HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behringer eller DBX eller???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/10/05 :  20:55:55  Show Profile Send Joda a Private Message
Ultreadive eller Driverack eller???

Ljudkvalité
Användarvänlighet
Finesser
Prisvärdhet

Någon som vet brantheten på DBXn? Står inte någonstans i manualen.

Måste ju filtrera/dela mina tappade horn.
Får ju inte kosta en förmögenhet heller.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/05 :  21:17:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har DCX2496...

Ljudkvalitét: OK, brusar en del, men det borde inte störa hornen.
Användarvänlighet: Tycker den är lätt att komma igång med, har ej testat PC-gränssnitt.
Finesser: Tillräckligt många, för att man skall kunna förstöra mer än man fixar.
Prisvärdhet: Bra skulle jag säga, även om DBX:en säkert är bättre rent head-to-head.

Skulle tro att DBX har, liksom DCX, valbar branthet och alignment, typ 6,12,18,24,48, Butterworth, Linkwitz osv....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/10/05 :  22:14:02  Show Profile Send Joda a Private Message
Brus?
Ska vara med och dela uppåt också mot fullvägare så det får ju inte vara som ett hav ifrån den.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/10/05 :  22:27:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag hade väldiga problem med brus, då jag körde ultracurve och ultradrive i serie (känslighet på högtalarna 93-95 dB). Var för sig var inte bruset störande på något sätt. Ohörbart i lyssningposition.
Ultradriven var väldigt enkel och bra att jobba med, med alla finneser jag behövde och inte visste jag behövde. Grymt prisvärd.
Det är möjligt att driveracken spelar i en högre division, men så kostar den betydligt mer.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/05 :  23:04:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man har horn så kan man höra att det brusar något men knappast under musik. I alla fall inte på någon meters lyssningsavstånd. Mäter man på en Driverack eller Behringer får man S/N -96dB. Men en sak som kan försämra S/N är det tillskott man får vid inkoppling av det grafiska och parametriska filter. Ett analogt elektroniskt filter brusar också och kanske t.o.m något högre.

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/10/06 :  07:10:06  Show Profile Send matsj a Private Message
David: Du kan välja branthet mellan 6-24db på dbx driverack. Jag sätter min röst på Dbx,fastän den har en grej man MÅSTE tänka på. Du MÅSTE stänga av slutstegen FÖRE Dbx en , annars hoppar konerna ur sina korgar.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/06 :  07:39:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Du kan välja branthet mellan 6-24db på dbx driverack. Jag sätter min röst på Dbx,fastän den har en grej man MÅSTE tänka på. Du MÅSTE stänga av slutstegen FÖRE Dbx en , annars hoppar konerna ur sina korgar.

Avstängnings "knallen" gäller så vitt jag vet bara Driverack PA, (jag har inte märkt något på min 260)

Jag är inte säker, men har inte PA modellen upp till 48dB/Okt LR BS BW som de andra ?

Beträffande 260 modellen, för min egen del så har jag inte märkt av något brus (sens 108dB/W/m i hornen), jag har dock uppgraderat mjukvaran i min.

Det kanske är dumt att nämna 260 modellen då den är betydligt dyrare än PA, eller DCX'en från beghringer, det är lätt att det blir missförstånd.

Det finns ju en hel uppsjö andra fina processorer som inte behöver kosta skjortan, väldigt ofta ser man bara behringen eller dbx, men det finns många däremellan och runt omkring, här är några av dem :

- Ashley, Gott ryckte, säkerligen bra.

- LEM, Helt ok, klart intressant.

- BBE, Ingen aning

- Prophon, Svenskt, misstänkt lik ovanstående.

- Yamaha, Nykommling, säkert helt ok.

- Electrovoice, EV är aldrig fel, men aldrig särskillt billiga heller.

- Peavy, Lite för hysterisk för min smak.

- TC electronic, Snyggast hittills, säkert lika bra som dyr, väldigt.

- BSS, Ansedd av många att vara det bästa man kan få tag i.

- DBX Drieverack, Gott ryckte i industrin.

- Xilica, lite knepigt anv. gränssnitt men helt ok.

- EAW, kan vara kostsamt, men med kvalité därefter.

- QSC, duktiga på signalprocessing och driftsäkerhet, amerkianska.

Kommer ni på fler alternativ (finns säkert hur många som helst) så släng gärna fram dem.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/10/06 07:59:33
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/06 :  08:03:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Brus...ja nåt hav är det inte...jag delar ju helaktivt med min behringer dvs. diskanten med en känslighet på 94dB får allt "grundbrus" rätt in, medan signalen dämpas rejält.

edit: Alltså hörs det som ett bakgrundsbrus, men bara när man lyssnar nära högtalaren, det är inget jag tänker på (hör) från lyssningsposition.

Har du fullvägare efter med passivt dämpad diskant lär du inte få några större bekymmer.

Även DCX knäpper vid av och påslag, men det flyger inga koner alla fall.

Edited by - Magils on 2008/10/06 09:29:56
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:13:32  Show Profile Send matsj a Private Message
PA modellen har bara upp till 24db/okt. 260 upp till 48db/okt.
Det står i manualen sida 25.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:34:38  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Avstängnings "knallen" gäller så vitt jag vet bara Driverack PA, (jag har inte märkt något på min 260)
Det har ju hänt någong gång tidigare att jag glömt bort mig och gjort fel. Jag tror inte att den bumpen som dBx 260 producerar kan vara särskilt skadlig. Om man sedan tittar på data specifikationerna på olika filter så anger man ungefär samma värden hos alla fabrikat... -94, -96dB. Men så har jag sett bättre värden på vissa filter som vänder sig till hifi-konsumenten. Det är bara så att man då mäter S/N i förhållande till en ibland inte änns angiven högre utnivå för att på det viset förbättra värdena. Det är så det går till i hifi-världen till skillnad mot proffsvärlden.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:42:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
PA modellen har bara upp till 24db/okt. 260 upp till 48db/okt.
Det står i manualen sida 25.

I stand corrected, som den "Man" jag är så läser jag aldrig manualer :) och beviserligen så blir det fel ibland.

Man klarar sig mkt bra med 24dB/Okt, detta är mer eller mindre en standard, många filter erbjuder inget annat och det går alldeles utmärkt ändå.

Som "regeln" säger "sist på först av" när det gäller slutsteg, speciellt om de är uppgainade.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:59:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ursäkta lite OT.
quote:
som den "Man" jag är så läser jag aldrig manualer :)

Zeb Macahan läser aldrig några manualer!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/06 :  10:20:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tittade lite på TC XO24 innan jag köpte dBx260. Jag tyckte då att den var väl dyr i förhållande till vad den kunde göra. Det var bara ett dubbelt tvåvägsfilter och därför behöver man två burkar i stället för en om man använder dBx260. En tråkig sak med TC som även gäller dBx och de flesta andra är att den interna samplingsfrekvensen bara är max 48KHz. Men TC har digital ingång. Jag äger sedan tidigare tre produkter från TC. Två sycken TC-finalizer96 och deras reverb M3000. Jätte bra grejor vill jag lova.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/06 :  14:01:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kan jag lätt tänka mig, det gammla 2290 reverbet gick ju inte av för hackor det heller precis :)

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:21:01  Show Profile Send Joda a Private Message
Tack för all hjälp.

Känns då som att Behringer Ultradrive (DCX2496) är det som är mest prisvärt. 3200kr.
Är ju inte billigt det heller men det är väl där det hamnar om man ska ha något annat än analoga filter. Som visserligen inte heller är billiga.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:20:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kolla om du inte kan hitta en beggad...

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:45:09  Show Profile Send gcs a Private Message
3200 spänn! Det är jätte billigt med tanke på vad man får. Man får ett tvåkanaligt 3-vägs delningsfilter med tre olika typer av filter, grafiska eq, parametriska eq´n i varje band och delejer i varje band. Ett analogt delningsfilter av typ dBx kostar nästan lika mycket och då är det bara ett delningsfilter utan några eq´n och annat.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:57:04  Show Profile Send matsj a Private Message
Titta hos Thomann.de där säljer de dbx driverack PA + PX till bra priser. De har även kit med mic. PX funkar kanske för dig 2 in o 4 ut, 2 högpass o 2 sub.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=8ef80db2cd1ce8bcd75a78f7c8bb9f24&sw=driverack&x=4&y=2

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/10/06 :  21:55:16  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Även ultradriven är billigare på Thomann. 2744:-

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/07 :  07:23:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ja vad skall man säga, billigare är nog svårt att hitta om man skall köpa nytt, schyssta bundle lösningar på PA och 260, men vad är det för mickrofon ? det ser ju inte ut som DBX egna RTM.

Jag kan hålla med gcs i det han säger, man får mkt för pengarna och det är nog så att Begringer är svårslaget när det gäller prisvärdhet.

Men tänk även såhär, en bra processor är något man kan ha glädje av länge, speciellt om man ger sig in i DIY svängen, så fundera en gång till på om du kanske känner att det är värt att lägga lite extra och få något annat än det absolut billigaste, vi resonerar ju på detta vis i andra sammanhang (cd steg etc..).

Det finns som sagt ett rätt stort utbud (se ovan), men lustigt nog ser man uteslutande mest Behringer här på forumet, med ett fåtal undantag, är processorer inte lika viktiga som övrig utrustning, är det inte viktigt att sondera terängen ?

Edited by - martinsson on 2008/10/07 07:26:41
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/10/07 :  10:41:17  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har haft Behringer DCX2496 ganska länge nu utan att ännu fått gjort någon modd. Det går faktiskt riktigt bra ändå. Ljudkvalitén är bra. Det finns flera väldokumenterade modifieringsförslag från en ganska enkel bypass av utgångs-OParna, som tydligen lyfter ljudet en hel del, till ombyggnad för fler pengar än den kostade, men då har man fått en fullfjädrad 6-kanals förförstärkare av riktigt hög klass. Josef Svalander använde DCX ett tag, så här skriver han på sin webb: http://www.svalander.se/anlag/filter.htm .

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/10/07 :  22:27:24  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Jag hade möjlighet att testa en DCX2496 ett par veckor när jag labbade med filterdelningen i mitt senaste högtalarbygge. Måste säga att det är en otroligt kul låda! Jag var rätt övertygad om att "gå över" till helt aktiv drivning, tills jag kopplade tillbaka till pasivt filter (med vettiga komponenter) och upptäckte vad mycket diskantdetaljer ja missat med Behringen. De där magiska bara dog.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/07 :  23:34:42  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
jag kopplade tillbaka till passivt filter (med vettiga komponenter) och upptäckte vad mycket diskantdetaljer ja missat med Behringen.

Nu har jag aldrig själv haft DCX2496 men jag har en kompis som har ett sådant och en DEQ2496. Jag har för mig om jag nu inte har fel så innehåller den senare ett grafiskt filter som rätt inställt kommer att fixa till både bas och briljansen i HF området. Om man nu måste köpa två Behringer burkar så kommer vi prismässigt att närma oss en dBx260 som faktskt innehåller allt detta som vi behöver för att få till ett kanon bra ljud.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/08 :  13:17:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message

- Ashley, Gott ryckte, säkerligen bra.

- LEM, Helt ok, klart intressant.

- BBE, Ingen aning

- Prophon, Svenskt, misstänkt lik ovanstående.

- Yamaha, Nykommling, säkert helt ok.

- Electrovoice, EV är aldrig fel, men aldrig särskillt billiga heller.

- Peavy, Lite för hysterisk för min smak.

- TC electronic, Snyggast hittills, säkert lika bra som dyr, väldigt.

- BSS, Ansedd av många att vara det bästa man kan få tag i.

- DBX Drieverack, Gott ryckte i industrin.

- Xilica, lite knepigt anv. gränssnitt men helt ok.

- EAW, kan vara kostsamt, men med kvalité därefter.

- QSC, duktiga på signalprocessing och driftsäkerhet, amerkianska.

Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2008/10/08 :  20:03:10  Show Profile Send Michael a Private Message

XTA DP448, DP446, DP444, DP424

DEQX PDC-2.6P, med volymkontroll
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2008/10/08 :  21:54:10  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Som sagt, jag har inget emot dessa boxar, jag är själv rätt sugen på en, med tanke på enkelheten att fixa/justera filter delning, branthet eq etc.
Men det handlar inte bara om brusnivå och finneser utan hur musiken låter när den A/D, D/A omvandlats i dessa boxar. Jag har ju bara erfarenhet av Behringern och jag upplevde att den tog död på det underbara i mina Arum Cantus G1 diskanter.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000