Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/18 : 21:39:38
|
Vi får nog tyvärr forsätta OTn för att reda ut det här Linnar. Nog verkar det som att det blir ordenligt fel här. Tack för att du klargjorde var du står. Du får ursäkta att jag missförstod dig. Det du skrev från början var väldigt enkelt att missförstå...
Kommunikation är svårt, speciellt här där vi bara har det skrivna ordet.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/18 : 22:16:43
|
OK Pac!
Då är det utrett. Jag håller med om att det är lätt att skriva så att det missförstås när man skriver fort särskilt när man inte tänker efter innan man formulerar sig. Jag erkänner att jag felade på den punkten. Samtidigt tror jag att en och annan läste för fort och bildade sig en uppfattning innan man läst en gång till.
Nu tycker jag att vi fortsätter den trevilga debatten om det är "bedrägeri eller inte" att sälja kablar för fler hundra tusen.
Mitt svar på själva frågan om det är bedräger:
Nej det är det inte!
|
Edited by - linnar on 2008/05/18 22:17:42 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 10:20:53
|
Frågan är ju vad quote: Dessutom vill jag nog påstå att det KAN vara lättare att påverka kvinnor att tycka åt ett bestämt håll men inte alltid (utnyttjar det ibland).
har med saken att göra över huvud taget... Men jag håller med, nu glömmer vi det.
Något som också jag blev nyfiken på är vad Linnars bergfasta tro i just den här frågan grundar sig på. Därför upprepar jag Marinas fråga: quote: Linnar: Har du själv någonsin gjort ett test liknande det tidningsartikeln beskrev, eller ett sånt jag blev "utsatt" för av Bernt? Eller har du kanske lånat dyrkablar från välvilliga HiFi-handlare i trakten och provat i din egen anläggning? Du verkar så säker på din sak, i den här frågan i alla fall.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 11:09:43
|
Vad bra att du tittar in Bernt
Går det enkelt förklara varför en kabel i 100 tusenkronorsklassen kan låta bättre än en tillförlitlig inga krusiduller standard kabel.
1. Ja, det kan vara kvalitetskänslan som ger trygghet... 2. Ja, det kan vara bättre kontakter. 3. ?
Och den roligare frågan: Är det något mätbart, som det sedan går att arbeta sig mot när jag vill modifiera en standardkabel. (t ex att den kabeln som funkade bäst i mitt system har en speciell impedans)
Jag är inte ute efter att förringa professionen att tillverka kablar. Men med mycket tålamod kan ju en amatör inom andra områden göra storverk, om mycket tid läggs ned. Eller tas professionella kablar fram med lite slumpmässiga ingredienser (Nej, jag tror inte det. Även om många upptäckter görs när något råkar bli fel.)
|
Edited by - Sundström on 2008/05/19 11:11:44 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 11:41:57
|
Bernt och Marina Jansson:
När jag fick kritik för något jag absolut inte står för så blev jag upprörd så jag förträngde eller läste inte frågan.
Till saken: Jag har inte gjort lyssningstester själv med dyr-kablar. Däremot har jag gjort omfattande tester och mätningar med egentillverkade kablar. Jag har också plockat isär en kabel som var en dyr-kabel för många år sedan. Det gixk inte att lyssna på den eftersom någon gjort åverkan på kabeln. De omfattande mätningar mm som jag gjorde för ca två år sedan genomförde jag samtidigt som jag konstruerade "Mätro". Orsaken är att jag ville testa att mäta småsignaler på högnivåsidan. Testen var inte särskilt vetenskapliga men ändå intressanta. Numera har jag inte kvar mätningrana då jag lät dem ligga i oordning i en mapp tillhörande SpeakerWorkshop och som jag senare rensat bort. Jag har dock funderingar kring att mäta detta igen fast då på ett sätt som bättre "gör sig" för publikation (har dock ont om tid för närvarande).
Jag har också läst massor om kablar av olika slag, dock inte om lågsignal- kablar.
För något år sedan gick jag en hifirunda i stan och lyssnade lite här och där. Jag frågade om man knude byta kablar snabbt mellan spelningarna. Det var inte intressant men däremot fick jag på ett par ställen lyssna på två olika anläggningra med dels en billigare kabel och dels en dyrare kabel.
Det är vad jag gjort på kabelfronten de senaste 3 åren (eller är det kanske 4år nu?). Tiden före detta var ett hopp på många år. Dyr-kablar hade precis börjat komma ut på marknaden. Det fanns säkert tidigare också utan min vetskap.
Jag får erkänna att jag börjat mogna på kabelfronten. Det tar sin tid från att upptäcka fenomentet till att omfattas av det.
Det som jag just nu frågar mig är:
- Är det verkligen så stor skillnad på olika kablar som en del hifitidningar beskriver? - Hur små skillnader kan ett mänskligt öra uppfatta? - Hur små är egentligen skillnaden mellan olika kablar?
Det som jag just nu kan konstatera:
- Debatten är påfallande ute i Världen mellan åsikterna "Det går inte höra" och "det går att höra". Det finns hifikändisar i båda lägren. Jag tolkar det som att skillnaden är mycket liten. - Det finns skillnader mellan olika kablar och att skillnaden (troligtvis) ger sig mest till känna om slutsteget kan sammarbeta med kabeln-högtalare eller ej. - Folk har olika sy på vad som är hifi. För mig är hifi att sträva efter exakt ljud. jag tycker att flera mer lutar sig åt att vilja ha ett bra ljud. Jag ser inte det som någon nackdel utom att det kan bli svårt att förklara hur ljudet låter ur en kabel. - Jag vet också att inne i en högtalare finns väldigt mycket som kan tillföra oönskat till signalen. Många gånger mer än vad en tom en lampsladd på ett par meter kan göra. - jag vet också numera att folk påverkas mer än man tror på utseenden och vetskapen om vad som sitter i anläggningen. Även mycket duktiga och vana lyssnare på området blir påverkade av vetskapen.
Jag är på jobbet nu och måste bryta här.
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 13:20:22
|
quote: Jag har inte gjort lyssningstester själv med dyr-kablar.
Tack för ditt svar, Linnar.
quote: Det som jag just nu frågar mig är:
- Är det verkligen så stor skillnad på olika kablar som en del hifitidningar beskriver? - Hur små skillnader kan ett mänskligt öra uppfatta? - Hur små är egentligen skillnaden mellan olika kablar?
Fråga nummer 1 och 3 kan du lätt få svar på. Det verkar som om HiFi-Consult lånar ut kablar till provlyssning.
Det skulle vara roligt att få läsa vad du hört i ett eget lyssningstest.
|
Waf, Waf!
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 14:10:55
|
Det lilla jag lyssnat på dyr kablar i gämförelse med andra dyr-kablar har jag inte hör någon skillnad alls. Men det KAN bero på att man börjar få sämre hörsel eller att grejorna inte var exakt samma som de olika kablarna satt på. Jag tror att skillnaden på olika slutsteg är större än skillnaden mellan olika men dyra kablar. För många år sedan, när det började komma specialkablar för högtalare, lyssnade jag och en kompis en period ingående på ev. ljudskillnader. Kablarna var dock inte så sofistikerade som idag och kostade bara någon hundralappar. Jag minns att vi avfärdade kablarna som en gimmick.
Tyvärr har jag inte tid med att hålla på att lyssna på låne- kablar mm just nu. Det finns ett annat stort projekt som drar nu. Jag är dessutom intresserad av en hållbar teknisk förklaring till att man kan höra skillnad mellan olika kablar. En förklaring som är rimlig och hållbar kan man läsa om i MatsT's inlägg. Jag delar också åsikt om hur man bäst löser problemet. Samtidigt respekterar jag andras sätt att lösa samma problem som ibland kan innebära inköp av en dyr kabel.
Med risk att driva iväg mot OT vill jag ställa en motfråga: Jorma har olika dyra kablar. Jag läste ett test där man lyssnade på två av dem. Den ena kostade 30.000 medan den andra var något billigare (minns inte priset).
Den beskrivningen som tidningen gjorde på ljudskillnaden kan jag naturligtvis inte verifiera men det jag undrar är om det vekligen är rimligt att skillnaden är så himla stor som dom beskriver?
Har du eller Bernt något omdömme om hur stor skillnaden upplevs vara?
|
Edited by - linnar on 2008/05/19 14:11:43 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 15:21:17
|
Jag skulle ta dyrkablar på alvar om jag själv fick bevittna ett blindtest, annars är det nog något som jag inte prioriterar. förmodligen ingen originel åsikt... |
rolnor |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 15:26:41
|
@linnar....
Mycket troende i ditt svar der, som sikkert du og skjønner blir det vanskelig å føre noen diskusjon på det praktiske planet (egen erfaring) så lenge det ikke finnes noe erfaring du kan henge med-debattantens argumenter på om du ikke er i nærheten å ha prøvd det du argumenterer mot mener jeg, teoretisk kan man jo tenke på hva som helst, men det blir litt som å diskutere smaken på en god middag eller vin, har man ikke smakt det selv, blir det liksom ikke noe annet enn bare tomt prat, og sirkeldiskusjoner ut av det hele som imo, er bortkastet tid og energi. Personlig ville jeg nok ha tatt meg noen egne erfaringer inn i debatten om jeg skulle ut og diskutere så heftig mot kabler som noen her gjør uten å selv ha testet i det minste noe selv, men det er bare meg igjen. --------------
Når dette er sagt, så er det ikke alltid samsvar mellom pris og prestanda på kabler, men å hevde at det er bedrageri som andre igjen gjør, er å skyte seg selv kraftig i foten, imo. Såvidt meg bekjent så er det vel frivillig om man vil/prioriterer å legge kronene sine på så dyre kabler. Mye jante tenkning her.
Selv har jeg ikke (dessverre) mulighet å kjøpe så dyre kabler, men denne tråden har absolutt vekket nysgjerrigheten min på Transparent`,s produkter, helt frivillig fra min side og ikke kjenner jeg det som om noen vil bedra meg heller, men kanskje det er jeg som har feil her og, og ja, jeg mener det er forskjeller på kabler, men, det er ikke alltid prisen står ifht ytelsen, for meg, men det betyr jo ikke at den ikke kan være det for andre. Har man lært seg noe etter 25 år med dette som hobby så er det vel at man ikke skal si "aldri si aldri", jeg tror det er vanskelig å sammenfatte alle ens opplevelser og sanse inntrykk i enkle formler, heldigvis! Man er da mennesker med ett helt register av kjensler, også når det kommer til det å lytte til musikk og tolke den opplevelsen, i min verden er det vanskelig, for ikke si umulig å få ett "rett" inntrykk når noe objektivt (f.eks målinger, kabel specs etc) skal tolkes av subjektive individer( den enkelte lytter), som jeg har sagt mange ganger andre steder tror jeg ikke på enigheten som ett mål i seg selv, men respekten derimot er ett bedre mål. Selv om vi mener noe om kablenes lydmessige betydning eller ikke .....
mvh
|
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/05/19 15:35:05 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 15:59:25
|
om.s:
Det lilla trätelser som dykt upp i denna tråd beror inte på kabelpratet utan det beror på att jag formulerade mig illa vid ett tillfälle. Annars är det mycket trevligt inne i denna tråd.
Jag förstår vad du menar med att lysnna på olika kablar. Jag har varit inne på den linjen också men jag har inte ännu haft tid till detta dessutom så vill jag höra de som hör stor skillnad vad dom menar med "stor".
Jag tycker inte jag diskuterar "häftigt" mot kablar. Jag är bara mycket nyfiken på varfö man hör skillnad när man egentligen inte borde göra det rent tekniskt. Observera att "inte borde göra det rent tekniskt" inte är min åsikt utan det har jag hämtat från annat håll.
Jag tycker du har helt rätt i att det inte är bedrägeri med marknadsföring av så dyra kablar. Det är upp till var och en att köpa om man vill.
Jag började med hifi i slutet av 60-talet. har dock inte hållit på hela tiden sedan dess. "aldri si aldri" är ett bra mål, ingeting är enkelt.
I musiklyssnade är det mycket kännslor och tolkningar med i spelet. Inte bara öronen är aktiva det är även alla de andra sinnena. Till detta kommer hjärnans ofattbara förmåga att "läsa" och ibland rätta till det vi upplever.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 16:11:00
|
Sundström, självklart finns det viktiga punkter att tänka på i kabeltillverkning. Du är inne på ett par av dom.
I vårt fall så är det Jorma som lagt ner massor med jobb på att göra jämförande lyssningar. Det görs också en del blindtestning i utprovningen och då har fler personer varit involverade. Mer vill jag faktiskt inte säga - vi lever ju på detta.
Så vitt jag vet köper ingen våra kablar utan att först ha lånat hem och provat dom i lugn och ro i sin egen anläggning. Så skall det ju också vara, produkterna kostar mycket pengar och den kundkrets vi vänder oss till är mycket köpstark och minst lika kräsen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 16:19:45
|
Vi er nok ganske enige , selv tror jeg du har besvart mye av spmét dit i avsnitt 3 med den siste setningen i ditt innlegg, man er jo kompleks som menneske og hvordan man tolker inntrykk, både smak, hørsel og lukter osv...
Selv er det den gode opplevelsen jeg jager, som jeg bruker si det, kom gjerne med placebo, feelgood faktoren (designet) og annet som er bidragende til den gode musikk opplevelsen, jeg ønsker det velkomment, men jeg tror også så lenge man er klar over at man utsettes for slike placebo effekter så er det og en mindre sjans for at man blir grundlurt, man kan godt være subjektiv til sin tilnærming og kritisk på en og samme gang, no probs...
Men noe alle og enhver gjør lurt i tenke over, uansett tilnærming til kabler og annet, er jo at det som er "rett" for meg, ikke behøver være "rett" for deg, derav dette med respekt, for hverandres tilnærminger og prioriteringer, selv om man ikke er enig! det tror jeg mer på i lengden for å skape ett hyggelig sted for utveksling av hifi erfaringer og opplevelser.
mvh
|
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/05/19 16:21:13 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 17:44:55
|
om.s:
Jo, respekt för varandra är viktigare än kablar, förstärkare och allt annat.
|
Edited by - linnar on 2008/05/19 17:45:18 |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 19:42:07
|
@linnar
Jo respekten for hverandres valg og prioriteringer innen Hi<fi er noe man kan ta med seg videre til andre sider av livet og
En annen ting man har observert gjennom deltagelse på div HiFi forum (Jeg var meget aktiv på ett stort Norskt forum for inntill noen uker siden, jeg gikk lei det jeg opplevde/er som en våg av negativitet), er vel at HiFi er en hobby der det brukes stoooore ord om små forskjeller, når disse skal beskrives, greit å ta med denne halverings faktoren nå man leser div innlegg/posters ......
mvh |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 21:35:01
|
På tal om respekt, det vore trevligt om skeptiker på diverse områden kunde ägna åtminstone en del av den energi de lägger ner på att spekulera och argumentera om sin skepsis på att i stället testa själva. Våga utmana dina förutfattade meningar! Du blir mer ödmjuk och får nya upplevelser. Jag är inte övertygad om att blindtester är det yttersta beviset på om det finns skillnader eller ej, men jag har låtit mig utsättas för några med lite överraskande resultat. 1. Lyckats identifiera närvaro/frånvaro av "Peter Belt-tweaks" 2. Inte lyckats identifiera min CD-spelare bland andra Har använt mitt "mono-test" inte bara för kablar utan även för DAC'ar, försteg och slutsteg. Med monoknapp och balanskontroll kan man komma långt. Naurliga referenser skadar inte. Har abonnemang på en av Göteborgssymfonikernas konsertserier. Går även på en hel del andra konserter, mest akustisk musik, sjunger i ett par körer och har under ett par decennier gjort massor av tämligen puristiska inspelningar av kör-, orgel- och kammar-musik. Då kan man bli lite fundersam på en del del HiFi-strävanden som extremt detaljerad perspektivåtergivning eller tight bas. Det låter inte så på normal åhörarplats, i verkligheten.
Har jag svävat iväg OT? Jag repekterar den som har ekonomi och intresse nog att ha kostat på sig en riktigt vältweakad anläggning för två till fem miljoner och uppfattar en genuin förbättring av att byta ut ett kabelpar för t.ex. 50 kSEK mot ett för 200kSEK. I den typen av anläggningar har jag exempelvis uppfattat positiva effekter av tweaks som Shakti-stenar. Man hinner ju inte testa allt, så man får ju begränsa sig till sådant som är rimligt och kostnadseffektivt i sin egen anläggning, så jag kommer inte att låna några Shakti-stenar.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 22:09:42
|
"Naurliga referenser skadar inte"
Helt klart att referenser är bra, det bästa är antagligen att gå på konserter. Tyvärr har det blivit för lite av den varan på äldre dagar för mig. Förr var man ute var och varannan vecka både här och där.
Det som är intressant med dyrkablar och liknande är det faktum att det finns en hel hoper folk som påstår motsattsen av det som den "andra sidan påstår". De som påstår att alla förstärkare låter lika är få räknade. Ännu färre är de som påstår att alla högtalare låter lika. Där är det klockrent så att de helt enkelt låter olika. Men när det gäller dyrkaplar (de behöver inte vara dyra) eller tweaks som Shakti-stenar som exempel så är det långt ifrån klockrent. Man hör ibland utrycket "ej ststistiskt säkerställt". Det tycker jag platsar in här. Mitt intresse för saken (de få gånger jag ägnar mig åt det) har glidit mot nyfikenheten om varför det inte är klockrent statistisk säkerställt.
Jag är ockå intresserad av att se en metod där man kan säkerställa en verklig påverkan av ljudet med dessa detaljer. Det tycker jag borde vara intessant för "båda sidor".
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 22:14:17
|
Bernt, jag nöjer mej med det svaret. Jag förstår att det ligger många timmar arbete bakom. (Men fick Marina höra rösterna lika skarpt i fortsättningen..... Ha det bra! ) |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 22:29:16
|
Kablar låter olika eftersom man stoppar in en "snutt" med olika elektriska egenskaper mellan apparaterna som passar mer eller mindre bra ihop med de maskiner man har, har man tur kan dessa egenskaper (motstånd, kapacistans) göra att man tycker att det låter olika genom att dessa egenskaper påverkar signalen, vissa kablar har inbyggda filter för att kompensera för frekvensfall exempelvis genom att lyfta fram höga frekvenser, allt utifrån vad tillverkaren har för ideal, Hade vi jobbat med högre frekvenser (mikrovågor) så hade diskussionen aldrig funnits (tråkigt ), där vet man att ledare spelar roll för resultatet pga dess olika egenskaper. Man skall däremot inte underskatta statusen i vissa kretsar av att ha en dyr musikanläggning..., jag hade gärna själv haft betydligt dyrare stereo än vad jag har idag, just bara för att det hade varit kul, nu när man ändå bär på bacillen |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 06:15:45
|
sopwith:
När det gäller kablar mellan apparater är det inte många som säger emot att de kan förmedla signaler olika bra.
Men detta handlar om högtalarkablar och där är gruppen som inte hör skillnad eller tror att det kan finnas skillnad större. Jag vet att det även finns högtalarkablar med inbyggda filter. Där finns det ingen tvekan att det kan förändra ljudet ut. Jag tycker dock att tillverkar inte skall använda filter i kablarna som förändrar frekvenskurvan ljudet under 20khz. Jag anser att man skall sträva efter hifi-ljud dvs så nära exakt ljud som möjligt. Om något i rummet eller högtalare av någon anledning inte når upp till detta så är det bättre att kompensera med tonkontroller eller liknande. (Ovanstående är vad jag tycker)
När det gäller mikrovågor har jag noterat i någon tråd här på forumet om ett samtal jag höll med en som jobbar med högfrekventa vågor. Han var inte mer intresserad av hifi än att han hade en ganska påkostad anläggning som han lyssnade på utan att tänka på de ingående komponenterna. En vanlig vardagslyssnare alltså. Men han skunskaper i högfrekventa signaler var det inga fel på (tror jag). Jag frågade honom om hur en vanlig 1,5mm2-2,5mm2 3m lång kabel kan påverka signalerna. Han började då att förklara i termer som ligger ljuår från min kunskap. När han frågade vad det är till och jag sade att det är högtalar- kablar skrattade han högt. Han menade på att kabeln i sig inte kan förvanska signalen på så sätt att ett mänskligt öra kan urskilja några skillnader vid så låga frekvenser. Man måste upp i mhz för att förvanskningen skall bli så stor men de signalerna kan vi inte höra av andra skäl. Han hade en lång utläggning om allt annat som påverkar signalen avsevärt mer än en 3m lång kabel. Han nämnde bla något om att delningsfiltrets spolar tillsamans med kablen rent teoretiskt skulle kunna ta emot radiosignaler. jag skriver ur minnet så det kan finnas sakfel. Det står mer om samtalet i en annan tråd. (Jag återger endast vad någon annan sagt här och kan vare sig se sanningshalten eller stå för detta)
|
Edited by - linnar on 2008/05/20 06:20:34 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 06:24:40
|
Jag kan tillägga att jag vet inte vilken grupp jag skulle tillhöra om jag fick möjlighet att ingående sitta och lyssna på signalen genom olika dyr-kablar. Möjligt att även jag skulle kunna höra skillnad om än mycket mindre skillnad än vad en del (läs hifitidningar) påstår att dom hör. Vad jag vet är dock att när jag tvättat min bil ut och invändigt efter att den varit ordentligt skiten tycker jag faktiskt att den går både bättre och tystare. Testa det, man blir överaskad av hur hjärnan kan spela spratt. Även när jag vet att den inte går tystare eller bättre så känner jag ändå att det är så. (Detta handlar om mina upplevelser och inget annat)
|
Edited by - linnar on 2008/05/20 06:27:44 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 07:34:35
|
quote: vissa kablar har inbyggda filter för att kompensera för frekvensfall exempelvis genom att lyfta fram höga frekvenser,
Detta tror jag är fel. Det finns visserligen kablar merd filter men filtren är så vitt jag vet alltid gjorda så att de endast påverkar utanför det hörbara området. Är det inte så är det i högsta grad oseriöst. Många tycks tro att det är frekvenskurveavvikelser som gör att kablar låter olika, det är det inte. Det kan röra sig om hundradels dB eller så och det borde man inte höra och undersökningar har gjorts av detta ett flertal gånger. Man kan mäta fram skillnader men inte i frekvensgång så länge det är kablar som gjorts med avsikt att vara neutrala. http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html
Beträffande hörbarhet hos högtalarkablar respektive signalkablar så tror jag tvärtemot vad Linnar skrev att det är lättare att förklara inverkan hos högtalarkablar. Dämpfaktorn t.ex påverkas och med hårt motkopplade förstärkare därmed också påverkan från mot-emk.
Jag har högtalare utan filter och tämligen rak impedanskurva och motkopplingsfri förstärkare eller förstärkare med låg motkoppling (varierar lite) och det gör väldigt liten skillnad med olika högtalarkablar då, man kan alltså bygga bort problemen en del.
Edit. Lade till LTS-kabellänk. Det är ett exempel på kabel med filter. |
Edited by - MatsT on 2008/05/20 07:49:29 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 07:45:35
|
quote: Vad jag vet är dock att när jag tvättat min bil ut och invändigt efter att den varit ordentligt skiten tycker jag faktiskt att den går både bättre och tystare. Testa det, man blir överaskad av hur hjärnan kan spela spratt. Även när jag vet att den inte går tystare eller bättre så känner jag ändå att det är så.
Jag tvättade vår bil i lördags och körde den efteråt. Tyckte inte att den gick bättre/tystare, men det är kanske individuellt hur hjärnan påverkar en. Vissa kanske påverkas mycket av utseendet/vetskapen om priset hos kablar, medan andra nog inte påverkas alls. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 08:20:54
|
Bill Gates byggde ett hus får några hundra miljoner kronor och blev ganska hårt åtsatt av en journalist som tyckte att det var fruktansvärt onödigt att bygga ett så stort och dyrt hus. Gates svarade, "jag läggar en mindre andel av min förmögenhet på boende än vad medelamerikanen gör".
Det jag vill ha sagt är att om jag hade en massa pengar och hade lagt miljoner på anläggning och rum så hade jag självklart velat ha det optimala i varje del. Även om skillnaden skulle vara liten mellan kablar (säger inte att det är så) så är 200 kkr ändå kaffepengar för en person med en mycket stadd kassa.
Att ställa frågan om huruvida det är bedrägeri eller inte känns överflödig. Självklart är det inte bedrägeri!
Skulle jag själv köpt kablarna om jag hade råd? Hade jag mått bättre när kablarna var inkopplade i anläggingen så hade jag självklart köpt dom.
MVH
Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 08:25:26
|
Här kommer ett inlägg som är lite OT, men som ändå handlar om ljudskillnader mellan högtalarkablar.
För ett stort antal år sedan hade HiFi & Musik en artikel om högtalarkablar och gav tips om en billig välljudande sådan, en vanlig installationskabel (tror det var EKK eller EKLK).
Hur som helst så provade jag detta och fick väldigt olika resultat på lyssningen.
När jag gjorde en snabb inkoppling med komplett kabel där två av de enkeltrådiga kardelerna fick sticka fram så blev intrycket, "Var i H-E tog diskanten vägen?"
Jag skalade bort hela ytterhöljet och den tunna strumpan innanför och då blev det helt annat ljud, otroligt detaljerat i diskanten, på gränsen till ljus och vass. OK, vasst o vasst, måste bero på att jag gick direkt från komplett kabel till skalad kabel. Jag hade sedan denna kabel inkopplat i ca ett år men bytte sedan tillbaka till lite mjukare och flexiblare kablar från Supra.
Men att ytterhöljet och den tunna skärmningen innanför kunde filtrera bort diskanten så pass, det hade jag ingen aning om så visst kan man på ett enkelt sätt använda kabeln som tonkontroll.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 08:39:21
|
Det var ju som jag nämde innan, det är bara pengar !! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|