Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 19:19:37
|
quote: Frågan är om de studios som blir sponsrade använder utrustningen eller bara ställer fram den när det passar sig?
Jo dom använde faktiskt högtalarna från Pioneer på EMI studion, jag såg det själv. Lurar också men dom behöver ju inte vara så märkvärdiga. Huvudsaken är att det finns ljud i dom när man gör pålägg eller bara behöver medlyssning. Lurar brukar ha lätt för att byta ägare i en studio. B&W 801 Nautilus brukar man använda vid inspelning av klassiskmusik. Det finns faktiskt ett par på Berwaldhallen. Annars så tror ju jag att t.ex ett par större från JBL passar bättre för lite hårdare musik. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 19:24:38
|
Lite ironiskt så kan man väl tycka att de flesta stora studios där det spelas in "radioskval" borde ha en AIWA för 900 spänn som monitor eftersom det är sådana system som konsumenten i slutändan använder...
Har faktiskt själv mixat och haft mina gamla B&W 801F som monitorer med lyckat resultat, så helt oävna är de säkert inte.
Har dock fått bättre resultat nu med mina PMC högtalare, mixarna funkar i betydligt fler system jämfört med när jag mixade med B&W. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 19:47:34
|
Jag har haft ett QSC-RMX-1450 som slutsteg i min anläggning och var väl inte så där helt nöjd med resultatet. Det lät inte illa på något sätt,ett sjudj..a klipp i transienter och en mäktig basåtergivning som var imponerande. Vad jag saknade var upplösning i hela registret,bas fanns som sagt men det var inget finlir,om jag drar till med en lätt överdrift så tyckte jag att alla basinstrument lät ungefär likadant. Röster blev lite tråkiga,dom där "skimrande" diskanttonerna kunde man glömma,frekvenserna fanns där men det klingade inte ut riktigt,jag tyckte att den information som jag vet finns på skivorna inte kom fram,det blev lite mera slätstruket än vad jag var van vid. Till saken hör att mina högtalare är rejält griniga vad det gäller elektronik (Thiel 3.6) så i en annan konfiguration kanske det låter helt suveränt bra. Detta är min erfarenhet i mitt rum med mina öron och min elektronik,det är väl som vanligt en fråga om matchning men högtalarna vill jag inte byta ut så QSC´n fick sparken istället.
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 19:59:59
|
Kör mina InterM R500Plus med Intelligent Sounds IS815 Pro och tycker att det låter mer än mumma!!!!
Men det kanske hänger mycket på högtalarna ;) |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 20:10:03
|
quote: Är lite tveksam till B&W Nautilus-seriens förmåga som studiomonitor, men jag kan ha fel och det är en separat diskussion.
Om jag bara fick nämna två högtalare som låter naturligt neutralt enligt mina öron så skulle det bli B&W N802 och JBL LSR6332 på bilden.(6332 måste kompleteras med sub/bas moduler då de bara går ner till 60hz) Tex. så har de Genelec burkar som jag lyssnat på inte låtit neutralt enligt mina öron, utan mycket nära det kliniska.
quote: Det känns som att proffs sidan är mer fokuserad på ren prestanda än hifi sidan, vänta, bit inte huvet av mig än.
För egen del så hoppas jag att det blir provlyssning någon gång framöver på PA-steg, då prestanda är långt viktigare för min del än utsende och sådant. Och tack för svaren på mina frågor Goldfinger! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 21:06:55
|
En PA vs. Hifi-träff vore riktigt kul!
Kan bidra med två slutsteg... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 23:45:55
|
Ett par högtalare somjag tycker låter bra är Dynaudio/TC Electronic Air.
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=534
De olika modellerna har inbyggda slutsteg och ett eq som tyvärr inte har så många passband. Annars låter högtalaren mycket bra. I jämförelse med Genelec 8040 så låter Dynaudio mindre aggressivt |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 00:47:21
|
quote: Ett par högtalare somjag tycker låter bra är Dynaudio/TC Electronic Air.
Skulle ha varit kul att få lyssna på, men bättre studio högtalare finns ju inte överallt precis. Var inne i en butik vid St.Eriksplan här i Stockholm och där var det Genelec som gällde och billigare modeller av andra märken. Men nu är jag visst OT igenFinns det någon annan tråd om studio högtalare, någon som vet? |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2008/07/12 00:49:20 |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 02:28:46
|
hehe gör inget med lite OT. vi håller ju oss ändå inom ramen PA!
måste hålla med, de där air ser grymma ut. jag skulle även vilja lyssna på PMC monitorer, tycker de är snyggare än deras hifi högtalare. gillar den där råa betoningen på design.
men som sagt har aldrig sett nått ställe där man kan provlyssna dem.
bra att vi får lite delad meningar också. bra beskrivit över vad som inte var bra med. vad har du för nått slutsteg nu Gus?
men de vore kul att testa lite PA steg. hade jag en större budget så hade jag velat testa RAM Audio. deras BUX serie ser smaskig ut. har även snyggt utseende tycker jag
http://www.ramaudio.com/buxII.htm |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
Edited by - educk on 2008/07/12 02:42:26 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 11:51:21
|
Om ni är intresserade av "Air" så kan man ta kontakt med Fitzpatrick som är den nya agenten här i Swedala. www.fitzpatrick.se
I den här klassen är det tre märken man ska titta på. Air, JBL 4300 & 6300 serien & Genelec 8000 serien. Men samtliga dessa tre behöver stöd av subwoofer. JBL 4300 serien har precis som Air & Genelec 8000 automatisk eq inställning med hjälp av en mätmikrofon. |
Edited by - gcs on 2008/07/12 12:00:41 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 18:54:29
|
Det finns många bra alternativ på PA slutsteg därute, för många för att man skall kunna lista upp dem alla, men jag kan försöka få med ett par av de vanligaste.
QSC Crown LabGruppen MC2 Camco Digam Master Carver Harrison Urei Mackie EV EAW Phonic Samson Behringer Alesis Yamaha Peavy Danley sound labs Alto
Sedan förekommer det givetvis rätt mkt OEM tillverkning, Bruel-Kjaer, Tannoy, Martin audio och l'acoustics tillverkas till exemepl av Lab och QSC tillverkade (tillverkar?) JBL.
Det finns som sagt många, många fler därute, och del av de jag nämnt är gammla tillverkare som kan ha gått ur tiden (carver, urei).
Ett tips från min sida är att om man är sugen på att köpa sig ett PA steg så skall man sondera lager ränsningar och blocket, begagnat med andra ord.
Många tillverkare har god support för sina äldre produkter och det är sällan några problem att restaurera eller serva dessa steg.
Jag gjorde så med ett gammalt QSC EX4000 med bra resultat. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 20:23:44
|
Lite OT kanske men vad använder man i studios för typ av förstärkare (om man inte har inbyggda i högtalarna). Är det också denna typ av PA-steg? |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 12:44:15
|
till Räven - att det låter mumma kanske har lika mycket att göra med att högtalarna är så bra att dom inte begränsar det förstärkaren kan prestera! |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 18:55:42
|
Ställer gärna upp på slutstegstest..PA vs HiFi,
Har själv ett McCormack DNA 500, ansett som ett av de bästa hifi-stegen oavsett pris, samt ett gammalt LAB 1000, närmast legendariskt PA-steg. Ta med er vad ni vill så kan vi jämföra på mina Thiel..
Bor på Orust. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 19:28:38
|
quote: till Räven - att det låter mumma kanske har lika mycket att göra med att högtalarna är så bra att dom inte begränsar det förstärkaren kan prestera!
Ja, Is815 pro är en högtalare med enormt hög upplösning så det du skriver är helt riktigt. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 05:49:47
|
quote: En PA vs. Hifi-träff vore riktigt kul!
Håller med, eller varför inte en ren PA-träff, de växer inte på trän. |
J. Ullberg |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 08:17:52
|
Jag vet inte om det redan har nämnts, men testades inte LAB i nån tidning i motten av 90:talet ? Vill minnas att skribenten vart förvånad av vad ett skruttigt PA steg kunde göra |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 11:52:58
|
Jag hade ett carver steg på 2x75w. Maken till kräset steg får man leta efter men när man äntligen hittade en högtalare som matchade så spelade det grymt bra. Som mest så spelade jag för 100 pers med det steget funkade utmärkt och med ett jäkla klipp i ljudet. Har till och med lyckats spela med det steget så ljuset i ex-flickvännens hus blinkade när vi hade party. Och det med två par högtalare paralelkopplade hehe.
Tyvärr så gav jag bort steget i tron om att en kanalen gått åt pipan. Men det visade sig bara vara en säkring |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 12:44:26
|
hur brukar PA steg vara när de gäller knepiga laster. om man har högtalare som kan gå ner till 1 ohm. om vi tar de alternativen som är föreslagna här då. Inter M och QSC |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 14:53:55
|
QSC har en serie för just riktigt tunga laster. De ska klara extremt bökiga högtalare utan att hicka.. Tror den har prefixet HD efter modellnamnet. Kolla på deras hemsida för mer info.
Å andra sidan finns det inte så jättemånga rena hifi-steg som presterar bra mätresultat i 1 ohm heller... Är mig veterligen bara ett handfull, typ Krell, Classé osv... Och tar man ett hifi-steg för 3-8000 spänn (som är "normalpriserna" för vettiga PA-steg) så tror jag absolut inte att du kan driva ett par riktigt bökiga högtalare fullt ut heller.
Ner till 2 ohm ska alla PA-steg funka utan problem. Bryggat kan de däremot vilja ha 4 ohm för att fungera optimalt. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 15:36:46
|
Jag vill föreställa mig att ett PA slutsteg ska vara robust och kunna klara allehanda laster som kan förekomma i livemiljö. I hemmiljö är väl de flesta någorlunda kontrollerade. En högtalare bör ju inte avvika speciellt mycket från den angivna impedansen som bör vara 8 ohm. I PA sammanhang bör det vara 16 ohm eftersom man där vill kunna seriekoppla högtalarelement. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 17:59:16
|
Det där med angiven impedans i högtalare brukar oftast vara lite si och så med... Visst kan du ha en högtalare med nominell 8 ohms impedans, men sen kan du ju ha ett par dippar neråt 3 ohm i basen (eller ännu värre!) eller herrejössestoppar på 30+ ohm någon annanstans. Just topparna är kanske inte så farligt, men dippar i framförallt basen kan vara riktigt knepiga för många stärkare. Para det med rejälva fasväxlingar så har du en rätt bökig högtalare...
Sidospår, men endock.... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 18:34:33
|
Mina två Cervin Vega basar som jag har i en sluten låda är notoriskt jobbiga för många förstärkare. Det låter ofta kattsk#t när jag matar dem från en vanlig integrerad hemmaförstärkare. Har provat med en Mission Cyrus 1, nån gammal Rotel från tidigt 90 tal och nån HK från sent 90 tal. Låter inte bra med nån av dem, å då skryter just HK ofta om strömstyrka!!! Men min QSC RMX 1450 fullständigt dominerar dessa bilbasar (å rummet omkring dem oxå), å även om basen inte går att jämföra med mina tappade horn jag byggt så har jag aldrig tidigare hört dessa basar låta så bra som med just QSCn. Så strömstyrka och kontroll är nog en av förstärkarens starkare sidor.
Annars så är ju inte förstärkaren så tung, å den har inte stora varma kylflänsar och ett hippt och trendigt audiofil-namn, så den låter nog direkt illa ändå. Den är ju bara knappa dm hög med rackmontage-möjligheter. Det är ju ett stort no-no för välljud. |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 18:38:15
|
har läst att mina Martin Logan Vista kan droppa ner till 1,2 ohm på vissa höga frekvenser. kanske inte är så jobbigt ändå för förstärkaren när de är högt i frekvens.
jag vet att inte alla billiga hifi förstärkare klarar dessa lasterna men nu var de ju tal om att PA steg klådde mycket dyrare HiFi steg. hehe .
kanske detta är en anledning för att endel inte faller för PA steg.
men igentligen tycker man om de ska vara dimentionerade för de hårde turnelivet så borde de klara av de. men de gäller kanske dyrare steg. |
|
|
Topic |
|