HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 db nivå....var ligger ni???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/05/30 :  17:07:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag kommer snart att veta då jag nyss beställt en sån här :



*Japansk youtube film om paa2 :)
http://www.youtube.com/watch?v=yoFhpimZ-RA

http://www.phonic.com/en/other/testers/paa2.html

1995sek hos ljudia, helt ok :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/05/30 17:14:35
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/05/30 :  17:42:50  Show Profile Send forken a Private Message
Har använt PHONIC PAA2 en del. Mycket bra produkt, hade dock för mig att den kostade 4000:- fast har kanske prissänkts?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/05/30 :  18:23:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
stämmer, den kostar 3495kr nu när PAA3 kommit, men den låg på 3995kr för inte så länge sedan, deras internetpris just nu är 1995 kr, så jag slog till, jag vill också minnas att den var något av ett portabelt "armekniv"-mätinstrument :)

Frågan är hur korrekt den är, jag misstänker att den gör ett bra jobb, kanske inte Bruel Kjaer bra men bra nog, vet en del som använder den proffesionellt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/30 :  19:17:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nästan ingen bra idé att köpa tekniska prylar med tanke på den inflationen som idag råder på sådant. En ljudnivåmätare kunde tidigare kosta över 10.000 spänn. Idag kan man få en som ändå verkar fungera bra till en kostnad av 300 spänn. Jag köpte en RTA med inbyggd nivåmätare med stora digitala siffror för drygt 10 år sedan. Den kostade mej då 15.000:-. Jag skulle ju kunna med mina instrument mäta ännu starkare än 110dB. Jag vet så mycket att jag har 110dB spl när min digitala förförstärkare fortfarande har 18dB kvar till full utnivå.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/05/30 :  20:46:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
110dB är väldigt mycket, mer än vad jag tror att folk gemen kanske tror.

Jag får ibland intrycket att man tenderar se på dB linjärt...

Ta en funderare på det, 100dB är mkt, 110 är väldigt mkt mer rent upplevesemässigt.

Det mesta jag upplevt har jag inga siffor på, men det var nog runt 120dB uppskattningsvis och det satte sig i halsen och magen flera timmar efteråt, mkt obehagligt.

Det var en stack av äldre turbosound TMS lådor mattad med ca 10kW, det kändes i den annars så fasta marken man stod på, avståndet va ca 10m.

Jag tror inte jag kommer över 110dB här hemma, och jag lyssnar nog normat runt 85dB normalt skule jag tro, snart får vi veta, när lekasaken anländer :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/30 :  21:51:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag gjorde en nivåmätning igår på jobbet i vårat pausrum. TV´n stod på med lite pyslyssning och jag var ensam i rummet. Jag nätte 72dB från soffan och 2,5 meter bort stod TV´n. Man bruka säga att ett vanligt samtal mellan två personer producerar c:a 70dB spl. Jag upplever inte att en lyssningsnivå på 95dB är speciellt starkt, däremot är en nivå på 105-110dB vådligt starkt. Man kan ju mäta på olika sätt, antingen rms eller peak. Jag vet faktiskt inte vilket som är mest relevant av de två.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/05/30 :  22:40:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
OT information om hörselskaderisker :

Följade skriver helsingborgs stads milljökontor om skadliga ljudnivåer...
quote:
Risken att drabbas av hörselskada orsakad av buller beror på ljudvolymen men även på tiden för bullerexponering. Vilken ljudnivå som är skadlig varierar från individ till individ, men smärtgränsen går på ca 130 dBA.

I nöjeslokaler och diskotek samt på utomhuskonserter och liknande framförs ofta ljud med hög volym. För sådana verksamheter rekommenderar Socialstyrelsen en ekvivalent ljudnivå (medelljudnivå) på högst 100 dBA. Som maximal ljudnivå på tillfälliga ljudnivåtoppar rekommenderas 115 dBA som högsta tillåtna nivå.

Vid evenemang som riktar sig till barn bör den ekvivalenta ljudnivån där barnen vistas vara lägre och inte överskrida 90 dBA.



Jag fastnade för denna mening :
quote:
Vilken ljudnivå som är skadlig varierar från individ till individ
...och där åkte nästan all logik i efterföljande resonemang ut, hur stor toleransvidd har mänsikan, kan man säga inom 6dB ? vad gäller egentligen ?

Jag läser även rekomendationen från Socialstyrelsen som säger att...
quote:
högst 100 dBA, som maximal ljudnivå på tillfälliga ljudnivåtoppar rekommenderas 115 dBA som högsta tillåtna nivå.
...som att oavsett vilken tid det gäller är 115dB den gräns för viken bestående hörselskada inträffar, dvs ca 15dB innan smärtgräns och ca 25 dB under vad "normala" proffesionella moderna PA system klarar av att förmedla utan att vekna märkbart vid ett större utomhusevenemang (ca 145dB/m/låda, se turbosound aspect som ett exempel) ruggigt eller hur, var försiktiga därute!

Ett modernt linearray system har en förmåga att sprida ut ljutrycket över ett längre avstånd, men samtidigt behåller det kapaciteten att häva ur sig transienter som lätt överskider ovanstående värden.

(föråt ot´t, men vi skall vara rädda om våra sinnen, speciellt de som värnar om vår hobby)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/05/30 :  23:49:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
Åter till topic.
Många gissar och spekulerar vilt, några av oss har åtminstone något att mäta med.
Jag har ett av marknadens simplaste instrument från Clas Ohlson med beteckningen YH-20.
Oklart beträffande A-vägning, tidskonstanter mm.
När jag spelar "starkt" mäter jag ca 80-85 dB i lyssningsposition. Vid vanlig lyssning på "oförstörd" musik ligger nivån i allmänhet mellan 70 och 80 dB, i piano-partier under 60 dB och i fff (i manskörssammanhang uttytt som Forte För F-n) något över 85 dB.
Jag spelar med Carlsson OA52 drivna av 6550-bestyckade monoblock i klass-A som lämnar obetydligt över 20 W och lyssnar på 2,5 m avstånd.
Dessutom lämnar ett par Sonab OD11 ett litet ambiofoniskt ljudtryckstillskott från en modifierad Yamaha A-320 förstärkare.
Inga subwoofers som spelar i otakt här.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/05/31 :  11:26:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Offtopic och offtopic, egentligen tycker jag nog att det här är ytterst väsentligt i ämnet även om det inte är exakt vad som efterfrågades.

Socialstyrelsens nivåer är beräknade på tämligen begränsad "exponering", kommer inte ihåg exakt antal timmar men det rör sig kanske om 3-4 timmar i veckan eller något åt det hållet. Det betyder att efter detta är hela "veckodosen" förbrukad så att sitta och kräma på de där nivåerna hemma är kanske inte så lyckat. De är EN lite längre konsert eller ETT inte alltför långt klubbesök (utan hörselskydd då alltså), och inget mer buller för resten av veckan i princip. Som martinsson skrev ovan är det dessutom individuellt vilket betyder att någon faktiskt kan få t ex tinnitus efter en konsert som följt ovan angivna bestämmelser, om denne har riktig otur. Det vet denne någon inte heller förrän efteråt.

PS.
Jag gissade och spekulerade inte vilt utan har mätt med enklare mätare vid många tillfällen.
DS.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/05/31 :  17:03:52  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag krämade förr rejält med mina Beolab-femmor, med hög maxeffekt är det lätt att spela högt utan att det blir plågsamt (dist), har nu vant mej av med denna "ovana", som en del andra har jag dock ingen db-mätare, men spelar nycktert ganska måtlligt högt, ofta högre när det finns lite vin innanför västen..

rolnor
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/31 :  21:10:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man inte har hört en anläggning med en väl integrerad subwoofer så vet man nog inte vad man går miste om. Det är nästan som att titta på en film utan subb. Man missar live känslan i de flesta fallen. I min rigg så har jag två JBL LE15A som har ett Fs på 20Hz. Uppmätt i rummet går lådorna ner till 25Hz -3dB. Nu låter jag basarna rulla av lite långsamt under 40Hz och subben får ta vid från 50Hz. Jag får väl säga att det blir en stor skillnad i baskraften tack vare min Velodyne DD18. Jag har en kompis som byggde en subb i en bättre låda och något större än DD18. I lådan sitter det en 15"´s bilbas från JBL som möjligen kan mäta sig med DD18. Vi har av naturliga skäl inte kunnat lyssna och jämfört sida vid sida.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/06/01 :  08:43:48  Show Profile Send lennartj a Private Message
Subwoofer, det beror på vad man är intresserad av.
För mig är det huvudsakligen akustisk musik i olika former, och då är det bara i samband med romantisk fransk orgelmusik inspelad i stora katedraler som jag saknar halva suboktaven och lite av botten i katedralens rumble (som egentligen är en störning).
I övrigt tillför subwoofers ingenting till själva musiken förutom artificiella störningar.
Å andra sidan för den som är intesserad av syntetiskt producerad musik och actionfilmer inser jag att en kompetent subwooferinstallation är ytterst väsentlig.
Fast man ju tappa känslan för vad som är realistiskt eller overkill http://www.basspig.com/
Edit: ursäkta, nu blev jag nog OT.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2008/06/01 08:45:26
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2008/06/02 :  10:50:40  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Lekte lite med ett av mätinstrumenten på jobbet i helgen och konstaterade att musik med mkt bas typ Hiphop är lättare att utstå under längre tid och högre db än musik som är mer diskant och mindre bas. Tung bas som känns i magen ger ju dess utom en mer euroforisk känsla medans de högre frekvenserna är mer tinnitus skapande. Brorsan jobbade med en döv roddare som fick tinnitus när han passerade en högtalare med fullt blås, så tydligen kan man bli hörselskadad även om man själv inte upplever det som högt. Var rädda om er hörsel därute!

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/02 :  11:15:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är härligt med en bas som känns i hela kroppen. Jag tycker också att det är svårare att stå ut med musik som består meste av höga frekvenser. Ett klassiskt stycke som jag just kommer att tänka på är Våroffer med Esa Pekka Salonen. Lyssna på bastrumman och kän hur byxbenen fladdrar och hur det rister till i kroppen. Men då har ju jag en subwoofer från Velodyne DD18. Det är nog sant att man är olika känslig för höga ljudnivåer, och som har varit med sedan mitten av 50-talet och spelat vådligt högt i rent oförstånd och ändå klarat mig. Det värsta har nog trots allt ändå varit det man upplevt i lumpen där vi sköt med artilleri utan hörselskydd. Det var bara viktigt att man hade öppen mun sa befälen. Jag tycker egentligen att väldigt många nu borde få skadestånd av försvaret/staten för sina hörselskador.

Edited by - gcs on 2008/06/02 11:15:43
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/06/02 :  15:46:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
quote:
Lyssna på bastrumman och känn hur byxbenen fladdrar och hur det rister till i kroppen.

Ja, det är häftigt, men inte HiFi, för det händer inte i verkligheten.
Inte på åhörarplats iallafall. Möjligen för valthornisterna och de som sitter längst bak i andrafiolstämman och därmed närmast bastrumman som brukar stå långt bak vid vänstra väggen på podiet, åtminstone i Göteborg.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/02 :  16:21:54  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ja, det är häftigt, men inte HiFi, för det händer inte i verkligheten.
OT OT
Jodå det kan det gör men det beror på var man sitter. Byxbene kanske inte fladdrar men det känns i kroppen. Allvarligt talat så tycker jag att reproducerad musik på skiva ska vara bättre en verkligheten. Jag tycker att det för det mesta är så att en inspelning som är gjord med två mikrofoner och på stort avstånd för att få med hela orkestern låter ganska trist. Det är något helt annat när man sitter där och ser framförandet eller om det är inspelat på video. Då förtar bilden svagheterna i ljudet. Jag har sett och hört en klassisk inspelning gjord med två mikrofoner i bred A/B stereo som fungerar med bild. Men att lyssna enbart på ljudet, då är det inte roligt. Om du tittar på en film så upplever du också ett ljud som är bättre än verkligehten. Om du lyssnar på klassiskmusik och sitter på balkongens första rad. Då om du blundar då märker man att stereobredden blir ganska smal jämfört med en skivinspelning. sitter man på parket, då förlorar man mycket av diskanten från t.ex stråkarna eftersom diskanten strålar uppåt. Det jag tycker att man upplever bra vid en konsert är dom knattrande trombonerna. Den optimala lyssningsplatsen måste vara dirigentpulten och den är redan upptagen.

Slut på OT

Edited by - gcs on 2008/06/02 16:23:38
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/04 :  13:28:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sådär, nu har man mätt och så här ser det ut :

samtliga mätningar är gjorda med 250ms responstid och utan peakhold, jag fösöker se området som visas och skriver ner det.

normal lysning :
FLAT vägt - 80-85dB på lyssningsplats
A vägt - 70-75dB på lyssningsplats
c vägt - 80-85dB på lyssningsplats

Under clipnivå men nära... :
FLAT vägt - 117-120dB vid lyssningsplats (noterade 115dB vid 31,5Hz)
A vägt - 108-112 dB vid lyssningsplats
C vägt 115-120 dB vid lyssningsplats

Detta är vid en relativt jämn frekvensgång, ingen partyinstäling.


Förtydligande :

A-vägning gäller för mätning vid publika evenemang, där gäller enligt socialstyrelsen att :

quote:
Socialstyrelsen rekommenderar (SOFS 1996:7) att den ekvivalenta ljudnivån, det vill säga medelvärdet under en viss period, inte ska överskrida 100 dB(A). Vid så höga ljudnivåer kan musiken medföra nedsatt hörsel. När ljudnivån är som högst (maxvärde) ska den inte överskrida 115 dB(A), eftersom risken för hörselskador är stor vid denna nivå. Barn och ungdomar är extra känsliga för höga ljudnivåer. Musiken där barn vistas bör därför begränsas till 90 dB(A) ekvivalent nivå.



Nu är ju inte jag ett publikt evenemang :) men likväl så gäller det min hörsel så...

OBS, det är stor skilnad på mätningar gjorda a-vägda och de som mäts utan vägning, dvs flat, se ovan för exempel så tänk på hur ni mäter, benämningen dB är egentligen inte tillräcklig för att korrekt beskriva ljudtryck om man inte samtidigt anger vilken vägning som avses.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/06/05 14:37:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/05 :  15:10:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Med dBA skär man av ganska kraftigt både i basen och diskanten och man tar mest hänsyn till området där vår hörsel är som känsligast. När jag mäter ljudnivåer mäter jag dBC/peak.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/06/06 :  12:36:15  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Ja, det är häftigt, men inte HiFi, för det händer inte i verkligheten.
Inte på åhörarplats iallafall. Möjligen för valthornisterna och de som sitter längst bak i andrafiolstämman och därmed närmast bastrumman som brukar stå långt bak vid vänstra väggen på podiet, åtminstone i Göteborg.


Lysnar på Hans Zimmers "Gladiator" ibland, där finns det betydligt mer bas än vad som är möjligt utan förstärkning, så det kan inte låta så om det kommer direkt från instrumenten, men, det är läckert att lyssna på. Ni pratar om subbar, har man fullregisterhögtalare så finns det väl inget skäl att ha en sub?

rolnor
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/06 :  14:04:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Med dBA skär man av ganska kraftigt både i basen och diskanten och man tar mest hänsyn till området där vår hörsel är som känsligast. När jag mäter ljudnivåer mäter jag dBC/peak.

Det är ju riktigt, men jag brukar i sådana här sammanhang mäta i dBA iom att det då går att dra vissa paralleller till de riktvärden som finns. dBC hamnar vid musikåtergivning oftast över de värden man får med dBA. Jag mäter inte toppvärdena utan ungefärligt medelvärde då jag tycker det säger mer och att jag är synnerligen tveksam till att mitt enkla mätinstrument alltid hinner med vid snabba transienter.

Jag förstår inte varför du mäter toppvärden, dBC kan jag ju förstå. Jag tycker inte toppvärdena säger ett jota om man inte anger medelvärdet också, toppvärden ser jag snarast som ett komplement i det här sammanhanget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/06 :  14:33:20  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag förstår inte varför du mäter toppvärden, dBC kan jag ju förstå. Jag tycker inte toppvärdena säger ett jota om man inte anger medelvärdet också, toppvärden ser jag snarast som ett komplement i det här sammanhanget.
Saken är den att jag gjorde en jämförande mätning med ett lånat "riktigt" mätinstrument, då kom jag fram till "tror jag" att det var mest korrekt att mäta toppvärdet. Jag har ju också ett eget direktvisande instrument från Audiocontrol som visade samma sak. Det känns som att jag kanske borde göra om samma sak för kontroll eftersom jag nu har glömt hur det exakt var.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/06 :  18:51:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tycker det är helt ok att mäta hur man vill under förutsättning att man samtidigt anger hur man mäter med avseende på peak, resp tid, vägning etc.

På detta vis kan man förstå och dra slutsatser, att mäta peak C vägat är väl helt ok, det är en standard, a-vägt över tid (dB(A)eqT) är en annan standard metod.

Detta är oerhört mkt mer informativt än att bara ange ett ospecat dB värde, som man tyvärr ser på många ställen, även i faktablad från seriöst dyra tillverkare.

Om gcs väljer att mäta på transieter så det funkar också, men jag förstår ditt resonemang, detta säger kanske inte så mkt om de risker man löper beträffande hörselskador (så vida man inte är över 115dB) eller den kapacitet som verkligen finns att återge ett hårt komprimerat program material vilket kan vara mkt krävande.

Skall man vara nogrann så bör man helt riktigt mäta ett dB(x)T så man får med det geneomsnittliga (medelvärdet) ljudtrycket över en viss tid.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/06 :  23:23:09  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Klart att lite ljusare musik blir jobbig om man inte har ett reglerat rum som tar hand om problemet med tex 8 högtalare som kräks i dina öron nästan samtidigt, sen kanske det spelas lite för högt hos många. Dom skivor jag tyckte var hemska förr, alltså ljusa, pipiga o "basfattiga" plattor som var jobbiga o lyssna på låter idag bara trevligt och behagligt. Jag kan spela alldeles för högt för att det ska va hälsosamt utan att det upplevs som jobbigt. Öronen säger naturligtvis ifrån tillslut men då har det gått för långt.

Det här med att spela i oreglerade rum och tro att man har en högtalare som besegrar fysikens lagar är nog ingen bra ide tror jag. Har man tagit hand om alla de första refelexerna så låter det inte otrevligt o ljust längre, det är min mening. Med dessa mål nådda så behöver man inte spela så högt heller för att allt ska komma fram ur högt på ett naturtroget sätt. När jag kommer till ett oreglerat rum tar det nästan en timme innan jag kan konsentrera mig på vad som kommer ur högt istället för från väggarna ( reflexer ) Då är det jobbigt med ljus musik, outhärdligt nästan o man måste sänka volymen drastiskt. Akustikreglera o spela på lägre volym med bibehållen närvaro o dynamik.

Go natt.

Daniel
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/06 :  19:20:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om jag inte minns fel är socialstyrelsens rekomendationer max 80dB i 8 timmar.. ökar man med 3dB halveras tiden. 83dB/4h 86dB/2h..
Detta gäller dock bara i arbetsmiljö..

Med 2 18" i kvartvågspipor såg vi på U-571 strax över 120dB.. rätt mäktigt när det blev explossioner..
i bilen har jag dock mätt upp till 144.4dB.. men då är det otrevligt att sitta i..

Tack å lov är inte bastoner skadligt på samma sätt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2009/11/06 :  19:35:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Bastoner är inte farliga för öronen på samma sätt kanske, men för hjärtat. Spelar du basrik musik på riktigt hög volym (har för mig att det är runt 125-130 db) så börjar hjärtat dunka i samma takt som basen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000