Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 19:32:25
|
Att tillverka högrent koppar är dyrt. Mig veterligt är den vanligaste metoden att tiltverka högrent koppar elektrokemisk.
* Kopparjoner i en lösning reduceras till fast koppar i fast fas.
* Det finns föroreningar (andra ämnen än koppar i detta fall) i alla system.
* Processen styrs så att endast kopparjoner ska reduceras och fastna på kopparkatoden (den rena delen).
Dock går det inte att undvika att föroreningar också följer med. Därför görs processen om, dvs, man löser återigen upp den rena kopparen till joner i en elektrolyt (lösning med joner). Denna gång kommer mindre föroreningar vara i systemet vilket gör att färre föroreningar kommer fastna på den renade kopparkatoden delen av kopparen.
Så här, men koppar (Cu) istället för silver (Ag). I detta fall är "Spoon" den renade kopparen.
Denna cykel körs om och om igen, ju renare koppar, desto dyrare blir det. Dessutom är det svårare att rena ju renare det är så att säga. Så det gör rätt smidigt att få det högrent, men att få det ultra- jätte-super-rent tar mycket längre tid. |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 19:35:56
|
"Detta är en av de metoder som använts när den här diskuterade kabeln tagits fram (och dess 9 syskon i kvalitetstrappan)"
Eftersom du kallar det kvalitetstrappa vore det intressant att veta vari den kvalitativa skillnaden ligger?
Kurt
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 20:18:03
|
quote: Vad är det som är bedrägligt?
Att använda ordet "bedrägeri" borde kanske ransoneras en aning."
Ok, kom med din definition själv då. Tråden heter faktiskt bedrägeri så jag gissar att det är det vi borde diskutera här. Kurt
Enligt mig är bedrägeri när någon lurar av en medmänniskas surt förvärvade penningar på något som personen i fråga köpt på falska bevekelsegrunder, jag tror mer om mänskligheten än att den är en lättlurad massa.
Den som betalar 250 kkr för kablarna har nog råd med det, kreditgivare tar knappast ett par kablar som säkerhet för ett lån.
Kurt, du har kanske en annan defention på bedrägeri, och hur låter den?
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 21:22:30
|
Bara för att klargöra vad som menas med Bedrägeri och Bedrägligt Beteende:
1962:700 - Brottsbalken SFS
9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet
§1 Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).
§2 Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).
§3 Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt bedrägeri dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende eller begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. Lag (1976:1139).
Personligen anser jag att det handlar om bedrägeri först när tillverkaren påstår att kabeln har egenskaper som gör den så mycket bättre än andra som de sedan inte kan bevisa.
EDIT: Glömde en paragraf om Svindel, första stycket är det som är intressant i sådana sammanhang:
§9 Den som offentliggör eller eljest bland allmänheten sprider vilseledande uppgift för att påverka priset på vara, värdepapper eller annan egendom, döms för svindleri till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om någon, som medverkar vid bildande av aktiebolag eller annat företag eller på grund av sin ställning bör äga särskild kännedom om ett företag, uppsåtligen eller av grov oaktsamhet offentliggör eller eljest bland allmänheten eller företagets intressenter sprider vilseledande uppgift ägnad att påverka bedömandet av företaget i ekonomiskt hänseende och därigenom medföra skada, döms såsom i första stycket sägs.
Är brott, som i denna paragraf sägs, grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Lag (1993:207).
Blått är vår modereringsfärg så jag ändrar din inläggsfärg.//Pac |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2008/05/24 21:30:21 |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 21:48:39
|
PG Jag håller med dig om din definition på bedrägeri- Det är därför jag menar att 20' kablar är mer bedrägeri än 300' kablar. 300' är så orimligt att alla fattar hur dumt det är.
Kurt |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 22:05:51
|
quote: PG Jag håller med dig om din definition på bedrägeri- Det är därför jag menar att 20' kablar är mer bedrägeri än 300' kablar. 300' är så orimligt att alla fattar hur dumt det är.
Kurt
Det behöver inte vara dumt, var och en avgör om han/hon blivit blåst, om det är 20 kr eller 200 kkr, det kan varken du eller jag avgöra, det får den som gjort sitt val själv avgöra.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 23:14:37
|
Så du har aldrig sagt att någon har blivit blåst i något sammanhang?
Kurt |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 23:47:40
|
quote: Eftersom du kallar det kvalitetstrappa vore det intressant att veta vari den kvalitativa skillnaden ligger?
Kanske lite provlyssning kan ge besked? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 23:57:13
|
Fiat eller Ferarri, tja....
Brukar Fiats M-block spricka, bli skeva o ha dåliga toleranser, inte ett dugg så den går inte hemm hos mig iaf. Musse locken ( Gjutjärnstoppar ) jag hade på min Chevelle flödade mer än ALU ( moderna fina trimm toppar ) topparna jag monterade och gjutjärnet levererade mer effekt än ALU så kvaliteten på topparna hade inget med materialet att göra om vi nu ska tala om bilar istället för Kablar men det vill vi ej eller hur?
Kräver en bättre förklaring änn denna för den var inte speciellt duglig. Nå, vad är det för fantastiskt med denna koppar för 300k. Det måste finnas nått uppenbart som vi alla andra missat och inte förstått, eller hört för den delen. Så som det skrivs är det som att jämföra helikoptern mot en JAS 39 Gripen. Är detta möjligt??
En my hit eller dit är väl inget vi märker och om nu kabeln är så fantastiskt bra borde det inte behövas nån miljon anläggning för att höra skillnad så argumentet att din anläggning inte klarar av att leverera så att kabeln gör skillnad får mig att små le lite...
Mer info och teknisk data Tack och varför är ett BLINDTEST inte ärligt???? Kan det inte bli mer ärligt än så! Eller är det bara ett argument att försvara sig med.
Har säkert klivit på många ömma tår men det djuder jag på i jakten på info om detta fenomen.
En nyfiken liten Daniel
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 04:05:21
|
quote: Så du har aldrig sagt att någon har blivit blåst i något sammanhang?
Kurt
Ja du, jag vet inte vad du är ute efter.......... det finns säkert folk som blivit blåsta, men det beror oftast på att de är blåsta. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 06:13:38
|
PG Jeppsson: Om köparen är blåst(oförstånd i paragrafen längst ner) så bör säljaren inte sälja en kabel för 10 tusen (eller 2 tusen) till den personen. Säljaren kan ju kontrollera personens omdöme med lite motfrågor, kanske hålla upp en svart billig kabel (lakritssnöre) och säja "Det här är den snyggste kabeln vi har".
Den som köper kabel för 100 tusen får betecknas vara lättsinnad (det är ju lite kul! Eller hur! Att det egentligen aldrig ska gå att köpa något med lätt sinne, stackars miljonärer):
Edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=85a283d2fa8affd8ca7e2524d7766dee&threadid=475415&perpage=30&pagenumber=3 Vi behöver ju inte upprepa diskussionen i sweclockers. Sidan 3, som jag länkar till, räcker att läsa. Jag vet inte hur det går hitta domar där denna paragraf använts. Det är säkert bara i väldigt tydliga fall det blir fällande dom.
9 kap 5 § brottsbalken: "Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."
|
Edited by - Sundström on 2008/05/25 07:50:22 |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 08:30:24
|
Väldigt mkt generalisering och ytterst lite fakta förutom den fakta som ni använder för att få er generalisering att se ut som fakta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 09:07:07
|
quote: Väldigt mkt generalisering och ytterst lite fakta förutom den fakta som ni använder för att få er generalisering att se ut som fakta.
Generalisering om vadå? Var mer specifik. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 09:16:04
|
quote: Den som köper kabel för 100 tusen får betecknas vara lättsinnad
Nej du Sundström, nu får du stilla dig! Tillmälen är absolut inte OK! Den tolkningen av lagen som du förespråkar hade stoppat all näringsverksamhet så det är ju bra att de allra flesta inte gör samma tolkning som du.
Eftersom vi redan slagit fast att det inte är bedrägeri eller ocker att sälja kablar känns diskussionen tämligen meningslös.
Det känns som om det mer och mer blir en diskussion om moral. Moral sitter djupt rotat och är inget som någon tar lätt på. Moral är ett grundläggande fundament för individen och har altså inte med HiFi att göra...
Om den här diskussionen skall kunna fortgå så skall den handla om HiFi, inte moral. Moral, Politik, Religion med mera får ni diskutera på något politikforum. Här handlar det om HiFi och inget annat.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 09:42:56
|
Jag är inte ute efter att stoppa hifi-marknaden. Jag tyckte det bara blev lite roligt. Lättsinne är enligt ordboken: "brist på eftertanke och allvar: med ungdomligt lättsinne levde de endast för stunden"
Det är ju som så ofta en flytande gräns. Men visst är det många av oss som köpt något i hifi-väg utan eftertanke (kanske inte saker i storleksordningen månadslön - då tänker nog de flesta igenom köpet).
Men jag för ju in fakta också, lagtext som knyter an till ämnet. Edit: Jag tycker också att en teknisk diskussion är intressantast och kommer inte dra det hela något längre. |
Edited by - Sundström on 2008/05/25 09:48:02 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 09:43:30
|
quote: PG Jeppsson: Om köparen är blåst(oförstånd i paragrafen längst ner) så bör säljaren inte sälja en kabel för 10 tusen (eller 2 tusen) till den personen. Säljaren kan ju kontrollera personens omdöme med lite motfrågor, kanske hålla upp en svart billig kabel (lakritssnöre) och säja "Det här är den snyggste kabeln vi har".
Det jag menar med "blåst" är tex. om någon blir stoppad vid vägkanten och blir erbjuden att köpa exempelvis en kabel för tusen spänn, som egentligen kostar tiotusen, då är man "blåst"...
Men går du in till en etablerad handlare och köper en kabel för tiotusen, då är det en helt annan situation...... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 09:50:09
|
quote: ... hifi-marknaden. ...
Nej du sundström, den gick inte den heller.
Nu skippar vi den generella moraldiskussionen och vandrar vidare på våra förlovade HiFi-ängar.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 10:31:43
|
Nu får det räcka. Tråden har hållt på 18 sidor där Topic är huruvida en dyr kabel är bedrägeri eller inte. Försök görs på sina ställen att komma tillbaka till topic men sen kommer det alltid en rad postningar som trycker på att alla som köper dyra kablar är idioter, dumma i huvudet mm. Detta blandas med standardkommentarer när det gäller kabeltrådar, går det inte att mäta så finns det inte.
Diskutera topic i tråden. Som jag skrivit tidigare är det enligt min mening inte bedrägeri. Mycket pengar men inte bedrägeri. |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
Tompa-T
Member
301 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 11:01:14
|
Ja, och till sist så kan vi väl vara överens om att det är upp till var en vad man gör med sina pengar, eller ?? Har någon råd och vill lägga flera hundra tusen på en kabel, så är det väl kul för han/hon, knappast någon annans problem !!! Någon vill ha ett fint hus, någon har en hobby bil/MC i garaget, någon lägger pengarna på resor, också finns det ju såna som oss hifi nördar som lägger pengarna på våran hifi hobby, och detta beslut är ett i allra högsta grad ett personligt beslut !! Och så finns ju dom som kan göra allt, tyvärr så tillhör inte jag dom Självklart är förutsättningen för mitt resonemang att man har några pengar, befinner man sig i en livs situation där pengar är en bristvara, då funderar man nog inte på varken hifi kablar, fint hus eller en ny bil !!!
Om det kanske inte framgår med tydlighet, så vill jag avslutningsvis fastställa att jag tillhör dom som inte tycker att det är bedrägeri att ta hundratusentals kronor för hifi kablar, inget annat heller för den delen, det är absolut ett ställningstagande som är upp till var och en. Det är bara att gratulera dom som är likvida nog, hade jag befunnit mig i den positionen så hade jag med glädje, som i detta fallet med hifi kablar, plockat hem dom för test. Jag vill också framhålla att det här med att kalla varandra för en massa nedlåtande tillmälen, det tycker jag är en tråkig nivå. Så tillbaks till sakfrågan igen på en saklig, civiliserad och positiv nivå.
//-- Tompa --
|
HIFI & Musik nörd :-) |
Edited by - Tompa-T on 2008/05/25 11:02:22 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 11:12:52
|
Denna tråd skall inte hamna i diket.
Fripps & Tompa, nu är vi på spår igen. Tack för supporten.
|
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 11:28:58
|
Har ni ingen humor? "lättsinne = Ungdomligt lättsinne" (se ordförklaringen längre upp), skulle det vara ett allvarligt menat tillmäle? Såklart får ingen ihop pengar till en anläggning i miljonklassen genom lättsinne.
Den där paragrafen kanske funkade för hundra år sedan. Kanske för att folk inte skulle göra affärer när de var onyktra.
Det var inte meningen att såra eller nedvärdera någon. Edit: Jag förstår att kabeltillverkare och säljare kan bli stött av att läsa om fängelsestraff hit och dit. Men jag menar inte att de ska dömas för att de säljer hifi-produkter. Jag ber om ursäkt om min text indirekt har råkat tolkas så. |
Edited by - Sundström on 2008/05/25 11:38:53 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 11:36:14
|
Jodå, visst har vi humor. Kommunikation är svårt med det skrivna ordet speciellt när man simmar på så djupt vatten som i denna tråd. Då är det svårtolkat.
Men som sagt, nu promenerar vi vidare ut på våra sommarvackra HiFi-ängar.
|
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 11:45:48
|
För att hålla sig strikt ON topic som är: Är dyrkabel bedrägeri eller inte? Mitt svar gäller kablar i 200-300KK klassen med betydande utsträckning neråt i prisskalan.
Svaret är JA
Det är MITT enkla ontopicsvar på en enkel och rak fråga |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 12:01:59
|
quote: Svaret är JA
Har du möjligtvis lust att utveckla det svaret så att man kan få en inblick i bakomvarande tankegångar och hur du kommit fram till den slutsatsen? |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/05/25 : 12:26:27
|
Jag säger nästan som Dimitri. Det är ett bedrägeri men främst ett självbedrägeri; Det är vulgärt att tro att min njutning är värt så mycket pengar!
Om lagboken skall styra ordet bedrägeri så är det säkerligen inte bedrägeri. |
|
|
Topic |
|