Author |
Topic |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 10:14:04
|
Jag läste lite om XRCD för ett tag sedan och kom då fram till att XRCD är ett ytterligt raffinerat sätt att remastra och producera en CD-skiva. Innehållet är däremot enligt redbook standarden. DVS de gamla vanliga bitarna(16) och kilohertzen(44,1).
Är det något tekniskt jag missat? Någon som har kompletterande information?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 10:21:12
|
Klicka på länkarna nedtill: http://www.elusivedisc.com/xrcdinfo.asp
Själva skivan är som du redan konstaterat standard RedBook, det är bara vad som händer innan det blivit en plastbit som är utmärkande. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 11:07:51
|
OK, det är en remaster och välkontrollerad produktionsprocess helt enkelt. Då var jag på rätt spår. Tack för svar.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 12:07:02
|
Jag skulle tro att man lägger ner mera jobb på att hitta rätt filter. Filter både analoga och digitala kan låta väldigt olika och min erfarenhet av sånt är att analoga filter låter oftast bäst på analoga inspelningar. Man använder säkert också digital brusreducering typ Cedar. Jag kan också tänka mig att man också utvecklat någon speciell dither algoritm om den nu inte finns som val i programmet från Cedar. Jag vet att Decca använder Cedar när dom renoverar sina gamla masterband. Likadant gör RCA med sin Living Stereo, men dom använder ett annat som heter No-noise. |
|
|
|
Topic |
|