HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bedrageri eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 22

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/16 :  11:24:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Hej! Det var jag igen. Kvinnan som verkar ha fått exemplifiera Hifi-nördarnas fruar i tråden. För att inte den här tråden ska tippa över till någon slags könsrelaterad inflammerad pajkastningstråd vill jag bara säga att jag inte känner mig särskilt kränkt, inte omyndigförklarad heller. Tack för de fina kommentarerna om mitt inlägg.
Jag tror också att det är skit samma vilket kön öronen som lyssnar sitter på. Min mormor, som nu är hädangången tråkigt nog, skulle sagt "man lyssnar väl inte med snoppen heller!"
Egentligen borde jag väl ha sagt något om huruvida det är bedrägeri att sälja dyrkablar eller inte. Det var ju det tråden handlade om.
Det tycker jag inte det är. Kolla in priserna på konst någon gång. Handgjorda tavlor, målade med omsorg av en känd konstnär kan kosta ganska mycket. Inte är råvarorna värda det höga pris kunden betalar. Men det tillför något hos kunden som han vill ha och är beredd att betala för. Det tycker jag man ska respektera hos individen, att han/hon kan bestämma själv om sin ekonomi och sina lyssningsintryck.
Om kablar är konst? Ja, varför inte?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/05/16 :  11:30:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det fina med konst är att det ligger i betraktarens öga att bedöma konsten och även bedöma vad som är konst eller ej.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/16 :  11:51:28  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Absolut,
enda haken är om någon säger att kabeln har en engenskap som inte går att verifiera.
Men man får alltid tycka vad man vill.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/05/16 :  13:18:15  Show Profile Send Sundström a Private Message
Och eftersom detta inte är ett konstforum så vill säkert många här veta om det går modifiera en billigare kabel till att närma sej den lånade dyrkabeln ljudmässigt. Har ingen blivit intresserad av att undersöka varför en dyrkabel var klockren i anläggningen, och försökt modifiera sin egen lampsladd?

OT: Jag skulle nog vilja ha min kabel handgjord i rumsmatchande glitterfärger, om den ska kosta över hundra tusen (vågar inte säga ormskinn i dessa djurvänliga tider). Och den ska hänga synligt i luften. sen vill jag ju först ha flera ljudrum; engelska, italienska, amerikanska...och ett med svenska produkter såklart.

Edited by - Sundström on 2008/05/16 13:19:05
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/05/16 :  13:57:34  Show Profile Send linnar a Private Message
Härlig stämmning fortfarande!
Gött!

Jag vill bara svara på detta:
Hifi consult:
" "jag tror på att marina tror på vad hon hör". Det är egentligen grovt förolämpande."
- Åkäääj, i så fall har vi olika syn på vad som är förolämpande.
Om jag sagt "jag tror att Marina tror att hon hör" då möjligtvis kanske det varit en uns
av förolämpning. Om du inte förstått innehållet så kan jag förklara. Jag tror att Marina
tycker att det faktiskt låter bättre med dyrkabeln. Hoppas detta är förklarande nog.
I övrigt tog jag inte illa upp, tvärt om, så tycker jag att Hificonsulten gjorde helt rätt
att påpeka sin åsikt om mitt inlägg.

MatsT:
"Jag tror att det är en felsyn att det är kabeln som justerar ljudet. Det är snarare så att den ger mer eller mindre bra betingelser för hopkopplade enheter och om man är i DIY-svängen så kan man med fördel tänka in kabelns egenskaper i helheten. Min erfarenehet av kablar är att de visst ger skillnad men att jag enkelt kan uppnå större skillnader genom att ändra något annat. Köper man bara färdiga grejor så är kablar en av få anpassningsmöjligheter som finns och därför tror jag branschen blivit så stor som den är. Bara mina egna funderingar förstås..."
- Klockrent!!
Fast jag skulle också vilja fixa med kablarna för att höra om det
är möjligt att höra skillnader. Jag menar att brutalfixa tills
man hör skillnad och sedan se hur mycket som krävdes. Ex.vis att
gämföra en 2m kabel med en 100m lika dan (dock inte 100m kabel av den för 200 lökar).

Sedan några ord om bedrägeri:
För det första finns det två foormer av bedrägeri.
1. Bedrägeri.
2. Ordet "bedrägeri" som vävs in i en mening för att ge en målande
beskrivning för hur man känner inför det höga priset.

Sälja kablar för 200.000 (eller ännu mer) är inte bedrägeri under
vanliga omständigheter.
Icke vanliga omständigheter skulle vara om en skicklig duperande
säljare krängde ett par dyrkablar till någon som samtidigt köper
en "Select" kombistereo för 800kr. Fast jag tror inte ens det håller
i en rättegång.
Om man säljer till någon som man vetligen inte är i stånd att själv
fatta beslut då kan det vara åtalbart men svårt att föra till bevis.

I Sverige är säljarens frihet ordentligt stor så länge det verkligen
finns en produkt i affärsöverenskommelsen som stämmer fysiskt med
avtalet.

Edited by - linnar on 2008/05/16 14:12:26
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/05/16 :  15:27:43  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej

Vad har den dyra kabeln för spec?

/Kurt
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/16 :  15:50:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vad har den dyra kabeln för spec?

Blir antagligen samma svar som du får när du frågar efter prestanda på lyxbilar. "Tillräckligt".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/16 :  17:06:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag tycker inte att man skall tillskriva att en bättre kabel har ett eget sound.
En bra kabel borde inte höras alls. En sämre kabel har påverkan på ljudet.
Sen finns det impedansanpassning och den gäller också kontakterna. XLR och BNC är standarder som också är impedansanpassade. Med RCA finns ingen standard.
Så om Sladd's sladd är riktigt bra så släpper den alltså genom ljudet med minimal eller obefintlig påverkan och borde inte ha ett eget ljud. Om så är fallet vet jag inte, dessutom skulle det vara intressant att veta vilken ljudmässig skillnad som finns mellan den största och näststörsta.
Att använda kablarna som någon slags tonkontroll är mycket tveksamt. Bättre att rätta felet där det uppstår istället. För om man vill ha en ljus kabel för att anläggningen låter för mörkt så måste du byta kabel igen när du byter förstärkare.
Om du inte gör det så kommer du alltså söka efter en förstärkare som låter precis som den du har eftersom den karaktären gör sig bäst i stereon.

mvh/Harry

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/16 :  18:41:29  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
En tonkontroll är ju inte "Transparent" och har inget med sortimentet att göra. Som sagt tidigare: i kablar bor bara oljud, de tillverkar aldrig något välljud.

Linnar:

jag tror att du själv tror att du förstår vad du menar och att du vet vad du pratar om.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/16 :  19:34:49  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
jag tror att du själv tror att du förstår vad du menar och att du vet vad du pratar om.

Tro får man göra i kyrkan. Blev många tror här...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/16 :  19:42:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Huzze:

jag försökte bara exemplifiera en variant av det som i mina ögon luktar lite översitteri, alltså att jag vet men du tror att du vet

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/16 :  20:50:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Okidoki
Läste inte mellan raderna
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/05/16 :  22:04:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
En tonkontroll är ju inte "Transparent" och har inget med sortimentet att göra. Som sagt tidigare: i kablar bor bara oljud, de tillverkar aldrig något välljud.

Låter som en klok inställning.

mvh/Harry

Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2008/05/17 :  01:37:22  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej
Jag undrar fortfarande.
Vad har dyrkablarna för spec.
Hur syns det i den att de inte tillför "ojud"
Kurt
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/05/17 :  02:14:07  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Harry up skrev
quote:
Jag tycker inte att man skall tillskriva att en bättre kabel har ett eget sound.
En bra kabel borde inte höras alls...

Jag vill hålla med.

Om man skulle löda fast utgångsterminalerna på slutsteget vid högtalarterminalerna. Sedan göra en jämförelse med en identisk uppställning fast där slutsteget och högtalarna är ihopkopplade med en sladd.
Så kan jag tycka att:
1: Ingen skillnad = bra kabel
2: skillnad = mindre bra kabel

Jag inser att det kan vara svårt att löda fast slutsteget vid högtalarterminaler utan att något som har en kabelfunktion helt kan elimineras. Men det kan iaf minimeras. Detta skulle kunna realiseras även med ett monoslutsteg direkt till ena högtalaren och det andra slutsteget via sladd. Sedan skulle jämförelse kunna göras medelst balanskontrolen på försteget (monoläget)

P.S. Rätt kul implikation uppstår: I ett BT kan kabelskeptikerna tendera snarare att inte höra ev skillnader.
Däremot i testet ovan är det kabelanhängarna som skulle kunna tendera att inte höra ev skillnader

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/05/17 :  03:44:36  Show Profile Send linnar a Private Message
Dimitri:

Du har en variant till:
Koppla slutsteget direkt till terminalen på högtalaren. Då har du ingen
påverkan alls från någon kabel. Alltså förutom de upp mot 100m som finns
i delningsfiltret.

Hificonsulten:
Jag tog ju fram en särskild förklaring för dig. Alltså en enklare version
så att även du förstår. Här kommer den igen:
"Jag tror att Marina tycker att det faktiskt låter bättre med dyrkabeln."
Är vi överens nu eller skall jag göra en ytterligare förenkling så här:
"Marina tycker det låter bättre"
Så, nu KAN du inte missa innebörden.
Och så måste jag ju lägga till en och en men nu är det slut.

Edited by - linnar on 2008/05/17 03:45:31
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/05/17 :  04:02:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vi kan väl hålla kvar den goda tonen i tråden, eller.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/05/17 :  05:51:43  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Skulle jag ha råd att köpa en "sladd" för 300K så skulle jag göra detta för att skryta för mina vänner och visa vilken "ekonomisk makt" jag har I pengar!!!!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/05/17 :  08:06:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Koppla slutsteget direkt till terminalen på högtalaren. Då har du ingen påverkan alls från någon kabel.

Så kan man ju göra en jämförelse förstås men även då finns ett problem.
Det är inte nödvändigtvis så att det låter bättre utan kabeln och då kan man ju ställa sig frågan om vad man föredrar:
1. Bra ljud
2. Liten påverkan från kabel

De flesta högtalare som finns är framlyssnade med någon form av kabel och därför blir det annorlunda om man tar bort den. Dessutom kan en liten serieresistans vara bra för slutsteget om det är av "normal" typ.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/17 :  09:44:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Linnar:

Ytterligare ett exempel på att man antingen är smart (och tycker som du) eller att du måste förklara dig en massa gånger "så att även jag förstår". En grundläggande inställning som genomsyrar hela resonemanget och en intolerans mot att andra kan tycka på ett sätt som strider mot den egna uppfattningen. Ofta visar den sig just i skrivningar om att man är generös och tror att andra verkligen själva tror på sådant du då "vet" är inbillning.

Där är pudelns kärna och till det behövs inte en massa smileys, det går att resonera om ändå. Jag har inga problem med att man är skeptisk och kritisk och tycker priset är åt fanders för högt. Det är en förväntad frågeställning som vi hanterar varje dag. Utan att tappa respekten för de som ifrågasätter.

Kurt: Det syns inte, man utvärderar genom att använda dem i sitt system och lyssna på dem någon dag eller fem.

mvh

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/05/17 :  10:01:01  Show Profile Send overhang a Private Message
"Dessutom vill jag nog påstå att det KAN vara lättare att påverka
kvinnor att tycka åt ett bestämt håll men inte alltid (utnyttjar
det ibland)."

Hmm Linear jag upplever tyvär din kommentar ovan som kommet från en pariarkat från 1700-tallets mitt, en väldigt gammal och unken härskarteknik jag hade hoppats slippa på ett sådanthär forum. Trist attityd och välldans tråkigt om du ens tror på den själv.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/17 :  10:06:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med. Jag tycker det är trist när Linnars förklenande formuleringar blir värre och värre i en i övrigt helt okej tråd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/05/17 10:07:33
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/17 :  10:23:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
"Jag tror att Marina tycker att det faktiskt låter bättre med dyrkabeln."
Linnar, om någon skriver om en upplevelse är det ju självklart odiskutabelt, en upplevelse är ju någonting personligt och kan inte ifrågasättas. Med ditt inlägg där du skriver "jag tror att" öppnar du ju en viss möjlighet för att personen upplevt någonting som den egentligen inte upplevt. Det är därför du får reaktioner på ditt inlägg. Nu tycker jag vi lägger ned samtalsämnet om ingen misstycker.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/05/17 :  11:17:07  Show Profile Send Bland a Private Message
Det blir ju ofta så i dessa trådar att slutsatsen blir; "min och din version", "den subjektiva upplevelsen" osv... Och det är väll OK eller?

Häromdagen var jag och klippte mig, ett vanligt ställe på kungsholmen i stockholm, och får syn på ett schampoo som liknar en champagne flaska. Jag går fram och tittar lite och får syn på priset; 1185kr. Enligt frisören, som jag känner, är detta schampo helt fantastisk. Schampot innehåller tryffelolja, champagne mm, och man behöver så lite så flaskan räcker länge. Säkerligen ett mycket bra schampo och upplevelsen är säkert helt fantastisk. Men är det rimligt att betala dessa pengar för den upplevelsen?

Visst är det värt pengarna om man tycker upplevelsen skall styra våra val! Jag, kanske inte tycker att det skall vara så. Utan i dessa miljötider (och fattigdom på jorden)bör våra val styras av andra värden än just upplevelsen, hur bra den än kan tänkas vara. Eller som den norske filosofen A. Naess skrev 1973;

"...miljökrisen ger människor en enstående anledning att upptäcka värden, vilka filosofi och religon fögäves har visat på. Krisen leder fram till liv och samhällen präglade av enkelhet vid val medel, men rikedom och mångfald vid realisering av egenvärden..."

200+ för en kabel är inte rimligt.

Edited by - Bland on 2008/05/17 11:19:43
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/05/17 :  12:10:16  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Att äga en hifi-anläggning är inte rimligt.

Sjung själv!

mvh

www.hificonsult.se

Edited by - Hi Fi Consult on 2008/05/17 12:11:32
Go to Top of Page
Page: of 22 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000