HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Värmekompenserade delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/03 :  01:01:47  Show Profile Send PelleW a Private Message
Är det någon som vet ett bra program som kan ta hänsyn till uppvärmningen av talspolarna då man beräknar delningsfilter? Eller är det bara att prova "the hard way" och försöka klura ut hur mycket den totalt impedansen förändras med stigande värme och beräkna därefter?
Jag antar att det bara är likströmsresistansen som ändras med värmen, och inte induktansen (och därmed impedansen) på basen/diskanten, korrekt eller inte?

/Pelle

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/03 :  02:24:04  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by PelleW

Är det någon som vet ett bra program som kan ta hänsyn till uppvärmningen av talspolarna då man beräknar delningsfilter? Eller är det bara att prova "the hard way" och försöka klura ut hur mycket den totalt impedansen förändras med stigande värme och beräkna därefter?
Jag antar att det bara är likströmsresistansen som ändras med värmen, och inte induktansen (och därmed impedansen) på basen/diskanten, korrekt eller inte?

/Pelle



Sound Easy kan, men jeg finder programmet mycket vanskeligt och komplicerat. Desuten koster det en hel del.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:59:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Du skulle ju kunna köra elementet hårt i sig själv först i någon timma och sedan mäta impedansen medan det är varmt. Rapportera gärna hur mycket det ökade. Jag är nyfiken.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/03 :  18:37:04  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ifall resistansen ökar så ökar även impedansen eftersom impedansen är hypotenusan mellan reaktansen och resistansen. Jag konstruerar elektronik proffesionellt och när jag konstruerar drosslar så räknar jag med en faktor 1,6 men det är vid 100 grader celsius vilket är långt över vad du borde få i talspolen. Bra idé förresten med att mäta resistansen då det är varmt. Frågan är bara vid vilken temperatur man skall optimera delningsfiltret, det borde vara en väldigt marginell skillnad speciellt med tanke på att tumregeln för hur hög medeleffekten är i en högtalare är 20% av peakeffekten. Spelar man hyfsat högt i ett normalt lyssningsrum så använder man ca 10W men i basen kan det bli mer eftersom man får impedansdippar vid stora konutslag. 20% av 10W är ju ändå bara 2W vilket uppdelat på flera element inte borde värma mer än 10 grader (ren gissning dock).

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:05:25  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Har för mig att talspolen i ett element blir väldigt varm. Speciellt med tanke på att olika kylningar av magnetsystemet har så stor inverkan på distorion..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:22:53  Show Profile Send celef a Private Message
Å vad säger ni om detta?



The upper graph illustrates the conventional way of measuring the loudspeaker impedance.
The lower graph illustrates the dynamical approach.


http://www.audiograph.se/dynamic.htm

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:34:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
De använder inte en dynamisk signal utan en statisk.... Står inte så mycket mer om hur de har gjort mer precist.
Kubmätningarna de tar upp brukar säga mer om skyddskretsarna än om själva förstärkarn och dessutom säger det bara något vid full utstyrning men där ligger man knappast och spelar....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:39:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag märker att Nagref är skeptisk. Det är jag med.
Dom mäter med fyrkant istället för sinussignal.
Har aldrig provat men ska givetvis göra det
men tycker att skillnaden är för stor för att vara trovärdig.
Kanske har dom gått på en mina rent mättekniskt.

Edited by - Flint on 2003/01/04 14:40:32
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:53:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Flint: Vi verkar ha en del gemensamt trots väsentligt olika angreppssätt vilket åtminstone jag tycker är lite trevligt!

Vissa mätsystem (som Mlssa) kan man köra ut signalen kontinuerligt trots att mätningen inte sker just då (d v s systemet skickar ut signal men 'lyssnar' inte). I Mlssa-fallet heter det stimulus-on. Det är just till för att man ska få en temperatur hos talspolen som motsvarar den nivå man vill ha för att det ska motsvara en mer normal lyssningssituation.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:59:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
Kul att tänker ganska lika men av olika anledning.

Om det vi diskuterar.
Det framgår inte av sidan om det är temperaturen som orsakar det hela.
Impedansen borde ju öka vid ökad temperatur, inte minska.
Att den som på bilden minskar borde väl mera bero på någon "dynamisk" faktor liknande membrants ackumulerade rörelseenergi.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:58:07  Show Profile Send celef a Private Message
Intressant! Jag har även undrat om impedansmätning som oftast mäts med en sinus i taget skiljer sig från verkliga livet (musik) som spelar flera olika toner samtidigt, med vid jmfr MLS vs sinus har iaf inte jag sett skillnader! En annan het potatis är vid vilken utnivå elementparametrar skall mätas, såvitt jag förstår så bygger alla lådprogram på småsignal - men kan man använda parametrar mätt med storsignal i en småsignalmodell? Jag tror detta har varit uppe tidigare, men som vanligt sviker mitt minne! :-(

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:54:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjena Celef
Du och jag har diskuterat det här tidigare men jag har inte
labbat vidare på det men skulle man inte på något sätt
kunna mäta det. Om vi sätter ett motstånd på säg 0.2 ohm i serie med
högtalaren och skickar spänningen som blir över det till datorns ena kanal (indirekt strömmätning) och samtidigt skickar lådans totala spänning till den andra så får vi en jämförande mätning som både visar spänning och ström.
Om man sen matar lådan med vanlig musiksignal (heavyheavymetal) från en förstärkare så skulle man ju i varje tidsenhet kunna räkna ut impedansen som fortfarande är U genom I. Det skulle i alla fall kunna ge en vink om förloppet. Tror du att jag cyklar tamdem och krockar med mig själv i kurvorna nu?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:13:56  Show Profile Send celef a Private Message
Det där kan du långt mkt bättre än mig Flint, så du får äran att kolla upp hur det ligger till! :-)

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000