HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Etanol i tanken - förbrukning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/07 :  09:46:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hittade ett par kul länkar:

http://www.jet.se/prices/taxes.aspx
Räkna ut hur mycket av bränslepriset som är skatt...

Här finns prishistorik: http://www.jet.se/prices/pricehistory.aspx
Jämför fluktuationerna i priset för BF95 jämfört med E85.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/13 :  06:24:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bump

30% iblandning gav en førbrukning på 0,669 per mil vilket ør ca 0,06 mer æn vid BF95. Segdragningen som vissa har talat om ær bættre men OJ vad tørstig den blir då !
Har nu gått tillbaka till 20% så jag hør av mig igen. Ær æven sugen att kolla hur det blir med BF98 blandat med E85

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/13 :  08:50:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför gick du ner till 20% igen? Fick du problem?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/13 :  09:05:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
I vissa fall vid gaspådrag så sackade den till i nån tiondel. Det gäller bara vid kall motor annars inga problem alls. Det händer inte alltid utan vid var 5 star ungefär. När jag har kört i 5 - 10 min så rullar den på som vanligt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/13 :  13:13:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha, ja det fenomenet känner jag igen. Jag löste det genom att lura tempgivaren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/13 13:14:52
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/17 :  14:59:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
med 20% blandning blev det 0,63 i förbrukning nu sist
Kör nu med BF98 o 30% E85 - Rapport kommer vad det lider.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2008/08/17 :  20:05:08  Show Profile Send cittroman a Private Message
Citroen Xantia TCT activa
2L bensin turbo som gillar att dricka.

Den drar ca 0,1- 0,15L mer vid 50% E85
Landar på 1,2 - 1,3L milen
Sparar ca 2:- per mil

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/20 :  06:19:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
30% E85 och BF98 gav 0,67 liter/milen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/20 :  08:41:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vore det inte mer relevant att ange hur milkostnaden ändras? Det torde vara = O,67*(0,3*8,24+0,7*13,34) = 7,91 8,72 kr/mil och ställa det i relation till övriga mätningar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/08/20 12:56:49
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/20 :  09:23:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
såklart !
Pallade inte skriva upp mina berækningar bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/20 :  10:02:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om vi ska jämföra med 8,72 kr/Mil, så ligger man inte så illa till med sin egen bil.
14kr för diesel och en snitt på 0,62 L/Mil ~ 8,68 Kr/Mil - Dock på TOK för dyrt!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/20 :  10:22:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
O,67*(0,3*8,24+0,7*13,34) = 8,72 kr/mil

Är jag helt snurrig som får det till att bli 7,99:- ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/20 :  10:53:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
7,91 ?
(Fast jag har inte fått nåt morgonkaffe, så det kan vara hur som helst med det där...)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/08/20 10:53:54
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/20 :  11:01:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
7,91 ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/20 :  11:31:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Med miniræknare fick jag samma resultat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/20 :  12:55:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
MS Calculator...

Skulle bara kolla om ni var med.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/08/30 :  13:57:40  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Intressant tråd att läsa som jag tidigare missat helt. Inte heller greppat att folk faktiskt mixtrar så mycket med bränsle som dom verkar göra.

En fråga som direkt kommer upp i skallen är om det enbart är en ekonomisk grej eller skulle faktiskt att bidra till en bättre miljö?

Har försökt hänga med lite i konverteringsdikussionen samtidigt nu efter 1 juli. Tex http://www.nordicuhr.se konverterar men då inte med godkänd som miljöbil och http://sv.bsr.se håller på att göra tester för att få dom godkända.

Ni som kör stor mängd E85 har ni konverterat eller vanliga bilar mer som en chansning på att det aldrig blir problem? Är det äldre bilar eller också väldigt nya? Nån som mätt utsläpp efter byte till blandad körning? Vissa påpekar ökade mängder kväveoxider etc på okonverterat?

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1943 Posts

Posted - 2008/08/31 :  00:10:27  Show Profile Send Nicks a Private Message
med 25% inblandning ser det ut som det blir samma förbrukning. hoppas på bra rapport.

Hihi. :)
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:34:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Vår 940 -95 har nu ca:40% E85 60% 95.
Det är en lätt trycks turbo som jag ökat laddtrycket på.
Det tar 0,85 på landsväg och ca: litern blandat.
Jag återkommer med rapport.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/09/01 :  01:28:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Vissa påpekar ökade mängder kväveoxider etc på okonverterat?


Det låter märkligt, eftersom avgastempen blir lägre med E85 än med vanlig BF95.

Om man verkligen går in för att optimera motorn för E85, såpass mycket att det inte går att köra på BF98, borde man kunna stanna på en 15%ig ökning av förbrukningen. Kanske mindre ändå.

Sedan har vi ju BSRs Etanol-konverterade Diesel motor som drog måttligt mer än en vanlig diesel. Men den gick på samma etanol (Etamax-D) som etanolbussarna. Jag tror de pratade om kompression på runt 28:1.




Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2008/09/01 :  02:01:25  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Tänkte snabbt dra en instickare här:

Det är direkt olämpligt att blanda över 30% oavsett om du har knacksensor eller inte.
Blir luft/bränsle blandningen lean så kommer bilen spika, det vill säga bränslet självantänder av för hög värme när kolvar befinner sig i helt fel läge. Det kan sluta med hål rakt genom blocket om det vill sig illa.

Energivärdet diffar 30% på bensin och E85, även förbrukning stiger med det samma.

Detta är inget som går att tumma på utan att modda med högre bränsletryck och ev större spridare. Man kan eventuellt köra längre intervall på spridarna men allt detta innebär en mappning av styrsystemet.

Alla spikningar uppfattar man inte själv och om knacksensorn ger signal men spridarna redan öppnat för fulla muggar ger det heller ingen tröst när kolven i ettans cylinder får ett stort hål genom sig.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2008/09/02 :  12:56:05  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Har provat att köra drygt 200 mil med eco-driving i åtanke och det har reducerat mina tidigare 1.15/mil ner till 1.02/mil.
Att hålla sig ifrån 110+ körningar och hetskörning samt att bara ha det i åtanke gör alltså över en deciliter på landsväg.
Bilen som det rör är Saab 95 2.3T biopower. Det torde innebära att den drar ca 0.7liter per mil om jag hade kört på bensin.
Ekonomiskt kostar det sålunda ca 9,52 att köra på bensin och 8,53 att köra på sprit. 1kr/mil billigare att köra på sprit alltså. :-)
Slår man ut den medvetna körningens effekt över ett år (3000mil x 1dl x 8,39kr/liter) blir det 2500kr vilket är är en skaplig laddning med skivor.
/P


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/02 :  15:34:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
widescreen4:
Har du några exempel på konkreta fall där detta hänt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/02 :  17:46:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tycker det Tux skriver om är en viktig aspekt, bara genom att slänga i några liter E85, så tänker man på förbrukningen och kör mjukare. Inte det lättaste i sthlms rusning, men ändå...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/09/02 :  23:05:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
widescreen4:
Har du några exempel på konkreta fall där detta hänt?


Det undrar jag också. Det enda jag har hör är att ventiler på äldre bilar men måååånga mil kan gå åt.

När jag höll på med bilar och motorer på tidigt 80-tal så blandade vi i metanol och då var knacksensorer ett okänt begrepp visst kunde det hända att det knackade men det höll.

Jag har märkt att det florerar en massa konstiga rykten om E85 jag tror nog att det beror på att det är ett nytt bränsle för de flesta och sedan vill nog inte bransch folk avslöja allt för lite mysko skall det vara för då kan de tjäna lite pengar också på folks okunskap.

Jag har gjort en hel del galna saker med motorer och bilar trots hårt moddade motorer har jag aldrig bränt en kolv därimot har jag knäckt en hel del motorblock som vevstakar har slagit sönder krökta vevar m.m. Det var tider det

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000