HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tusan...behöver man verkligen försänka element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:47:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är den inte mest estetiskt? Jag var på stan och kollade upp några överhandsfräsar (dyra...), men jag undrar om den inte är overkill ändå, ljudmässigt.

Om man inte försänker (bas/mellanreg i mitt fall), vad skulle effekten bli? Blir inte effekten av själva baskonen som är asymmetrisk, mkt mer än de ca 2 mm som elementet sticker upp på baffeln? Är det inte diskanten som är mer viktig, för de diskanter som har en kant som behöver försänkas?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:59:23  Show Profile Send Nagref a Private Message
Man kan väl säga att det blir viktigare hos diskanten då kantstorleken och avståndet från membranet till själva kanten motsvarar mer de våglängder som elementet spelar.

Av din fråga inser jag att du missat en disskussion som har tagit plats på ett annat ställe...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:05:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Nagref,

vilken disk. har jag missat?

Använde sökfunktionen. Hittade info om en billig handöverfräs på Rusta, 299:- Någon som använt den? Fungerar den bra.

Kanske ska jag ge mig på det i alla fall.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:16:38  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tittade på en fräs på JULA för 400 (visserligen rea då, stax innan jul) som såg helt ok ut den är GUL och heter power.....

Annars kan du låta nått snickeri göra det, kan inte kosta många kronor.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:20:22  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by mag

Jag tittade på en fräs på JULA för 400 (visserligen rea då, stax innan jul) som såg helt ok ut den är GUL och heter power.....

Annars kan du låta nått snickeri göra det, kan inte kosta många kronor.





Den köpte jag. Finns fortfarande kvar. Den är helt OK!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:40:15  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Man ska väl ha en mall eller annan anordning oxå för att kunna fräsa snyggt.
Om man bara fräser ned diskanten kan man montera så här.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:54:18  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by mag

Jag tittade på en fräs på JULA för 400 (visserligen rea då, stax innan jul) som såg helt ok ut den är GUL och heter power.....

Annars kan du låta nått snickeri göra det, kan inte kosta många kronor.



--------------------------------------------------------------------------------



Den köpte jag. Finns fortfarande kvar. Den är helt OK!


Jag var ruggit sugen på att köpa den själv men det blev den stora slagborr/mejseln istället. Min far har en fräs av mycket hög kvalitet (nått "proffs" märke) så det känns lite överflödigt att inhandla en bara för att......


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:03:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Hittade info om en billig handöverfräs på Rusta, 299:- Någon som använt den? Fungerar den bra."

Skulle nog vara lite försiktig med verktyg från Rusta. Köpte ett verktygsset för 79:- (jaja, jag vet, jag får skylla mig själv... ) Det innehöll bland annat kabeltången som är så glapp att den bara kan skala atlantkabeln, hylsor av helt nya och hittills okända dimensioner samt den största innovationen av dem alla: tejpen som inte fäster!

Till Rustas försvar kan sägas att jag också köpt en skäggtrimmer för 99:- som faktiskt har fungerat utmärkt i över tre år!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:08:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Om man inte försänker (bas/mellanreg i mitt fall), vad skulle effekten bli? Blir inte effekten av själva baskonen som är asymmetrisk, mkt mer än de ca 2 mm som elementet sticker upp på baffeln? Är det inte diskanten som är mer viktig, för de diskanter som har en kant som behöver försänkas?"

Om du inte försänker basen får du en två mm kant alldeles i närheten av diskantelementet (antar jag). Antagligen inte så bra.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:21:47  Show Profile Send norman a Private Message
Enligt mätningar på mina gamla lådor med ej försänkt mellanregister och de nya lådorna med försänkning så är det ingen synbar skillnad i frekvensgång iaf. Däremot på diskanterna gör det skillnad, speciellt offaxis (har endast mätt på mina banddiskanter så det gäller kanske inte alla diskanter...)

Du kanske kan fräsa i efterhand också? (förståss beroende på vilken ytbehandling det blir) vore kul att se skillnaden om allt annat är samma.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/04 :  16:29:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag tänker så här:

De flesta element har ju en kant. För diskanten så gäller ju att man får en två mm "förlust" av baffelstöd=diffraktion, när ljudvågen lämnar diskantens frontplatta, vilket ger ett diffraktionsmönster. Om plattan är cirkelrund blir ju effekten mkt större än om den är ex fyrkantig. Min diskant har ju i princip inga kanter, så någon försänkning av den är ju inte nödvändig.

För bas/mellan så sticker kanten upp något också. Den kanten finns ju också på olika avstånd från diskanten, vilket torde minska problemen med diffraktion från diskantens ljudutstrålning. Det borde också gälla frekvenser där ljudvågorna breder ut sig längs med baffelns yta, vilket torde vara kanske 2000-4000 Hz; sen blir diskanten mer direktiv. Bas/mellan reg. själv torde inte lida så mycket då våglängderna är mkt större. Våglängden vid 2000-4000 Hz är väl ändå för lång för att 2 mm ska orsaka någon större påverkan?

Om det är någon effekt, torde den väl ligga inom 1 dB ändå...?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/04 :  17:16:39  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
En alternativ til netsänkning er at lima en tynn 2-5 mm plate av gummi, plastik eller korkk på boxen. Etterfölgende skæres ut til enheterne och du har din netsänkning. Denna metoden har ochså väret beskrevet i Klang & Ton.



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:45:45  Show Profile Send celef a Private Message
"Om man bara fräser ned diskanten kan man montera så här."

Så har jag oxå gjort, karvade även ur en del av diskantens frontplatta för att få xtremt närplacerade element a'la Sonus Faber Electa Amator (1987).

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000