HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cyrus & Thiel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2008/07/17 :  10:08:53  Show Profile Send DMGbg a Private Message
CH
Går det att jämföra de olika Thiel modellerna? Det finns några 6:or ute på beg marknaden....Läste någonstans att de låter lika men mer av allt. 3.6 blev jag avrådd från eller rättare sagt killarna i Örebro sa att 2,4 är mycket bättre i allt.
Ja, jag kör mina PA i bryggat läge. Enligt Svalander som jag köpte dem av låter de mycket bättre då (och han fick sålt ett till) men jag skall prova att koppla bort ett.
Skillnaden att köra bara Cyrus jämfört med PA slutstegen inkopplade är stor. Kraft-, bas- och attacken i ljudet blev mycket bättre och detta upplevs starkare vid lite högre volymer.
Vill nog tro att mina slutsteg gör sig bättre än mitt försteg i min kombination så kanske du kan titta över med något dugligt försteg istället? :)

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/17 :  10:33:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
CS 6 är en fantastisk högtalare, men jag tror ändå du är ute på fel spår..du har redan ett par mycket kompetenta högtalare som bara väntar på att du skall pricka rätt med drivningen..
Sedan, blotta tanken på att driva CS 6 med två bryggade PA-steg..NEJNEJNEJ..

Prova att köra ett steg i stereo först o berätta vad du tycker.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/17 :  11:18:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har bara hört QRS på mässor men blev imponerad. Inbillar mig att min kombination av Cyrus som är åt det ljusa hållet

Och av denna anledning som du beskriver så skulle jag inte tro att QRS kan tänkas passa till Cyrus. Det blir förmodligen för ljust och skrikigt.Men med rätt matchning som jag anser att Bladelius är så låter det som det skall.

Men nu var du väl inte egentligen inne på att byta både högtalare och förstärkare om jag uppfattade dig rätt utan endast högtalare och då tror jag att ett par högtalare som ger ett mörkare ljud skulle passa bättre.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2008/07/17 :  11:29:00  Show Profile Send DMGbg a Private Message
från början var min inställning att byta högtalare men efter alla Era goda råd och kommentarer börjar jag nu luta mot att det är på förstärkarsidan jag enklast når resultat och då förhoppningsvis landar mer rätt. Sedan får väl framtiden utvisa hur lång tid det tar innan allt är utbytt:)
Första åtgärden bli att testa att koppla bort ett av slutstegen....

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/17 :  12:03:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle tro att detta kommer att ge dig mer. För här hemma hos mig så har jag hamnat i en situation där jag lagt klart mer på elektroniken än på högtalarna.

Och det blir nog lätt så när man tycker att man hittat rätt ljud från högtalarna. För oavsett att det kostar mer att bygga en bra ljudande högtalare inom humana prislägen. Någonstans når man taket också och då är det inte säkert att det går att få det att låta så mycket bättre även om det kostar mer utan det är kanske precis de högtalarna som man vill ha och därmed också det ljud som man vill ha från högtalarna.

Sedan så är det ofta inte lätt att hitta rätt förstärkare till sina högtalare eftersom förstärkaren bör klara att driva dem på ett bra och funktionellt sätt.MvhKristofer
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2008/07/17 :  21:50:49  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hej DM

Thiel har jag inte så mycket erfarenhet av mer än att ha hört dem hos olika handlare och på mässor. Mina intryck är att de drar åt de analytiska hållet med en väldigt utmejslad diskant, vilket säkert gör sig bättre med "mörkare" elektronik, dískantanpassat rum och lyssnare som gillar detta ideal.

Cyrus har jag däremot lyssnat på ägt (och äger fortfarande) en rad olika modeller från 3-serien och framåt. Tyvärr har jag inte hört den nya VS-stärkaren, men mina intryck av CD 8:an är att även den drar mot det ljusare och mer analytiska hållet, i synnerhet om man jämför med dad 3 och 7 - både med och utan Q-dac. Kan det vara CD-spelaren som spökar? Om du kör med förstärkar8:an som förförstärkare har jag svårt att tro att det är där problemen ligger, utan jag gissar på att problemen kan spåras till slutstegen(som jag INTE hört) eller matchningsproblem med högtalarna/CD:n eller allt i kombination + rumsinverkan. Ojdå, det här blev ju en rejäl härva att nysta i...Lycka till!

Anders
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/17 :  22:17:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
jag gissar på att problemen kan spåras till slutstegen(som jag INTE hört)
Slutstegen är tämligen ofärgande kan jag tala om, de bidrar alltså inte till det analytiska ljud som beskrivs i tråden så länge de används på rätt sätt, jag tror det blir lättare för DMGbg att dra de rätta slutsatserna om vi försöker hålla oss till upplevda saker i stället för att gissa friskt. Inte illa menat men jag märker en återkommande skepsis mot just slutstegen från folk som inte ens lyssnat på dom.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/17 :  23:29:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lasse Andersson drev alltså sina Thiel 2.4 med rörslutsteg på 25W. Det i kombination av rumsakustiska åtgärder från Svanå fick det att låta underbart. Jag saknade ingen bas. Det får mig att tro att det inte är effekt som saknas.
Lasse hade gjort en del akustiska åtgärder för att dämpa bas i rummet som från början var av typ "betongbunker". Det gjorde faktiskt att basen kom fram på ett helt annat sätt och blev både tydligare och djupare. Det där med bas är besvärligt och det kan vara rummet snarare än elektroniken och högtalarna som spökar.
Jag ställer mig också lite tveksam till slutstegen. Högtalarna är otroligt avslöjande och kräver det bästa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/17 :  23:49:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller "mörka" och "ljusa" högtalare, så får man inte glömma bort att högtalare är gjorda för att spela på en viss plats i ett rum av viss storlek med en viss typ av rumsakustik. Rummet påverkar väldigt mycket. Bara att flytta högtalaren fram och tilbaka ett par decimeter kan ändra klangen helt. Därför vill inte jag tala om att högtalare färgar ljudet och att en högtalare låter mer neutral än en annan. Vadå neutral? En högtalare som uppfattas neutral i ett rum kan låta ljus och skrikig i ett annat rum med mindre rumsdämpning och tvärtom. Det gäller att hitta rätt placering i rummet och eventuellt komplettera med lite rumsdämpning om det skulle behövas. Det är inte bara att ställa upp en högtalare och tuta och köra.
QLN-Signaturehögtalarna har beskrivits som mörka i klangen. Jag upplevde dom inte som mörka i mitt rum som var reativt kalt. De fick stå en bra bit ut från väggen och spela i ett relativt akustiskt livligt rum. Då kom dom till sin rätt och spelade ut ordentligt. Andra högtalare jag testade lät då ljusa och skrikiga. Man måste ge högtalare rätt förutsättningar och min känsla är att Thielhögtalarna är gjorda för rum med mycket absorbtion, tvärtom mot QLN-högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2008/07/18 :  08:55:08  Show Profile Send DMGbg a Private Message
Hej Anders och Ni andra
Tack för ditt inlägg, saknades väl bara att någon skulle ifrågasätta CD'n så jag "måste" byta den också :). Visst är problematiken komplex och alla delar är beroende av varandra inklusive rummet. Jag försöker mejsla ut var jag först, enklast och med minst (ekonomiska)insats skall börja förbättra. Slutstegen har som jag redan påpekat lyft anläggningen när de kopplades in så de lär nog få leva kvar, även om jag nu i helgen skall prova att koppla bort ett av dem.

Goldfinger: Har du erfarenhet av bryggat/icke bryggat på dessa slutsteg?

Stort tack till alla Er som delar med Er av erfarenheter och spekulerar i detta ämne. Jag lär mig mycket. Blir jag klokare? tja som någon sa: Den kloke lurar kanske den mindre kloke, men den vise lurar den kloke genom att varken luras eller låta sig lura.
Därmed inte! sagt att någon försöker luras
Hursomhelst, kul är det!

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/18 :  18:05:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag ställer mig också lite tveksam till slutstegen. Högtalarna är otroligt avslöjande och kräver det bästa.
Det här är intressant på många sätt, dels att neutrala, högupplösta slutsteg med mycket kraft och kontroll tydligen inte är lämpliga för just thiel, dels att de tydligen fungerar bra med rörelektronik som i regel färgar ljudet ganska markant på ett mjukt och förlåtande sätt som kommer till sin rätt om man vill maskera brister som högtalaren har, i detta fall en färgning högt upp. En högtalare som inte uppnår en korrekt tonal balans på neutral/ofärgande elektronik har enligt mig en färgning själv och blir därför svåra att anpassa då man måste hitta en elektronik som "motfärgar" det högtalaren färgar. Tyvärr hittar man sällan den helt optimala balansen, ofta får man maskera bort problemet med förlåtande kablar kringutrustning etc. Thiel är bra högtalare men inte felfria, slutstegen färgar ljudet mindre än vad högtalarna gör, det vore även intresant att höra vad InterM stegen skulle göra dåligt, jag som hört dessa mot en mängd annat har säker mycket att lära av dom som aldrig lyssnat på dom, dessutom säger ju DMGbg att ljudet blev förbättrat! Vad använder du för kablar i systemet förressten? På din fråga om bryggat kontra obryggat säger jag så här: I bryggat läge får du bla mera kontroll och bättre separation, däremot kan det vara värt att testa det CH säger att prova drift med bara ett slutsteg då de inte är lika stabila bryggade vid låga laster som vid stereoläge. Går dom inte under 2.5-3ohm tycker jag dock att det skall gå bra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/07/18 :  18:23:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Får en stark känsla av att Thiel är ett sådant märke som kräver dyra grejer för att funka optimalt, eller har jag fel? Finns ju högtalare och märken som är extra krävande och andra som även funkar bra med ganska billig elektronik.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/18 :  19:04:33  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Med en strömstark neutral elektronik som har moderata distorsionsnivåer skall det inte vara några problem att få Thiel att låta bra, det skall inte behöva kosta skjortan heller, de har emellertid en smärre färgning någonstans i diskant registret och med kringutrustning som färgar åt det ljusa hållet blir det kaka på kaka, tror tyvärr inte att Cyrus är helt optimala i det här fallet. Hade jag ägt dessa högtalare hade jag byggt vidare på InterM stegen med annat försteg samt cd ihopsatt med kabelmärken som tex audioquest,purist audio, Silspeak/Silk, eller andra kablar med bra kropp i mellanregister/diskant.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/07/18 :  20:59:28  Show Profile Send lusse a Private Message
Om det är så att dina högtalare inte passar i ditt rum så försök att dämpa rummet på något vis. Visst är Thiel lite åt det ljusare hållet. Det kanske är bättre att hitta ett par Respons högtalare som är för mig en mycket neutral högtalare. Den har det stödet i basen som du verkar sakna. Det är kanske något för dig? QRS är för mig också lite för ljusa. Men man hör ju alla hifi parametrar perfekt precis som med Thiel. Utan till räckligt med bas får man kompensera med mörk elektronik för att få balans.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/07/18 21:00:32
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/18 :  22:07:59  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
QRS är för mig också lite för ljusa. Men man hör ju alla hifi parametrar perfekt precis som med Thiel.
Det här är någonting många verkar tro, att analytiska högtalare eller såna med mycket energi upptill är per automatik högupplösta, så är inte fallet, en icke frekvenslinjär högtalare som har en höjning eller sänkning i något register ger faktiskt en lägre upplösning totalt eftersom information går förlorad vid ojämn utnivå av frekvenserna. En hög upplösning är alltså inte att man hör cymbaler och annat tissel,tassel tydligt, det handlar om att från lägsta registret höra efterklangen i skinnet på baskaggen när hammaren träffar, det handlar om att höra rumsinformation samt efterklangen hos instrument/sångare, det handlar om att få en realistisk ljudbild i avs djup,bredd, höjd och ett väl avstämt högsta register som finns där utan att utmärka sig och som även klarar av att förmedla utringningen av cymbalen och inte bara anslaget. Detta kännetecknar hög upplösning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/07/19 :  00:01:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Om det är så att dina högtalare inte passar i ditt rum så försök att dämpa rummet på något vis. Visst är Thiel lite åt det ljusare hållet. Det kanske är bättre att hitta ett par Respons högtalare som är för mig en mycket neutral högtalare. Den har det stödet i basen som du verkar sakna. Det är kanske något för dig? QRS är för mig också lite för ljusa. Men man hör ju alla hifi parametrar perfekt precis som med Thiel. Utan till räckligt med bas får man kompensera med mörk elektronik för att få balans.

En annan sak är hur olika vi upplever olika högtalare, tex QRS. De är inte ljusa i mina öron utan mer i mittfåran med en liten dragning åt det mörka.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/19 :  00:02:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
de har emellertid en smärre färgning någonstans i diskant registret


Hmm..nja..hör du en "färgning" i diskanten på en Thiel så är vi nog åter inne på detta med problem/fel matchning i drivningen eller signalkedjan..

Jag har/har haft flera förstärkare hemma, t.ex. Rotel, Musical Fidelity, McCormack, Labgruppen m.fl.. Rotel t.ex. är ju ett märke som dyrkas nästan utan förbehåll i vissa kretsar där blindtest och F/E-test är det enda som räknas..jo, jag är lite elak nu..

Men t.ex Rotel, RB 1090 i det här fallet, gör inte Thiel rättvisa..platt ljudbild, konturlös bas och ansträngt i de övre registren..spela högt, vilket jag gärna gör, är bara att glömma..
Jag har hört samma förstärkare spela utmärkt i andra uppsättningar..

Thiel är känsliga på förstärkeriet, det är definitivt inte bara att koppla på vilken "strömstark neutral elektronik" som helst..! Och nej, det handlar inte om att korrigera en s.k. färgning i diskantregistret..den finns inte på de Thiel jag hört o ägt. Däremot finns en extremt hög upplösning i hela registret.

Därmed inte sagt att det måste kosta skjortan..mina tidigare CS 6 fungerade t.ex. mycket fint med IcePower-steg..

DMGbg, jag är mycket nyfiken på vilka skillnader du upplever med ett stereosteg kontra två bryggkopplade..skynda dig att prova..

(Har ännu inte provat mitt gamla Lab 1000 på Thiel..skall testas snart..)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/07/19 :  00:32:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men t.ex Rotel, RB 1090 i det här fallet, gör inte Thiel rättvisa..platt ljudbild, konturlös bas och ansträngt i de övre registren..spela högt, vilket jag gärna gör, är bara att glömma..
Jag har hört samma förstärkare spela utmärkt i andra uppsättningar..

Låter som mina misstankar kring detta märke stämmer.
quote:
Thiel är känsliga på förstärkeriet, det är definitivt inte bara att koppla på vilken "strömstark neutral elektronik" som helst..! Och nej, det handlar inte om att korrigera en s.k. färgning i diskantregistret..den finns inte på de Thiel jag hört o ägt. Däremot finns en extremt hög upplösning i hela registret.

Jag får inte ihop dettaEftersom vanlig neutral elektronik inte funkar så låter det ju som att man måste ha färgad för annars så blir det för mycket diskant energi och då så är det väl mer en fråga om att diskanten egentligen är hissad och inte bara välupplöst. Inget fel i det men man får intrycket att så är fallet när man läser det som skrivits i denna tråden. Hoppas man får möjlighet att lyssna på detta märket en dag, skulle vara intressant.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/19 :  01:29:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Jag får inte ihop detta Eftersom vanlig neutral elektronik inte funkar så låter det ju som att man måste ha färgad för annars så blir det för mycket diskant energi och då så är det väl mer en fråga om att diskanten egentligen är hissad och inte bara välupplöst.


Färgad elektronik vill vi väl helst undvika..
Vad jag menar är att det du kallar "vanlig neutral elektronik" (vad är det förresten....?) kanske inte räcker och att det inte bara är att hänga på vad som helst med många watt o ampere i specen. Kolla Stereophiles mätningar på CS2.4..de droppar ner till 2,7 ohm och dessutom med besvärliga fasvridningar. Det är då förstärkaren börjar svettas, med ansträngt, ofta hårt ljud som följd. Det innebär förövrigt att DMGbg's bryggade steg lastas ned till 1,35 ohm..
Ett Rotel RB-1090 som jag nämde i tidigare post må uppvisa en söt Audiograph-kub i Hifi&Musik, men häng på ett par besvärliga Thiel så hörs begränsningarna..förstärkaren får problem, oavsett uteffekter på flera kilowatt..
Det finns strömstarka förstärkare och sedan finns det STRÖMSTARKA förstärkare..

Vidare skriver Björn-Ola om sina goda erfarenheter av CS2.4 och en rörförstärkare på 25 watt..imponerande och förvånande..ska man driva Thiel med rör så brukar det i regel handla om stora VTL eller Audio Research för många $$..
Således kan man kanske säga att det givetvis inte finns några absoluta sanningar utan det gäller att testa själv o samla erfarenheter..

Vill tillägga att mina egna erfarenheter handlar om andra Thiel-modeller, inte CS2.4 vilka jag bara hört kort. Men de är designade efter samma mål och principer som övriga Thiel, utan tvekan.

Edited by - CH on 2008/07/19 01:41:03
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/19 :  02:49:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hmm..nja..hör du en "färgning" i diskanten på en Thiel så är vi nog åter inne på detta med problem/fel matchning i drivningen eller signalkedjan..
Såg faktiskt en frekvenskurva på en Thielmodell i en tråd här på forumet, mycket riktigt fanns där också en höjning i diskantområdet, trots det såg mätningen skaplig ut utan några större utsvävningar.

quote:
och dessutom med besvärliga fasvridningar

Som tyglas med hjälp av Ringhals när allting annat kroknar..Nä allvarligt talat så tycker jag det är illa när en högtalare är så kinkig på vad man driver med att det mesta inte går att använda. Det ser inte jag som ett kvalitetsbegrepp då jag vet andra minst lika högupplösande lådor som är betydligt tacksammare att matcha. Vill trots detta inte alls påskina att jag tycker Thiel låter dåligt, 0.5an var faktiskt en av mina första upper-hifi upplevelser i slutet på -90 talet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/07/19 03:18:57
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/19 :  05:33:10  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Nä allvarligt talat så tycker jag det är illa när en högtalare är så kinkig på vad man driver med att det mesta inte går att använda


Tja..Jim Thiel är väl en gammal vrångbock som håller benhårt på sina ideer o principer om högtalarkonstruktion..med tungdrivna pjäser som resultat. Själv ser jag inget problem med detta, utan tycker snarare att en Thiel är det perfekta hjälmedlet för att skilja ut en bra förstärkare från en..mindre bra..
Nejdå, skämt åsido, visst hade det varit både enklare och billigare för högtalarägaren om Thiel inte hade varit fullt så krävande på slutsteg..

Men nu är det dock så och jag tror det är här DMGbg har problemet..

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/19 :  10:31:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Ett Rotel RB-1090 som jag nämde i tidigare post må uppvisa en söt Audiograph-kub i Hifi&Musik, men häng på ett par besvärliga Thiel så hörs begränsningarna..förstärkaren får problem, oavsett uteffekter på flera kilowatt.."

Då tror jag inte att du läser effektkuber på rätt sätt.För om det är ett mycket kubiskt utseende betyder detta att förstärkaren inte får problem med vare sig fasvinklar eller låga impedanser.

Det är det som man använder kuben till,dvs för att visa hur stabil förstärkaren är. MvhKristofer
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/19 :  13:01:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Whiskyman,

jodå, jag vet precis vad effektkuberna i H&M är menade att påvisa..och misslyckas med..

Men om förstärkare A, trots snygg effektkub, inte hanterar en besvärlig högtalare lika bra som förstärkare B, vilken uppvisar likvärdig bra effektkub, vad kan det då bero på..?

Ett exempel..jag minns när Rotel RB-991 kom för ett antal (10-15?) år sedan..den skapade ju en viss uppståndelse efter testen i H&M där den uppvisade en monstruös effktkub med effekter o amperestyrkor aldrig tidigare uppmätt ens i närheten av dess prisklass.

Vid denna tid spelade min bror på de notoriskt besvärliga Infinity Kappa 9 vilka dippade under 1 ohm som värst. Han använde ett Pioneer M90 vilket inte fungerade så väl..
Så när 991'an blev tillgänglig lånade vi hem ett ex, med stora förhoppningar, mycket på grund av ovan nämnda test och mätkub..

Vi blev mycket besvikna. Den hade inte en chans att driva Kappa 9, den sköt säkringar så fort vi ens närmade oss trivselvolym..vilket förmodligen var tur, annars hade det nog kunnat bli rökutveckling..

I Stereophiles mätningar, vilka finns online, så vrider man ur Rotelen hela 1615 watt i 1 ohm under korta stötar..men i kontinuerlig drift klarar den likväl inte mer än 400 watt i 4 ohm innan säkringarna ryker. Man rekommenderar således inte heller förstärkaren för laster under 4 ohm..

Whiskyman, förstår du med detta vart jag vill komma..?
En snygg kub i H&M säger mycket lite om förstärkarens förmåga att lämna effekt o ström kontinuerligt..

(Kort tid efter Rotel-testet lånades en beg. Krell KSA-150 hem. Den spelade otroligt bra med Kappa9, totalt oberörd av lasten. Brorsan köpte en sådan och var mycket nöjd.)

Edited by - CH on 2008/07/19 13:01:55
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/19 :  13:59:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Whiskyman, förstår du med detta vart jag vill komma..?

Ja visst gör jag det och det här är ju det svåra inom hifi, dvs att få ihop slutresultatet att bli något som man själv uppskattar och kan leva länge med.

Dock så tycker jag mig ibland märka att folk förkastar de faktiska resultat som denna kub visar upp, och istället ställer sig frågan varför slutresultatet inte blir som de vill att det skall låta när man faktiskt skulle kunna läsa ut från början att det inte kommer att bli något vidare äktenskap mellan just den förstärkaren och de högtalare som man skall använda.

Så jag tycker att man ju givetvis inte skall lita blint till kuben men ej heller kullkasta de testresultat som den uppvisar utan mer se den som en härledning om hur det skall kunna komma att bli när man kopplar in en förstärkare mot de högtalare som man har. MvhKristofer
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/19 :  14:37:22  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Dock så tycker jag mig ibland märka att folk förkastar de faktiska resultat som denna kub visar upp


Det är just det jag gör..
Den är egentligen endast intressant för mig när den visar extremt dåliga kälkbackar..då vet jag att det inte är lönt att prova den förstärkaren..

Eller som du skrev i en tidigare post:

quote:
Då tror jag inte att du läser effektkuber på rätt sätt.För om det är ett mycket kubiskt utseende betyder detta att förstärkaren inte får problem med vare sig fasvinklar eller låga impedanser.

Det är det som man använder kuben till,dvs för att visa hur stabil förstärkaren är. MvhKristofer


Det enda ett kubiskt utseende säger mig är att förstärkaren förhoppningsvis kan få bra fart på en lättdriven, snäll, högtalare..
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000