HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behringer eller DBX eller???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2009/01/23 :  11:21:21  Show Profile Send Per F a Private Message
Hittade två typer av den en
maxidrive 3.4
Och en
maxidrive 3.4pc

Vilken köpte du,
Väntar med spänning på en rapport, om den brusar mm..

Bara jag
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/01/23 :  22:58:21  Show Profile Send marran a Private Message
Det finns ett gäng, den jag köpte heter maxidrive 3.4
Den aktuella versionen heter maxidrive 3.4+, vad skillnaden är vet jag inte, manualerna och pc-grnässnitten verkar vara identiska.

Den finns även i en "light"-version som jag inte kommer ihåg vad den heter, som saknar pc-interface och om det var ngt mer, och i den som du hittat, "pc"-versionen som saknar manuellt interface och bara har via pc. Antagligen bra vid fast installation så ingen kan pilla, mindre smidigt som hemanvändare då man vill göra snabba ändringar.

Alla xlr-kablar är nu lödda, jag har inte mätt upp ngn dc på utgångarna, plockar signal mellan hot och gnd till de 2 oballade slutstegen, och vanligt balanserat till det balanserade.
Nu har jag även varit och köpt ekk som jag ska ha till att koppla in basarna till slutstegen, imorgon är den stora inkopplingsdagen!

Jag återkommer med rapport då

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/01/24 :  14:26:26  Show Profile Send marran a Private Message
Nu har höger kanal spelat, lät lovande trots obalanser mellan registren och antagligen eq som är helt åt skogen. Nu har jag måånga timmar framför mig med filterpyssel...

Ang brus så var det lite i diskanten, hörbart 1m från högtalaren. Då ska man komma ihåg att Tannoy-elementen är rätt ordentligt känsliga. Vidare så hördes ingen skillnad om jag mutade utgången, så det kan ha varit slutsteget, får experimentera mer med detta framöver, just nu är jag bara glad att ha fått ljud i skiten efter nästan 2 års byggande!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/24 :  14:54:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Grattis!

Det finns nu som du säger mkt att leka med, jag rekomenderar att du passar på att mäta in de olika registren för att se vart de trivs och sätta delningen därefter, skulle du finna att det finns glapp så prova att eq'a försiktigt, finns där överlapps möjligheter så låt öronen avgöra vad som funkar bäst.

Om du inte har möjlighet att mäta så är det bara att lyssna, man kan åstadkomma väldigt mkt med att leka med olika delningar, sköter man detta rätt så kan man minimera eller helt eliminera behovet av EQ.

Kolla även om det finns behov av delay mellan elementen så de hamnar på rätt tidsaxel, vid högre delningsfrekvenser kan millimetrar gör skillnad.

Lycka till och grattis!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:15:32  Show Profile Send marran a Private Message
En rapport såhär efter några dagar:

Jag har problem med brus när jag går från balanserat -> obalanserat, plockar just nu signalen mellan hot och cold, har försökt knyta cold till gnd utan resultat, då fick jag dessutom brum.
Kopplar jag bort delningsfiltret så är det knäpptyst däremot, och likaså basregistrena som jag kör balanserat in i ett JBL-steg är knäpptyst. Så nu är jag ute efter någon omvandlare balanserat -> obalanserat, ska kika lite efter trafos.

Alternativet är ju balanserade slutsteg, det vore det ultimata, men det har jag inte råd med just nu, hellst skulle jag vilja ha 4 kanaler Zen v9 till mellan och diskant, men det får bli ett framtida projekt.

I övrigt funkar filtret bra, börjar få hyfsad stil på ljudet nu tror jag, bara "på örat" än sålänge dock.

Edited by - marran on 2009/01/28 17:17:46
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2009/01/30 :  22:18:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag följer dina äventyr med spänning Marran. Jag funderar på en liknande lösning i framtiden.

Mvh Magnus
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000