HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 har funderat på en sak...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/02/11 :  14:11:01  Show Profile Send bmxx a Private Message
tjo!

om man har ett gäng aparater på en kopplingslist och kopplar en stärkare i början på listen, borde inte det påverka om man tex har kopplat in en dac eller cd efter stärkaren (eller slutsteg), det kanske inte gäller klass a stärkare iof.
tänker lite att stärkaren "käkar upp" strömmen när det kommer ett intensivt parti, ett bas omph eller nåt, lite som om ett kylskåp slår av å på.
har hört att dac'ar är känsliga för fluktuationer i elen???

nu tror jag inte att varken mina öron eller mitt system har kapacitet att märka skillnad.
men det var bara en fundering



Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/02/11 :  18:57:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Teoretiskt har du säkert rätt, men den lilla förlusten i kopplingslisten ser jag som totalt försumbar.
Det som händer vid hög belastning blir att förstärkarens belstning på nätet och kabelns resistans fungerar som en spänningsdelare. Påverkan borde vara mycket större, totalt sett med kabeln från serviscentralen. Dit är det ändå nästan lika långt för både stärkare och övrig elektronik. Stärkaren dumpar då spänniingen i princip lika mycket för sig själv som ändan på kopplingslisten.

Men, måste tilläggas, jag hör till den skaran som inte ser logiken (eller upplevt) ljudförbättring om man byter ut en meter nätkabel mellan vägguttag och enhet när det ligger 30 meter vanlig koppartåd i VP-rören fram till uttaget. Yes! Där kickade vi igång en ny hugg och slag-tråd.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/02/11 :  19:09:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med "efter" stärkaren?
Uttagen i listen är parallellkopplades (precis som alla andra vägguttag) så det finns inget "före" och "efter" i det här fallet.

Men visst kan ex. en förstärkare störa en DAC, men det kan man inte udvika genom att ändra om ordningen i en stiftlist.


Edited by - f95toli on 2009/02/11 19:11:33
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/11 :  20:10:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Är av samma uppfattning som f95toli. Torde inte påverka. MvhKristofer
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/02/11 :  20:46:55  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Vad menar du med "efter" stärkaren?

Jag utgick från att frågeställaren menade att en kopplingslist fungerar som en kabel, med uttag längs den. I ena ändan kommer strömmen in, där sitter första uttaget, parallelt med detta, några centimer bort kommer nästa uttag, osv. I en supraledande (ej märket) ledare finns ingen resistans mellan uttagen, dvs alla ligger på samma potential. I realiteten är inga material supraledande vid rumstemperatur. Det finns en viss, men som sagt, försumbar (min uppfattning) resistans mellan uttagen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/02/12 :  10:20:45  Show Profile Send bmxx a Private Message
va skönt, då slipper man göra en djupdykning i härvan, som för tilfället ser mer ut som ett nystan
kan tänka mej att kablarna stör varandra en hel del iof...

å tack för snabba och väldigt beskrivande svar.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/12 :  14:54:27  Show Profile Send CC a Private Message
Får väl tillägga att det finns de som märker skillnad samt att det finns de som anser att den strömslukande stärkaren ska vara först i listen medan andra anser att den ska vara sist...

Jag har själv inte testat det där utan kör av gammal vana med mitt steg först i listen då tillverkaren rekommenderade det en gång i tiden. Så jag tänker inte ställa mig på barrikaderna och slåss för vare sig det ena eller andra. Men är man nyfiken så är det lätt att testa...

Däremot tillhör jag den skara som har goda (?) erfarenheter utav att testa "sista" metern samt har dragit "fin"kabel från elskåp till anläggning. Och det var definitivt en av de viktigare uppgraderingar jag gjort med min enkla anläggning... Betonar en (1) av dom...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/02/12 :  15:52:10  Show Profile Send Hemling a Private Message
Kanske lite OT men när det gäller kablar så har även jag svår att förstå att sista metern ska göra någon skillnad, men om man har gjort dom dig CC att dra "fin"kabel hela vägen så blir det ju kanske en annan femma.

Men som sagt bara sista metern har jag svårt att se att det skulle göra skillnad. (Kan dock inte säga att det inte är så eftersom jag ej testat själv.)

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/02/12 :  15:57:44  Show Profile Send keso77 a Private Message
En vän till mig drog supras skärmade strömkabel från centralen till något rhodiumuttag han hade smällt upp enbart för sin stereo och till min förvåning (jag var väldigt skeptiskt skall jag erkänna) så var skillnaden mycket positiv, speciellt i basregistret.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/02/12 :  20:22:18  Show Profile Send esl a Private Message
För en hifianläggning eller andra elektriska anläggningar som hanterar små signaler så är det önskvärt att hålla nere störnivån i SYSTEMET.
För att uppnå det bör referensspänningen in vara exakt samma.
Det uppnår man lättast genom att man kopplar alla apparaterna i systemet till samma referens, i det här fallet samma vägguttag.
Då undviker vi att det går strömmar mellan apparaterna via signalkablage pga potentialskillnader mellan apparaterna.
Alltså att koppla in apparaterna till samma stiftlist funkar utmärkt!
Sedan om man sover bättre på nätterna genom att man flyttar om apparaterna så att den som "drar" mest ligger närmast uttaget så kör för det! Rangordningen borde också vara så att apparaterna är inkopplade i ordning likt signalvägen.
Slutsteg-försteg-DAC-Drivverk...
Då blir det minst variationer mellan apparaterna... men nu är jag löjligt petig.
Har inte gjort så själv.
Skärmade fina nätkablar gör inte att spänningen in i apparaten blir renare eller finare.
Den skillnad som skärmade nätkablar gör är att de har lägre läckfält och stör signalkablaget mindre. Jag har inga skärmade nätkablar inkopplade ännu... har kabel liggande, men man skall ju ha tid att lyssna på musik också!
Det är ju roligare än att mecka med sladdar!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000