HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min BAT VK-20 har börjat låta lilla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/07/31 :  22:44:48  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Jag har ett BAT VK-20 (försteg) som fram till nu har levererat väldigt bra ljud enligt mig.
Men nu så saknar den både topp och bas, låter endast spretigt och jobbig.

Är det någon som vet var man kan hitta någon som är bra på BAT grejer?

Har ingen lust att börja greja med den själv, har mät lite dist och det ser inte bra ut vad jag kan förstå.

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2009/07/31 23:05:03

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/01 :  08:28:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Usch fy vad jobbigt.

Det enda jag kommer på så här på rak arm är att kontakta deras representant: http://www.balanced.com/dealers/dist-map.html. Det finns ett fristående serviceställe här i GBG som jag inte kommer på namnet på som också kanske kan vara behjälpliga. Jag får vakna lite bara så kommer jag nog på vad de heter.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/08/01 :  11:35:38  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Nu har jag mailat den Nordiska importören, så får vi se om jag får något svar.

Det där servicestället i Göteborg du nämner kanske kan vara intressant.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/08/02 :  22:53:21  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Är det någon som har tips om var jag kan lämna in den, eller idéer om vad det kan var för fel så är ni välkomna med förslag.
Kanske är något vanlig fel på den som någon känner till?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/08/03 :  13:45:52  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
En fråga till er som är bra på att mäta

När man mäter dist. på ett försteg skall man ha max-volym då?
Jag har använt en mjukvara från ARTA som heter STEPS.
Ljudkortet är ett M-Audio Audiophile USB

När jag har Max-volym så ligger försteget på ca 10% i dist. THD
På halv-volym distar det som minst ca: 0,012% THD.
På lägsta-volym så distar den ca 0,1 % THD.

Jag har även mät disten. på M-Audio kortet och lite andra försteg och de har alltid distat minst på max-volym, typ 0,001 % THD med Max volym.
Så det är därför jag är lite fundersam på varför min BAT distar. 10 %

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/09/06 :  21:21:10  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej R1 T

Hur går det för dig?

Skulle svarat tidigare men tyvärr glömt tråden.


AudioVideoTeknik.
http://www.avteknik.nu/

Ligger i Göteborg!

Där finns en kille som heter Martin som är grymt duktig fixar det mesta.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/09/07 :  00:49:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tråkigt med ditt försteg. Jag har haft ett sådan med liknande problem, för övrigt väldigt välljudande. Det var ett "känt" fel som BAT kunde ge tydliga instruktioner över hur du fixar. Kontakta BAT så får du säkert bra hjälp.

Lycka till

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/11/02 :  20:05:23  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Jag mailade importören och de rekommenderade ett ställe i Stockholm.
Då jag ändå skulle upp till Stockholm i början på Augusti så tog jag med försteget.

För att göra en lång historia kort och många tel-samtal, så fick jag idag äntligen tillbaka mitt BAT-försteg, efter att det har vart på reparation i 3-månader, var av 2 1/2 vecka för att skicka paketet

Nu låter det iofs sig mycket bättre än innan, men tyvärr så brummar det fortfarande lite.

Det som var huvud orsaken till det dåliga ljudet, var att utgångs-kondingarna hade ruttnat eller ärgat inifrån, så när han skulle löda bort den så lossnade hela gaveln.

Fast nu undrar man ju hur ljudet kommer att påverkas av att det inte sitter original kondingar på utgången. Spontant när jag kopplade upp den så tyckte jag att diskanten känns lite spretigare än förut, men det kanske blir bättre med tiden?

Tack för alla tips

R1 T
Åke

Örebro
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/11/02 :  22:36:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej Åke,
jag har ett Vk20 som jag bytte utgångskondingar på. Det tog en stund innan det de papper-i-olja-kondensatorerna jag lödde dit började spela ordentligt. Första spelningen jag gjorde med dem lät det uppriktigt talat inte riktigt klokt alls. Jag slet mitt hår i förtvivlan, men efter ett tag börjde det bli bättre.

Jag satte dit ryska K42'or(har jag för mig de hette...). Rätt eller fel så upplevde jag att det tog en bra stund(flera dygn med brus) innan ljudet slutade förändra sig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/11/03 :  10:22:33  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Jag får hoppas att det blir bättre, just nu så brusar det som du säger, men jag kan även höra ett litet brum.

  Kondensatorerna de monterade är någon billigare sort från Elfa.
  De heter SCR 4,7 UF 5% 250VDC MKP. Artnr: 65-470-87 på Elfa.

  Vad var anledningen till att du bytte utgångskondingar på ditt försteg?

  Mvh R1 T
  Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2009/11/04 11:24:25
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/11/04 :  11:48:37  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Jag satte dit ryska K42'or(har jag för mig de hette...). Rätt eller fel så upplevde jag att det tog en bra stund(flera dygn med brus) innan ljudet slutade förändra sig.


Jag har en gammal reciver i garaget där jag kopplar in tilltänkta utgångskondensatorer för "inbränning" på högtalarutgången
Sen får de stå med brus på medelhög volym i ett par veckor

Smidigt och enkelt

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/11/04 :  16:42:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja att formattera kondingar kan sätta de starkaste nerverna i gungning så det är nog bra att ha en metod för att slippa nerspänningen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/11/04 :  20:49:02  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Hej Pac! Satte du dina Ryska K42:or parallet över original kondensatorerna, med tanke på att de bara är på 0,22uF så borde det inte gå att ersätta original med dem? (Eller finns de i 4.7uF?)
Blev det någon ljudmässig förbättring?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/11/05 :  06:09:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Åke, du får ursäkta. Jag har skrivit fel nummer. Det är K75'or jag använt. De är på 2,2uF och jag har satt in flera stycken per kanal. Jag tog bort de kondingarna som satt där monterade rysskondingarna istället. Viktor gör samma sak men med Jensen kondingar. Jag har för mig det kallas för BAT-pack?

Det är inte en enkel operation eftersom hela försteget måste monteras isär och kretskortet som sitter på botten tas ur.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/11/05 :  08:41:53  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Pac Några följdfrågor: Blev det någon Förbättring av ljudet
  Hur många K75'or använde du per kanal

  Vad jag har förstått så har BAT Ökat Värdet på kondingarna I sitt BAT-pack med x3

  Det kanske Verkar som jag har tummen mitt i handen, men jag har en del Erfarenhet av att montera isär och felsöka elektornik i mitt arbete, Dock inte ljud grejer.

  Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2009/11/05 19:47:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/11/05 :  14:17:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Pac några följ frågor: Blev det någon förbättring av ljudet
OM!

quote:
Hur många K75'or använde du per kanal
3st/kanal(eller var det 4? Det är några år sedan jag gjorde det här så jag kommer inte riktigt ihåg). Jag matchade fram så att jag hade identiska par och monterade dem identiskt på de bägge kanalerna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2009/11/08 :  15:52:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message
Nu har jag spelat på Bat:en i ca en vecka, och nu börjar den faktisk låta riktigt bra

Klangen är något ljusare med mer detaljer än vad jag kommer ihåg att den var innan den gick sönder, men det kanske kan bero på att utgångs kondingarna höll på att ge sig.

Men lite sugen blir jag på att byta utgångskondingarna till Ryska K75'or.

Är det någon mer som har erfarenhet av att byta utgångskondingarna på Bat VK-20

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000