HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem koppla in M-Audio Audiophile 2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/26 :  17:33:38  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det här är väl rätt avdelning? Har även postat på 99.mac.se men det var såååå trögt med respons.

Har fått för mig att ge detta ljudkort chansen under MAC OS X trots att det skall vara suboptimalt, men då har jag något att leka med tills ett bättre kort kan inhandlas. Det var ju nu ett tag sedan jag använde kortet, och jag har också bytt förstärkare, dvs, jag har nu andra in/utgångar.

Installationen har gått som den skall, så det verkar inte vara problemet. Jag skall använda Audacity till att börja med tänkte jag mig. Har även en gammal kopia av Spark liggandes någonstans ifall behov uppstår.

Jag skall spela in vinyl, har ingen separat RIAA. In/utgångar tillgängliga är:

Phono
CD
Tape monitor (rec/play)
Video/aux

Jag prövade med att köra aux till kortets in, och tape monitor (play) till kortets ut, det gick inte alls. Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa in kortets kontrollpanel heller, när jag läser nu, verkar jag ha fått totalt hjärnsläpp. Jag har försökt läsa flera gånger, inte hjälper det.

Skall det fungera med tillgängliga in/utgångar tror ni?

J. Ullberg

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/26 :  19:24:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Utgången på kortet ska till t ex Aux, eller om du vill kunna lyssna på utgången från kortet samtidigt som du spelar in så kopplar du till Tape monitor play.

Ingången på kortet kopplas lämpligen till Tape monitor rec.

Förstärkaren ställs på Phono (och därefter eventuellt Tape monitor om du kopplat så att du kan lyssna på det du spelar in, beroende på inställningarna i datorn).

Hoppas jag skrev rätt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/27 :  22:44:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det låter rätt ztenlund. In till kortet från tape monitor rec (tape in), ut från kortet till tape monitor play (tape out). Det skulle jag nog ha försökt med först också. Ibland får man brumslingor, man kan ju alltid testa aux då istället för tape monitor rec.
På många stärkare så har "tape monitor play" en tryckknapp. Den trycks isåfall in när man vill höra ljudet från kortet.

Åså kommer du ihåg att berätta hur du tyckte det lät. Jag funderade lite på ett sånt M-Audio. Iofs bara för att få S/PDIF ut, men ändå.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/06/27 22:45:23
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/29 :  03:05:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag skall testa snart, helst under söndagen, dvs nu, fast inte riktig ännu, lite senare på dagen får det bli, så rapporterar jag tillbaka sedan.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/29 :  23:43:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Nu har jag testat, och jag är en liten bit på väg. Nu får jag ljud in via kontrollpanelen, jag kan se nivåerna på analog in. Däremot har jag inte lyckats få in det ljudet i Audacity, hur jag än försökt. Vad är tricket?

J. Ullberg
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/30 :  10:35:44  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Nu får jag ljud in via kontrollpanelen, jag kan se nivåerna på analog in.

Menar du att Systeminställningar/Ljud står rätt?

Isåfall: vad står det i inställningarna i Audacity>Preferences>Ljud in/ut? Du borde ha tillgång till systeminställningens ingångar där också.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/30 :  16:37:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ja, det verkar ju som om systeminställningar/ljud står rätt eftersom jag kan se nivåerna på kontrollpanelen. I Audacity blir det bara varsitt rakt streck på varje spår när jag spelar in.

Jag har Playback: enhet = 2496
Inspelning: enhet = 2496
kanaler = 2 stereo

Sedan är det ju bara en massa val om vad man vill höra när man spelar in och så, om jag förstod det hela rätt?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000