HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 db nivå....var ligger ni???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/06 :  21:26:34  Show Profile Send dwain a Private Message
Skojig tråd.

Har ingen aning om hur högt det är.

Kör med 2 paburkar med en tolva i varje och horn. 99db vid 1watt.
till detta en nyligen ombyggd baslåda med en 15tums bas och ca 800w rms till denna.
Förra helgen så tyckte polarna att det var lite "klent" på våran fest. (jag tyckte det var ganska mkt bas och högt). Men man är inte den som är den. Så jag kranade på som in i helvete med kanye west love lockdown. Jag har aldrig någonsin upplevt något så äckligt. Känndes som håret skulle trilla av. Svårt att andas och det blev dimmigt (nej jag hade inte hunnit dricka något). Jag bor visserligen i en lght i betong och rummet är kanske max 25m2. Men jag gör aldrig om det. Det roliga var dock att basen hade mer att ge. Dock orkade steget inte mer då det indikerade clip
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2009/11/06 :  21:33:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vad tyckte polaren?

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/06 :  21:36:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Inte kontaktbar sedan dess
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/11/06 :  22:10:40  Show Profile Send acebowler a Private Message
105-115dB!!!!

När jag kör PA ligger jag runt 95-100dBa vid mixplats. och det är starkt!

Nåväl, själv spelar jag inte särskilt starkt alls kanske 90 max! Känns som att jag vill ha öronen kvar för lyssning ett par år till..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/11/07 :  12:52:05  Show Profile Send dwain a Private Message
Polarna började må illa. Två av tjejerna lämnade rummet. En annan tjej satt bara å fnittrade i soffan. Det var helt enkelt blandade reaktioner. Det roliga är att nu går ryktena i bekantskapskretsen om det galne killen med baslåda stor som ett kylskåp
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/11/07 :  13:29:48  Show Profile Send Lech a Private Message

sensitivity 105dB @ 1watt/1meter , som dock aldrig används. Gissar på
90db på plats
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/11/07 :  13:41:18  Show Profile Send gcs a Private Message
95-100dB känns hos mig inte så speciellt starkt. Men när det drar iväg runt 110 eller över då börjar det kännas starkt. Sedan beror det på har jag märkt. Vad det är för musik och hur pass komprimerat och limiterad musiken är. Om vi tar en vinyl som antagligen inte är så hårt komprimerad låter betydligt snällare än CD:n t.ex Pink Floyd-The Division Bell även om ljudnivåmätaren visar samma utslag.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/11/07 :  13:57:08  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har ingen aning hur högt jag spelar. Skulle vara kul att mäta upp. Men jag är ett fan av relativt låg volym så det blir nog inte många dB.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/07 :  14:57:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Kul när det går att spela högt..
Dock hör man ju lite sämre nu för tiden.. Har iofs inte med stereolyssning att göra (gammal trummis).
Så nu för tiden hålls volymen ganska låg, men jag vill ha möjligheten att spela skiten ur folk.. även om inte händer så ofta.
Skulle ha byggt en portad låda till bilen ist för sluten så kanske jag kan komma upp i 147-148dB.. men då sitter jag nog inte i bilen längre när jag provspelar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/11/08 :  12:27:35  Show Profile Send Smackman a Private Message
Med Infected Mushroom eller Yello så blir det 100db + sån musik gör sig bäst så .
Med Finstämd musik så ligger nog ca 90-95db mer lagom .

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000