HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Format fråga, XRCD = Red book CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/30 :  10:14:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag läste lite om XRCD för ett tag sedan och kom då fram till att XRCD är ett ytterligt raffinerat sätt att remastra och producera en CD-skiva. Innehållet är däremot enligt redbook standarden. DVS de gamla vanliga bitarna(16) och kilohertzen(44,1).

Är det något tekniskt jag missat? Någon som har kompletterande information?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/10/30 :  10:21:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Klicka på länkarna nedtill:
http://www.elusivedisc.com/xrcdinfo.asp

Själva skivan är som du redan konstaterat standard RedBook, det är bara vad som händer innan det blivit en plastbit som är utmärkande.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/30 :  11:07:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OK, det är en remaster och välkontrollerad produktionsprocess helt enkelt. Då var jag på rätt spår. Tack för svar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/10/30 :  12:07:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle tro att man lägger ner mera jobb på att hitta rätt filter. Filter både analoga och digitala kan låta väldigt olika och min erfarenhet av sånt är att analoga filter låter oftast bäst på analoga inspelningar. Man använder säkert också digital brusreducering typ Cedar. Jag kan också tänka mig att man också utvecklat någon speciell dither algoritm om den nu inte finns som val i programmet från Cedar. Jag vet att Decca använder Cedar när dom renoverar sina gamla masterband. Likadant gör RCA med sin Living Stereo, men dom använder ett annat som heter No-noise.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000