HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tre eller fyra Spikes? Vad tror ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:36:20  Show Profile Send Timbre a Private Message
Då var det dags för det avgörande draget...!
Nu lånar du åtta stycken A.R.T. Q-Dampers eller motsvarande mängd Black Diamond Racing Pucks, petar bort femtioöringarna och du skall få höra på förvandlingar...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/28 :  13:43:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kan ingen hjälpa Knoppen till närmaste hönseri, där finns massor av fjädrar

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/28 :  14:01:32  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Är det fortfarande ingen som vet fjäderkonstanten på Black diamond racing?

Borde inte avika så mycket från en träbit (allt är dock relativt)

quote:
Kan ingen hjälpa Knoppen till närmaste hönseri, där finns massor av fjädrar

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/28 :  14:39:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det är mycket "torde" och "borde" på nivån i den här debatten.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/28 :  15:01:02  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Nu lånar du åtta stycken A.R.T. Q-Dampers eller motsvarande mängd Black Diamond Racing Pucks, petar bort femtioöringarna och du skall få höra på förvandlingar...

Och dessa finns att låna/köpa var?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/28 :  15:11:23  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ultimate i Vimmerby, Hifistället i Göteborg och Ljudprodukter i Malmö säljer dessa produkter.
Det finns säkert fler i Sverige.
Kolla där du brukar handla.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/12/28 :  17:32:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Art Qdampers och Black diamond racing finns inga likhheter i materialet. Art är tillverkade av grafit och BDR av kolfiberlaminat.
Även om bägge innehåller kol så är det inte samma sak.
Grafit är ett hårt sprött material. Kolfiber är elastiskt.
Kolfiberlaminat är hårt men inte sprött. Det innehåller också epoxy.
BDR har ett kolfiberinnehåll på ca. 70-80%. Resten är alltså epoxy.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:30:21  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

quote:

Art Qdampers och Black diamond racing finns inga likhheter i materialet. Art är tillverkade av grafit och BDR av kolfiberlaminat.
Även om bägge innehåller kol så är det inte samma sak.
Grafit är ett hårt sprött material. Kolfiber är elastiskt.
Kolfiberlaminat är hårt men inte sprött. Det innehåller också epoxy.
BDR har ett kolfiberinnehåll på ca. 70-80%. Resten är alltså epoxy.

Kolfiberlaminat kan vara mycket sprött beroende på limning/skiktriktning och liknande.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/28 :  18:49:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Några av puckarna som anlände hade djupgående sprickor och brytningar.
Dessa byttes omedelbart ut av PL Audio.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/12/31 :  13:17:00  Show Profile Send mag a Private Message
"Kolfiberlaminat kan vara mycket sprött beroende på limning/skiktriktning och liknande."

extremt srött till och med :), det vet jag av egen erfarenhet (har råkat sabba en provbit för NASA :D )

//Magnus

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/01 :  14:30:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har sett en mycket stor sak i kolfiber som förmodligen ingen av er sett! :-)

Go to Top of Page

gunnar
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/01/01 :  20:59:54  Show Profile Send gunnar a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

En konstruktör, som jobbat för ett av dom mer kända svenska högtalarmärkerna, sa till mig att spikes inte var bra. Men de skickade iaf med spikesen för att kunden ofta vill ha dom. Själv har jag inte gjort någon seriös test eller utvärdering.

Jag tror (inga vetenskapliga bevis...) absolut att högtalare ska isoleras från golvet med t ex SD-fötter. mkt tveksam t spikes.
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:14:34  Show Profile Send candyraver a Private Message
I vilket fall som helst...

spikes e snyggare och gør så høgtalarna ser lite "lyxigare" ut sen om det ær positivt før ljudet också ær ju bara en stor førdel.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/04 :  15:48:38  Show Profile Send mag a Private Message
"Jag har sett en mycket stor sak i kolfiber som förmodligen ingen av er sett! :-)"

nu är vu (jag) nyfikna så säg nu snälla :)

edit: gissar på HMS Visby

//Magnus

Edited by - mag on 2003/01/04 20:58:15
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:02:03  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by gunnar

quote:
Originally posted by Rebo

En konstruktör, som jobbat för ett av dom mer kända svenska högtalarmärkerna, sa till mig att spikes inte var bra. Men de skickade iaf med spikesen för att kunden ofta vill ha dom. Själv har jag inte gjort någon seriös test eller utvärdering.

Jag tror (inga vetenskapliga bevis...) absolut att högtalare ska isoleras från golvet med t ex SD-fötter. mkt tveksam t spikes.

Tyvärr finns det alldeles för mycket "tro" i många inlägg!

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:14:04  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag är övertygad om att såväl spikes som dämp-fötter fungerar. Dock är det viktigt att tänka på att de fungerar på helt olika sätt.

Syftet med spikes är att få högtalarna att stå stadigt. Möjligtvis kan man koppla högtalarna starkare till golvet och på så sätt få en större medsvängande massa vilket kommer att minska vibrationerna hos högtalaren.

Syftet med dämpfötter är att minska vibrationerna hos högtalaren och det sker genom att energi tas upp genom dämpning i fötterna. Inget konstigt med det och det fungerar verkligen. Detta används i "verkligheten" i så vitt skilda tillämpningar som i det nu rasade WTC som till uppställning utav extremt vibrationskänslig elektronik. Syftet i bägge tillämpningarna är att omvandla oönskade rörelser till någon annan energiform (typiskt värme).

Ibland passar det ena alternativet bättre än det andra. Till stativhögtalare kan jag mycket väl tänka mig att använda en kombination; spikes mellan stativ och golv för att få stativet att stå stadigt och sedan något väl avvägt dämpmaterial mellan högtalare och stativ.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:27:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du har lust att testa en annan mjuk fot så kan jag rekomendera halva studsbollar. Jag använder dom både till högtalarna och delvis till skivspelaren. Tycker att det funkar bra. Dom är dessutom sanslöst billiga.Dom har en gjutskarv exakt på mitten och är enkla att dela med en vanlig förskärare.

Edited by - n/a on 2003/01/17 16:19:40
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:00:43  Show Profile Send pricer a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Om du har lust att testa en annan mjuk fot så kan jag rekomendera halva studsbollar. Jag använder dom både till högtalarna och delvis till skivspelaren. Tycker att det funkar bra. Dom är dessutom sanslöst billiga.Dom har en gjutskarv exakt på mitten och är enkla att dela med en vanlig förskärare.

Ser riktigt trevligt ut. Vart har du köp dem och vad kostar en hel boll?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:03:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Beroende på storlek, mellan 10-25kr. Det skiljer säkert mellan olika affärer också. Köpte dom på Lekbiten i Umeå. Barnens hus har också, prova leksaksbutiker alltså.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/05 :  11:16:45  Show Profile Send poman a Private Message
Varför inte, funkar det så är det nästan en gratis förbättring aldrig fel.
Var är det för skivspelare på bilden.

mvh/PO

quote:
Originally posted by Dahlberg

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/05 :  11:58:32  Show Profile Send n/a a Private Message
En variant på Verdiers magnetlagringskoncept. Jag kan skicka ritning om du är intresserad. Min mail. d.bengt@bredband.net

Edited by - n/a on 2003/01/05 12:06:49
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:24:43  Show Profile Send Canon a Private Message
Dahlberg: Verkar mycket häftigt, men är inte gummit för hårt?? Jag blir själv sugen på att testa detta tweak för att försöka höra ngt.. Nu säljer snart leksaksaffärerns slut på studsbollar runt om i sverige.. ;-)

/Magnus Persson
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:29:20  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Bengt, oerhört tjusig spelare! Jag är sugen på att kika på ritningen! Kanske läge att jämföra magnetlagrat med luftlagrat???
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/01/07 15:29:48
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:52:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Ovanför studsbollarna ser du en konisk stålfjåder som är lämpligt hård. Till skivspelaren så utgör bollarna ett komplement, fjädrarna är inte tillräckligt långa helt enkelt (dom gör nog ingen skada i alla fall). Mina högtalare väger en hel del och till dom så passar det här mycket bra, borde fungera bra med mindre bollar till lättare saker. Eventuellt så delas dom inte på mitten utan kanske på två tredjedelar, för att få längre fjädringsväg. Som sagt var, skicka ett mail så skickar jag en ritning.

Edited by - n/a on 2003/01/07 16:54:05
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/10 :  23:14:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Timbre skrev:

Jag följde detta råd, visserligen efter att ha gjort en del research på området också. Femtioöringarna hade jag redan plockat bort och kört ner spikes direkt i golvet, vilket blev bättre.
Idag kom åtta stycken Q-dampers som jag placerade mellan golvet och spikarna på högtalarstativen (testsystem är Krell KAV-250cd, Krell 300i och Revel M20 högtalare, CDn står på Daruma dämpfötter).
Började med Beethoven 2:a symfoni på Opus 3 där jag lyssnade två gånger på början av första satsen innan jag placerade dämparna. Hade litet problem med denna skiva eftersom särkilt violinerna gnisslade till i vissa partier (s.k. vass Krell diskant). Det mesta av detta försvann sedan jag placerat ut dämparna. Klangen blev tydligare och man hörde tydligare hur tonerna steg och klingade av. Intressant för Linn-anhängare kan vara att det också blev bättre rytm och pace. Denna och andra plattor blev mer stampvänliga utan att det behövdes en liten överbetoning i mellanbasen eller reduktion av detaljer och soundstage.
Nu körde jag en del skivor som jag nyligen lyssnat på och hade ett klart minne av utan A-B. Först ut var 4 Track Demos med PJ Harvey. Några spår hade tidigare låtet litet hårda. Detta försvann och hennes röst blev ännu mer artikulerad och närvarande. Man hörde tydligare ljudeffekterna på syntar, inspelning etc. Nu börjar det väl verka som det går mot det mjuka och s.k. välljudande? Inte precis, de råa och distade gitarrerna blev mer artikulerade, men ännu råare (detta menat som ett positivt omdöme). Märkte också att ljudbilden blev mycket djupare.
Fortsatte med två spår på Keith Jarrets samlingsplatta (remixat på ECM i serien Rarum). Hörde på två spår med jazz kvartett resp. trio. Det mesta av vad jag sagt tidigare stämmer in här också. Men det var en helt annan och djupare bas som strömmade ut. Jag hade inte hört denna innan. Verkade som man fått en liten subwoofer med på köpet! Har fortsatt med fler skivor som verifierar att basen går djupare. Förhoppningsvis hamnar mer av basen hos mig och mindre hos grannen.
Konklusion: en lyckad och prisvärd uppgradering.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000