HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Etanol i tanken - förbrukning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/30 :  14:37:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående korrosivitet:
Vid mindre inblandning än 5% etanol kan man få problem ifall det dessutom blir kondens (vatten) i tanken på bilen eller på tappen. Då separerar vattnet+spriten ut och lägger sig i botten av tanken. I så fall får man betydande korrosion där sådan blandning ligger. Därför hamnade inblandningen vid 5%, och ur Shells synpunkt är 5% minimum.
På Shell sköljer man ledningarna med bensin efter att ha fått en båtlast etanol, det beror delvis på att man inte är 100% på korrosivitet och tar det säkra före det osäkra. Fast mest på att man inte vill ha ren etanol i ledningarna, det är mycket regler kring sprit...

Angående att spriten inte blandar sig med oljan:
Det stämmer ju. Därför ska man köra så att motorn blir ordentligt genomvarm då och då, etanolen kokar av vid 78 grader och försvinner via vevhusventilationen. Detta är förresten en lägre kokpunkt än merparten av Blyfri 95 blandningen. Där har man en slutkokpunkt på 250-300 grader för de tyngsta komponenterna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/30 :  14:38:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rimligen borde jag med en Saab, som helst vill ha 98 oktan..kunna blanda 95 och E85, och således billigare bensin och E85 besparing. ( Faktum är att den dricker mer 95 än 98 vid samma körning...ca. 3% )

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/30 :  16:53:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Antagligen. E85 ligger på 104 oktan ungefär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/07/30 :  17:16:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, det här kanske är en bra ide för min r1100s, mc, som jag tankar med 98, somlig 95 går den märkbart kack på. Det blir lite dyrt ju. Så, om e95 är 104 oktan så borde jag kunna blanda in 30 % e85 och få ungefär 98 oktan? Får kanske kolla att den pallar det på ett mcforum.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/30 :  20:15:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
På en gammal Volvo 740 som gått ca 40000 mil tankar jag ca 60% E85.
Inga modifikationer, inga problem alls.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/07/31 :  00:09:56  Show Profile Send mace a Private Message
SAAB 900S -91. 40% E85 2005-2007 Inga problem, mer klös.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/01 :  06:38:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Efter halv tank ser det ut som om bilen drar ungefär lika mycket, kanske lite mindre än innan. Vädret har gjort att AC:n har fått jobbat lite mer än normalt så siffrorna stämmer inte till 100% !


Literpris BF95 - 13,2Kr/litern
Literpris 20% blandning - 12,26 kr/litern
Vilket gör att jag sparar in ca 50 öre per mil jag kör.
Min snitthastighet ligger på 82 km/h o det är mest landsvägskörning som gäller.

Mer kommer när det är tid för tankning

*edit*
Fel nuffror

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/08/06 06:29:32
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2008/08/01 :  13:53:29  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag har en Saab 95 biopower 2.3 som de senaste 300milen har legat på strax över 1.1 liter milen men då är det mycket landsvägskörning. Såfort man närmar sig stadskörning så drar det lätt iväg uppemot 1.3 liter per mil.
Dock var det en rejäl inkörningsperiod på denna bil, de första 1000 milen så var 1.3 liter milen inget problem att komma upp i.
Behöver jag tillägga att denna bil alltid tankas med sprit?

Mvh Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/01 :  16:02:27  Show Profile Send Magoo a Private Message
Konstigt att det inte är fler tilverkare som utnyttjar det högre oktantalet för etanol till att öka effekten. Det borde inte vara så svårt, eller alla kanske inte har knacksensorer? Turbo är nästan en förutsättning också.

Efter denna tråden ska jag pröva att köra på E85-inblandning jag med, ska bara kolla förbrukningen lite noga först för att se om det lönar sig i det långa loppet.

Skulle man våga blanda Etanol i Diesel?
Eller blir det problem att få det att tändas av kompressionen med så höga oktantal?

comfortably numb
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/08/01 :  16:33:50  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej.

Om etanol ( sprit ) inblandningen finns spaltmeter skrivet och utvärderat. Lönsamheten infinner sig först när priset på miljöpåverkan har inkluderats. Detta pris har ännu ingen kunnat precisera. Fossila bränslen kommer självklart att ta slut,förr eller senare. Detta pris eller priset för, har heller ingen kunnat precisera eller uppskatta.

Den globala bilindustrin står inför en revolution som ifs kunnat förespeglats,men den togs inte på allvar.
Skälet till det var att inga kunder efterfrågade och globala incitament saknades. Nu kommer en spännande tid framgent.

MVH
Lycka till i era "groggar" = spritinblandingar
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/01 :  17:43:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Etanol i en dieselbil är troligen en synnerligen dålig idé...
Jag har svårt att tro att vanliga dieselbilars bränsle- och insprutningssystem tål detta.
Om jag inte minns fel så är det dessutom en tillsats i etanolen till de buss"dieslar" som bl a rullar i Sthlm. Har för mig att det är så att det blir problem att få etanolen att tända vid rätt tillfälle annars.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2008/08/01 :  19:38:33  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tankade i en skvätt etanol i veckan på statoil. 10 liter 95 oktan och 2 liter etanol.
Blandad körning ca 9 mil, stadstrafik + lite rödljusrace osv och mer än hälften av tankningen finns kvar på soppamätaren.

Bilen går billigt redan innan, långkörde i Söndags <70 mil på <30 liter 95 oktan, men tänker fortsätta testa med etanolinblandning ändå. Dock märkbart svårare att starta bilen med mer etanol i tanken.
Bytt grenrör och lite sånt annars inget jätteskruvat på bilen.

Edited by - Passerati on 2008/08/01 19:39:36
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/01 :  20:11:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Dags för min bekännelse...jag har också löpt ut och langat sprit till bilen.

18 liter E85 till fulla tanken (E05) på 75 liter dvs. ca. 25%....först kändes den väldigt törstig, men nu verkar den ligga på en halv till en deciliter mer per mil...nu är ju inte min skorv i samma snålhetsklass som Passeratis, men det verkar som ekvationen går ihop.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/08/04 08:01:44
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/03 :  00:32:40  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
850 T5'an har jag provat med inblandning upp till 25% innan bränsleförbrukningen ökar. Med 40% E85 så känns det inte längre som någon större ekonomisk vinst.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/08/03 :  01:07:19  Show Profile Send edison a Private Message
Magoo:

Farsans Ford Focus Flexifuel har iaf ett antal hästar fler när den körs på enbart E85 vs med enbart "normalbensin" (5 % Etanol).

Från vad jag läst på diverse håll skulle jag tro att de flesta flexibilar ger lite extra effekt med E85 vs standardsoppan...även om det nu inte rör sej om några jätteskillnader.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/08/03 01:09:35
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/03 :  09:10:27  Show Profile Send Magoo a Private Message
Lite märkligt då att både Volvo och Ford visade på sämre prestanda vid etanolkörning i bilsports test. Men ingen av dem har väl turbo?

Dahlberg:
Menar du 25% ren alcohol eller 25% E85?

comfortably numb
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/03 :  09:14:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Volvo har både etanolsnurror med och utan turbo. De utan (1,6F och 2,0F) är väl från Fords lagerhylla medan den med turbo är en konverterad femcylindrig turbo (2,5FT). Den senare är dock betydligt nyare än den klenare fyrcylindriga varianten.

Edit: Rättelse

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/08/03 :  09:27:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Dahlberg, jag uppfattar det ungefär likadant med min Seat Cordoba 1.6-00

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/03 :  10:14:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående lönsamheten så har ju priset på E85 och 95 glidit isär kraftigt sista tiden.
Det som inte var lönt förra gången jag provade blir 1-2 kr/mil nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/04 :  06:31:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
E85 pumpen var tom där hemma i går så jag får vänta någon dag innan jag tankar igen. Då blir det 30% som tankas, vinst på 20% blir som ovanstående. Det gick liite väl snabbt i Fredags för att göra en ärlig utvärdering på hela tanken

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/04 :  22:20:52  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
850'in är till salu och körs inte för närvarande men jag har kört den på 30% inblandning hela sommaren och det har så vitt jag vet fungerat bra. Upplever den nog som en liten aning piggare också.

Edited by - DahlbergAudio on 2008/08/04 22:21:34
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/05 :  10:52:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kanske ska prova i frugans 940 lätt turbo.
Hon ville ha en lite sportigare bil,så jag har micklat lite med laddtrycket
Jag justerade upp tills den började spika vid på drag sen ned lite.
Med spiten i så borde det ju gå att höja trycket lite till pga högre oktan?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/08/05 :  16:22:03  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har kört ett par tankar med 50% inblandning av E85. En Peugot v6.
Körde under litern i helgen, mellan Mariestad och Örebro, vilket förvånade mig. Det är en tung bil med automat som vanligtvis drar 0.95 ren landsvägskörning.
Den startar bra, men går lite för snålt innan den får upp temperaturen (avgasknallar vid för mycket gas). Sedan går den bra.
Jag ska installera ett piggyback-system till insprutning, och ett liknande "kallstartsmotstånd" som Bernt. Mitt piggyback-system kostade ca 800:- och jag fick löda ihop den själv.

Eftersom etanolen har ett lägre energivärde behövs mer mängd bränsle, men tydligen (enligt medlemmars rapporter på etanol-forumet) brukar ökningen landa run 30-35% mer.


Flera etanol-forummedlemmar har rapporterat tusentals mil med E85, och motorfirman BSR tiotusentals. De flesta argumenten mot etanol i tanken är överdrivna. Människor är konservativa, och det finns en stark olje-lobby har intresse att bevara status quo.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/06 :  06:45:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ny tankad
15 liter E85 o 35 lite BF95
Rapport kommer men det verkar nästan gå på ett ut, eller en mindre vinst för bilen drar mer.
Det verkar som att på min Peugeot 206 så gör det inte sååå stor skillnad med blandtankning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/06 :  13:59:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nytankad här också, 15 liter 95 och 48 liter E85. På det kom jag 53 mil, blandad körning i GBG-området. 1,19 l/mil.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000