everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2008/08/25 : 11:17:58
|
Det där med hårddiskar och temperatur är en fin gammal "sanning"
finns en studie publicerad av google
http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf
google har väl ca 1,5 miljoner PATA och SATA diskar i drift, och studien är ett resultat av de senaste 5 årens drift. (och google köper de för tillfället billigaste desktop-hårddiskarna)
nu finns de gott om tidigare studier som visar att temperatur är viktigt, ingen har dock haft så stort statistiskt underlag, och det går aldrig att bevisa frånvaron av påverkan...
Det bästa sättet enligt min erfarenhet är att ha diskar i gång 24/7 aldrig låta dem spinna ner och låta dem vara lagom varma o gosiga, men undvika temperaturväxlingar.
De diskar som är dåliga dör oftast inom ett par månader, har dem överlevt så länge är det väldigt få som går sönder ens på 5 års kontinuerlig drift.
baksidan av myntet är att alla snurrande diskar råkar ut för bitflipps (logisk datakorruption) så tillvida man inte kör checksummande filsystem (endast ZFS i dag)
...tror jag skrev en lång harang om det här på hififorum för några år sedan insåg jag just, ska se om jag hittar det i arkivet...
(jo jag jobbar med lagring och digitala arkiv)
själv kör jag helt enkelt med usb-disk som jag kopplar in en gång per månad och kör backup, viktigt data som ska katastrofsäkras kopieras en gång till och förvaras på jobbet, som tur är behöver jag ju bara spara mitt data för min egen skull, det ska ju inte bevaras för kommande generationer... skulle en enskild fil bli korrupt efter 10 år, så spelar det ingen roll, så länge jag inte blir av med rubbet.
|
|
|