HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tre eller fyra Spikes? Vad tror ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/11 :  08:46:25  Show Profile Send Timbre a Private Message
A.R.T. Q-Dampers är ju samtidigt lite italienskt småläckra...

Ljudmässigt upplever man det som att en större del av energin riktas direkt framåt mot öronen istället för att en del av den tar omvägen via golvet.
Högtalarlådan tycks försvinna ännu mer dessutom, men det kan ju vara golvet som har spökat tidigare och denna bortkoppling skall inte underskattas.
Intressant att du också upplever en förbättring i utklingningsförloppen. Detta har jag ofta förknippat med val av kablar, men naturligtvis ger bättre akustiska/mekaniska förutsättningar också en naturligare utklingning av toner. Så viktigt det är för närvarokänslan!

På plats...

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/11 :  19:36:18  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Ja det stämmer att högtalarna försvinner ännu mer. Jag tycker inte att ljudbilden har blivit bredare men definitivt djupare, och vad jag förstår är djup det svåraste att få fram.
Jag är väldigt nöjd med att jag fick bort en del hårdhet, som ibland blev besvärande på klassisk musik. Idag hörde jag på en pianotrio (piano, violin och cello) av Schubert och violinen lät så smäktande som den skall i de partierna. Anläggningen började kännas färdig när jag satt in Daruma-fötterna, förutom vissa problem ibland med klassisk musik. Nu fungerar allt från Schubert till Iggy and the Stooges (som återges med ett oerhört tryck där man kan separera alla instrument). Jag avskyr att välja musik efter vad anläggningen klarar.
I torsdags råkade jag höra en live violin, och måste konstatera att min anläggning inte klarade detta riktigt. Q-dampers kom dagen efter och med dem hamnar det mycket närmare den riktiga violinen.
Jag hade inte samma problem med vinyl och trodde ett tag att det var något problem med CD-spelaren. Men tydligen handlade det mer om vibrationer. Tur att jag inte hann byta CD innan, i alla fall inte av denna anledning. Det kan bli dyrt utan Q-dampers!
Jag tycker att dämparna (kanske båda sorterna tillsammans) gör att transienter återges mer distinkt, både stigning och avklingning. Tonerna från en violin blir klarare och mer differentierade med mer textur.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000