HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter det när man har fasfel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/31 :  14:36:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja hur låter det när man har fasfel i sin anläggning. Hur tar man reda på var fasfelet sitter. Går man istället till sin lokale radio/TV-handlare eller till någon hos EXPERT och ber om hjälp, hur och vad gör man. Man kan ju också ha fasfel i sin hemmabio, hur märker man det. Det kanske ändå är bättre med en monohögtalare för då slipper man problemet.

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/10/31 :  14:49:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm... Ser till att röd tåt är på röd kontakt och svart tåt på svart kontakt??

Hur det låter med fasfel? Dålig/ingen bas, platt ljud, allmännt tunnt och hårt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/10/31 :  15:14:28  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei, en test jeg publiserte på et annet forum:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=10564.0
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/10/31 :  17:03:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Fasfel som jag upplevt dom har varit i både bemärkelsen felkopplade högtalare men också mellan olika högtalarkonstruktioner, klart är att man tappar fokus i ljudbilden, fenomenet fasvridningar märks som jag upplevt det tydligast vid komplex musik med väldigt mycket information och frekvensvariationer på kort tid, problemet ligger som jag förstått i filterkonstruktionen där signalbehandlingen inte är konstant i tid vid alla frekvenser, man får med andra ord en varierande signalfördröjning genom filtret för att beskriva det enkelt. Ett tillfälle då jag upplevde detta tydligt var när jag jämförde mina dåvarande och för övrigt utmärkta B&W Matrix 805 mot et par Intelligent sound IS6 Pro, med IS högtalarna var fokuseringen i ljudbilden orubblig oavsett komplexitet i musiken medan 805orna uppförde sig betydligt oroligare med ett fokus som varierade kraftigt beroende på musikmaterial, hade faktiskt inte tänkt på det förrän de blev jämförda med IS högtalarna som är faslinjära,(enligt konstruktören).

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000