HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/15 :  18:55:39  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Visst kan du ha en högtalare med nominell 8 ohms impedans, men sen kan du ju ha ett par dippar neråt 3 ohm i basen (eller ännu värre!) eller herrejössestoppar på 30+ ohm någon annanstans.

Ja det är just därför som man ska ha aktiv delning och att då se till att man inte låter basen gå så långt ner i frekvens att man får problem med högtalarens impedans. Själv låter jag inte basen gå lägre än 40Hz där under tar subwoofer över. Tyvärr så är det sällan som tillverkarna visar upp så pass viktiga data som impedanskurvan och faskurva. Beyma är en av de få som verkligen visar sådana data och därför blev det så att jag köpte några bra Beyma element.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/15 :  19:04:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra tänkt gcs! SEAS har också väldigt bra mätdata på sina element via deras hemsida.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69416

För att vi inte ska ramla helt OT här....

Finns en tråd om bökiga högtalare om man vill skriva av sig lite om det.

Enda sättet jag ser att vi ska kunna stilla debaten är att testa lite olika steg mot varandra och med olika typer av högtalare... Annars blir det mest spekulationer och gissanden.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/15 :  19:14:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
nu var de ju tal om att PA steg klådde mycket dyrare HiFi steg. hehe
Ja nu är det ju inte riktigt så enkelt att allt är svart eller vitt utan det beror naturligtvis på vilka specifika slutsteg man jämför. Klart är i alla fall att vissa PA steg inte saknar några av de kvaliteter som bra konventionella slutsteg har.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/15 :  19:19:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Enda sättet jag ser att vi ska kunna stilla debaten är att testa lite olika steg mot varandra och med olika typer av högtalare... Annars blir det mest spekulationer och gissanden.
Jag kan ombesörja för en sådan test i Stockholmsregionen. Pm:a mig vid intresse!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/15 :  23:08:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Jag kan ombesörja för en sådan test i Stockholmsregionen. Pm:a mig vid intresse!

Har inget slutsteg att bidra med men jag skulle gärna hänga på och lyssna om det skulle finnas plats över, så Pma mig gärna om det blir av Goldfinger.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/16 :  16:27:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
QSC tillverkade (tillverkar?) JBL

Detta tror jag inte är fallet. Skulle snarare tro att det är Crown beroende på att Crown ingår inom Harmangruppen vilket ju även JBL gör.

MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000