HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka fallgropar med egen säkring och jordning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/02/11 :  17:59:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej!
Imorgon kommer elektrikern och ska byta central och jag går här med ångest som heter duga.

Idag har jag inga problem med elstörningar(knäpp,brumm etc),Kör med ojordade uttag från 1970 med allt vad det innebär,använder Supras grendosa och elsnören.

Om jag nu vill dra in "ren el" från egen säkring till Hifi´n,kan jag råka ut för problem med brum och andra störningar som inte fanns förut.

Tanken är att dra in en kabel från egen säkring till ett utanpåliggande uttag vid stereon.

Ska jag välja jordad eller ojordad

Kan denna operation tillföra saker som jag inte känner till eller är det bara av godo????

Mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2009/02/11 18:06:08

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/02/11 :  21:54:01  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag skulle välja jordat, men om det skulle bli något knas så kan man ju alltid ta bort jordkabeln och byta till ett ojordat uttag. Enklare att göra så en tvärtom iaf.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/02/11 :  22:10:21  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Vill man jorda ett uttag i ett rum, så måste ALL el, även takbelysning mm. jordas. Att bara jorda ett uttag är olagligt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/12 :  13:29:23  Show Profile Send CC a Private Message
Även takbelysning! :-o

Då är det gott om elektriker som gör olagliga arbeten! För några år sedan när jag hyrde fastigheten som jag bor i nu så påpekade jag att det inte fanns några jordade uttag i köket (knappt några uttag alls för den delen).
Elektriken som kom dit monterade jordat under diskbänk, arbetsbänk, till kylen, och vid matplatsen. Inget snack om takbelysning! :-o Inte heller uttaget som befinner i delen som tillhör köket men angränsar till V-rummet...

detta och liknande har jag sett på många ställen som jag bott på (gamla kåkar & lägenheter) så det måste vara många elektriker som gör undantag..?

Själv har jag dragit jordat med "finkabel" till stereon i källaren (där alla övriga jack är jordade sedan tidigare) vilket fungerar utmärkt på alla sätt. Rekommenderas alla dagar!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000