HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ha ha ha.... HAHA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/13 :  20:41:09  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Efter lite strul med Edison 60:in jag införskaffat och fått ordning på så trodde jag att jag var på det torra för en bra stund framåt, men inte råå.....

Ljudbilden låg långt till vänster! Ok tänkte jag och matchade upp allt i rummet på milimetern. Absorbenter, högtalare och lyssningposition är nu på milimetern in tunat. Fortfarande en ljudbild till vänster, byter CD samma sak, byter högtalare samma sak, byter högt kablar samma sak dito med signal kabel.
Aha tänker jag, om jag skifftar terminal på förstärkaren så borde ljudbilden hoppa över till höger, alltså vänster kanal driver höger högt osv.
Då lägger sig ljudbilden i mitten perfekt!!??, provar om allt jag gjort innan med samma resultat. Nu vill ju jag att det som ska va på höger kanal är där så innan jag kastar allt vad hifi heter i återvinningen här utanför blir frågan.

Varför hoppar inte ljudbilden över till höger efter kanal byte?

Är det ett fenomen som rör och utgångstransformatorer kan skapa?

Har haft hem folk som lyssnat och konstaterat att ljudbilden ligger galet, det är alltså inte mina öron som spökar. Det är dyr skit hifi som spökar där en paketlösning på siba för 4000:- förmodlligen hade presterat bättre. Ursäckta utrycket men är riktigt trött på detta nu.

Hej o hå vad kul med dyr hifi....

MvH

En utmattad Daniel

Edited by - Daniel_S on 2008/06/30 19:13:18

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/06/13 :  20:52:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Har haft hem folk som lyssnat och konstaterat att ljudbilden ligger galet, det är alltså inte mina öron som spökar. Det är dyr skit hifi som spökar där en paketlösning på siba för 4000:- förmodlligen hade presterat bättre. Ursäckta utrycket men är riktigt trött på detta nu.

Hej o hå vad kul med dyr hifi....

Vad hamnade prislappen på, för ditt missnöje?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:04:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
MvH

En utmattad Daniel

Usch, det är inte roligt när det strular så att man snudd på tappar tilltron till att det någonsin skall funka...

Det här var ett skumt fel. Det som gör mig mest fundersam är att du fick ljudbilden centrerad när du växlade hö-vä på högtalarutgångarna. I min värld borde det resulterat i att ljudbilden drog åt höger.

Det enda rådet jag kan komma på just nu är att kolla alla kablar så att de sitter rätt(hö=red, vä=black) i hela signalvägen och att du inte mot förmodan fasvänt högtalarna.

Du har inte en testskiva typ "bink audio test cd"? Spår 1 och två är en bra hjälp för att felsöka och hitta både kanal- och fas-förväxlingar.

Jag skall fundera vidare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:06:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
P.s Binks skiva kan du hitta här: http://binkster.net/extras.shtml#cd

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:40:26  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Priset kanske inte var så blodigt men ett st Vincent för 15k såldes för 5000:- för att ersättas av en Edison 60 för 5000:- Back 10k. Högtalare för 9000:- har jag kvar, dessa ville ingen köpa för 2000:- ens, ink stativ o kabel plus ett köpe av Silveriris i OB för 4000:- som låter toppen men det hjälper ju inte mig nu. Averkade just en ny CD som ballat ur för 4000:- AA MCD 203. Den läste skivor fel och betede sig lite tokigt....
Fick dock en gammal SONY spelare av en polare gratis och den låter inte fy skam, och den funkar ju toppen! Läser alltid rätt och startar bllixtsnabbt.

Pac: Fenomenet råder jag inte bot på med hjälp av skivan men tack ändå. Suround effekten var ju ball iaf

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:43:21  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Ska nu sätta mig o lyssna på felvänd musik o ta ett stort glass med Ardbeg.

Kanske man kommer på nått genialiskt när yrslet träder in

Daniel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/06/13 :  21:47:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Priset kanske inte var så blodigt men ett st Vincent för 15k såldes för 5000:- för att ersättas av en Edison 60 för 5000:- Back 10k. Högtalare för 9000:- har jag kvar, dessa ville ingen köpa för 2000:- ens, ink stativ o kabel plus ett köpe av Silveriris i OB för 4000:- som låter toppen men det hjälper ju inte mig nu. Averkade just en ny CD som ballat ur för 4000:- AA MCD 203. Den läste skivor fel och betede sig lite tokigt....
Fick dock en gammal SONY spelare av en polare gratis och den låter inte fy skam, och den funkar ju toppen! Läser alltid rätt och startar bllixtsnabbt.

Som HiFi-konsument lär man aldrig tjäna några pengar, det är något man får lära sig att leva med, det gäller bra att sätta nivån så att man känner sig nöjd, det är den teorin som jag lever efter, eller försöker att leva efter...

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/06/13 :  22:06:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Fenomenet råder jag inte bot på med hjälp av skivan men tack ändå. Suround effekten var ju ball iaf

Har du inte hittat felet trots att du kopplat om både höger och vänster samt fasvänt och testat igen? Du har kanske något som inte står rätt till i anläggningen trots allt...

Du skrev "Efter lite strul med Edison 60:in jag införskaffat och fått ordning på..."; du har ingen gammal förstärkare du kan koppla in och kolla om du trots allt inte fått ordning på den?

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/13 :  22:07:28  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Aha, har inte hunnit dricka en droppe whisky förens ljudbilden nu igen är till vänster trotts att det är vänster kanal som driver höger högt. Att mina bihålor och vaxproppar kan spela ett spratt köper jag men inte att det varit 3 personer här idag och konstaterat att ljudet ligger till vänster......

Ni som har en slant liggandes spar den för det är väldigt nära till ett bra sk hifi klipp. Ett st Edison 60 i PP med nya EL34 rör och extra drossel i nätdelen och ett par Silveriris i OB. Sonyn blir min för evigt för den kostade 1200kr när polaren köpte den så den lär funka klanderfritt min livstid ut.

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/13 :  22:12:10  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Ska försöka låna hem en förstärkare i morgon sen blir det ut med skiten och en paket lösning från Siba, det har inte varit en lung stund på musikfronten sen anläggningen den blev lite dyrare än första svängen jag höll på och då med Nad 314 B&W 602:or med en SONY spelare och det lät toppen jämt tyckte jag....

Sov gott med er...

Daniel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/06/13 :  22:23:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Du har glapp grejor. Kolla att dina hembyggda högtalare är riktigt ihopsatta och att du inte har kall-lödningar.

quote:
Sov gott med er...
Du med.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/14 :  00:04:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Måste vara glappkontakt någonstans. Kolla kablar, volympot, rörsocklar.

Det räcker att det är glappkontakt på ett enda ställe för att det ska bli på det viset.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/06/14 :  00:06:40  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Daniel!

Ta det lugnt! Ring Erik A, fråga om han kan hjälpa dig med Edison, se till att få ordning på CD-spelaren eller skaffa en bra billig DAC och så kommer du till ro ... Och du kommer njuta av musik ... Det är bara strul, inget mer ...

Johan

EDIT: det var inte meningen att låta så uppmanande ... Ville mest understryka att du har alla förutsättningar för välljud med din Edison och med Iris ...

Edited by - Jolojl on 2008/06/14 11:40:33
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/06/14 :  12:03:46  Show Profile Send pak a Private Message
jag tycker att det låter som om det är ett placerings/rumsfenomen.
har haft samma problem själv fast åt höger.har haft isär varenda del i anläggningen för jag trodde att det måsta va fel nånstans,men det visade sig att det var basen i rummet som förvred ljudet.-å det va rejält! andra grejer jag haft har inte varigt så illa så jag skyllde på grejerna.flytta lite på högtalarna så kan det bli bra.nya grejer kan låta lite annorlunda mot gamla och det sätter igång problemen man inte visste om förut.dessväre.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/14 :  12:58:28  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Pak: Har provat med mina gammla högt och problemet kvarstår, fast jag ska prova det du säger och flytta om lite.

Hittat lite glapp i potten men tror inte det är hela boven, även en jordningspunkt på det vänstra kortet är lite rörlig ( glapp ). Trotts allt detta borde ju ljudet bli omvänt när jag byter och kastar om terminalerna.

Ska löda ihop nu och prova lite.....

Tack alla för visat intresse och råd, stort TACK!

Återkommer

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/14 :  13:52:32  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har nu lödit ihop och testat med samma problem som tidigare så jag provade o spela mycket över den volym jag brukar lyssna på och då satt ljudet perfakt. Olinjär pot vet jag att det varit då jag mätt upp den med en multimeter men den borde ju inte vara olinjär efter hur jag kopplar högtalarna Ok, nu lirar det stereo på höga volymer.

Får löda dit motstånd på cd in och få ner spänningen lite från cd:n, borde räcka att koppla in ett motstånd i serie på cd input + !? eller är jag ute på hal is nu, måste jag ha ett motstånd på varje kanal?

Daniel

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/14 :  14:56:33  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Ska du behöva det? Vad är det för prylar du har egentligen?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/06/14 :  15:43:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Daniel, jag förstår inte riktigt vad du menar. Du har höger och vänster kanal på CD'n och varje kanal har en positiv och en negativ pol. För att dämpa stereosignalen ut från CDn måste du ha ett seriemotstånd(om du vill serie-shunta...) i varje kanal.

Jag tror att du kan få väldigt mycket bättre svar på Teknik & DIY delen nu när du börjat mecka. Jag hoppas det är OK att jag flyttar din tråd dit.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/14 :  16:45:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att potentiometrar glappar och är ojämna mellan kanalerna är ganska normalt, måste bytas i så fall och då skall man byta till något bättre tycker jag. Potar påverkar ljudkvaliteten mycket.

Att ta ner signalen från CDn är fel väg att gå tycker jag om poten är glapp. Då skall poten bytas. Men i allmänhet (om man nu vill dämpa) så räcker det inte med ett seriemotstånd. Du bör ha en spänningsdelare i stället. (Två motstånd i serie från insignal till jord och utsignalen plockas ut mellan motstånden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/14 :  18:06:29  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
nu ligger ljudet till vänster oberoende av annat så det är väl jag eller rummet som är sk*t.

Återkommer när jag hittat felet eller ska sälja junket!!

Tack alla.

Daniel
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2008/06/14 :  18:43:19  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Har du tillgång till mätutrustning går det att mäta till sig felet.
Om vi antar att du har 1dB i skillnad mellen kanalerna som ett vältränat öra bör uppfatta så är skillnaden i volt 1.122.
Dvs. om den högtalare som upplevs leverera högst jludtryck har en sinussignal på 5Vrms över anslutningskontakterna så finns det 5/1.122(4.456Vrms) över den andra vid 1dB differens.
Jag tycker det bör vara enkelt att mäta till sig felet.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/06/14 :  18:57:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Sätt en bomulltuss i höger öra, det kanske hjälper ....

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/14 :  19:12:33  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
MarcusL:

Om det vore skillnad skulle felet skiffta sida vid terminalbyte, eller?
Har även provat att skifftat sida på högtalarna....

Daniel
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2008/06/14 :  19:24:56  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Det kan ju vara av intresse att få bekräftat var felet ligger någonstan.
Utesluter man anläggningen är en och annan krona sparad i en onödig nyinvestering.

Marcus

Ta det lungt.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/06/14 :  20:07:41  Show Profile Send pak a Private Message
jag tror i alla fall att det är rummet som spökar.det är nästan garanterat mer bas vid den vänstra högtalaren om ljudet drar däråt.
flytta en av högtalarna till att börja med.det låter exakt som mitt problem-och jag har 100%säker på att det var elektroniken som felade-tills jag flyttade ena högtalaren.det är ingen garanti för välljud att måtten är lika.råkar din elektronik betona basen lite annorlunda tex där du har en bashöjning i rummet(vid kanske ena högtalaren) så kan det bli problem av oväntad kaliber.tro mig ,jag har slitit mitt hår i desperation över dessa små stora saker.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/14 :  20:26:09  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Varför blir man så blind för, en enkel mätning mellan utterminalerna med en sinus skiva och det var 1.6v höger och 1.8v vänster på förstärkaren. Ska nån av trforna börja morra och man fläskar på lite, gjorde det med en 25hz signal och då började det att rassla o morra inne i trafo huset!

Får nog försöka ta kontakt med Erik Andersson och be för att han har tid o lust med detta nån gång.

Tack igen alla

Daniel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000