HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PA slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/09 :  22:14:21  Show Profile Send educk a Private Message
någon som testat omnitronic?

http://www.showteknik.se/product_info.php?products_id=61

funderar på om tre sådana vore nått till en trevägshögtalare. eller kommer man för långt ifrån kvaliten på ljudet från en electrocompaniet aw60.

tar gärna imot tipps om andra bättre alternativ till detta upp till 10 000kr för allt. tanken är alltså att driva varje register då jag tänkte mig aktiv delning. har kollat på flerkanal men är mest sugen på komponenter med balancerade ingångar.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2008/07/10 :  08:36:56  Show Profile Send DMGbg a Private Message
min enda men goda erfarenet är InterM R500 Plus som du bl a hittar hos Svalander.
De gav nytt liv i min utrustning även om byteskarusellen aldrig tar slut :)

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/07/10 :  09:03:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
QSC RMX 1450 låter super tycker jag.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=606
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/07/10 :  09:34:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Angående Circlomanens QSC RMX1450 steg, hade jag blivit tvungen att köpa nya slutsteg idag oavsett applikation så hade det blivit RMX serien utan tvekan, de är relativt billiga, enormt stryktåliga och robusta samt låter helt outstanding.

+ sidan
Ljudkvalitén
Byggkvalitén
Flexibilitet (ingångar och inställningsmöjligheter)
Stryktåligheten
Pris
Tillverkat av ett företag som med stor sannolikhet har proffsbranchens bästa anseende när det gäller pålitlighet och support.

- sidan
Vikt (konventionell nätdel, rejält chassie)
Fläktkylt (det finns en tyst fläkt att köpa från QSC till detta steg)
Potentiometrarna (gain) kan skrapa efter ett tag (tidiga modeller, lätt avhjälpt)
Ej stegade potentiometrar (gain)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/10 :  13:05:11  Show Profile Send educk a Private Message
de verkar trevliga dessa. sätts fläcktarna på direkt eller är de temperaturstyrda?

Ljudrättsaktivist

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/10 :  17:14:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
InterM R500 plus har inga fläktar alls, jämför innan du köper, de är för övrigt så pass bra att de lätt kan jämföras med konventionella slutsteg för över 50000kr om du använder 2st och kör dom som monoblock i bryggat läge. Kostar 3500kr per enhet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/07/10 17:16:09
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/11 :  00:07:03  Show Profile Send educk a Private Message
har Iter M R500 toroidial transformator eller har den switchad nätdel? sedan hur är det med brus läste nån tråd där de sade att det gav mer brus än deras tidigare steg. har de vridit gainen för högt kanske?

Ljudrättsaktivist

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/11 :  00:29:27  Show Profile Send educk a Private Message
är detta qsc brusfritt eller är de så med PA att de är högre brusgolv?

Ljudrättsaktivist

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/11 :  00:36:40  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
de är för övrigt så pass bra att de lätt kan jämföras med konventionella slutsteg för över 50000kr om du använder 2st och kör dom som monoblock i bryggat läge.

Starka ord som får en att bli frågvis...
Är allmänt försiktig till saker som det blir hype kring då grejerna allt för ofta inte är så pass bra som det sägs, tyvärr. Men dessa kanske är årets bästa affär?, och blir de sååå mycket bättre bryggade? Och varför och vad blir bättre i så fall?
Sedan så undrar man också vilka slutsteg som de jämförts emot när man ändå är frågvis som fanken
Enda som man har läst är detta.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66025&SearchTerms=InterM,R500,plus

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/11 :  09:35:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Sedan så undrar man också vilka slutsteg som de jämförts emot
Det är jag också mycket nyfiken på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/07/11 :  10:47:00  Show Profile Send boombox a Private Message
Har haft ett InterM R500. Det är mycket prisvärt.

Har inte kört bryggat men i stereo skulle jag inte säga att det "lätt kan mäta sig med" t ex mitt Bryston 4B-SST.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/11 :  11:29:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej det skulle inte jag heller anse att PA Steg kan tävla mot klass A eller klass AB. MvhKristofer
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/07/11 :  11:52:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
I vilken klass spelar PA-steg?
Och är det verkligen en klassfråga

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2008/07/11 12:08:41
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/11 :  12:52:10  Show Profile Send educk a Private Message
jag tar de där 50 pappen med en nypa salt kanske även en nypa socker inget ont menat med detta!

jag tvivlar inte på att dessa PA stegen är bra. som sagt de är inte lika mycke prestige med högt pris antar jag i PA branchen som de verkar vara i hifi. men som sagt de finns märken som är prisvärda å endel har överpris å så är de tyvär. måste säga att jag skakar på huvudet åt endel grejer till och från.
jag tror dock att just ljudet i sig kan vara väldigt bra dock är jag rädd för brus. för mig känns de som att pa har mer tollerans när de gäller brus. komponent val kanske är mer basic. inte så mycke dyrare komponenter i dem kanske.

har en tid varit sugen på att testa lite PA grejer. lutar nog åt att de blir något sådant. verkar extremt prisvärdt

jag har sett PA steg i klass AB, D, H. dessa är de jag kommer på nu finns säkert fler.

Ljudrättsaktivist

Edited by - educk on 2008/07/11 12:54:50
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/11 :  12:58:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Alla slutsteg har brus även de tystaste. Jag tycker att man ska köpa ett slutsteg med en brusnivå som är bättre än -100dB och allra helst -120dB ovägt. De slutsteg som jag har hos mig är bryggade och dom har fungerat utan fläkt sedan början av 70-talet. Hemligheten för mig är hög dämpfaktor, DC-koppling, lågt THD & IM och mycket snabb återhämtning(1µsek >+18dB) efter en överstyrning. Om jag skulle köpa nya slutsteg idag, då skulle det säkert bli något från QSC. Jag är övertygad om att man inte behöver några fläktkylda slutsteg i vanlig hemmiljö. Fläkt har man i PA sammanhang där slutstegen alltid går för fullt. Slutsteget från Omnitronic är enligt mig alldeles för dyrt och för svagt. Titta lite på något av slutstegen från Behringer.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  13:16:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Äger själv två Mackie M1400 steg och de spelar rent överjäkligt bra!

Visst, det sitter en fläkt i, men den låter mindre än vad en projektor gör så jag stör mig inte. Dessutom huserar de i ett skåp med lucka på framsidan, så fläkten hörs knappt.

Ljudet är neutralt och väldigt snyggt. Mycket detaljerat och oerhörda kraftreserver. Det känns verkligen att det är muskler i steget och de har full koll på högtalarna.

Dessa steg har även inbyggda filter för att kunna ta bort de lägsta frekvenserna. Svepbart från 0-130hz, mycket användbart om du har mindre högtalare som du inte vill ska bli matade med infraljud...

Har haft många stärkare genom åren med mina högtalare och dessa steg är de som funkar bäst i min setup ännu så länge.

Dessa steg är lika mycket tänkta att använda för att driva monitorer i studiomiljö, som att driva fullregister-rigg i konsertmiljö.

Det är stora skillnader i PA-världen, likaväl som det är i hifi-svängen. Att säga att alla PA-steg är det bästa som hänt sedan stereo infördes är lögn, lika mycket lögn som att påstå att all hifi är bra.

Det enda jag kan råda till är att prova själv med öppna sinnen. Det gjorde jag och blev övertygad.

Ser man på specarna på mitt steg så är det lika bra som vilket hifi-steg som helst i 10k+ klassen.

Effekt finns det gott om och ringtraffon är lika stor som en prinsesstårta... 2x850 watt i 8 ohm bryggat skojar man inte bort i första taget...

QSC är också ett märke som är löjligt bra och prisvärt jämfört med vad du får för samma peng om du köper hifi-steg. Hemma hos mig fick jag med Mackie-stegen ett bättre ljud än när jag körde Krell-steg i klass A...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/11 :  13:24:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja man kan ju säga att man väldigt mycket för pengarna om man köper ett bra PA slutsteg jämfört med motsvarande high end slutsteg. Skillnaden är väl status, men skit i den!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  13:36:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Status, kvalitetskänsla (inte detsamma som kvalitet) och utseende är väl det som är nackdelarna med bra PA-steg. Valuta för pengarna, kanonljud och driftsäkerhet är fördelarna.

De flesta bra stegen har dessutom riktiga anslutningar med skruvterminaler som kan ta både kabel, banan och spade. Tyvärr är det extremt ovanligt med RCA-ingångar på PA-steg, men det löser man genom att köra adapters på XLR-ingången om man saknar XLR-ut på sitt försteg.

Vore kul att köra ett blindtest mellan en radda välkända high-end steg och ett par bra PA-steg... Tror utfallet skulle förvåna många. Att de stora tidningarna inte tar upp denna fråga beror väl mycket på vart annonspengarna kommer ifrån... Lika väl finns det ju knappast någon PA-tidning som skulle få för sig att testa 10 stycken Krell-steg för att driva en konsert-rigg...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:13:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
jag tar de där 50 pappen med en nypa salt kanske även en nypa socker inget ont menat med detta!
Gör gärna det, men dock inte förrän du provlyssnat och konstaterat motsatsen, jag har lyssnat på dessa slutsteg grundligt och jämfört dom med en hel del också! Det är dock som sagt i bryggat läge och körda i mono som jag tycker de är riktigt bra.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:45:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Skillnaden är väl status, men skit i den!

Klockrent gcs!

Jag själv är klar över vad jag vill ha, detta blev uppenbart efter att ha lånat hm ett QSC PLX 2402 steg, nu har jag 3st och ler ganksa ofta när jag lyssnar på musik eller ser på film, men vi är alla olika.

Jag vill dock berätta vad jag tror "hemligheten" är med den höga prisvärdhet som jag tycker de flesta PA steg har beror på.

1. produktion i stora volymer
2. ingen kosmetik

1. Betänk hur mkt lättare det blir att räkna hem dyra investeringar om man gör något i större volymer.

2. Vad kostar inte aluminium och blå lysdioder ?

Vad man får då är ett steg som ser lite si och så ut i vardagsrummet men har en massiv mängd R&D timmar bakom sig, krutet har lagts på insidan och kan man leva med detta så är PA steg inget dumt alternativ.

Det känns som att proffs sidan är mer fokuserad på ren prestanda än hifi sidan, vänta, bit inte huvet av mig än.

Vad jag menar är att man prioriterar prestanda framför utseende och andra prestige parametrar, det skall göra sitt jobb och göra det bra, folk skall tjäna pengar på det och deras ryckte står på spel, konsekvenserna är större om något skulle strula eller inte leva upp till förväntningarna.

Så vad menar jag med "Prestanda" ?

W/Kg, ljudkvalité, driftsäkerhet, stryktålighet, ungefär så, sedan bör produkten även backas upp av seriös support från tillverkaren.

Detta passar inte alla förståss, det är helt ok att vilja ha ett dyrt, tungt, snyggt, prestigefyllt och lyxigt slutsteg, inget fel i detta, vi gör alla våra egna val och jag ska inte fördömma någon annans prioriteringar när mina egna är ifrågasättbara.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/11 :  15:36:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nej det skulle inte jag heller anse att PA Steg kan tävla mot klass A eller klass AB.
På vilka grunder baserar du detta?

quote:
och blir de sååå mycket bättre bryggade? Och varför och vad blir bättre i så fall
Jag är inte konstruktören bakom dessa och kan således ej svara tekniskt sätt varför de blir bättre bryggade!
quote:
Sedan så undrar man också vilka slutsteg som de jämförts emot när man ändå är frågvis som fanken

Jag har lyssnat på dessa mot dels en rörrigg för 75000kr (Audio valve), dels mot två DP slutsteg i prisspannet 50000-100000+ och sist ett par Electrocompaniet Nada (Aw 400)75000kr. Skall väl erkänna att jag är lite svag för Ec-blocken och hade personligen valt dessa före 2st InterM men jag vet folk som tycker tvärtom, med Dp stegen ser jag inga klara fördelar mot InterM, känns lite som en smaksak här, de plockar poäng på varandra på lite olika sätt bara. Rörriggen kändes seg och dynamiklös och utom tävlan i mitt tycke. Slutstegen jämfördes i en rigg bestående av Electrocompaniet cd Ec1up, försteg Dynamic precision C1b, Högtalare Intelligent sound 815 och kablar bestående av Agile, Silspeak samt Silk. Jag var heller inte ensam vid dessa utvärderingar och samtliga medverkande var inne på samma linje med bara små avvikelser, tycke och smak är ju trots allt svårt att bortse från även om man försöker att bara se parametermässigt.

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/11 :  15:50:56  Show Profile Send educk a Private Message
"Alla slutsteg har brus även de tystaste"

jag menade inte att inte slutsteg som inte är PA inte brusar. det jag har läst att de brusar mer. har fått mersmak av anläggningar där man kan lägga örat mot elementen på högtalaren och inte höra något brus.

visst är de så att de blir billigare när utvecklingsarbetet blir spridt över större volymer.

OBS spekulationer i texten nedanför

men sedan tror jag att även här så görs indrag på endel komponenter för att få de mer robust. man kanske tar alterantivet som är mer robust än det som låter bättre av en komponent.
för vad har "gruppnamn" för nytta av ett steg som låter bra men inte håller på fullt ös hela konserten.

dock lär detta vara en fördel också för vad har "gruppnamn" för nytta av den där komponenten som gör att mätdata blir bättre men ger avkall på ljud. åså är det detta med fancy ting som också driver upp pris.

jag tror på att modda lite granna kanske

å sedan köpa en stor tjock alu-front med av/på knapp, blå diod och sedan en ram att sätta stegen i så får de lite vardagsrums cred också

Ljudrättsaktivist

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/11 :  16:31:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"På vilka grunder baserar du detta?"

Jag Pm:ar om det. MvhKristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/11 :  17:19:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns knappast några proffs som är beredda att satsa 100.000:- eller mer för ett slutsteg. Sedan tror ju jag att många tillverkare försöker att skaffa sig en hög status genom att tillverka i.o.f bra grejor men höja sin status med ett högt pris. Det sägs att studion på Abbey road har högtalare från B&W. Det kanske också dom har men vi vet ju inte huru vida B&W har ställt dit dom gratis. Jag vet bara att Pioneer på 70-talet ställde sina högtalare och hörlurar till förfogande i den då nya EMI studion i Hammarbyhöjden. Det är ingen tillverkare som gratis ställer sina produkter hemma hos mig. Ärligt talat så känner jag inte heller något behov av det. Jag bytter gärna bara i så fall om det är något som är avsevärt bättre än det som redan nu står här hos mig. Varför behöver high end produkter kosta så otroligt mycket mera bara för att dom har elektroniskt balanserade I/O?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/11 :  18:06:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tänkvärt gcs!

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/11 :  18:21:29  Show Profile Send OcA a Private Message
gcs -> bra skrivet! Sponsring brukar det kallas också...

Frågan är om de studios som blir sponsrade använder utrustningen eller bara ställer fram den när det passar sig?

Är lite tveksam till B&W Nautilus-seriens förmåga som studiomonitor, men jag kan ha fel och det är en separat diskussion.

På tal om pris så är väl komponentkostnaden inte så farlig jämfört med vad R&D, marknadsföring, mässor, löner osv osv kostar?

Mången DIY'are har ju upptäckt detta och både ett och två byggen här på forat lär bjuda upp till dans om de skulle möta märkesprylar för åtskilliga tusenlappar till.

Har man bara kunskapen och hantverkargenen så kan man nog bygga riktigt vassa grejer för relativt små pengar.

Detta har väl inte så mycket med PA at göra, mest en reflektion...

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000