HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Etanol i tanken - förbrukning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/30 :  06:26:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
20% ska man kunna hälla i säger dom som vet, egentligen ännu mer men då kan man få lite problem att starta bilen. Jag har iaf testat med 20% o bilen går som en klocka. Inte riktigt lika mycket effekt som innan men inget som märks jätte mycket.

Är det någon som vet hur mycket x-tra bilen drar på en mix ?
Jag kommer inte behöva tanka mer den här veckan men är nyfis redan nu på hur bränsle ekonomin blir

47 kr mindre per tankning blir det o bilen måste dra ganska mycket mer för att det ska gå på ett ut.

Någon som vet mer i ämnet än jag ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/07/30 :  06:39:47  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag vet att många på jobbet tankar 50-50 utan problem men rent spontant så känns det ju som att det borde slita mer på motorn. Jag har väl inget direkt fakta som stödjer det dock.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8657 Posts

Posted - 2008/07/30 :  06:44:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har provat ända upp till 100%,(med höjt brännsletryck)
och jag tjänade inget på det,nästan tvärtom,+ att bilen gick segare med över 50%,så jag gick tillbaka till fosil bensin..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/30 :  06:59:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har läst en hel del i ämnet o att gå över 50% passar inte alla bilar pga kompet. Men med andra spridare o högre tryck så passar 50% ganska många nyare bilar.

Hur det är med förslitning av motorn har jag inte en aning om

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/07/30 :  07:33:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
100% är säkert inte så bra men en viss spädning kan ju mkt väl funka, det är en balansgång mellan förbrukning och pris. Vid etanoldrift går det visst åt en större volym bränsle men det kostar mindre så det ekonomiskt intressanta är väl det området där blandningens kostad understiger den ökade förbrukningen.

När det gäller slitage så är det mest gummidetaljer (eller kolvätebaserade detaljer om allt inte är gummi) jag tänker på.

Äh, jag har tyvärr ingen handfast kunskap i ämnet utan spånar bara men går det att köra på en 20%-ig blandning i brasilien så borde det ju iallafall inte vara några problem här. Det där med brasilien läste jag lite snabbt i ett inlägg på nått forum så inte heller det är bekräftat.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8657 Posts

Posted - 2008/07/30 :  07:42:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
E85 löser ju i allafall upp sotrester i motor och bränslesystem,så att byta bränslefilter efter några 100-tals mil med E85 är ett klokt val,annars kan det klegga igen..Jo det var ju det där med gummisakerna som man inte vet hur det tål..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/30 :  08:27:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Sedan några år tillbaks har "ren" 95 oktanig 5-10%(har jag för mig) etanol inblandning. Det borde väl lösa upp gummit om det var känsligt redan vid den inblandningen?

Jag har blandtankat med min SEAT cordoba (2000 år modell) Jag har varit så högt som 50% utan några som helst problem. Jag har inte varit så där ruskigt vetenskaplig med bränsleförbrukningen men upplever att konsumtionen går att leva med upp till ca 25% inblandning. Därefter så skenar den.

Jag blandar ungefär varannan tankning och tankar "rent" varannan tankning. Jag vet inte om jag sparar så mycket pengar, men det känns bra att spara lite mer på miljön.

På etanol.nu finns det ett forum för blandtankning som bitvis är väldigt informativt. Kolla där!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/30 :  08:29:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tack för länken !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nicks
Member

1943 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:09:27  Show Profile Send Nicks a Private Message
Helt otroligt!!!

Satt och tänkte på att blanda i E85 på vägen till jobb nu på morgonen.
Sen hittar jag denna tråden direkt...

Forumet rockar!!

Hihi. :)
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:16:51  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Vi har just köpt en Peugeot flexifuel, och den ska servas efter 1500 mil i stället för efter 3000 mil hos de andra modellerna, beroende på etanoldriften.

Vi Bilägare:
quote:
På grund etanolens aggressivitet kräver motorn tätare oljebyten. Det gör att BioFlex ska på service en gång per år, istället för en gång vartannat år som gäller för de andra motoralternativen.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:22:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Värt att notera är att etanolbilar har tätare serviceintervall än deras bensinkusiner, troligen inte utan anledning. Det är väl så att etanol som läcker emellan till oljan vid bl a kallstart inte blandar sig väl med den, till skillnad från bensin.

i Brasilien har de väl främst bilar som går på ren etanol, de har inte riktigt kallstartsproblemet som vi har. De har länge haft etanolbilar, de började väl för trettio år sedan eller nåt åt det hålllet för att bli självförsörjande på bränsle.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:23:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
PAC
Olika lösningsmedel påverkar ju på olika sätt och vid olika sammansättningar och det är inte det att det funkar jag är orolig för. Det funkar nu, efter en månad, ett år men sedan? Hur påverkar det i det på lite längre tid? Nu är skillnaden mellan 5% och t.ex. 20% säkert inte så stor och det går säkert fint men det hade ju vart trevligt med lite fakta.

Min kära toyota ska in på service imorgon så ska kolla med min verkstag om de vet nått. De har ingen koppling till nån speciell tillverkare och säljer inga bilar så de borde inte vara partiska.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:28:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Är det någon som vet hur mycket x-tra bilen drar på en mix ?

På etanol.nu och andra forum uppger man ingen ökning av förbrukningen med en blandning av E85 och bensin upp till 50%

Jag blandar något mer än 50% E85 i min Polo jag har inte märkt någon större förbrukning av bränsle men därimot så går motorn jämnare. Men sen beror det på hur hårt man kör också så blandtanka ni.

Som Pac skriver är www.etanol.nu väldigt utmärkt att läsa på framför allt är etanol.nu ett forum som alla andra sidor hänvisar till.

Angående gummidetaljer så vet jag att alkohol har nästan ingen inverkan på gummi alls så det är ingen risk men är bilen lite äldre bör man nog kolla alla slangar så man inte har torrsprickor mm.

Sedan jag har börjat blandtanka så hör man konstiga idéer om blandtankning men jag tror nog på att det beror på okunskap och att det är ett nytt bränsle.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:34:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vart visst lite smurf på serviceintervallet...

Att förbrukningen inte skulle öka verkar synnerligen suspekt eftersom etanol har lägre energiinnehåll än bensin.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/30 :  09:45:58  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Under semestern körde vi BMW'n på ca 70% E85.
Då drog den ca 10% mer än vad den gör på 95. Fast vi körde väldigt lugnt och fint och nästan ingen stadskörning som det blir annars, så det är ingen riktigt bra jämförelse.
Bilen drar ju mer med E85, men totala kostnaden per mil verkar bli lägre pga E85's humana pis per liter. 10 kr milen på semestern.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/07/30 :  10:08:31  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag skulle akta mig att tanka etanol i bilen (motor) som är inte modifierad för att klara etanol!

Billen kan fungera några år men sen kan den falla sönder och troligtviss blir det den andra ägare som får ta den smällen!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/30 :  10:10:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att tanka över 50% utan konvertering etc är nog något man ska vara försiktig med. Men att slatta i 20% verkar inte vara några problem, inte vad jag kan läsa mig till iaf!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/07/30 :  10:15:03  Show Profile Send ninja a Private Message
Att tanka över 5% är inte OK. Etanolen är mer korrosiv!

Men visst, om man tänker sälja bilen snart och inte bryr sig om den som kommer att köpa den sen ...

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/30 :  10:41:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ninja, jag tänker inte säga emot dig. Du har tung kunskap i ämnet men motorerna byggs för många olika marknader och det är i Sverige vi har 5%... I US(Californien visar vägen som vanligt...) har man kört med betydligt högre inblandning i MÅNGA år. Har vi inte variationer inom EU också? Jag har för mig att något land körde 10%

Här är en gammal artikel från 2006 som hävdar ett EU's bilindustri står bakom 10% inblandning för att klara sina CO-mål: http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=15535

I brasilien är det 22% inblandning i det de kallar bensin.

P.S. Ninja, jag har lurat på vad kommer det sig att man i USA har betydligt längre serviceintervall trots att man kör med högre inblandning av alkohol? Har det att göra med att den marknaden är mer "slit och släng" än vad vi är?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/07/30 :  11:01:00  Show Profile Send Magoo a Private Message
I senaste Bilsport tidningen så har de gjort en test med 3 etanolbilar (Volvo, Saab och Ford som referens). De mätte både bränleförbrukning och prestanda ändringar när de växlade mellan bensin och etanol som drivmedel. Jag minns inte detaljerna men de kom fram till att det lönade sig att köra på etanol (E85) med de priserna som gällde vid testet, med Saaben fick man dessutom en prestanda förbättring.

comfortably numb
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/30 :  11:06:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Bara som en liten parentes kan jag säga att min Saab 9-3 Biopower aldrig drar mindre än 1,35l/mil på E85. 1,35l/mil innebär att jag snålkör!! Oftast ligger jag på 1,5l/mil... Snacka om sparbössa... Min Corvette drar ca 1,3-1,8l/mil som en jämförelse, men då är det 98 oktan i tanken...

Bensin har jag inte provat i Saaben ännu, men jag gissar att förbrukningen skulle sjunka rejält.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/30 :  11:32:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har under dagen snurrat runt o läst i ämnet, tydligen drar en vanlig bensinare mindre med en viss del metanol i tanken. Det med det lägre priset gör ganska många tusenlappar per år. Jag lämnar rapport i ämnet när jag tankar nästa gång.

Att Etanol skulle vara direkt skadligt tror jag inte på, det finns för många idag som blandar eller har konverterat sina bilar. Visst så måste man ha koll på oljebyte o bränslefilter !!

quote:
Hur är det med etanolens korrosiva egenskaper?
Jag har inte haft några som helst problem med etanolens korrosiva egenskaper, och inte heller hört om någon annan som haft det. Jag tror att det ofta har förväxlats med metanol och just den är mycket agressiv mot metall. Håller man bara bränsleslangar mm hela och fräscha så är det ingen större skillnad på om det är bensin eller etanol det rör sig om, och det är bland annat av min egen erfarenhet.
Jag har haft fortlöpande koll på mina samtliga bilar vad gäller detta med korrosiviteten och andra eventuella läckor, men det har inte varit några problem. Jag hade tidigare tanken nermonterad på Hondan och inspekterade bland annat den invändigt som är i plåt, utan att finna något som avviker från det normala. Vidare så är även den utrustad med katalysator och alla av SBP mätbara avgasvärden dom senaste åren har varit klart godkända med olika blandningar



*edit*
Räkna ut din bränslekostnaden - välj "beräkna" i listen till vänster
http://www.etanolexperten.se/

Kalkylator för mängden Ren Etanol du har i tanken
http://e85.info.se/

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/07/30 11:38:44
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/07/30 :  12:49:54  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag ska nog tilläga som förtydligande att i Bilsport så testade de bilar som var avsedda för att kunna köras på både etanol och bensin.
Hur det påverkar bilar gjorda för bensin att köra dem på etanol kan jag inte bedöma. Men jag är tveksam till om etanolen är elakare mot plåt, snarare aluminium och olika plast/gummi -detaljer.

comfortably numb
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/30 :  13:33:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör nu min BMW 520i -96 på ca 80-85% E85. Det blev tvunget att lura kallstarten med hjälp av termistor i serie med kallstartgivaren. Jag har testat att gå upp i inblandning succesivt och vid ca 70% E85 blev det startproblem. Går jag högre än 85% blir det bekymmer vid kraftigt gaspådrag, tryckregulatorn behöver bytas i så fall.

Min dotter tankar en Opel Corsa 1.4 -95 med 50% E85, då går den som förut och det märks ingen skillnad.

När jag slutade på Shell hade man en inblandning på 5% sprit i den mesta bensinen. (Fins olika miljöklasser, sen minns jag inte hur vi blandade V-power.) Då var det tal om att politikerna hade ambitioner att höja skatterabatterna så att standardbensinen skulle hamna på 10% sprit. EU styr detta i samråd med de större oljebolagen men i det fallet så vet jag inte om det ens finns etanol tillräckligt för att höja till 10%.

En del insatta hävdar att bränsleförbrukningen inte ökar nämnvärt förrän man har nått en brytpunkt vid 30% inblandad E85. Man får en synergieffekt vid små inblandningar tydligen. Annars är det så att en motor drar 30% mer när man kör på ren E85 jämfört med bensin.

Egentligen är etanol ett bättre bränsle. Högre oktantal, förnybart. De enda jag vet som utnyttjat det högre oktantalet är Saab med sin Bio-Power.
Nackdelen är att det är dyrt, mycket dyrare än bensin. (Man kan tro att det är tvärtom, men skatten är skyhög på bensin.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/07/30 :  14:00:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ni pratar alltså om att göra två tankningar, dels med vanlig bensin, dels med E85?

Korrekt uppfattat?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/30 :  14:20:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp. Jag tankar t.ex 12 liter 95 och ca 60 liter E85 när det är dags.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000