HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bedrageri eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/05/17 :  12:15:42  Show Profile Send Bland a Private Message
Hifi Consult! När argumenten tar slut tar släggan vid. Det kan inga smajlis förändra. Snacka om goddag yxskaft!

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/17 :  12:20:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
oj, det var bara en reflektion, sorry

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/05/17 :  12:25:15  Show Profile Send Bland a Private Message
Inget du behöver be om ursäkt för! Även en reflektion är en tanke!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/17 :  17:25:58  Show Profile Send Sundström a Private Message
Men Bland! HifiConsult drog ju bara din filosofiska tes till sin spets. Jag spinner vidare, det kan kännas väldigt lyxigt att sitta ner och lyssna i denna högeffektiva era som vi liver i. En bra billig mp3-spelare med ganska bra hörlurar passar bättre, så att man kan jobba och vara samhällsnyttig samtidigt.

Jag tror nästan att jag köper de där dyrkablarna snart som manifestation för det humana i att ta sig tid och pengar att njuta.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/05/17 :  17:49:42  Show Profile Send Bland a Private Message
Sundström; Det är just det som är det barnsliga; Antingen allt eller inget! Det blir sandlåda!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/17 :  18:36:48  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag tycker tråden har haft många goda åsikter. Även i mitt tidigare inlägg ligger ett uns av sanning, även om jag överdriver en aning. Det kan vara svårt att uttrycka en känsla om man inte förtydligar och överdriver. Det är ju det denna tråd handlar om. Att en dyrkabel beskrivs med ord som (tidigare citat i tråden):

"tillsammans presterade kablarna så att det kändes som om alla andra kablar vi provat förr varit från BR" (leksaksfirman)

"Redan vid första anslaget gick ett "ouff" genom lyssningspanelen, det var som om en vägg rivits bort i lyssningsrummet"

OBS! Det är inte säljarens ord (och inte Hi Fi Consult) utan tidningsrecensioner (om jag förstod det rätt). Och jag tycker att dessa tidningars överdrifter behöver en mer teknisk förklaring i samband med uttalandena för att åtminstone jag ska köpa tidningen igen. Det är tunt med tekniska förklaringar även i denna tråd.

Edit: Det är ju kvalitetskänsla i att köpa en dyr kabel. Men recensenterna blir inte trovärdiga om de bara jublar utan att göra en djupare granskning av vad som ger välljud. De kan få jubla över utseende och kvalitetskänsla, men de bör inte förledas av förpackningen och jubla över "minskat kabel-oljud" utan att kunna (underbygga) ge en grund för förbättringen (en prislapp är ingen grund/orsak för ökat välljud).

Edited by - Sundström on 2008/05/17 19:32:08
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/05/17 :  20:45:45  Show Profile Send linnar a Private Message
Lite OT:

Jag har inte varit inne här på någon dag.
Jag ser till min förvåning att det blev lite konstig rekyl på
mina inlägg som svar till Hificonsulten.

Så här var det från min sida:
Jag uppfattade Hificonsultens svar till mig som lite skoj, vilket jag
tycker kan var kul ibland och lättar ofta på stämningen.
Eftersom jag uppfattade hans svar som lite skoj så skojade jag tillbaka.
Någon gång lade jag till skrattgubbar för att verkligen visa att det är
lite skoj. Om alla inte uppfattade det så är jag den förste att beklaga.

Denna formulering...
"Jag tycker det är trist när Linnars förklenande formuleringar blir värre och värre i en i övrigt helt okej tråd."
...golvade mig!

Jag har läst igenom tråden igen och speciellt mina egna inlägg.
Jag ser inget som är förklenande.
Om jag formulerat mig tvetydigt någon gång, det gör vi alla ibland,
så ber jag om ursäkt för det.

Jag tycker fortfarande att tråden är intressant. Jag kommer fortfarande
att deltaga i mån om tid. Men jag kommer inte att skoja till det mer
eftersom der verkar som om att jag är lite dålig på att skoja på ett
sätt som verkligen uppfattas som skoj.

Är jag på banan igen?

EDIT:
quote:
"Dessutom vill jag nog påstå att det KAN vara lättare att påverka
kvinnor att tycka åt ett bestämt håll men inte alltid (utnyttjar
det ibland)."

Hmm Linear jag upplever tyvär din kommentar ovan som kommet från en pariarkat från 1700-tallets mitt, en väldigt gammal och unken härskarteknik jag hade hoppats slippa på ett sådanthär forum. Trist attityd och välldans tråkigt om du ens tror på den själv.
/Patrik

Ja, det är tråkigt att det är så år 2008. Men det är tyvärr på det
viset. Män har också högre löner i snitt, fler män är chefer osv.
Ännu tråkigare är det att en del män fortfarande brukar våld mot
kvinnor och en del män tvingar på sina åsikter.
Jo, jag tror att det är så. Statistiken talar sitt tydliga språk
och detta tänker jag INTE be om ursäkt för det får de skyldiga
göra.
SLUT EDIT

Edited by - linnar on 2008/05/17 21:40:43
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/17 :  21:17:53  Show Profile Send linnar a Private Message
Goldfinger:

"Linnar, om någon skriver om en upplevelse är det ju självklart odiskutabelt, en upplevelse är ju någonting personligt och kan inte ifrågasättas. Med ditt inlägg där du skriver "jag tror att" öppnar du ju en viss möjlighet för att personen upplevt någonting som den egentligen inte upplevt. Det är därför du får reaktioner på ditt inlägg. Nu tycker jag vi lägger ned samtalsämnet om ingen misstycker."

Ok, du har nog rätt där!
Jag skrev detta ganska fort då jag var på jobbet (kan bara kolla o skriva korta stunder där).
Efteråt läste jag inte själv vad jag skrivit förrän idag. Jag kan hålla med om att det ser
ut som om jag smugit in lite sarkasm i meningen men det var absolut inte min avsikt.

"Nu tycker jag vi lägger ned samtalsämnet om ingen misstycker."
Jo, från o med nu för min del!

Man får gärna vara sarkastisk mot mig och mina inlägg eller
skoja med mig fortsättningsvis, det tycker jag bara är kul.
Kör alltid med "glimten i ögat", det vet alla som känner mig
och träffat mig live.

Eller hur Bernt?

Edited by - linnar on 2008/05/17 21:24:31
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/17 :  21:41:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det är OK, jag har postat många inlägg i mina dar där det gått en smula fort...Ingen idé att stena den som råkar göra fel eller har annan åsikt.

Klart du är på banan!

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/17 :  22:01:49  Show Profile Send linnar a Private Message
OK, tillbaka till dyrkabeln!

MatsT:

quote:
"Det är inte nödvändigtvis så att det låter bättre utan kabeln och då kan man ju ställa sig frågan om vad man föredrar:
1. Bra ljud
2. Liten påverkan från kabel"

Detta har jag också tagit upp ett antal gånger på olika platser och
jag tycker liksom att det är frågans kärna i ett bredare perspektiv,
alltså gäller det inte bara kabelfrågan:

- Vill man ha BÄTTRE ljud?
eller
- Vill man ha exakt ljud?

Med exakt ljud menar jag "sträva efter exakt ljud".

quote:
"De flesta högtalare som finns är framlyssnade med någon form av kabel och därför blir det annorlunda om man tar bort den. Dessutom kan en liten serieresistans vara bra för slutsteget om det är av "normal" typ."

Jo, så är det naturligtvis ibland.

Sedan finns det en annan sida av saken och det är den sidan jag reagerar
lite häftigt mot.

Sundström skrev så här:
quote:
"Jag tycker tråden har haft många goda åsikter. Även i mitt tidigare inlägg ligger ett uns av sanning, även om jag överdriver en aning. Det kan vara svårt att uttrycka en känsla om man inte förtydligar och överdriver. Det är ju det denna tråd handlar om. Att en dyrkabel beskrivs med ord som (tidigare citat i tråden):

"tillsammans presterade kablarna så att det kändes som om alla andra kablar vi provat förr varit från BR" (leksaksfirman)

"Redan vid första anslaget gick ett "ouff" genom lyssningspanelen, det var som om en vägg rivits bort i lyssningsrummet" "

Det handlar om den lilla skillnad som kan finnas mellan olika kablar
i samma anläggning. Jag har sagt det tidigare och säger det igen:
Skillnaden mellan två dyrkablar kan helt enkelt inte vara så stor
som man beskriver i hifitidningarna. Om det var så stor skillnad
skulle aldrig dessa diskusioner finnas för då skulle alla (nästan)
höra det.

Det är min åsikt och inget annat än en åsikt.

Edited by - linnar on 2008/05/17 22:09:22
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/17 :  22:07:44  Show Profile Send linnar a Private Message
Hificonsulten:
"Det är OK, jag har postat många inlägg i mina dar där det gått en smula fort...Ingen idé att stena den som råkar göra fel eller har annan åsikt.

Klart du är på banan!"

Jag var helt säker på att du tyckte så.
Du verkar också vara en kille med "glimten i ögat".
Kör hårt!

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/05/18 :  02:48:10  Show Profile Send lennartj a Private Message
dimitri:
din idé om att eliminera kabeln i ena kanalen och jämföra med den dyra kabeln i den andra kanalen är intressant, men svårgenomförbar, vilket redan diskuterats.
Det finns ett mycket enklare sätt som jag använder bland flera metoder när jag ska utvärdera om en kabel innebär en förbättring i min anläggning.
Jag sätter in den nya kabeln enbart i ena kanalen och behåller min invanda i den andra och spelar programkällor i mono. En förutsättning är att man är van vid monolyssningen och att anläggning och rumsakustik är ok från början med perfekt centrering i hela registret innan kabelbytet. Dessutom ska även det nya kabelparet vara inspelat (för den som anser att det har betydelse).
Förblir ljudet centrerat i hela frekvensområdet och vid alla tänkbara förlopp och inga detaljer hörs tydligare i ena kanalen än den andra kan man bara dra slutsatsen att kablana är oerhört lika. Men enligt mina erfarenheter blir det nästan alltid skillnader, om än ganska små, och när man väl upptäckt dem kan man leta musik där skillnaden är extra tydlig. Efter att ha memorerat dessa skillnader alternerar jag mellan de nya kablarna och mina gamla i stereo och försöker bedöma vilka som är mest rätt.
Utan monotesten tycker jag att det svårare att definiera vad jag letar efter.

Hittills har inte dyrast vunnit hos mig.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/05/18 :  07:25:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
EDIT:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
"Dessutom vill jag nog påstå att det KAN vara lättare att påverka
kvinnor att tycka åt ett bestämt håll men inte alltid (utnyttjar
det ibland)."

Hmm Linear jag upplever tyvär din kommentar ovan som kommet från en pariarkat från 1700-tallets mitt, en väldigt gammal och unken härskarteknik jag hade hoppats slippa på ett sådanthär forum. Trist attityd och välldans tråkigt om du ens tror på den själv.
/Patrik
--------------------------------------------------------------------------------

Ja, det är tråkigt att det är så år 2008. Men det är tyvärr på det
viset. Män har också högre löner i snitt, fler män är chefer osv.
Ännu tråkigare är det att en del män fortfarande brukar våld mot
kvinnor och en del män tvingar på sina åsikter.
Jo, jag tror att det är så. Statistiken talar sitt tydliga språk
och detta tänker jag INTE be om ursäkt för det får de skyldiga
göra.
SLUT EDIT

Nej du Linnar, det här är jag inte med på!! Det är inte OK att använda HiFiForum på det viset!
Att försöka verifiera ditt eget tyckande ("Kvinnor är lättare att påverka") med statistik som påvisar helt andra saker ("Män har också högre löner i snitt, fler män är chefer") är väldigt underlig logik. Jag kan inte mer än hålla med Patrik och hoppas att vi slipper mer av den typen av kvinnosyn på HiFiForum.

Nåväl, tillbaks till Topic.

Lennartj, det är ett användbart prov du föreslår. Jag har provat att köra på det viset men i stereo. När jag gör det får jag ofta en lätt känsla av åksjuka...

Problemet med att monokoppla är att man missar "rums"-informationen och man missar även påverkan från signalkablarna. Kör i stereo så skall du se att det händer lite nya saker.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/05/18 :  08:55:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
"Det är inte nödvändigtvis så att det låter bättre utan kabeln och då kan man ju ställa sig frågan om vad man föredrar:
1. Bra ljud
2. Liten påverkan från kabel"

Detta har jag också tagit upp ett antal gånger på olika platser och
jag tycker liksom att det är frågans kärna i ett bredare perspektiv,
alltså gäller det inte bara kabelfrågan:

- Vill man ha BÄTTRE ljud?
eller
- Vill man ha exakt ljud?

Med exakt ljud menar jag "sträva efter exakt ljud".

Jag måste nog förtydliga lite. Det kan vara så (t.o.m troligt) att fallet med kabel inkopplad ger ett mer exakt ljud. Problemet är inte riktigt så enkelt som det ser ut.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/18 :  09:15:15  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Lennartj:
Tack. Intressant och milsvida bättre än att bara öppet jämföra. Mitt förslag har den "fördelen" att kabeln helt skulle kunna elimineras vid jämförelse med testobjektet. Som sagt det finns svårigheter. En annan invändning (som kanske MatsT menade) kan vara att en högtalarkonstruktör kanske har dimensionerat sina högtalare för att en viss resistens/iduktans/kapacitans från kabeln ska vara som en del i filtret. Fast jag trot att i de flesta fall så kan man helt bortse från detta.

Beträffande kvinnors påverkbarhet: Jag har tyvärr inte studerat särskilt ingående just denna aspekt. Dock har jag ingående studerat en annan aspekt:
Kvinnor är vackrare än män. Marina är ett strålande exempel på min teori.

Edited by - Dimitri on 2008/05/18 09:18:19
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/05/18 :  09:46:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Kvinnor är vackrare än män. Marina är ett strålande exempel på min teori.
LOL! Dimitri din don Juan!

(P.S. Marina Jansson = Bernt Janssons fru.)

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/18 :  11:20:08  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Det handlar om den lilla skillnad som kan finnas mellan olika kablar
i samma anläggning. Jag har sagt det tidigare och säger det igen:
Skillnaden mellan två dyrkablar kan helt enkelt inte vara så stor
som man beskriver i hifitidningarna. Om det var så stor skillnad
skulle aldrig dessa diskusioner finnas för då skulle alla (nästan)
höra det.

Det är min åsikt och inget annat än en åsikt.

Linnar: Har du själv någonsin gjort ett test liknande det tidningsartikeln beskrev, eller ett sånt jag blev "utsatt" för av Bernt? Eller har du kanske lånat dyrkablar från välvilliga HiFi-handlare i trakten och provat i din egen anläggning? Du verkar så säker på din sak, i den här frågan i alla fall.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/05/18 :  11:37:04  Show Profile Send lennartj a Private Message
Pac,
jag är medveten om att mitt monotest inte säger något om rumsinformationen, man kan inte få allt .
Däremot upptäcker man exempelvis snabbt skillnad i baskontroll, man hör att basen "saggar" på ena sidan.
Naturligtvis har jag även lyssnat med monoknappen ute och en bytt kabel, men det blir oftast förvirrande.
Tyvärr saknar de flesta nya (för)förstärkare monoknapp och då gäller det att hitta bra monoinspelningar, det finns en del klassik musik och jazz som är lysande. I värsta fall får man nöja sig med att välja inspelningar med så statisk ljudbild som möjligt.

/lennartj
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:15:53  Show Profile Send rolnor a Private Message
Problemet med högtalarkabel elimineras ju om man kör aktiva burkar, eller??? Signalkabel behövs ju förstås. Tror att en dyr kabel provocerar många som inte har råd (dom allra flesta i detta fall), tycker att man skall testa och kritiskt granska alla nya produkter.

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/05/19 15:17:18
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/05/18 :  15:24:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Naturligtvis har jag även lyssnat med monoknappen ute och en bytt kabel, men det blir oftast förvirrande.
OK, jag ville bara tipsa.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/18 :  17:15:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har mätt på ett större antal anläggningar i olika rum. Har hitills inte träffat på en enda uppställning där höger kanal mäter som vänster så jag har svårt att tro att resultatet blir tillförlitligt.
Möjligen kan man byta kanal med kablarna och se om intrycken består och mildra felkällorna något.
mvh/harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/05/18 :  19:00:02  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har aldrig påstått att monolyssningen är en tillförlitlig test, bara ett sätt att ringa in om det finns skillnader i bland annat klangfärg och timing mellan kablarna.
Inte minst väcker det en och annan kabelskeptiker som annars påstår att det inte inte hörs någon skillnad mellan kablar.
Min anläggning mäter inte identiskt från höger och vänster högtalare på lyssningsplats heller, men öron+hjärna är en fantastisk apparat som kan kalibrera bort rumsakustiska anomalier och fokusera djupare i vad anläggningen levererar. Den ovane lyssnaren ska naturligtvis acklimatisera sig och lyssna in sig på monouppspelningen utan att byta någon kabel.
Sedan kan man givetvis alternera mellan att koppla in lånekabeln i bara ena kanalen, sedan i båda, behålla lånekabeln i andra kanalen och slutligen återgå till de egna kablarna helt.

Slutligen vill jag ta tillbaka det jag skrev om att testa i stereo, bara man har inspelningar med konstant ljudbild, såvida man inte följer Harry_up's förslag att alternera kanal.

/lennartj
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/18 :  20:05:15  Show Profile Send linnar a Private Message
Pac:

Det här har blivit alldeles fel!

Jag måste få försvara mig med lite OT.
Jag är löneförhandlare på mitt jobb. Jag löneförhandlar för ca
80 tjänstemän. En del av tjänstemännen väljer att förhandla själva.
Jag vet med undertryck att det ibland, fortfarande ibland, är lättare
att påvera kvinnor att gå med på en lägre höjning än vad kollegan får.
Det är ett jättejobb att vända denna trend. Men det gäller bara en
del av kvinnorna men också några män men kvinnorna är klart överreprensterade.

Jag skulle kunna säga mycket mer om detta men det får räcka så. Det är
alltså INTE min åsikt och det är INTE min kvinnosyn. Tvärtom, jag jobbar
hårt för att plocka ner mansdominansen på mitt jobb och för att göra
en del av tjejerna tuffare. Jag skriver ofta mail om dessa frågor
till mitt fackförbund och använder ofta liknande formuleringar
i kontakten med vår jämställdhetsman på facket. Aldrig någonsin
har någon tolkat det så som du och någon till gjort.

Pac, jag känner mig faktiskt förolämpad å det grövsta!!

Till övriga:
Jag hoppas att denna pseudodiskusion inte förstör stämningen
i denna i övrigt trevliga tråd.

Edited by - linnar on 2008/05/18 20:14:40
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/18 :  21:05:29  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Linnar/
quote:
Till övriga:
Jag hoppas att denna pseudodiskusion inte förstör stämningen
i denna i övrigt trevliga tråd.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så blir det ibland missförstånd och då får man läsa vissa inlägg både två och tre ggr.

Jag har läst ditt inlägg flera ggr nu (ang. att kvinnor kan vara mer lättpåverkade) och även om det är lite vagt formulerat så vill jag inte tro att du är en mansgris som vill ha tillbaka det gamla patriarkatet.

Egentligen tror jag faktiskt inte att någon av oss här inne är mansgrisar, bara att en del formuleringar blir lite "klumpiga" när vi börjar närma oss kvinnligt/manligt i våra inlägg.

Ursäkta att jag klampade in med ett OT inlägg

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2008/05/18 :  21:36:23  Show Profile Send linnar a Private Message
CarlssonH:

Tack!

Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000