HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bedrageri eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/20 :  08:41:13  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Mycket troende i ditt svar der, som sikkert du og skjønner blir det vanskelig å føre noen diskusjon på det praktiske planet (egen erfaring) så lenge det ikke finnes noe erfaring du kan henge med-debattantens argumenter på om du ikke er i nærheten å ha prøvd det du argumenterer mot mener jeg,

quote:
det vore trevligt om skeptiker på diverse områden kunde ägna åtminstone en del av den energi de lägger ner på att spekulera och argumentera om sin skepsis på att i stället testa själva.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/20 :  08:44:09  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Det var ju som jag nämde innan, det är bara pengar !!

Och jag som trodde det handlade om kablar!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/20 :  09:06:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
det vore trevligt om skeptiker på diverse områden kunde ägna åtminstone en del av den energi de lägger ner på att spekulera och argumentera om sin skepsis på att i stället testa själva.

Ja eller göra något produktivt - ta fram en produkt vettja!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/20 :  09:17:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
quote:det vore trevligt om skeptiker på diverse områden kunde ägna åtminstone en del av den energi de lägger ner på att spekulera och argumentera om sin skepsis på att i stället testa själva.

Fast skall skeptikern ta fram en produkt han inte tror på?
Känns väl bättre om den som producerar något ändera gör en produkt som fungerar så bra att alla är ense om att den gör skillnad eller bevisar att den fungerar så skulle det ju inte finnas några skeptiker till funktionen. Då återstår ju bara dom vanliga diskussionerna om det är prisvärt eller inte.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2008/05/20 09:18:08
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/20 :  09:17:18  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:

Det förutsätter ju att mam vet något om saken i fråga.

Waf, Waf!

Edited by - Marina Jansson on 2008/05/20 09:19:28
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/20 :  09:24:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:

Nej självklart inte - skeptikern borde istället visa "sin smak" genom sina produkter.

I min ögon är det mycket bättre karaktär att praktiskt visa vad man tror på och står för, än att skriva ner annat.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/20 :  09:58:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Många tycks tro att det är frekvenskurveavvikelser som gör att kablar låter olika, det är det inte.
Alldeles riktigt! (Inlägget hamnade fel förut, råkade skriva under fruns inloggning.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/20 :  10:19:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Ni får skaffa er två datorer
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/20 :  10:45:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi har tre här hemma, ändå blev det så...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/05/20 :  13:14:54  Show Profile Send linnar a Private Message
MatsT:
Jag försöker alltid ha med typ "förutsatt att kabeln
inte har ett filter" eller liknade endast för att betona att
det bara handlar om vanliga kablar. jag vet mycket väl att flera
av kablarna har filter som går in först över 20khz som LTS-kabeln
(som är konstruerad av "nagref" om jag inte minns fel).

I övrigt är du bättre än mig på det elektriska kring slutsteg mm
så där varken jag vill eller kan säga emot.

Edited by - linnar on 2008/05/20 13:15:08
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/20 :  13:19:59  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har ibland åsikter om ex.vis Ferrari eller andra
superåk. Men jag varken tänker köpa eller testa någon, än
mindre försöka bygga en egen.
Men jag förbehåller mig rätten att få ha åsikter, ställa frågor
eller kritisera produkter jag inte tänker köpa. Jag tycker man
kan göra så så länge man respekterar andras val, åsikter eller
vad det nu kan vara.

Det är väldigt få som svarar på trådens ursprungliga fråga:

Bedrägeri eller inte?

jag har svarat att jag tycker det inte är bedrägeri så
länge produkten finns fysiskt eller så länge man inte
försöker lura någon att köpa den.
Men även om man lurar någon att köpa en kabel för 200 tusen
så är det i lagens mening inte bedrägeri.

Vad tycker ni andra?

Edited by - linnar on 2008/05/20 13:25:46
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/20 :  13:42:07  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Fripps, ett bra inlägg. Fast jag personligen hade skämts att berätta för ngn att kablarna jag köpt kostar 200kk, oavsett hur rik jag än var. Varför? Det vet jag inte riktigt*, bortsett från faktumet att kablar bara kan försämra ljudet, vilket HC var inne på. MEN, om jag ändå hade köpt sådana kablar så hade jag inte velat läsa vissa postares inlägg, t.ex. Linnars.

*200kk-400kr (ekk + terminering) = 199600kr= skolböcker, mat för 1000 skolbarn i Afrika per år. Visst finns det ett icke obetydligt mått av följugenhet i ett sådant tänkande särskilt som jag ändå inte skulle skicka så mycket pengar till barnen även om jag köpte EKK. Men bara tanken gör det (för mig) osmakligt att äga en sådan kabel. Oavsett ev soniska fördelar.
Däremot är det inte oviktigt att komma fram till objektiva mått på huruvida 200+KK kablar förvränger signalen mindre än billigare kablar inkl EKK. Detta skulle i så fall ha betydelse för framtagning av ännu bättre, billiga kablar.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/20 :  13:55:23  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Pär: quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Nej självklart inte - skeptikern borde istället visa "sin smak" genom sina produkter.

I min ögon är det mycket bättre karaktär att praktiskt visa vad man tror på och står för, än att skriva ner annat.

Men skeptikerna har (ju)sedan hedenhös exemlifierat sina ståndpunkter med EKK, Supra Ply 3,4 och fler.
Vem åligger det då att ordna med ngn form av en jämförande undersökning? En undersökning som kan reproduceras och vars resultat svårligen kan ifrågasättas.
Jag vet inte, jag tror att en hel del har gjorts. Jag själv en gång i tiden har velat ordna en sådan test med helt oberoende ledning av en vetenskapsman från Chalmers (som inte är hifiintresserad). Tyvärr har inga tongivande icke skeptiker anmält sig.
Sedan så kan jag faktiskt tycka att att det INTE är EKK-förespråkarens absoluta plikt att komma med bevis eller ordna test. En EKK-förespråkare utsätter inte någon för stora ekonomiska utlägg eller försakelser/uppoffringar, ärligt talat så är de flesta av oss eller tom av de som köpt 200kk kablar inte stormrika.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/05/20 :  14:39:16  Show Profile Send sopwith a Private Message
"sopwith:

När det gäller kablar mellan apparater är det inte många som
säger emot att de kan förmedla signaler olika bra.

Men detta handlar om högtalarkablar och där är gruppen som
inte hör skillnad eller tror att det kan finnas skillnad större"

Det är ingen större skillnad om man kopplar kabeln mellan apparater eller mellan förstärkare-högtalare, samma egenskaper finns där ändå.
Att lägga in ett filter som inte påverkar det hörbara området torde vara rätt meningslöst..., det är små frekvenser vi jobbar med, rent teoretiskt borde man inte höra någon skillnad, men man gör det ändå, så även jag, om man inte tror på att kablar kan fungera som en tonkontroll så ljuger man för sig själv, det är även på liknande sätt väldigt enkelt att "tuna" ljudet redan inne i apparaten för att exempelvis höja basen eller sänka diskanten, sen att audiofilen inte har mer än power och volym på fronten behöver inte betyda att ljudet färdas rakt och ofärgat igenom apparaten.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/20 :  14:41:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
*200kk-400kr (ekk + terminering) = 199600kr= skolböcker, mat för 1000 skolbarn i Afrika per år. Visst finns det ett icke obetydligt mått av följugenhet i ett sådant tänkande särskilt som jag ändå inte skulle skicka så mycket pengar till barnen även om jag köpte EKK. Men bara tanken gör det (för mig) osmakligt att äga en sådan kabel. Oavsett ev soniska fördelar.
Dimitri, visst kan man lägga in politiskt/moraliska aspekter i detta och då kan man i förlängningen ifrågasätta både min och din livsstil.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:02:27  Show Profile Send linnar a Private Message
Dimitri:

"...så hade jag inte velat läsa vissa postares inlägg, t.ex. Linnars."

- Va, jag som är så trevlig!

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:08:24  Show Profile Send linnar a Private Message
sopwith:

"Att lägga in ett filter som inte påverkar det hörbara området torde vara rätt meningslöst..., "

Kanske det, men LTS-kabeln har ett sådant filter. I handlingarna för
konstruktionen redogörs ingående varför man har valt detta.
Om det sedan gör något på ljudet har jag ingen aaaning om.

Jag tar mig friheten att låna länken från MatsT's inlägg!
http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html

Edited by - linnar on 2008/05/20 16:10:33
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:16:53  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det är det jag menar, att om man lägger in ett filter så skall det göra nytta, det är just det som LTS filterburk gör, att lägga in ett filter som inte gör nytta i det hörbara området är meningslöst.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:32:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dimitri:
quote:
Men skeptikerna har (ju) sedan hedenhös exemlifierat sina ståndpunkter med EKK, Supra Ply 3,4 och fler.

Det tycker jag är jättebra!

Jag har själv testat, lyssnat och jämfört. Andra har också provat ovan nämda exempel. Vissa av oss som testat har valt bort dessa alternativ och sökt andra vägar frammåt. Så vart står vi då?

Min poäng ang att "göra något själv" är tydligen svår att förstå.

Att ta fram en produkt baserad på "EKK" är ju lätt. Men att få en person (spekulant) att uppskatta egenskaperna av denna i sitt system är svårare och det är väl här det oftast brister?

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:35:24  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernt skrev:
quote:
quote:
Dimitri, visst kan man lägga in politiskt/moraliska aspekter i detta och då kan man i förlängningen ifrågasätta både min och din livsstil.

Visst. Jag hoppas få modet att göra det också mera praktiskt än genom till intet förpliktigande inlägg på ett forum = tomt snack eller BS.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/20 :  16:42:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter intressant.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/20 :  23:06:59  Show Profile Send linnar a Private Message
På tal om skeptiker som själv börjar producera sådant
skeptikern var skeptisk till.

Historien har haft en hel radda med sådana. Jag har läst
om en del. Men be mig inte om några exempel för jag är
allt för skeptisk till att sitta å leta i gamla tidskrifter...

Go'natt på er alla!

Edited by - linnar on 2008/05/20 23:07:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/20 :  23:21:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är ett exempel på det.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/21 :  05:50:23  Show Profile Send linnar a Private Message
Morrn på er alla, pigg och utvilad är man!

"Jag är ett exempel på det."

- Jo, men det kan ju vara ett intressant jobb åxå.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/05/21 :  08:08:26  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
.....att lägga in ett filter som inte gör nytta i det hörbara området är meningslöst.

Det beror på hur du menar!

Ett HF-filter, som på den omtalade kabeln, gör mer eller mindre nytta beroende på i vilken miljö anläggningen befinner sig i.

Spolarna som finns i dina högtalare + allt kablage, utgör en högst effektiv antenn.

Med HF i "luften" så finns det risk för att du kommer att drabbas av någon form av RFI.

Med ett HF-filter tar du bort detta innan det hinner komma in i din förstärkare/försteg/.... och göra skada som du definitivt kommer att höra!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000