HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slut steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:15:49  Show Profile Send erik a Private Message
Jag vet att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg och att forumet inte är någon svenska-undervisning. Änså måste jag slå ett slag för www.skrivihop.nu .

Jag vill påpeka detta eftersom jag tycker det är svårt att läsa vissa inlägg och att det aldrig är fel att sträva efter att göra rätt.

Det framgår med önskvärd tydlighet om man jämför skum tomte med skumtomte. Andra exempel:

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Känn er inte påhoppade utan det är min försenade julönskan som gör sig uttryckt.

Mycket vänliga hälsningar

/Erik

PS. Livet är för kort för dålig champagne och dålig musik. DS.

Blås på!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:22:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej Erik!

Du skrev ju själv "spikesen" under denna tråd;
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6888

så kom inte här!
Själv reserverar jag mig för att få skriva "juh" etc.



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:26:33  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Hej Erik!

Du skrev ju själv "spikesen" under denna tråd;
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6888

så kom inte här!
Själv reserverar jag mig för att få skriva "juh" etc.


.




Jag vet. Jag kunde ändå inte låta bli att kasta första stenen trots att jag ej är fri från synd. Det går dock att sträva......

/Erik


Blås på!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:30:00  Show Profile Send celef a Private Message
BraErik,jaghållerheltmeddig!

sound pollution
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:35:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


jajustdet,fördettaärjufaktiskträttviktigt.



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/27 :  10:42:25  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by erik

Jag vet att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg och att forumet inte är någon svenska-undervisning. Änså måste jag slå ett slag för www.skrivihop.nu .

Jag vill påpeka detta eftersom jag tycker det är svårt att läsa vissa inlägg och att det aldrig är fel att sträva efter att göra rätt.

Det framgår med önskvärd tydlighet om man jämför skum tomte med skumtomte. Andra exempel:

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Känn er inte påhoppade utan det är min försenade julönskan som gör sig uttryckt.

Mycket vänliga hälsningar

/Erik

PS. Livet är för kort för dålig champagne och dålig musik. DS.



Hej erik!

Jag skriver ofta fel pga jag oftast har för bråttom samt inte minst beroende på att jag är dyslektiker. Trots detta så förstår jag nästan alla inlägg på detta forum t om audiomanikerns inlägg.
Om du själv tycker att det är så svårt att förstå alla dessa inlägg här så kan du väl fråga några av oss andra vad som menas, vi kan säkerligen hjälpa dig!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2002/12/27 :  11:06:58  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag instämmer med dig erik. Just särskrivningar är irriterande. Uttalas det som ett ord skrivs det som ett ord. Det är egentligen ganska enkelt.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/27 :  11:13:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Just the examples you wrote down, Erik, is
a great example of bad BAD swedish!!

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/27 :  12:18:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag blir våldsamt irriterad på amerikaniseringen av vårt vackra svenska språk.

Det finns t.ex. inga balancerade förstärkare här i Sverige på grund av att ordet balancerat inte existerar i det svenska språket och kommer om vi sköter våra kort rätt aldrig att göra det heller.
Vi har tillräckligt med konstiga stavningar i det svenska språket.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/27 :  12:23:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det ordnar sig bara man ser det över tid....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:00:16  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag "till hör" dom som inte bryr sig så mycket om det faktiskt. Jag har annat att tänka på en om jag skriver korekt svenska. Jag kan iofs inte skriva korekt även om jag försöker så då skiter jag i det istället.

Kanske hör sådana här inlägg till skrivihop.nu forum om det finns ett sådant. Jag kommer inte att lyssna på alla som säger till mig hur jag skall skriva.

så det så !!

=))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/27 :  13:53:49  Show Profile Send Gus a Private Message
Ang.Svenska språket.Följande meddelande kan vara lite svårtolkat men det underlättar om man vet att är en lantbrukare som har författat detsamma.
"Om jag inte kan så kommer jag.Om jag kan så kommer jag inte"


Edited by - Gus on 2002/12/27 13:55:35
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/27 :  14:33:28  Show Profile Send erik a Private Message

[/quote]

Hej erik!

Jag skriver ofta fel pga jag oftast har för bråttom samt inte minst beroende på att jag är dyslektiker. Trots detta så förstår jag nästan alla inlägg på detta forum t om audiomanikerns inlägg.
Om du själv tycker att det är så svårt att förstå alla dessa inlägg här så kan du väl fråga några av oss andra vad som menas, vi kan säkerligen hjälpa dig!
Mvh
Kenth

[/quote]

Jag är för blyg för att fråga.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/27 :  14:59:02  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Gus

Ang.Svenska språket.Följande meddelande kan vara lite svårtolkat men det underlättar om man vet att är en lantbrukare som har författat detsamma.
"Om jag inte kan så kommer jag.Om jag kan så kommer jag inte"




Se den forstod sälv jag som er Dansk! "Om jeg inte kan så (köra ut med traktorn och lägga kornen i jorden) kommer jag. Om jeg kan så (som ovenfor) da kommer jeg inte".

Iøvrigen trodde jeg at det var en fälles Nordisk/Scandinavisk gruppe - men jeg tar kanske fel?

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:09:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by erik

Jag vet att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg och att forumet inte är någon svenska-undervisning. Änså måste jag slå ett slag för www.skrivihop.nu .

Jag vill påpeka detta eftersom jag tycker det är svårt att läsa vissa inlägg och att det aldrig är fel att sträva efter att göra rätt.

Det framgår med önskvärd tydlighet om man jämför skum tomte med skumtomte. Andra exempel:

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Känn er inte påhoppade utan det är min försenade julönskan som gör sig uttryckt.

Mycket vänliga hälsningar

/Erik

PS. Livet är för kort för dålig champagne och dålig musik. DS.



Det är minst lika irriterande med dessa "skrivihop-poliser" som har fått för sig att väldigt många ord skall skrivas ihop när de i själva verket fungerar minst lika bra uppdelade. Om inte annat så blir texten mer lättläst.Ett exempel" Att gå igenom" har en annan betydelse än "att genomgå". MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:28:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by erik

Jag vet att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg och att forumet inte är någon svenska-undervisning. Änså måste jag slå ett slag för www.skrivihop.nu .

Jag vill påpeka detta eftersom jag tycker det är svårt att läsa vissa inlägg och att det aldrig är fel att sträva efter att göra rätt.

Det framgår med önskvärd tydlighet om man jämför skum tomte med skumtomte. Andra exempel:

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Känn er inte påhoppade utan det är min försenade julönskan som gör sig uttryckt.

Mycket vänliga hälsningar

/Erik

PS. Livet är för kort för dålig champagne och dålig musik. DS.



Det är minst lika irriterande med dessa "skrivihop-poliser" som har fått för sig att väldigt många ord skall skrivas ihop när de i själva verket fungerar minst lika bra uppdelade. Om inte annat så blir texten mer lättläst.Ett exempel" Att gå igenom" har en annan betydelse än "att genomgå". MvhKristofer



Sedan så bli det ibland sammansatta ord pga att jag skriver fort och på en dator där tangentbordet och svarstiderna skiljer sig från den dator som jag är van vid. MvhKristofer
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:33:51  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by erik

Jag vet att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg och att forumet inte är någon svenska-undervisning. Änså måste jag slå ett slag för www.skrivihop.nu .

Jag vill påpeka detta eftersom jag tycker det är svårt att läsa vissa inlägg och att det aldrig är fel att sträva efter att göra rätt.

Det framgår med önskvärd tydlighet om man jämför skum tomte med skumtomte. Andra exempel:

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Känn er inte påhoppade utan det är min försenade julönskan som gör sig uttryckt.

Mycket vänliga hälsningar

/Erik

PS. Livet är för kort för dålig champagne och dålig musik. DS.



Det är minst lika irriterande med dessa "skrivihop-poliser" som har fått för sig att väldigt många ord skall skrivas ihop när de i själva verket fungerar minst lika bra uppdelade. Om inte annat så blir texten mer lättläst.Ett exempel" Att gå igenom" har en annan betydelse än "att genomgå". MvhKristofer



Fått för sig? Vi har väl ett svenskt språk!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:37:53  Show Profile Send kramer a Private Message
ibland blir det ju roligt med skrivfel. här tex,

mörk hårig sjuk sköterska

Ljud är kul
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:41:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by erik

quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by erik

Jag vet att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg och att forumet inte är någon svenska-undervisning. Änså måste jag slå ett slag för www.skrivihop.nu .

Jag vill påpeka detta eftersom jag tycker det är svårt att läsa vissa inlägg och att det aldrig är fel att sträva efter att göra rätt.

Det framgår med önskvärd tydlighet om man jämför skum tomte med skumtomte. Andra exempel:

multiformat spelare
bråd djup
lyssnings bilden

Känn er inte påhoppade utan det är min försenade julönskan som gör sig uttryckt.

Mycket vänliga hälsningar

/Erik

PS. Livet är för kort för dålig champagne och dålig musik. DS.



Det är minst lika irriterande med dessa "skrivihop-poliser" som har fått för sig att väldigt många ord skall skrivas ihop när de i själva verket fungerar minst lika bra uppdelade. Om inte annat så blir texten mer lättläst.Ett exempel" Att gå igenom" har en annan betydelse än "att genomgå". MvhKristofer



Fått för sig? Vi har väl ett svenskt språk!

/Erik



Ja just det.Vi har ett svensk språk där inte "alla ord" som går att sätta ihop skall sitta ihop. MvhKristofer
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:46:07  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag kan i viss mån hålla med angående särskrivningar, men ibland skriver man lite för snabbt och då kan det bli så. Något jag retar mig mycket mer på är folk som envisas med att ha olika storlek på orden i sina inlägg. Det resulterar bara i att jag ger fasen i att läsa inlägget.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:48:08  Show Profile Send Zombie a Private Message
Synd om dig Kristofer...att du inte kan ditt eget språk, menar jag...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/27 :  15:56:46  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Zombie

Synd om dig Kristofer...att du inte kan ditt eget språk, menar jag...



Det kanske inte är lika viktigt för alla att skriva tala korekt ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/12/27 :  16:21:17  Show Profile Send Patrik a Private Message
Visst kan det gå fort ibland och det blir inte alltid rätt. Men är det inte att visa respekt mot de som skall läsa ens alster att åtminstonde _försöka_ skriva så rätt som man har möjlighet/tid till?

Att t.ex. medvetet strunta i punkter och stora bokstäver är något som gör det klart besvärligare för alla andra. Men man kanske inte bryr sig om andra?

Så länge man försöker tycker jag det är helt ok med stavfel och andra grammatiska grodor som blir av bara farten. Så här på ett forum blir det oftast att man skriver talspråk vilket är ok, men man får inte glömma bort att det man skriver skall läsas av andra än en själv.


Men iofs läser jag hellre ett intressant inlägg med taskig svenska än ett grammatiskt perfekt tråkigt innehållslöst sådant...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:02:57  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Har ni för mycket tid över under juluppehållet, eller?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:08:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Karl Banan

Har ni för mycket tid över under juluppehållet, eller?



Skulle tro det ja. Har som sagt inga som helst problem med svenskan. MvhKristofer
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:09:03  Show Profile Send joakim99 a Private Message
whiskyman: Vad har orden "genomgå" och "gå igenom" med särskrivningar att göra?


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000