HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betydelsen av val av optisk kabel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2008/09/24 :  10:49:16  Show Profile Send jaejin a Private Message
Skall ha en optisk kabel mellan Transport och en dac.
Det enda alternativet är en optisk kabel.
Kan ni rekommendera nån riktigt bra kabel.
Vad finns det för alternativ där ute?

Vad är viktigt i valet av kabel? Har hört bland annat det är kontakterna och skärningen av kabeln som är viktigt. Sedan spelar det ingen roll. Hur vet man detta??
Stämmer detta?? Vill veta mer och vore tacksam för konstruktiva svar.

Edited by - jaejin on 2008/09/24 10:49:57

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/09/24 :  11:21:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Glasledare sägs vara bättre.

Kolla denna: http://shop.marcuscables.com/show_product.asp?artnr=30025&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D21%26head%5Fid%3D0&cat_id=21

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/09/24 :  16:41:44  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
1M TOSLINK 59:-
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=197
Denna duger, köp en snyggare i annat fall.
Hade 15m varianten innan.

Det är så korta avstånd så det spelar ingen roll om det är glas eller plast.
Det viktiga med en optisk kabel är att du inte ska ha böjar med väldigt liten radie.
Du ska inte råka lägga den på en glödlampa för då smälter den och det luktar illa. (Vet av egen erfarenhet)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/24 :  17:28:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever skillnad. Supras optiska med specialslipade fiberändor gav mig mer lyster i ljudet. Den billiga jag hade innan lät grå och grötig i jämförelse.
Det är absolut värt att satsa på en bättre kabel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/09/24 :  17:30:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
köp van den hul the optocoupler, "billig" och bra, slipade ändar. Fått bra kritik. Har en själv

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2008/09/24 :  18:40:03  Show Profile Send jaejin a Private Message
Glasledare??

Tack för svaren. Skall kolla up era tips.


Björn ola. Jag har också hört att supras lite dyrare skulle vara bra men har ej provat.

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2008/09/24 :  20:56:18  Show Profile Send Egill a Private Message
Antingen är ledaren av plast eller glas, där glas ska vara bättre åtminstone vid längre längder

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/24 :  15:13:43  Show Profile Send Mschill a Private Message
Nu ska vi göra skillnad APF,POF,PCF,(plast) och glasledare i Toslink-kablage, I optiska kablage är det av möjligt ännu större betydelse av en bra ledare så du kan får olika fenomen som kromatisk dispertion och Mode disperton i en Toslink som är en MM-fiber. Dock så är det framför allt Mode dispertion vi ska se upp med i APF,PCF,POF-fiber. korta längder är detta inget problem dock kan det skita sig vid längre längder om man använder APF, PCF,POF-fiber då den kan ha en dämpning på allt mellan 100dB/km till 1000dB/km så allt man kan få i väg av MINDRE dämpning är bra, T.ex fin polering av ferrulen bra fiber mm.
Så lägg ett par hundra på en bra kabel så vet du att DEN inte är den svaga länken i ditt fina system.
Man sliper inte fiberkablage, man polerar dom

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2008/10/24 15:14:33
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:42:21  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
I och med att en optisk ledare överför digital information borde man väl kunna göra en undersökning huruvida bitarna överförs korrekt eller inte. Bara att skicka ett känt mönster med nollor och ettor i ena änden och ta emot dom i andra änden och studera felfrekvensen med olika optiska kablar. I och med att data överförs väldigt snabbt så skulle man kunna göra väldigt stora mätserier ganska snabbt och på så vis få ett bra statistiskt underlag.
Jag ska kolla upp om man kan fixa ett optiskt gränssnitt till dator (matlab/simulink borde gå att använda) på elfa eller nån liknande affär hyfsat billigt så ska jag göra en testbänk för optiska kablar sen.
//Håkan

Edited by - HiFiHåkan on 2008/10/28 15:43:00
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/10/28 :  16:47:43  Show Profile Send Twilighter a Private Message
quote:
HiFiHåkan Posted - 2008/10/28 : 15:42:21 I och med att en optisk ledare överför digital information borde man väl kunna göra en undersökning huruvida bitarna överförs korrekt eller inte. Bara att skicka ett känt mönster med nollor och ettor i ena änden och ta emot dom i andra änden och studera felfrekvensen med olika optiska kablar. I och med att data överförs väldigt snabbt så skulle man kunna göra väldigt stora mätserier ganska snabbt och på så vis få ett bra statistiskt underlag.
Jag ska kolla upp om man kan fixa ett optiskt gränssnitt till dator (matlab/simulink borde gå att använda) på elfa eller nån liknande affär hyfsat billigt så ska jag göra en testbänk för optiska kablar sen.
//Håkan



Det är inte så att bitarna kommer fram i fel ordning , utan i olika tid , det är tidsfelen som ställer till det (jitter)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/10/28 :  17:41:00  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
mschill:
Du verkar ju ha lite koll, några frågor:
Hur stor roll kan vare sig Mode eller kromatisk dispersion i en kabel på 1-2m? MTBF?
Mode dispersion när bandbredden är ca 42KHz? vad klarar mediet? Är det inte lite samma sak som jitter?
Kromatisk kanske kan ställa till det i en multiplexad kabel som är betydligt längre och med många snäva böjar, men här?
Glasledare, vilken dämpning ligger de på normalt? Säger inte mycket när man vill jämföra och bara har det ena.
Det här är intressant!
Hur ser bitkorrektionen ut i mottagarchipet?

Twilighter: Tillåt mig att vara skeptisk, är verkligen standarden för optisk överföring som används för hemmabruk beroende av fasen?
Om den är amplitud beroende så räcker det väl om pulsen varar i lite mer än halva samplet för att den ska detekteras som en etta/nolla?
Om inte annat är det väl därför FIFO används?
Och om det blir jitterfel ger inte det i sin tur isf bit-fel?

Kan inget om standarden bara tänker fritt, nån som vet?
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:09:18  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Om den vore fasoberoende skulle det ju kvitta vilka masterklockor som användes ?

d flesta som pysslar med digital ljud vet betydelsen av jitter :)

och det blir inte bitfel eftersom ordningsföljden är korrekt men förskjuten i tid


förstorar man upp problemet i ballongversion kan du tänka dig ett liveband , även om alla tekniskt sett spelar korrekt såsom teknik och att ljudet stämmer så beror upplevelsen hur tighta de är tillsammans ,

det aknske inte är en tekniskt skitbra jämförsle men man kan iaf tänka sig det som så :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/10/28 :  18:47:15  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Jag har ingen aning om betydelsen av jitter i audiosammanhang. Tror dock att kvantiseringsdistorsion och antivikningsfilter spelar större roll.

hehe, det är de oväntade liknelserna som är de bästa!
Men den haltar lite ja...En dac är inte olika bra olika dagar...
Känner att det här kan bli en lång diskussion om man vill men...har du tillgång till sändande signal och inkommande signal och jämför samma sampel före/efter, så blir ju de korrekt överförda men tidfördröjda bitarna fel. Om inte alla bitar är tidsförskjutna och man kompenserar för det, och dåhar vi en korrekt, tidfördröjd signal utan fel(Tidsfördröjd utöver överföringstiden i mediet och den fasta tiden dac tar på sig).
Hur mycket tidsförskjutning pratar vi om, sampel delar av sampel eller vad?
och mottagarchipet MÅSTE väl ändå sampla den inkommande signalen och är det inte där det kan gå snett isf?
Och är det ens hörbart?

Får försöka hitta något papper på detta!
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/10/28 :  20:38:08  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
quote:
Det är inte så att bitarna kommer fram i fel ordning , utan i olika tid , det är tidsfelen som ställer till det (jitter)


På vilket sätt kan en optisk kabel orsaka jitter?

En kurios räkneövning:
TOSLINK (dvs standarden för optisk överföring) är bandbegränsad till 125Mbit/s (enligt wikipedia).

Det ger att en bit genereras var 8'e ns (nanosekunder, alltså 0,000000008 sekunder).

Ljusets hastighet är 300 000 000 m/s i vaakum.

en bit kan alltså ha en utsträckning av (8ns*300 000 000m/s)=2.4m

dvs en bit är (vid maximal överföringshastighet) en ljuspuls som varar i 8 ns och är 2.4 meter lång.

En toslink-kabel är i de allra flesta fall 1 meter eller kortare, dvs varje bit som överförs mellan två apparater är mestadels ensam i hela kabeln.

utifrån detta så verkar det för mig mycket underligt om kabeln skulle påverka överföringen av signalen då varje bit är ensam i kabeln under en stor del av sin periodtid. Nästa bit som följer kommer ju också befinna sig ensam i kabeln under nästa sampling.

Sker det något fel någonstans så måste det vara i sändningen eller mottagningen av signalen, INTE i kabeln.

Edited by - HiFiHåkan on 2008/10/28 20:38:51
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/29 :  12:28:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet är inte pulslängden, utan brantheten i flankerna.
Det krävs ett ordentligt headroom för att inte flankerna skall bli för flacka och en tidsmässig osäkerhet uppstår om när pulsen startar och stoppar.
Det är detta som är jitter och det kan kanske ses som frekvensmodulerande brus som ligger överlagrat på den digitala signalen.
Jitter påverkar inte informationen i den digitala signalen utan förvränger den analoga signalen som skapas vid DA-omvandlingen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/29 :  12:31:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Reflektioner kan också ställa till problem. Jag antar att det är det som åtgärdas med den specialslipning av fiberändorna som bl.a. Supra utför på sina optiska kablar.
Det fungerar för jag upplever att ljudet blir bättre med dessa kablar jämfört med en standard optisk kabel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2008/10/29 :  12:44:39  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
Hej

Jag är i samma situation, men funderade på digital coxial kablar istället.

âr toslink bättre än digitala coxial kablar?!
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/10/29 :  14:21:01  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Björn-Ola:
"Det krävs ett ordentligt headroom för att inte flankerna skall bli för flacka och en tidsmässig osäkerhet uppstår om när pulsen startar och stoppar."

TOSLINK (dvs standarden för optisk överföring) är bandbegränsad till 125Mbit/s (enligt wikipedia).

Låt oss för skojs skull säga att vi tar emot en signal på 192kHz med 32bitars upplösning. Datahastigheten utan headers, felkontroller mm är då 6.2Mbit, vi använder då bara 5% av bandbredden. Har svårt att ta ditt resonemang Björn-Ola. Om man specar en bandbredd i Mbit så är nog utrymme för att få till bra flanker med med låg fel bit-frekvens.

"Jitter påverkar inte informationen i den digitala signalen utan förvränger den analoga signalen som skapas vid DA-omvandlingen."
VA?
Så jitter uppkommer i DAC:en och inte i kabeln?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/10/29 :  15:37:39  Show Profile Send SW a Private Message
Data skickas ju hundratals mil i en salig blandning av optiska kablar och kopparkablar utan att det blir något fel. Vad skall då en meter spela för roll.

S
Go to Top of Page

HiFiHåkan
Member

73 Posts

Posted - 2008/10/29 :  16:26:54  Show Profile Send HiFiHåkan a Private Message
quote:
Data skickas ju hundratals mil i en salig blandning av optiska kablar och kopparkablar utan att det blir något fel. Vad skall då en meter spela för roll.


För att inte tala om i luften i våra WLAN, fast där händer det ju ibland att ett paket går förlorat, men det hör till undantagen.

I min värld är alla fungerande optiska kablar på marknaden idag tillräckligt bra för att föra över ljud 100% felfritt, antingen kommer datan igenom eller också inte.
Att försöka sälja en optisk kabel med argumentet att den låter bättre än någon annan optisk kabel ser jag som lurendrejeri och ett försök att spela på folks placeboupplevelser. f.ö. så är något av det löjligaste jag sett en optisk kabel med guldpläterade kontakter

Kom ihåg att detta är mina åsikter endast . Jag respekterar dom som hör skillnad på optiska kablar i och med att jag vet styrkan hos placeboupplevelser och jag ser det inte som något negativt (när man själv är medveten om att det kan vara placebo) då placebon ju faktist ger upphov till en reell upplevelse. Det jag motsätter mig är när företag försöker sälja saker med argument som uppenbarligen inte har någon verklighetsanknytning.
Mvh Håkan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/29 :  19:26:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lyssna istället för att spekulera så får ni kanske en annan uppfattning. Det är väl ändå det som vår hobby går ut på?





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
"Jitter påverkar inte informationen i den digitala signalen utan förvränger den analoga signalen som skapas vid DA-omvandlingen."
VA?
Så jitter uppkommer i DAC:en och inte i kabeln?"

--------------------------------------------------------------------------------


Läs nogrannare vad jag skrev så kanske du förstår bättre.
Jitter påverkar inte den digitala informationen på så sätt att ettor blir nollor. Jitter är helt enkelt FM-brus som försämrar den analoga signalen vid DA-omvandlinngen. Jag skrev inte att jitter uppkom där utan att det är där det ställer till problem.





quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Data skickas ju hundratals mil i en salig blandning av optiska kablar och kopparkablar utan att det blir något fel. Vad skall då en meter spela för roll.
--------------------------------------------------------------------------------


Jitter är inget problem när man ska flytta information från en plats till en annan. Se ovan.



Enligt Robert Harley är bandbredden på toslink 6MHz medan elektrisk förbindelse har en bandbredd på 500MHz (rätt utförd).


Min egen erfarenhet av digitalkablar är att skillnaderna inte är stora mellan elektriska digitalkablar. Därför har jag inte lagt några stora pengar på det.
Däremot hörde jag tydlig skillnad när jag använde en vanlig signalkabel som förmodligen inte hade rätt impedans.
Mellan toslink och elektrisk digitalkabel är det också enkelt att höra skillnad. Ljudet blir hårdare och lite färglöst med toslink.
Jag upplevde också en tydlig förbättring när jag bytte från en billig toslink till Supras specialslipade toslink på min Airport Express.

Man ska komma ihåg att moderna dacar är bra på att dämpa jitter.
Skillnaderna blir inte så stora då. Men jag hör skillnad på toslink och coaxial trots att jag har en jittermumsare inkopplad som dämpar jitter med över 80dB.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/10/29 :  19:54:43  Show Profile Send Mschill a Private Message
quote:
Data skickas ju hundratals mil i en salig blandning av optiska kablar och kopparkablar utan att det blir något fel. Vad skall då en meter spela för roll.

NEJ NEJ NEJ och åter NEJ är inte alls samma sak. som jag skrev tidigare så kan en POF-fiber t.ex till en Toslink. ha en dämpning på 100dB/km och en ITU_T G.652 eller en ITU_T G655 SM fiber som du pratar om har mellen 0.2dB/km till 0.4dB/km så separera kommunikations fiber i backbone nät som du pratar om och toslink för guds skull

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/10/30 :  18:04:23  Show Profile Send kurt a Private Message
Valet av optisk kabel spelar ingen roll. 100dB/km är även det << 1dB för en normallång kabel dvs skitlite. Vad som därimot kan spela roll är drivningen av laser och optisk mottagare. Om dessa t ex har låg bandbredd blir flankerna slöa och gitter kan uppstå. Det finns även andra parametrar som kan vara av betydelse.

Mao Olika transporter kan ha olika bra optisk utgång. Detta har dock inte med kabeln att göra.

Kurt
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/30 :  19:09:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Slipningen av fiberändorna för att minimera reflexioner har visat sig spela en roll, så visst låter optiska kablar olika.
Se mitt inlägg tidigare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/10/30 :  20:07:16  Show Profile Send marens a Private Message
Jittret i en optisk kabel är väldigt flanksymmetriskt (vilket ger ren signaldelay i kabeln bara) så det är inget problem.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/30 :  21:19:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Uppenbarligen inte tillräckligt symmetriskt för då hade det låtit bättre.

Var det inte TAG McLaren som använde sig av tekniken med kontrollerade flacka flanker för att minimera jitter?
Vet inte hur bra de lyckades med det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000