är det ju lika bra att köpa ngt för dubbla pengarna som faktiskt innehåller det jag behöver.

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/28 :  19:40:00  Show Profile Send marran a Private Message
Efter ytterligare surfande har jag konstaterat att en dbx 260 går att hitta för under 700 dollares + frakt moms och tull, fortfarande rätt mkt pengar men definitivt billigare än i sverige.

Vidare har jag hittat BBE ds48 som finns nämd tidigare i tråden. 4 in/8 ut är mer än jag behöver, och den verkar ha tillräckligt med peq också, fungerande data interface, och kostar runt 300$ på ebay. Har någon erfarenhet av denna burk? Den verkar grymt lovande, vet någon om den finns i europa till vettiga pengar?

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/01/23 :  08:45:48  Show Profile Send marran a Private Message
Jag bumpar den här, eftersom den innehåller så mycket info för de som är intresserade av dsp-filter.

Jag har nu fått hem mitt filter, det blev ett Alto maxidrive 3,4. Efter lite rattande känner jag mig mycket nöjd med flexibilitet och interface, har inte lyssnat än.

2 in 6 ut
individuellt delninsfilter på varje utgång, alla valiga filterfunktioner upp till 48db LR
6peq på varje in och utgång, kan väljas helt fritt mellan High shelf 6 eller 12dB/Oktav, Low shelf dito, och peak med ställbar q.
Delay på alla in/ut ställbar i steg om 1ms
Serieport för anslutning till dator.
En massa minnesplatser.
digital AES-Ebu ingång

Framförallt eq-inställningarna är värdefulla om man kör dipol, speciellt om man som jag har element med låg qts så man måste eq:a för det också.
Även möjligheterna till assymetriska filter är mycket värda.

Prismässigt landade det på under 4000kr från engelska eBay. Nu ska jag löda xlr-kablar :)

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000