HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trångbott hifi-rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  13:32:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller på med husbygge och försöker komma fram till hur jag ska lösa hifi-biten på bästa sätt.

Vardagsrummet är av typen "öppen planlösning" med kök, hall och hela kittet i ett rum i princip. Följden blir att rummet blir väldigt, väldigt stort. Runt 50 kvadrat plus att det mynnar ut i ett allrum på 15 kvadrat på bakväggen.

Dessutom är det ryggåstak vilket ger en rätt skaplig takhöjd så det blir en hel del luft som ska flytta på sig...

Tanken från början var att hitta ett par högtalare modell större än de PMC GB1 jag har idag, vilket inte är det lättaste för rimliga pengar och med bibehållen ljudkvalitet.

Så kom jag på igår att vi faktiskt har ett rum på 10 kvadrat som inte utnyttjas och var tänkt som "kontor" tills vi kom på nåt bättre.

Rummet är ca 4x2,5 meter och jag började så smått fundera på att kanske installera mig själv och stereon där inne?

Nu är ju 10 kvadrat inte mycket till rum och det kan säkert bli problem, men jag vill gärna tro att det blir enklare att kontrollera akustiken i ett litet rum, jämfört med ett stort.

Har testspelat min stereo (som den såg ut då) i ett rum (med en säng i och en matta, snedtak och en takhöjd på knappt 1,70 m) på knappa 7 kvadrat och det funkade faktiskt relativt bra. Körde då NAD S300 och S500 ihop med mina GB1.

Vilka problem kan jag räkna med att råka ut för i ett såpass litet rum och vilka fördelar kan jag räkna med? Det jag mest är orolig för är att ljudbilden kommer bli rätt liten och att basen kommer bli övermäktig.

Med korrekt dämpning och diffusering borde man klara av några av problemen, men man kan ju inte trolla med fysikens lagar.

Första grejen är ju att testa anläggningen som den ser ut idag i det nya rummet. Märker jag att det inte riktigt lirar får man väl börja klia sig i huvudet lite och reglera på bästa sätt, alternativt byta ut högtalarna till stativare om det skulle vara mer fördelaktigt?

Har sett ett reportage i tidningen Hemmabio där en kille kör en fullsize Mirage hemmabio med en stor REL-sub i ett rum på 10 kvadrat och det faktiskt funkade, så helt omöjligt ska det inte vara...

Vore kul med lite input från er som provat att spela i små rum och dra del av era erfarenheter kring ämnet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:28:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

När jag bodden i "studentkorridor" med 12 m2 rum, använde jag uteslutande lurar när jag skulle "lyssna i ett stycke".

Annars fick det bli som det blev. 12 m2 är svårt att hantera. Dessutom var det en tillfällig bostad under studietiden.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:47:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Ingen uppmuntrande läsning direkt...

Kan rumskorr vara nåt att testa? Eller ska man börja kika på närfältsmonitorer av vettig klass?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/11 :  15:29:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Nä kul o kul, kan man väl inte säga att det är nä.

I tidningen Studio testade man "närfälts-monitorer". Och vist blir man förvånad när relativt enkla, billiga monitorer stod sig gott mot "svin-dyra" varianter.
Dom bäst närfälts-monitorerna har inbyggd "rumskorr". Men det är "bara" frekvenskurvan. Sen är det så mycket annat som ska stämma.

Om jag skulle möblera idag för "litet rum" skulle jag absolut kolla den lösningen Du beskriver.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  18:23:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Iofs klämde jag in mina B&W 801F i en studentlya på 15 kvadrat utan några bekymmer... Så allt är möjligt bara viljan finns... Bas saknade jag inte då iaf! Inte grannarna heller...

Hörlurar har jag aldrig gillat. Musiken stannar i huvudet och jag saknar att inte "känna" musiken.

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2008/07/11 :  19:37:45  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jag kör själv på 15kvadrat och det fungerar bra.
Dock har jag sluttande tak som hjälper till rent akustiskt,

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/11 :  20:28:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Mitt förra boende på strax under 12kvm fungerade hur bra som helst och var mycket bättre än mitt nuvarande 18kvm. Förstår inte riktigt varför inte 10kvm skulle kunna funka då det handlar väl mer om hur akustiken är i det tänkta rummet än om storleken. För om, hur kunde då mina knappa 12kvm funka så mycket bättre än nuvarande 18kvm.
Ps. Har läst någonstans att det finns några slags ramar för hur måtten ska vara för att ett rum ska vara så pass bra som möjligt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  20:45:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Det enda jag vet är att mitt nuvarande rum på ca 20 kvm, som är helt fyrkantigt, är rena nöjesfältet för basresonanser och stående vågor. Ett avlångt rum bör funka bättre (har alltid gjort det för mig iaf).

Vid svep i mitt nuvarande rum har jag hemska noder som brummar till och på vissa andra ställen är det knäpptyst. Ett riktigt skitrum egentligen, men har lyckats få rätt skapligt ljud ändå.

Jag vill gärna tro att det är enklare att fixa akustiken i ett rum på 10 kvm istället för att ge sig på vardagsrum, kök, hall och allrum på en gång (och att sambon går med på det!!)

Skulle kunna ordna en riktig basfest på mina 10 kvm med mina Peerless XLS subbar...! Tror nog att rutan kommer flyga ut om jag testar...

Edit:

Lite info om rummet.
Två av väggarna i rummet är ytterväggar och är stoppade med rejält med isolering. Sedan spånskiva och gipsskiva.
Den tredje väggen är oisolerad innervägg med gipsskiva.
Den fjärde gränsar till våtutrymme och är även den av den stabilare sorten.
Taket är vanligt gipstak.
Ett fönster finns på den väggen som lämpar sig bäst att ställa högtalarna vid (tyvärr). Det är på 100x130cm.
Riktigt ekgolv i rummet som ligger på betongplatta.

Edited by - OcA on 2008/07/11 20:49:07
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/11 :  20:50:40  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
är rena nöjesfältet för basresonanser och stående vågor.

Känner igen det där... (Har mått på ca:3,50x5)

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/07/11 :  22:53:52  Show Profile Send Jamo a Private Message
Mitt lyssningsrum är på ca 13 m2, jag kör med närfältslyssning från ett par stativare (Jamo Concert 8) med bra resultat.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/07/11 :  23:14:21  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,OcA,
Hva består anlegget ditt i dag? Jeg tror at nærfeltslytting kan bli riktig bra i et lite rom, men det forutsetter vel stativhøyttalere. Disse vil som regel være temmelig tungdrevne?..
Et annet problem i et så lite rom kan være varmeutvikling fra komponentene.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/12 :  00:12:50  Show Profile Send JMlab a Private Message
En bra lösning kan vara aktiva närfältsmonitorer.
I en av mina setuper använder jag Focals solo6 små nätta
stativare med 150+100w ombord så man klarar sig med ett försteg!
Själv använder jag 3 st som frontare+center de drivs av en Denon reciever
som jag plockar ut från pre out med ett riktigt bra resultat!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/12 :  09:53:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En rolig grej som jag blev varse för ett antal år sedan är att Snell högtalare, åtminstone de från -90 talet fungerar utmärkt som närfältsmonitorer, just nu kör jag ett par Snell type M som datorhögtalare och tro det eller ej så har jag bibehållen fokus i ljudbilden i princip ända till att lyssningspositionen passerar baffellinjen. Även Snell type C/IV som jag tidigare ägt fungerade så. Den här spridningskaraktäristiken har jag aldrig upplevt med andra högtalare men jag antar att utpräglade närfältsmonitorer fungerar på liknande sätt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/12 :  10:03:01  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Snell type M

Har jag aldrig hört talas omType ,K,J,C osv finns ju. M är det någon mindre modell eller?

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/12 :  10:51:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Har jag aldrig hört talas omType ,K,J,C osv finns ju. M är det någon mindre modell eller?
Stämmer! Det är en liten rackare med en 5 tums bas i sluten låda, den är dessutom skärmad, gjordes 1997-98 och finns att se i hifiklubbens tidning från de åren. Väldigt tonalt välbalanserad precis som de dyrare större modellerna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/12 :  17:22:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Anläggningen jag har idag är följande:

Dator -> Sony TA9000ES -> 2st Mackie M1400 -> PMC GB1

Kul att många fått bra resultat i små rum!

Mina högtalare är ju inte fysiskt stora och finns ju även i en stativmodell. Frågan är om jag ändå kan komma undan med att använda GB1 i det lilla rummet? Finns många studios som använder PMC som monitorer, så det bör funka att lyssna relativt nära. Gick ju faktiskt bra i mitt 7 kvm rum...

Annars är jag rätt sugen på att provlyssna ELAC 310.2 JET som verkar vara en riktigt rolig krabat.

Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2008/07/12 :  17:40:37  Show Profile Send kvistarn a Private Message
i mitt datorrum på 3x4m har jag ett par pro-ac kloner och det funkar bra tycker jag, då har jag inte ansträngt mig med någon speciell placering eller några akustiska åtgärder heller för den delen, så nog borde det gå.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/07/13 :  10:57:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nu när du äntligen får chansen till ett större rum, varför inte ta
den? Jag anser att större rum är överlägsna små på t.ex. livekänsla
i musiken samt att man kommer längre från talarna vilket jag tycker
ger en mer naturlig ljudbild. Tycker det blir en instängd känsla
och "tryckt" stämning i ett litet rum. Jag skulle provat först i
det stora rummet, eventuellt byta högtalare, men små klarar sig
längre än man tror.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/13 :  18:15:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska givetvis testa att spela i det stora rummet!

Det finns ju som sagt fördelar med det också, samt högtalare som lämpar sig utmärkt för uppgiften om inte GB1'orna räcker till...

Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/07/17 :  13:59:38  Show Profile Send overhang a Private Message
Hej OcA,

Jag kör med ett par FB1+ or i ett nytt hus under liknande förhållanden (dock ej med rygåstak) och det funkar mycket bättre än jag vågat hoppats på, dcok rekomenderar jag rikligt med möbler, gardiner och i den mån det går mattor för att få ner efterklangen.

Lycka till
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000