HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra rör-byggen??????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/26 :  20:27:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Nu måste Vi få snackas vid lite!
Bakgrunden är att jag håller på att läsa in elektronrörs-teorin. Och man blir gräsligt sugen på att försöka förverkliga pojkdrömmen att bygga en förförstärkare med rör. Det finns en heldel på webben och här på forumet har jag läst en del.
Men om jag vill bygga ett försteg med Dynaco PAS3 och Quad 22 klass. Vad kan Ni rekommendera?
Är Remus inte HiFi nog?
Eller finns det fler lättare byggen som låter bättre?
Min tanke är att jag ska kunna leva med den en god stund.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/06/27 :  10:16:33  Show Profile Send Guru a Private Message
Remus är nog ett ypperligt förstagångsbygge.

Annars finns det en tråd med ett försteg baserat på Lundahl 1674 som fått bra kritik, sök på 1674.

Sen finns Aikido..
http://www.tubecad.com/2005/January/blog0030.htm

Mvh

Edited by - Guru on 2008/06/27 20:30:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/27 :  16:30:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Transformatorkopplat rörförsteg. Låter dynamiskt och levande, slår det mesta tycker jag. Framför allt i basen.

Ett sånt steg med rör som 5687, 6463, 6N6 eller 6H30 och t.ex LL1660 kan även driva dina hörlurar. Ett stereosteg i single end kan göras av en triod, en trafo och ett motstånd per kanal. Och en nätdel förstås, helst drosselfiltrerad spänning.

Det är den enklaste konstruktion man kan tänka sig. Nackdelen är att riktigt bra transformatorer är rätt dyra. Men kanske blir det det enda förstegsbygge du behöver göra...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/27 16:32:07
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/27 :  20:50:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Bernt J@
Jag har läst Dina och dom andra "rörgurunas" inlägg med stort intresse, och uppskattar att Du förbarmar Dig över mina funderingar.

quote:
Transformatorkopplat rörförsteg.

Om jag förstått mina studier korrekt menas det att försteget har en transformator som utgång och inte en konding. Detta för att stoppa likspänningen. Är det LL1660 som ska ligga sist i kedjan?

quote:
Och en nätdel förstås, helst drosselfiltrerad spänning.

Remusen har drosselfiltrerad spänning. Men den använder samma typ av rör som jag har i min FenderTwinReverb Marhalen. Men det är ju allt annat än HiFi.

Akidon har jag inte fått något riktigt "grepp" om. RIAA del tycker jag är viktigt. En fördel med Akidon som jag förstår är att den går att köpa i byggsats.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/27 :  21:44:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det är nog bra att börja med linjestegsdelen, även om du tänker ha RIAA. Dessutom är RIAA svårare att bygga p.g.a. större känslighet för bruminstrålning m.m. Komponentplacering och ledningsdragning är inte helt oviktigt. Bättre att vänta med det.
Aikido finns i byggsats, men ingen RIAA än (080627), bara linjesteg. Det är dock på gång kretskort till RIAA enligt websidan. Bilder på de kommande phonokorten i inlägget från 6 juni.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/06/27 22:36:02
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/28 :  08:58:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Är det LL1660 som ska ligga sist i kedjan?
Ja det stämmer.

Jag skrev att det behövdes ett motstånd per kanal, men det stämmer ju inte kom jag på sen. Det behövs två.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/28 08:59:09
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/29 :  11:20:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Jag pluggar och pluggar för att lära mig hur en rörförstärkare funkar.
quote:
Jag skrev att det behövdes ett motstånd per kanal, men det stämmer ju inte kom jag på sen. Det behövs två.

Ett motstånd mot katoden för att få en riktig galler-förspänning. Men när blir det nödvändigt med en "konding" parallellt med katodmotståndet?
Är det något man experimentellt kommer fram till?
Och så en "gallerläck" (tror jag det kallas) för att skapa krets som ska ha en varierande spänning +- någon ting.

zix@
Jag ska läsa lite noggrannare på Akidos hemsida, för jag har inte ett riktigt grepp om "Akidon". Det verkar som det finns fler varianter och att SPU:n och effekförstärkaren redovisas separat. Och även dessa i olika versioner.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/06/29 11:26:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000