Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 08:42:58
|
quote: På tal om skeptiker som själv börjar producera sådant skeptikern var skeptisk till.
Hoppas inte detta är appropå min poäng för jag menar inte att kabelskeptikern skall börja tillverka monofilament-kablar.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 10:21:27
|
McGyver: "Ett HF-filter, som på den omtalade kabeln, gör mer eller mindre nytta beroende på i vilken miljö anläggningen befinner sig i.
Spolarna som finns i dina högtalare + allt kablage, utgör en högst effektiv antenn.
Med HF i "luften" så finns det risk för att du kommer att drabbas av någon form av RFI.
Med ett HF-filter tar du bort detta innan det hinner komma in i din förstärkare/försteg/.... och göra skada som du definitivt kommer att höra!"
Jag läste på nätet om detta. Vid vissa olyckliga omständigheter så finns möjligheten att högtalarkabeln tillsammans med delningsfiltrets spolar kunna påverkas av AM och FM signaler. Man hör inte signalerna men det lär kunna påverka ljudkvalitén förnimmbart. har man problem med detta kan ett högfrekvensfilter göra viss nytta.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 10:25:11
|
EngelholmAudio: För min del tolkade jag det som lite skoj.
Men det finns faktiskt exempel inom flera områden där skeptiker som börjat läsa på för att "motbevisa" men efter läsandet förstått att det kanske inte är så tokigt ändå och i stället börja jobba för saken. Det kan gälla politik, olika intressen, produkter och annat.
Bernt säger att han är en av dem fast jag tror nog han skojade till det lite där.
|
Edited by - linnar on 2008/05/21 10:26:35 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 10:46:48
|
Linnar: Det finns betydligt fler modulationstyper än AM & FM. I dagen samhälle har du trådlösa routrar, mobiler, switchade nätdelar, thyristorstyrningar, trådlösa ringklockor/hörlurar m.m. m.m. som bara spyr ut HF! Ta en spektrumanalysator och "titta" på hur "etern" ser ut i ditt närområde - du kommer du att bli förvånad! Jag har sysslat med radiokommunikation i över 15år, och jag kan säga att just störda stereoanläggningar är väldigt vanligt och tro mig -Du hör det! (vid kraftig RFI så är störsignalen starkare än din musik!)
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2008/05/21 10:48:44 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 11:16:07
|
Halvt OT ang radiostörning - Hade en Wah Wah pedal som var en hejjare på att få in P3 i tid o otid
On Topic Dessa störningar, kan dom leta sig in i apparaterna med ? Inta via kablarna då...... |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/05/21 11:17:41 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 11:16:29
|
quote: Bernt säger att han är en av dem fast jag tror nog han skojade till det lite där.
Inte alls! Från (nästan) din ståndpunkt för runt fem år sedan till kabelmakare på heltid. Det har varit ett antal lyssningar på vägen där jag något motvilligt fått krypa till korset.
Jag hade själv aldrig trott att det skulle ta den här vändningen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 11:21:14
|
quote: Halvt OT ang radiostörning - Hade en Wah Wah pedal som var en hejjare på att få in P3 i tid o otid
Hur var P3-jingeln igen? Chikiti-wah-wah |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 13:57:44
|
Bare som ett lite apropo ang kabler og pris/prestanda.
Jeg byttet amp/pre for en dryg månad siden, og med fra det gamle oppsettet fulgte mine kjære kabler som har fulgt meg i mange år nå, av god kvalitet er de og middels dyre, for de fleste.
Men, så har produsenten av den nye elektronikken en over 20 år gammel historie som komponent tilverker, og har nu foruten delene innuti forsterkere også tre effekt forsterkere og to preér på programmet, samt kabler, som de forøvrig mener er en del av den integrerte kretsen.
Og riktig nok, denne tanken har jeg merket meg og tok hjem deres egne kabler igår for en test (dette er forøvrig samme kabel de anvender som internkabling i ampene).
Dette er en rimeligere kabel enn mine egne, men den lydmessige gevinsten i hele systemet var bedre, ja jeg vil nesten si mye bedre, enn med mine forrige, og ikke gjør dette dem til noe dårligere kabler av den grunn, men det evig tjatande om matching, viste seg å være rett igjen.
Så i tillegg til å teste selv, hjemme i eget oppsett, med egne ører, for å oppnå beste resultat må jeg nok føye til min egen short list ang gode råd vedrørende bl.a kabler, ett 4de pkt.
1) Pris/prestanda står ikke alltid ifht hverandre, 2) Aldri si aldri, 3) Det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg 4) Det som var rett igår, behøver ikke være rett idag (Ved f.eks komponent bytte)
Men heldigvis tar jeg meg tid å lytte selv, (man kan ikke lese seg til alt her i verden), slik at resultatet ble optimalt for eieren av dette oppsettet, meg ....
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/05/21 14:12:18 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 15:47:09
|
McGyver:
"Linnar: Det finns betydligt fler modulationstyper än AM & FM."
Jo, jag vet, men jag körde kortversionen.
Jag har faktiskt, tillsammans med en kompis, mätt. Han visade hur "ensamma" vi är om luftrummet. Mätningen kom till genom att jag hade (och har) svårt för att låsa bilen med fjärren på eftermiddagar när den står på en speciell plats hemma. Flyttar jag bilen 10m går det bra. Mätningarna visade att det ligger en kraftig radiostörning just där det inte går att låsa bilen. Troligtvis är det grannen som använder någon typ av radiosändare.
Bernt: "Inte alls! Från (nästan) din ståndpunkt för runt fem år sedan till kabelmakare på heltid. Det har varit ett antal lyssningar på vägen där jag något motvilligt fått krypa till korset."
Äh, kunde du inte ta i lite? Jorma är'la en lätt match för dig?
|
Edited by - linnar on 2008/05/21 15:47:39 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 15:50:44
|
om.s:
"1) Pris/prestanda står ikke alltid ifht hverandre, 2) Aldri si aldri, 3) Det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg 4) Det som var rett igår, behøver ikke være rett idag (Ved f.eks komponent bytte)"
Goda råd igen!
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 15:54:41
|
Bernt:
Egentligen är jag ingen hårnackad motståndare till att det kan låta olika ur olika kablar eller olika ur samma kabel kopplad till olika anläggningar. Det jag inte tror på är de enorma skillnader som man kan höra en del beskriva ibland . Speciellt hifitidnigar.
Jag tror också att det går att lösa anpassningar mm på enklare och billigare sätt än dyra kablar.
Men jag lovar att vara lyhörd för motsattsen.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 16:09:47
|
quote: Egentligen är jag ingen hårnackad motståndare till att det kan låta olika ur olika kablar eller olika ur samma kabel kopplad till olika anläggningar.
Jaså??? Verkar precis tvärtom om man läser på din hemsida, där är du lika säker som Bush i Irakfrågan...
Citerar en slumpmässigt vald liten bit:
quote: Ledarens form. Olika kabeltillverkare har speciella former av anledningar som närmar sig någon form av religon. Sanningen är den att elektronerna inte har den minsta aning om vilken tvärsnittsform som är bäst. Inte heller vetenskapligt kan man säga om någon form är bättre än någon annan. Man kan naturligtvis absolut inte höra ens minsta lilla skillnad mellan olika former.
Riktning. När kabeltillverkare hävdar att kabeln låter bättre i en bestämd riktning är det naturligtvis rent nonsens. Frågan tillhör något av det löjligaste argumenten som existerar. OBS Om kabeln är försedd med skärm skall alltid skärmen kopplas till förstärkaren. I de fallen skall man alltid följa tillverkarens rekomendationer.
Inbränning. Ibland hör man att kablar måste "köras in" för att låta som avsett. Nu närmar vi oss översta skiktet av "new age". Frågan är om möjligt ännu löjligare än föregående.
Du hävdar utan omsvep att du och ingen annan ligger inne med sanningen. Utan att själv ha lyssnat, se ovan. Det är kanske tid att revidera texten om du nu (efter vad du säger) har mjuknat lite
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 19:40:01
|
Bernt:
Jo, jag har mjuknat men är inte övertygad.
Jag skall bygga om min hemsida snart till dess får den vara som den är. Det mesta får dock stå kvar som det är även när hemsidan byggs om. Denna del av min hemsida är mycket poppulär och mycket besökt.
Det är inte helt ärligt att klippa ur valda stycken ur en text. Delen om högtalarkablar börjar så här:
Jag är mycket medveten om att det finns de som ändå hävdar att man kan höra skillnader där man inte borde kunna detta. Som svar till dem citerar jag Svalander:
"Självklart är detta endast bla bla när man ser det ur civilingenjörssynpunkt! Jag har fått uppbära mycken smälek inte minst för min otekniska förklaring. Jag säger bara: so what? Hör du skillnad så gör det väl inget även om det inte finns nån skillnad? Om det bara är mumbo jumbo men jag lever lyckligare och tycker det låter bättre så är det väl min sak? Så nu är du varnad! Det finns ingen skillnad! Och om du hör den så är det bara i din fantasi! Jag tycker i alla fall att det funkar och det räcker för mej".
Goda ord att ta med sig på vägen. Alltså, hör man skillnader som andra inte gör är det din ensak. Här nedan redogör jag min alldeles egen syn av myter kring högtalarkablar.
Tja, som man ser så fråntar jag ingen möjligheten att höra skillnader. Det som beskrivs är min syn och tankar kring det hela. Jag håller med om att texten är lite tillspetsad på sina ställen men det har jag valt att vara så av olika orsaker.
Det som jag skulle vilja tillägga på min hemsida är anpassning kabel och apparater. Jag har lite om det men inte tillräckligt.
Mycket om det jag skriver kommer inte från mig utan det är sådant jag hämtat av kända profiler men eftersom jag skriver att det är min egen syn så tycker inte jag att det finns anledning att visa något källregister o liknande.
Jag är annars väldigt snäll i min skrift. Här kan man läsa ett annat sätt att beskriva överdådiga högtalarkablar:
http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf
Skriften är av självaste Ing Öhman.
Återigen låter jag mig "luras" off topic. Det är väldigt få som svarar på den inledande frågan:
"Bedrägeri eller inte?" Då menar trådskaparen om det är bedrägeri att sälja högtalarkablar för över 200.000kr. Jag har redan svarat ett antal gånger på frågan.
Vad tycker ni andra?
|
Edited by - linnar on 2008/05/21 20:03:17 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 20:50:02
|
quote: Jag är annars väldigt snäll i min skrift. Här kan man läsa ett annat sätt att beskriva överdådiga högtalarkablar:
Tyvärr så ser jag ingen direkt skillnad i era val av ord, mumbo jumbo eller psykflumträsket. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 21:31:03
|
quote: Jag har redan svarat ett antal gånger på frågan.
Vad tycker ni andra?
Jag har undvikit att kommentera i den här tråden, eftersom ofta kabeltrådar brukar spåra ur. (pga glapp?)
Nej. Jag tycker inte det är bedrägeri att låta marknaden sätta priser som leder till att kablar för 300000:- går att sälja. Det finns dom som betalar detta och det är deras öron som bedömt kvaliten på produkten. Att sedan JAG inte hör skillnad på en Supra ply och en Nordost Valhalla ligger till grund endast för mitt eget beslut om högtalarkablage. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 21:33:13
|
FBK:
Jag har inte valt något av de orden du anger.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 21:49:31
|
"I dagen samhälle har du trådlösa routrar, mobiler, switchade nätdelar, thyristorstyrningar, trådlösa ringklockor/hörlurar m.m. m.m. som bara spyr ut HF! Ta en spektrumanalysator och "titta" på hur "etern" ser ut i ditt närområde - du kommer du att bli förvånad! Jag har sysslat med radiokommunikation i över 15år, och jag kan säga att just störda stereoanläggningar är väldigt vanligt och tro mig -Du hör det! (vid kraftig RFI så är störsignalen starkare än din musik!)"
Visst är det mycket godis i form av div signaler runt omkring oss, dock vid helt andra frekvenser än vad vi hör, ofta handlar det om MHz-GHz, ett filter i en kabel gör säkert mera nytta om vi hör att filtret tillför något. Jag och säkert flera med mig har lyssnat på otaliga anläggningar genom åren och inte hört några eterstörningar via ljudanläggningen, jag skulle däremot kunna tänka mig att vid ett test på SP där man strålar på bra direkt på apparat och inkommande kablage så skulle bla ett par ferriter göra stor nytta.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 21:58:47
|
Innan jag tar natti-natti så kanske lite statistik skulle smaka:
203st unika besökt har min sida om högtalarkablar haft sedan 16:00 idag. Normalt brukar jag ha omk 50 besök om dagen på den sidan. Av de 203 besöken verkar det som om (kan inte uttyda exakt ur siffrorna) 150-190st har gått igenom nästa alla länkar på ljudsidan. 8st har laddat ner Mätro byggbeskribning 12st har laddat ner Mätro mätmanual. FolkHorn 280 verkar vara den mest intressanta horntypen. Jag har fått 7 mail av besökare i kväll. En av dem var så jäkla arg, huga huga...
När man läser mina små omdömen om myter så skall man inte ta det så himla personligt, det är ju bara mina små omdömen. Maila gärna! Jag svarar alla!
EDIT: Jag ber om ursäkt för mina OT-inlägg. Kanske inte gör så mycket då både tonläge och nivå i tråden är bra. Jag sakna dock svar på den inledande frågan, liiite tråkigt.
sopwith: Tänkvärt inlägg. Jag lägger det på minnet tills jag uppdaterar min ljudsida.
|
Edited by - linnar on 2008/05/21 22:09:32 |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:06:48
|
Enig med Miaber. Jeg mener at det er umulig å sette opp noen form for kostnads/nytte regnestykke for kabler, eller for hifi i det store og hele. Det å diskutere kabler utifra et kostnadsstandpunkt er en en unyttig, polariserende og destruktiv øvelse.
Det som karakteriserer kabeldebatter utover unytte, polarisering og destruktivitet er et voldsomt engasjement. Grunnen til engasjementet er sannsynligvis at alle har en mening, kvalifisert eller ukvalifisert, om temaet.
Denne mening kan da hver enkelt fremføre i tråd etter tråd, uten å måtte forandre sitt standpunkt så mye som en mikrometer, siden det ikke finnes noen fasitsvar. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:18:19
|
Nu börjar svaren på den inledande frågan dimpa ner..kanske..
tkr: Jag tycker du har helt rätt! Dessutom går kabeldebatter ofta mycket OT, jag är inget undantag. Men det kan finnas berättigade orsaker till att gå off topic ibland (Moderatorerna har agerat väldigt bra, en eloge till er).
Men, tkr, frågan handlar om det är bedrägeri att sälja kablar för flera hundra tusen kronor.
Jag tycker inte det är bedrägeri i normala fall.
miaber: Jag tycker inte denna tråd har spårat ut. Den enda gång som det hettade till lite var mitt fel men det lungnade sig snabbt.
|
Edited by - linnar on 2008/05/21 22:20:33 |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:22:02
|
@Linnar: Da har jeg uttrykt meg uklart: Da jeg sa meg enig med Miaber, mente jeg også at det var underforstått at jeg også var enig i at det ikke dreier seg om bedrageri. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/05/21 22:33:07 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:31:53
|
quote: Men det kan finnas berättigade orsaker till att gå off topic ibland (Moderatorerna har agerat väldigt bra, en eloge till er).
Tack för det linnar men nu räcker det med off topic i denna tråd.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:42:51
|
quote: FBK:
Jag har inte valt något av de orden du anger.
Ursäkta, det var visst ett citat ifrån Svalander, men ändå så kallar du det för "Goda ord att ta med sig på vägen" Men nog med OT för min del nu.
Angående huvudfrågan så är det upp till var och en att själv välja vad man vill lägga sina pengar på enligt mig, även om det nu råkar vara kablar för "200" |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Topic |
|