Author |
Topic |
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:47:51
|
Är den inte mest estetiskt? Jag var på stan och kollade upp några överhandsfräsar (dyra...), men jag undrar om den inte är overkill ändå, ljudmässigt.
Om man inte försänker (bas/mellanreg i mitt fall), vad skulle effekten bli? Blir inte effekten av själva baskonen som är asymmetrisk, mkt mer än de ca 2 mm som elementet sticker upp på baffeln? Är det inte diskanten som är mer viktig, för de diskanter som har en kant som behöver försänkas?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 14:59:23
|
Man kan väl säga att det blir viktigare hos diskanten då kantstorleken och avståndet från membranet till själva kanten motsvarar mer de våglängder som elementet spelar.
Av din fråga inser jag att du missat en disskussion som har tagit plats på ett annat ställe... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:05:12
|
Hej Nagref,
vilken disk. har jag missat?
Använde sökfunktionen. Hittade info om en billig handöverfräs på Rusta, 299:- Någon som använt den? Fungerar den bra.
Kanske ska jag ge mig på det i alla fall.
Thomas |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:16:38
|
Jag tittade på en fräs på JULA för 400 (visserligen rea då, stax innan jul) som såg helt ok ut den är GUL och heter power.....
Annars kan du låta nått snickeri göra det, kan inte kosta många kronor.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:20:22
|
quote: Originally posted by mag
Jag tittade på en fräs på JULA för 400 (visserligen rea då, stax innan jul) som såg helt ok ut den är GUL och heter power.....
Den köpte jag. Finns fortfarande kvar. Den är helt OK! |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:40:15
|
Man ska väl ha en mall eller annan anordning oxå för att kunna fräsa snyggt. Om man bara fräser ned diskanten kan man montera så här.
|
Hellre ledlös än lödless |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 15:54:18
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Originally posted by mag
--------------------------------------------------------------------------------
Den köpte jag. Finns fortfarande kvar. Den är helt OK!
Jag var ruggit sugen på att köpa den själv men det blev den stora slagborr/mejseln istället. Min far har en fräs av mycket hög kvalitet (nått "proffs" märke) så det känns lite överflödigt att inhandla en bara för att......
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:03:47
|
"Hittade info om en billig handöverfräs på Rusta, 299:- Någon som använt den? Fungerar den bra."
Skulle nog vara lite försiktig med verktyg från Rusta. Köpte ett verktygsset för 79:- (jaja, jag vet, jag får skylla mig själv... ) Det innehöll bland annat kabeltången som är så glapp att den bara kan skala atlantkabeln, hylsor av helt nya och hittills okända dimensioner samt den största innovationen av dem alla: tejpen som inte fäster!
Till Rustas försvar kan sägas att jag också köpt en skäggtrimmer för 99:- som faktiskt har fungerat utmärkt i över tre år! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:08:52
|
"Om man inte försänker (bas/mellanreg i mitt fall), vad skulle effekten bli? Blir inte effekten av själva baskonen som är asymmetrisk, mkt mer än de ca 2 mm som elementet sticker upp på baffeln? Är det inte diskanten som är mer viktig, för de diskanter som har en kant som behöver försänkas?"
Om du inte försänker basen får du en två mm kant alldeles i närheten av diskantelementet (antar jag). Antagligen inte så bra. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:21:47
|
Enligt mätningar på mina gamla lådor med ej försänkt mellanregister och de nya lådorna med försänkning så är det ingen synbar skillnad i frekvensgång iaf. Däremot på diskanterna gör det skillnad, speciellt offaxis (har endast mätt på mina banddiskanter så det gäller kanske inte alla diskanter...)
Du kanske kan fräsa i efterhand också? (förståss beroende på vilken ytbehandling det blir) vore kul att se skillnaden om allt annat är samma. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 16:29:26
|
Jag tänker så här:
De flesta element har ju en kant. För diskanten så gäller ju att man får en två mm "förlust" av baffelstöd=diffraktion, när ljudvågen lämnar diskantens frontplatta, vilket ger ett diffraktionsmönster. Om plattan är cirkelrund blir ju effekten mkt större än om den är ex fyrkantig. Min diskant har ju i princip inga kanter, så någon försänkning av den är ju inte nödvändig.
För bas/mellan så sticker kanten upp något också. Den kanten finns ju också på olika avstånd från diskanten, vilket torde minska problemen med diffraktion från diskantens ljudutstrålning. Det borde också gälla frekvenser där ljudvågorna breder ut sig längs med baffelns yta, vilket torde vara kanske 2000-4000 Hz; sen blir diskanten mer direktiv. Bas/mellan reg. själv torde inte lida så mycket då våglängderna är mkt större. Våglängden vid 2000-4000 Hz är väl ändå för lång för att 2 mm ska orsaka någon större påverkan?
Om det är någon effekt, torde den väl ligga inom 1 dB ändå...?
Thomas |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 17:16:39
|
En alternativ til netsänkning er at lima en tynn 2-5 mm plate av gummi, plastik eller korkk på boxen. Etterfölgende skæres ut til enheterne och du har din netsänkning. Denna metoden har ochså väret beskrevet i Klang & Ton.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/01/04 : 19:45:45
|
"Om man bara fräser ned diskanten kan man montera så här."
Så har jag oxå gjort, karvade även ur en del av diskantens frontplatta för att få xtremt närplacerade element a'la Sonus Faber Electa Amator (1987). |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|