Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 14:37:56
|
Angående korrosivitet: Vid mindre inblandning än 5% etanol kan man få problem ifall det dessutom blir kondens (vatten) i tanken på bilen eller på tappen. Då separerar vattnet+spriten ut och lägger sig i botten av tanken. I så fall får man betydande korrosion där sådan blandning ligger. Därför hamnade inblandningen vid 5%, och ur Shells synpunkt är 5% minimum. På Shell sköljer man ledningarna med bensin efter att ha fått en båtlast etanol, det beror delvis på att man inte är 100% på korrosivitet och tar det säkra före det osäkra. Fast mest på att man inte vill ha ren etanol i ledningarna, det är mycket regler kring sprit...
Angående att spriten inte blandar sig med oljan: Det stämmer ju. Därför ska man köra så att motorn blir ordentligt genomvarm då och då, etanolen kokar av vid 78 grader och försvinner via vevhusventilationen. Detta är förresten en lägre kokpunkt än merparten av Blyfri 95 blandningen. Där har man en slutkokpunkt på 250-300 grader för de tyngsta komponenterna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 14:38:22
|
Rimligen borde jag med en Saab, som helst vill ha 98 oktan..kunna blanda 95 och E85, och således billigare bensin och E85 besparing. ( Faktum är att den dricker mer 95 än 98 vid samma körning...ca. 3% ) |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 16:53:57
|
Antagligen. E85 ligger på 104 oktan ungefär. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 17:16:10
|
Hmm, det här kanske är en bra ide för min r1100s, mc, som jag tankar med 98, somlig 95 går den märkbart kack på. Det blir lite dyrt ju. Så, om e95 är 104 oktan så borde jag kunna blanda in 30 % e85 och få ungefär 98 oktan? Får kanske kolla att den pallar det på ett mcforum. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 20:15:48
|
På en gammal Volvo 740 som gått ca 40000 mil tankar jag ca 60% E85. Inga modifikationer, inga problem alls. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 00:09:56
|
SAAB 900S -91. 40% E85 2005-2007 Inga problem, mer klös.
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 06:38:51
|
Efter halv tank ser det ut som om bilen drar ungefär lika mycket, kanske lite mindre än innan. Vädret har gjort att AC:n har fått jobbat lite mer än normalt så siffrorna stämmer inte till 100% !
Literpris BF95 - 13,2Kr/litern Literpris 20% blandning - 12,26 kr/litern Vilket gör att jag sparar in ca 50 öre per mil jag kör. Min snitthastighet ligger på 82 km/h o det är mest landsvägskörning som gäller.
Mer kommer när det är tid för tankning
*edit* Fel nuffror
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/08/06 06:29:32 |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 13:53:29
|
Jag har en Saab 95 biopower 2.3 som de senaste 300milen har legat på strax över 1.1 liter milen men då är det mycket landsvägskörning. Såfort man närmar sig stadskörning så drar det lätt iväg uppemot 1.3 liter per mil. Dock var det en rejäl inkörningsperiod på denna bil, de första 1000 milen så var 1.3 liter milen inget problem att komma upp i. Behöver jag tillägga att denna bil alltid tankas med sprit?
Mvh Pontus |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 16:02:27
|
Konstigt att det inte är fler tilverkare som utnyttjar det högre oktantalet för etanol till att öka effekten. Det borde inte vara så svårt, eller alla kanske inte har knacksensorer? Turbo är nästan en förutsättning också.
Efter denna tråden ska jag pröva att köra på E85-inblandning jag med, ska bara kolla förbrukningen lite noga först för att se om det lönar sig i det långa loppet.
Skulle man våga blanda Etanol i Diesel? Eller blir det problem att få det att tändas av kompressionen med så höga oktantal? |
comfortably numb |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 16:33:50
|
Hej.
Om etanol ( sprit ) inblandningen finns spaltmeter skrivet och utvärderat. Lönsamheten infinner sig först när priset på miljöpåverkan har inkluderats. Detta pris har ännu ingen kunnat precisera. Fossila bränslen kommer självklart att ta slut,förr eller senare. Detta pris eller priset för, har heller ingen kunnat precisera eller uppskatta.
Den globala bilindustrin står inför en revolution som ifs kunnat förespeglats,men den togs inte på allvar. Skälet till det var att inga kunder efterfrågade och globala incitament saknades. Nu kommer en spännande tid framgent.
MVH Lycka till i era "groggar" = spritinblandingar MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 17:43:20
|
Etanol i en dieselbil är troligen en synnerligen dålig idé... Jag har svårt att tro att vanliga dieselbilars bränsle- och insprutningssystem tål detta. Om jag inte minns fel så är det dessutom en tillsats i etanolen till de buss"dieslar" som bl a rullar i Sthlm. Har för mig att det är så att det blir problem att få etanolen att tända vid rätt tillfälle annars. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 19:38:33
|
Tankade i en skvätt etanol i veckan på statoil. 10 liter 95 oktan och 2 liter etanol. Blandad körning ca 9 mil, stadstrafik + lite rödljusrace osv och mer än hälften av tankningen finns kvar på soppamätaren.
Bilen går billigt redan innan, långkörde i Söndags <70 mil på <30 liter 95 oktan, men tänker fortsätta testa med etanolinblandning ändå. Dock märkbart svårare att starta bilen med mer etanol i tanken. Bytt grenrör och lite sånt annars inget jätteskruvat på bilen. |
Edited by - Passerati on 2008/08/01 19:39:36 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 20:11:52
|
Dags för min bekännelse...jag har också löpt ut och langat sprit till bilen.
18 liter E85 till fulla tanken (E05) på 75 liter dvs. ca. 25%....först kändes den väldigt törstig, men nu verkar den ligga på en halv till en deciliter mer per mil...nu är ju inte min skorv i samma snålhetsklass som Passeratis, men det verkar som ekvationen går ihop. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2008/08/04 08:01:44 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 00:32:40
|
850 T5'an har jag provat med inblandning upp till 25% innan bränsleförbrukningen ökar. Med 40% E85 så känns det inte längre som någon större ekonomisk vinst. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 01:07:19
|
Magoo:
Farsans Ford Focus Flexifuel har iaf ett antal hästar fler när den körs på enbart E85 vs med enbart "normalbensin" (5 % Etanol).
Från vad jag läst på diverse håll skulle jag tro att de flesta flexibilar ger lite extra effekt med E85 vs standardsoppan...även om det nu inte rör sej om några jätteskillnader. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2008/08/03 01:09:35 |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 09:10:27
|
Lite märkligt då att både Volvo och Ford visade på sämre prestanda vid etanolkörning i bilsports test. Men ingen av dem har väl turbo?
Dahlberg: Menar du 25% ren alcohol eller 25% E85? |
comfortably numb |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 09:14:52
|
Volvo har både etanolsnurror med och utan turbo. De utan (1,6F och 2,0F) är väl från Fords lagerhylla medan den med turbo är en konverterad femcylindrig turbo (2,5FT). Den senare är dock betydligt nyare än den klenare fyrcylindriga varianten.
Edit: Rättelse |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 09:27:31
|
Dahlberg, jag uppfattar det ungefär likadant med min Seat Cordoba 1.6-00 |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 10:14:50
|
Angående lönsamheten så har ju priset på E85 och 95 glidit isär kraftigt sista tiden. Det som inte var lönt förra gången jag provade blir 1-2 kr/mil nu. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 06:31:55
|
E85 pumpen var tom där hemma i går så jag får vänta någon dag innan jag tankar igen. Då blir det 30% som tankas, vinst på 20% blir som ovanstående. Det gick liite väl snabbt i Fredags för att göra en ärlig utvärdering på hela tanken |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 22:20:52
|
850'in är till salu och körs inte för närvarande men jag har kört den på 30% inblandning hela sommaren och det har så vitt jag vet fungerat bra. Upplever den nog som en liten aning piggare också. |
Edited by - DahlbergAudio on 2008/08/04 22:21:34 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 10:52:32
|
Kanske ska prova i frugans 940 lätt turbo. Hon ville ha en lite sportigare bil,så jag har micklat lite med laddtrycket Jag justerade upp tills den började spika vid på drag sen ned lite. Med spiten i så borde det ju gå att höja trycket lite till pga högre oktan? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/06 : 06:45:19
|
Ny tankad 15 liter E85 o 35 lite BF95 Rapport kommer men det verkar nästan gå på ett ut, eller en mindre vinst för bilen drar mer. Det verkar som att på min Peugeot 206 så gör det inte sååå stor skillnad med blandtankning. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/06 : 13:59:55
|
Nytankad här också, 15 liter 95 och 48 liter E85. På det kom jag 53 mil, blandad körning i GBG-området. 1,19 l/mil. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|