Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 20:10:22
|
Inom HiFi är vi på väg i stormfart emot Wireless och dator uppspelning. Det finns nya problem att beakta med den nya tekniken. Jag läste i GP att Sveriges Radio fick känna på problemen i veckan...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=438253 Stackarna, jag hoppas att de får tillbaks matrialet. De har så otroligt mycket bra musik i sina valv så jag hoppas verkligen att de skaffar bättre lösningar.
Hemma servrar och backup är definitivt något som kommer i och med den nya tekniken.
- Är det någon som åkt på samma smäll som SR bland med hårddisk krashar än? - Vad finns det för hemmalösningar på hårddisk krashproblemet? - Måste man köpa servrar eller finns det enklare/smartare lösningar för hemmet?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 21:19:28
|
Jag köpte en extra 500GB USB disk...(kanske inte så mycket) men räcker för att kopiera det viktigaste nångång i veckan, och så får den stå för övrigt. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 21:27:35
|
Hemma har vi en extern hårddisk, samt att vi med jämna mellanrum "byter" hårddisk med en kompis som vi kör back-up på, och han gör likadant med vår. På så sätt får vi massor av musik att dela på (lagligt om det är en nära kompis). En ordentligt stor extern hårrdisk kostar ju inte så mycket längre. MEN om man tappar den i golvet så kan den pajja. Det har sonen erfarit... |
Waf, Waf!
|
|
|
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 21:58:13
|
Den här tror jag är hel ok! http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF02a/15351-15351-3726099.html
Själv kör jag en HPD (HopPlockadeDelar) med raidlösning. Ca 3500 med diskar och os. Synd att bandstationer är så dyra för de volymer man lätt kommer upp i ger raskt behov av en AIT som klarar 500GB på ett band. Har iofs ingen Squeeze än men bara mitt iTunes arkiv drar iväg... |
- never stop exploring - |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 22:00:42
|
Det finns enkla och bra back-up lösningar. Det vore nog snart att titta på en sån, om man lägger tid på att lägga ner musiken på hårddisk.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 22:12:55
|
Inte för att jag har så mycket kunnskap i ämnet egentligen men efter vad jag har läst i diverse tester av lagringsmedier verkar det vara mest eftertraktat, när det handlar om säker lagring om hemmaservern stöder RAID 5. Priset blir därefter, ca 5000 kr om man nöjer sig med RAID 1 där den ena disken är en spegling av den andra kommer man undan med runt 3000 kr.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid |
Edited by - henrickpettersson on 2008/08/19 22:14:10 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 22:57:06
|
Jag kör med raidade diskar. Beställde dator på Inet och sade att dom skulle slänga in en extra disk och spegla den. Om en disk pajjar så är det bara att plugga in en ny så är det klart! Sedan kan man ha skräpgrejjer på en separat USB disk som man inte är så noga med. Det finns ju en nackdel dock och det är om datorn brinner upp och båda diskarna dör samtidigt... Tänkte inte på det...
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/08/19 : 23:14:48
|
Om man kan rädda en Raid5 beror ju på vad som rasar. Det skiljer mellan olika raidlösningar och hårdvaruraid är säkrare. Och förstås dyrare. Så en Raid kan mycket väl ge en falsk trygghet. Mina musikfiler ligger på olika diskar där minst en uppsättning inte används normalt och inte heller är inkopplade. Diskar är billiga i förhållande till arbetsinsatsen i regel.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 17:46:40
|
RAID 5 är säkert om en hårddisk rasar. Annars är det inte RAID 5 Jag rekommenderar också att man använder sig av hårdvaruraid.
"Striped set with distributed parity. Distributed parity requires all drives but one to be present to operate; drive failure requires replacement, but the array is not destroyed by a single drive failure. Upon drive failure, any subsequent reads can be calculated from the distributed parity such that the drive failure is masked from the end user. The array will have data loss in the event of a second drive failure and is vulnerable until the data that was on the failed drive is rebuilt onto a replacement drive."
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
BTW: kanske borde ligga under WIFI/flerkanals alt. OT-forumet? |
Edited by - Lovan on 2008/08/20 17:47:52 |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 19:09:59
|
dags för ett litet citat tror jag ...
"RAID is NOT a substitute for backup"
problemet med pc och raid-5 är bl.a att raidkonfiguration är knuten till kontrollerkortet, om det dör, så sätt inga pengar på att datat från din disk går att läsa med en annan raid-5 kontroller, ens om du får tag på en identisk, är det inte helt säkert att det går att få igång raiden igen utan att formattera...
tro mig det är inte roligt...jag vet av erfarenhet...
i seriösa disksystem, skrivs konfiguration ner på varje disk, så varje disk vet sin plats och sina inställningar, då är det bara att koppla in dem huller om buller i en ny låda, och låta logiken klura ut vad som gäller.
sen skyddar inte raid-5 mot logisk datakorruption heller, d.v.s. om filsystemet blir korrupt, blir det korrupt oavsett raid-nivå. RAID i alla dess former är inte svaret på frågan om hur man säkrar sitt data, utan svaret på frågan om hur man ökar tillgängligheten på datat. Det är en viss skillnad...
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 20:25:04
|
quote: Inom HiFi är vi på väg i stormfart emot Wireless och dator uppspelning. Det finns nya problem att beakta med den nya tekniken
Just det och därför så lär jag använda det gammla sättet att spela skivor på ett bra tag till då jag mer eller mindre avskyr datorer och det strul som de oftast för med sig. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 20:38:12
|
Tack för klareringen av Raid. Det låter som om Janssons har hittat en enkel lösning för oss HiFitokar, kör Backup ihop med en kompis. Alternativet är kanske att zip'a ihop alltiop på en backup disk och hoppas att den är intakt om/när den behövs.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 20:53:41
|
Själv har jag endast haft problem med en hårddisk en gång. Har kanske haft tur... Ett bra tips för att slippa problem är att köpa diskar av BRA kvalitet = något dyrare. Att sen backa upp materialet på en extern disk är smart. Tänk på att hårddiskar hatar slag och smällar, samt även varma miljöer då dom är i drift... Många tankar stora mängder material under längre tid på sina USB/Firewirediskar, det kan vara förödande för driften på dessa. Kolla med tillverkaren vad som gäller. Utan att göra reklam för något märke så kan jag med varmt hjärta rekomendera Seagate diskar och Lacie som USB/Firewire dito...
S
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 10:32:37
|
Raid 5 är nog mer traditionellt använt på ställen där man har låg tolerans mot "downtime" i system. En disk som pajjar är ju inte större problem än att man hotswappar i en frisk en och låter raidens intelligens bygga upp informationen igen.
I dagens FLAC-samhälle så känns det som om bandbackup är det enda vettiga alternativet om man skall ha en vettig backup på stora grejjer, även om det är kostsamt. Det, eller om man råkar besitta förmågan att skita pengar =), en redundant server med live replikering. <- Overkill! |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 10:36:19
|
Det bästa är ju att köpa ett fysiskt format som tex cd-skivor. Om man vill kan man ju sedan rippa dem till FLAC. Skulle hårddisken gå sönder är det bara att rippa om skivorna. Går skivorna sönder, vilket är ovanligt om man behandlar dem väl, är det billigt att köpa nya. Enkel lösning på problemet! =) |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 11:54:39
|
quote: Det bästa är ju att köpa ett fysiskt format som tex cd-skivor. Om man vill kan man ju sedan rippa dem till FLAC. Skulle hårddisken gå sönder är det bara att rippa om skivorna. Går skivorna sönder, vilket är ovanligt om man behandlar dem väl, är det billigt att köpa nya. Enkel lösning på problemet! =)
Jo. Absolut. Som fysisk backup så är originalskivorna bra.
Men att rippa om, säg 500 skivor, är hemskt . Och vad händer med de skivor man köpt/laddat ner elektroniskt
Nej, RAID 5 för driftsdiskarna och sedan en jätte-usb-disk som backupdisk. Men då kostar plötsligt serverlösningen mer än avspelningsutrustningen...
Nog är det härligt med Vinyl, trots allt |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 13:05:27
|
quote: Men att rippa om, säg 500 skivor, är hemskt . Och vad händer med de skivor man köpt/laddat ner elektroniskt
Helt sant...eller om man som jag äger över 2.000 cd-skivor...jag orkar liksom inte rippa alla! men man kan ju välja vissa av dem. De man laddat ner borde väl gå att ladda ner på nytt om man en gång köpt dem? Eller det fungerar inte så? Har aldrig gjort det själv. Man kan dessutom rippa sina vinylskivor också, om man har rätt utrustning. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 13:26:56
|
quote: Det låter som om Janssons har hittat en enkel lösning för oss HiFitokar, kör Backup ihop med en kompis.
Funkar utmärkt. Då har man ju automatiskt delat upp det tråkiga rippandet också. Det mesta av rippandet sköter sig själv iofs, byta skiva ibland bara. Uppspelningsprogrammet är helautomatiskt och allt rörande skivan som rippas hämtas från nätet i 90% av fallen.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 20:12:26
|
Sen finnes det ju vinyl, då slipper man ju allt detta plus att det låter bra |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 08:00:02
|
quote: Sen finnes det ju vinyl, då slipper man ju allt detta plus att det låter bra
Liksom CD, om man väljer rätt mastrade skivor alltså...å andra sidan låter inte alla vinyl bra heller. |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 08:09:48
|
Att lägga sina FLAC eller vad man nu har på DvD som backup måste vara både det billigaste o enklaste ! Annars har jag bara gott att säga om Raid - har räddat mig 2 ggr under dom 10 åren jag har nyttjat det
*Edit* Hur många nyttjar RW skivor o har dom blivit bättre ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/08/22 08:13:15 |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 13:51:45
|
Tänkte bara lägga in en litet tips om att försöka att hålla ner tempraturen på hdd, i många fall har hdd kraschat på grund av för hög tempratur (för dålig kylning).
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 18:31:05
|
Hmmm... temperaturen verkar vara viktig för livslängden här också. Hur gör man som användare av en Hårddisk för att hålla temperaturen nere?
|
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 18:56:55
|
Temperatur och luftfuktighet är av stor betydelse för livslängden för en disk, frågan är inte om en hårddisk går sönder eller inte, utan när. Hårddiskar innehåller mekanik, och mekanik håller inte i evigheter. Wygiwypf, (man får mad man betalar för), gäller i högsta grad här, det är stoooor skillnad i kvalté på disk. Skall man vara säker skall man ha backup på annat media än disk. Allt härger på vilken nivå av "katastrofsäkring" man vill uppnå. RAID betyder f.ö. "Redundant Array of Inexpensive Disk", och finns i olika nivåer från 1 till 10, med olika säkerhetsgrad. Själv litar jag på vinylen |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 17:58:38
|
För att hålla nere temp på en hd så kan du välja ett externt hd-kabinett som har fläkt. Kommer att låta mer iof, men har du den för enbart backup så kör du den knappast konstant. Jag fotar en hel del och det skulle vara döden om de försvann. Jag har alla foton i min bärbara Mac, men använder också en backup-programvara som tar backup på extern hd. Den disken används enbart för backup och så fort den ansluts tas en backup på förändringar automatiskt (hur många gånger skrev jag backup??) Att tänka på är även risken att ditt hus brinner eller någon stjäl allt. Därför tar jag emellanåt också backup på dvd och de skivorna ska förvaras på annan plats än i ditt hem, tex hos en kompis. Då finns materialet på 3 olika ställen. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Topic |
|