Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 06:24:11
|
Bump
30% iblandning gav en førbrukning på 0,669 per mil vilket ør ca 0,06 mer æn vid BF95. Segdragningen som vissa har talat om ær bættre men OJ vad tørstig den blir då ! Har nu gått tillbaka till 20% så jag hør av mig igen. Ær æven sugen att kolla hur det blir med BF98 blandat med E85 |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 08:50:58
|
Varför gick du ner till 20% igen? Fick du problem? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 09:05:43
|
I vissa fall vid gaspådrag så sackade den till i nån tiondel. Det gäller bara vid kall motor annars inga problem alls. Det händer inte alltid utan vid var 5 star ungefär. När jag har kört i 5 - 10 min så rullar den på som vanligt. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/13 : 13:13:54
|
Aha, ja det fenomenet känner jag igen. Jag löste det genom att lura tempgivaren. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/13 13:14:52 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/17 : 14:59:29
|
med 20% blandning blev det 0,63 i förbrukning nu sist Kör nu med BF98 o 30% E85 - Rapport kommer vad det lider. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/08/17 : 20:05:08
|
Citroen Xantia TCT activa 2L bensin turbo som gillar att dricka.
Den drar ca 0,1- 0,15L mer vid 50% E85 Landar på 1,2 - 1,3L milen Sparar ca 2:- per mil |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 06:19:44
|
30% E85 och BF98 gav 0,67 liter/milen |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 08:41:32
|
Vore det inte mer relevant att ange hur milkostnaden ändras? Det torde vara = O,67*(0,3*8,24+0,7*13,34) = 7,91 8,72 kr/mil och ställa det i relation till övriga mätningar. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2008/08/20 12:56:49 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 09:23:50
|
såklart ! Pallade inte skriva upp mina berækningar bara |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 10:02:07
|
Om vi ska jämföra med 8,72 kr/Mil, så ligger man inte så illa till med sin egen bil. 14kr för diesel och en snitt på 0,62 L/Mil ~ 8,68 Kr/Mil - Dock på TOK för dyrt!!! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 10:22:09
|
quote: O,67*(0,3*8,24+0,7*13,34) = 8,72 kr/mil
Är jag helt snurrig som får det till att bli 7,99:- ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 10:53:23
|
7,91 ? (Fast jag har inte fått nåt morgonkaffe, så det kan vara hur som helst med det där...) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
Edited by - Zalve on 2008/08/20 10:53:54 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 11:01:05
|
7,91 ja
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/20 : 11:31:32
|
Med miniræknare fick jag samma resultat |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 13:57:40
|
Intressant tråd att läsa som jag tidigare missat helt. Inte heller greppat att folk faktiskt mixtrar så mycket med bränsle som dom verkar göra.
En fråga som direkt kommer upp i skallen är om det enbart är en ekonomisk grej eller skulle faktiskt att bidra till en bättre miljö?
Har försökt hänga med lite i konverteringsdikussionen samtidigt nu efter 1 juli. Tex http://www.nordicuhr.se konverterar men då inte med godkänd som miljöbil och http://sv.bsr.se håller på att göra tester för att få dom godkända.
Ni som kör stor mängd E85 har ni konverterat eller vanliga bilar mer som en chansning på att det aldrig blir problem? Är det äldre bilar eller också väldigt nya? Nån som mätt utsläpp efter byte till blandad körning? Vissa påpekar ökade mängder kväveoxider etc på okonverterat?
|
Driver sajten component.se. |
|
|
Nicks
Member
1943 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 00:10:27
|
med 25% inblandning ser det ut som det blir samma förbrukning. hoppas på bra rapport. |
Hihi. :)
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 21:34:50
|
Vår 940 -95 har nu ca:40% E85 60% 95. Det är en lätt trycks turbo som jag ökat laddtrycket på. Det tar 0,85 på landsväg och ca: litern blandat. Jag återkommer med rapport.
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2008/09/01 : 02:01:25
|
Tänkte snabbt dra en instickare här:
Det är direkt olämpligt att blanda över 30% oavsett om du har knacksensor eller inte. Blir luft/bränsle blandningen lean så kommer bilen spika, det vill säga bränslet självantänder av för hög värme när kolvar befinner sig i helt fel läge. Det kan sluta med hål rakt genom blocket om det vill sig illa.
Energivärdet diffar 30% på bensin och E85, även förbrukning stiger med det samma.
Detta är inget som går att tumma på utan att modda med högre bränsletryck och ev större spridare. Man kan eventuellt köra längre intervall på spridarna men allt detta innebär en mappning av styrsystemet.
Alla spikningar uppfattar man inte själv och om knacksensorn ger signal men spridarna redan öppnat för fulla muggar ger det heller ingen tröst när kolven i ettans cylinder får ett stort hål genom sig. |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 12:56:05
|
Har provat att köra drygt 200 mil med eco-driving i åtanke och det har reducerat mina tidigare 1.15/mil ner till 1.02/mil. Att hålla sig ifrån 110+ körningar och hetskörning samt att bara ha det i åtanke gör alltså över en deciliter på landsväg. Bilen som det rör är Saab 95 2.3T biopower. Det torde innebära att den drar ca 0.7liter per mil om jag hade kört på bensin. Ekonomiskt kostar det sålunda ca 9,52 att köra på bensin och 8,53 att köra på sprit. 1kr/mil billigare att köra på sprit alltså. :-) Slår man ut den medvetna körningens effekt över ett år (3000mil x 1dl x 8,39kr/liter) blir det 2500kr vilket är är en skaplig laddning med skivor. /P
|
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 15:34:46
|
widescreen4: Har du några exempel på konkreta fall där detta hänt? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 17:46:55
|
Tycker det Tux skriver om är en viktig aspekt, bara genom att slänga i några liter E85, så tänker man på förbrukningen och kör mjukare. Inte det lättaste i sthlms rusning, men ändå... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2008/09/02 : 23:05:01
|
quote: widescreen4: Har du några exempel på konkreta fall där detta hänt?
Det undrar jag också. Det enda jag har hör är att ventiler på äldre bilar men måååånga mil kan gå åt.
När jag höll på med bilar och motorer på tidigt 80-tal så blandade vi i metanol och då var knacksensorer ett okänt begrepp visst kunde det hända att det knackade men det höll.
Jag har märkt att det florerar en massa konstiga rykten om E85 jag tror nog att det beror på att det är ett nytt bränsle för de flesta och sedan vill nog inte bransch folk avslöja allt för lite mysko skall det vara för då kan de tjäna lite pengar också på folks okunskap.
Jag har gjort en hel del galna saker med motorer och bilar trots hårt moddade motorer har jag aldrig bränt en kolv därimot har jag knäckt en hel del motorblock som vevstakar har slagit sönder krökta vevar m.m. Det var tider det
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Topic |
|