HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Grand Coupe
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2008/10/27 :  21:45:06  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Skulle vilja veta lite om dessa. Framförallt vad nypriset i Sverige låg på, och vad dom kan tänkas vara värda begagnade i mycket fint skick.
Har letat på nätet men inte hittat så mycket.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/27 :  22:22:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tror dom låg på runt 15000kr nya, har sett dom för ca 6000kr beggade och det är nog ett ganska rimligt pris. Påminner lite om Dynaudio 1.3 i karaktären och är ganska trögdrivna med 85db känslighet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:37:31  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tack för infon Goldfinger.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2008/10/31 :  05:19:01  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ägde ett par för ett gäng år sen. En högtalare som jag saknar än idag och ångrar att jag sålde. Mjuk och silkeslen diskant med mycket fin botten för en stativare. Högtalaren vart dock aldrig tråkigt på nåt sätt.

Men krävde dock som sagt MASSOR av effekt.

Fick en Denon PMA 1500r att klippa på ganska moderata volymer, vilket jag inte lyckats med innan. Den ger förstärkaren ger 2x70w i 8ohm och en 2x140w i 4ohm. Strömstyrkan är väl på en 60-70 amp, så den var inte direkt svag ändå.

Skulle nog också säga en 6000kr idag, men det är dom lätt värda. Finishen är sjukt fin på dessa!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2008/10/31 :  12:45:06  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Dock så bör dessa spelas med försiktighet, har för mej att dom inte har några kortslutningsringar (eller vad det nu heter) på elementen så dom tål inte för stora konutslag speciellt bra och kan fastna i ändläget.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/31 :  14:48:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Stämmer in i lovorden! Dessa är ett par riktiga guldklimpar om man vill ha ett varmt, avslappnat och detljerat ljud med ovanligt bra botten för att vara stativare.

Kanske inget för den som önskar studiomonitor-sound, eller lutar åt det allmänt analytiska dock.

Rummet jag lyssnade i var helt obehandlat och ca 25 kvadrat. Var inga problem för dem att fylla upp rummet med välljud.

Vad jag minns var det ett rörförsteg (Audion??) samt ett NAD 218 som drev dem med Meridian-CD som källa.

Allt fungerade, hårdrock, jazz, klassiskt, osv... En riktig allätare förutsatt att man själv vill ha ett lite varmare och mer laidback-sound.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000