HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifierad, Pekka´s dämpvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/12/27 :  19:40:06  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Eftersom jag inte kunde få tag på någon hålad masonit med c-c 25mm så har jag använt mig utav en med c-c 13mm samt hålstorlek på ungefär 5mm.

Första frågan är, vad var det för hålstorlek i original "receptet", jag hittade ej någon information i MoLT.

Vet någon (på ett ungefär) hur absorbtionen kommer att förändras med denna lösning, hål/yta ration blir ju förändrad, vilket även påverkar styvheten på panelen (bra/dåligt?).

Detta är ett litet experiment, blir inte resultatet optimalt så får jag försöka att beställa en riktig c-c 25mm hålad masonit till efterföljande dämpväggar.

Robert Hjertkvist

Edited by - dec_alpha on 2002/12/27 19:42:26

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:01:25  Show Profile Send celef a Private Message
Jag har inte fattat riktigt hur denna "mirakeldämpvägg" fungerar då den inte verkar fungera vare sig som en Helmholtz eller en friktion eller membranabsorbent, men OM den fungerade som en Helmholtz så skulle med all säkerhet dämpväggens resonansfrekvens att ändras om du ändrar antal hål och hålstorlek och kavitet (du kan simulera resonansfrekvensen med ett högtalarprogram), om dämpväggen fungerade som friktionsabsorbent så skulle en ändring i hålratio ge mer eller mindre reflekterat ljud. Membranabsorbenter tror jag skall vara täta utan hål för att fungera.

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:20:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det påverkar nog hur bredbandig den blir. Ju större relativ hålarea, ju mer absorption men mindre bredbandig.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:00:33  Show Profile Send mag a Private Message
Precis som Thomas skriver så är masioniten till för att "begränsa" absorbationen från isoleringen så att absorbationskoffecienten blir den samma över ett så stort frekvensband som möjligt.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:19:59  Show Profile Send celef a Private Message
Man sänker absorbtionseffektiviteten (Q) för att få dämpväggen mer bredbandig alltså?

sound pollution
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:14:38  Show Profile Send markih a Private Message
Jaså, det trodde inte jag?
Jag trodde att masonitskivorna var till för att öka strömmningsfriktionen och därmed få större effektivitet vid låga frekvenser, trots tunt lager av gullfiber i jämförelse mot våglängd och på detta sätt få en hög absorbtion ned till 100 hz.

markih
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:23:15  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Uj uj, bäst att inte jag skriver något om hur jag tror att det fungerar som, då kommer nog förvirringen att öka =P

Hur som helst så kommer jag att använda mig utav helt vanliga akustikplattor för tak (dämpar väl runt 3000hz och uppåt) fastlimmade utanpå masonitskivan, det borde förbättra de högre frekvensernas absorbtion, och minimera reflektion. Ifall den nu blir mera inriktad på de lägre frekvenserna som effekt utav den ökade hål ration så borde det jämna ut sig lite då hoppas jag.
Ska börja bygga den imorgon, så vi får se hur det slutar :)


Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/27 :  23:55:44  Show Profile Send celef a Private Message
Hmm, försökte simulera effekten med Ripple Tank å fattar nada, panel med små hål är inget hinder för stora våglängder att ta sig igenom, däremot reflekteras små vågländer. Det borde vara så att hålpanelen är till för att minska dämpningen för höga frekvenser.

sound pollution
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/28 :  00:26:17  Show Profile Send markih a Private Message
Man har skumabsorbenter framför masonitskivan för att dämpningen ska bli bra även vid höga frekvenser. Skumplattorna, (om de är bra) tar från 600 Hz och uppåt. Därunder och nertill 100Hz verkar det som är bakom, dvs hålmasonit med gullfiber bakom.

Men fråga knoppen på forumet, han kan sånt här!

markih
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:42:01  Show Profile Send mag a Private Message
"Det borde vara så att hålpanelen är till för att minska dämpningen för höga frekvenser."

Precis vad jag tror :)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/28 :  15:44:52  Show Profile Send markih a Private Message
Varför skulle masoniten vara till för att minska dämpningen vid höga frekvenser? Det blir ju då ologiskt att använda skumabsorbenter med en absorbtionkoefficient nära 1 för dämpning av höga frekvenser utanpå masoniten. Då hade det varit bättre att strunta i skumplastskivorna om man ville ha lägre dämpning.

Men nu frågar jag knoppen

markih
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/28 :  16:55:43  Show Profile Send celef a Private Message
"Skumplattorna, (om de är bra) tar från 600 Hz och uppåt."

Skivorna skall då ungefär vara mellan 7-14cm tjocka för att kunna dämpa ner till 600Hz, hur tjocka är de på dämpväggen?

"Därunder och nertill 100Hz verkar det som är bakom, dvs hålmasonit med gullfiber bakom."

Dämpning genom friktion?

sound pollution
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:50:30  Show Profile Send markih a Private Message
Kollade lite på waffel paneler: 7 cm ger 0.88 i dämpkoeff vid 500 hz, 5cm ger 0.63, 3,5 cm ger 0.44. Betydligt mer vid högre frekvenser.
Sen får man inte glömma att skumplastpenelserna sitter en bit ut från väggen iochmed gullfiber+masonit bakom, vilket antagligen höjer/överlappar dessa siffror något. Men det är bara gissningar från min sida.

markih
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/28 :  19:44:07  Show Profile Send celef a Private Message
Ja, jag vet inte, bäst vore väl om konstruktören själv igen berättar hur funktionen är.

Om man tittar på VVS och Cleantec-skiva så skulle en nästan lika bra dämpvägg kunna byggas med en 10-12cm glas-/stenullsskiva dikt an mot vägg, hur mkt bygger originaldämpväggen ut från vägg?

VVS-skiva (vänster graf):



Cleantec:


sound pollution

Edited by - celef on 2002/12/28 19:45:28
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/12/28 :  23:28:55  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Phew, nu är grunden färdigbyggd, tog längre tid än man kunnat tro.
Ska meka vidare imorgon, får se om jag hinner provlyssna lite då tillomed :)


Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/29 :  01:00:03  Show Profile Send mag a Private Message
"Ja, jag vet inte, bäst vore väl om konstruktören själv igen berättar hur funktionen är."

Tyvärr går ju inte det här.......

Cleantec (120) skivan ser trevlig ut, undra hur det ser ut över 4000


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/29 :  01:01:10  Show Profile Send celef a Private Message
Ere nån som vet vad "ISO 354" (en standard för att mäta materialers absorbtionförmåga) innebär??

sound pollution
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/29 :  01:49:50  Show Profile Send mag a Private Message
Knoppen :)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/01 :  13:16:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Ere nån som vet vad "ISO 354" (en standard för att mäta materialers absorbtionförmåga) innebär??


Gott nytt år pöjkar!

Nu är jag med igen.

Det finns två sätt att mäta absorption, rörmetoden och rumsmetoden. Jag tror att ISO 354 är rumsmetoden, jag kommer inte ihåg numret! Isåfall mäter man upp efterklangstiden i ett efterklangrum med och utan absorbenter. Man måste mäta ett visst antal mätpunkter och ett visst antal efterklangsförlopp för att minska mätosäkerheten. Även efterklangsrummets diffusitet kravställs i standarden. Sedan räknar men baklänges med Sabines efterklangstidsformel och får på så sätt ut absorbtionskoefficienterna. Detta gör man separat för varje tersband eller oktavband.

/Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/01 :  13:26:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Varför skulle masoniten vara till för att minska dämpningen vid höga frekvenser? Det blir ju då ologiskt att använda skumabsorbenter med en absorbtionkoefficient nära 1 för dämpning av höga frekvenser utanpå masoniten. Då hade det varit bättre att strunta i skumplastskivorna om man ville ha lägre dämpning.

Men nu frågar jag knoppen



Hej Mårten!

Första skumplastskiktet är en resistiv absorbent för högre frekvenser. Hålmasoniten tillsammans med kaviteten bakom bildar en helmholtzabsorbent för lägre frekvenser. Den är bredbandig tack vare att mynningarna är resistivt dämpade. En viss (mindre) effekt skulle också kunna tänkas vid låga frekvenser såsom en massa/fjäderabsorbent (massan är masoniten och luftkaviteten bakom är fjädern). Men i och med att det är hålmasonit så blir det nog knappt någon effekt av detta.

Jag har inte själv mätt upp absorptionskoefficienterna, men resultatet hemma hos mig blev att efterklangstiden ned till 125 Hz är mindre än 0,2 s (vilket är min mätapparaturs nedre gräns). (finns iofs andra sätt att mäta på också).

Gott nytt år!
/Der Wunderknopf


Edit: Jag glömde skriva att uppmätta värdena är med 15 m^2 absorbentyta i ett vanligt vardagsrum på drygt 20 m^2 med ganska mycket möbler. Med mindre area av dess absorbenter blir det alltså betydligt längre efterklangstid.

Edited by - Knoppen on 2003/01/01 13:32:30
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/01 :  19:01:56  Show Profile Send celef a Private Message
Knoppen: "Jag tror att ISO 354 är rumsmetoden, jag kommer inte ihåg numret! Isåfall mäter man upp efterklangstiden i ett efterklangrum med och utan absorbenter."

OK tack! Hur mkt dämpmaterial tillförs rummet vid mätningarna, täcks hela ytor, alla ytor?? Vissa mätningar visar även effekten med luftspalt, vet du om spaltöppningarna då täcks igen innan mätning?

sound pollution
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/02 :  00:28:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Knoppen: "Jag tror att ISO 354 är rumsmetoden, jag kommer inte ihåg numret! Isåfall mäter man upp efterklangstiden i ett efterklangrum med och utan absorbenter."

OK tack! Hur mkt dämpmaterial tillförs rummet vid mätningarna, täcks hela ytor, alla ytor?? Vissa mätningar visar även effekten med luftspalt, vet du om spaltöppningarna då täcks igen innan mätning?


Hej Celef!
Man måste sätta upp så pass mycket dämpmaterial att en tydligt mätbar minskning i efterklangstid uppnås. Sedan bör man inte sätta alla absorbenter på enbart en väggyta, utan fördela dem över mätrummet någorlunda stokastiskt.

Om det är luftspalt så måste dess täckas för, annars fungerar det inte som det är tänkt.

En lite dum grej med kommersiellt tillgängliga absorbenter för kontors- och industriella miljöer är att de sällan specas för frekvenser över 4 kHz.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/02 :  21:47:29  Show Profile Send celef a Private Message
Hej Knoppen å tack!

"Man måste sätta upp så pass mycket dämpmaterial att en tydligt mätbar minskning i efterklangstid uppnås."

Hur stora är dessa efterklangskammare, är ett litet kaklat badrum tillräckligt?

"Sedan bör man inte sätta alla absorbenter på enbart en väggyta, utan fördela dem över mätrummet någorlunda stokastiskt."

OK, det räcker alltså inte med att dämpa varje motstående vägg?


"En lite dum grej med kommersiellt tillgängliga absorbenter för kontors- och industriella miljöer är att de sällan specas för frekvenser över 4 kHz."

Håller helt med, men lösa/porösa (låg densitet eller vad man nu skall säga) material brukar väl dämpa frekvenser över om 4k ganska väl? Jag menar, en 50-100mm VVS-skiva ovanpå en 120mm Cleantec från ex. här ovanför, borde ge kanska god dämpning över 4k, eller?

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:29:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har gjort sådana mätningar där man använder sabines formel för att mäta absorbtionen. Det skedde i ett helkaklat rum på kanske 5x5x5m eller något likande. Ett ljudhårt rum med en efterklangstid på 11 sekunder vid några hundra Hz. Där satt diffuserande paneler i någon transparent plast för att motverka/dämpa stående vågor. Istället för att placera dämpmaterialet stokastiskt så flyttades mikrofonen i rummet och mätningarna skedde då som ett statistiskt genomsnitt mellan 7 olika mikrofonpositioner. Den dämpande ytan som testades var på kanske ett par kvadratmeter.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:02:07  Show Profile Send celef a Private Message
Jag hajjar inte riktigt metoden, man mäter kammaren utan absorbenter och med absorbenter, skillnaden blir absorbentens verkningsgrad? Å hur kommer arean in?? Rörmetoden är väl då lättare, men hur mäter man dämpförmågan vid 20Hz, med ett 17 meter långt rör??

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:12:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Jag hajjar inte riktigt metoden, man mäter kammaren utan absorbenter och med absorbenter, skillnaden blir absorbentens verkningsgrad?

I princip så.

quote:

Å hur kommer arean in??


Man korrelerar absorbtionskoeficcienten till arean och så länge man vet arean så kan man få reda på absorbtionen.

quote:

Rörmetoden är väl då lättare, men hur mäter man dämpförmågan vid 20Hz, med ett 17 meter långt rör??


Behövs inte ett så långt. Det behöver bara vara så långt att man kan få med en trycknod och en tryckbuk. I princip behövs bara en kvarts våglängd men det kan vara trevligt att få med en halv våglängd.

En sak som behöver nämnas är att dessa båda metoder skiljer sig lite när det gäller den uppmätta absorbtionen då den första mäter med en lägre vågimpedans än den sistnämnda (som bara mäter plana vågor). Den första liknar mer verkligheten.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000