Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/10/31 : 07:56:40
|
Ja, det är viktigt att den elektriska förbindelsen görs på rätt sätt. De sämsta överföringarna jag haft har varit elektriska. Det har låtit riktigt uselt när man fuskat med digitalutgångarna. Men den bästa överföringen har också alltid varit elektrisk. Toslink hamnar någonstans i mitten.
Att en del felet skulle sitta i hjärnan är väl ingen omöjlighet det heller, vi är ju hjärnskadade allihop som håller på med det här enligt somliga.
Det finns inga jittermumsare med toslinkutgångar, däremot toslinkingångar. 90% av alla som testar det här, däribland jag, anser elektriskförbindelse är bäst, 10% anser att det inte är någon skillnad eller att optisk är bättre. Var och en får dra sina slutsatser utifrån detta. Själv bildar jag min egen uppfattning utifrån vad jag hör, inte utifrån vad någon guru skriver.
Men det var ju inte det här som tråden handlade om och det här har ju diskuterats många gånger tidigare.
Mitt svar på den ursprungliga frågan är att satsa några hundralappar extra på en bättre optisk kabel. Om man köper någorlunda vettig elektronik så förutsätter man ju att konstruktörerna har gjort det mesta för att optimera ljudkvaliten och inte haft inställningen att "det här stuntar vi i för det kan inte ha någon betydelse", utan faktiskt testat allt som kan påverka ljudet. Då är det ju korkat om vi själva inte gör samma sak med det som vi kan påverka. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|