Author |
Topic |
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 13:59:09
|
Sundström: Det där lät intressant, har vi några kvinnor bland oss??
Hur mycket påverkas hörseln av lite vax i örat, ska man alltid köra en revaxör innan lyssning
Detta med tanke på att jag har ganska hög vaxproduktion = Många topps blir det....
Daniel |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 14:11:34
|
Sundström: Jo, det där med olika format på öron, hörselgång och annat som har med örat att göra har jag läst hyfsat ingående om. Mycket av det jag skriver vad det gäller möjlighet att uppfatta med örat har sitt ursprung ur dessa skrifter. När man läser dyligt kommer man ganska snart fram till att örat inte är något exakt instrument. Till detta kommer hjärnas sätt att bearbeta ljudintryck och det som hjärnan med förkärlek skyfflar in från minnet.
Det som är fint med vår hörsel är det att om man en gång lärt sig att lyssna på musik kommer hjärnan alltid att reparera hörselintryck den dagen vi får sämre hörsel. Ett exempel är killen som älskade att lyssna på klassisk musik. Men en dag fick han en hörselskada. Han kunde bara hör upp till 6-7khz och av det han kunde höra var hörselnivån avsevärt nedsatt. Men han sade att han inte märkte något av det när han gick och lyssnade på musik. Han hörde precis som förr! Hjärnan minndes alltså hur det skulle låta och lade sedan till det när hörelsignalerna bearbetades i hjärnan.
Hjärnan är fantastisk!
|
Edited by - linnar on 2008/05/15 14:15:25 |
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 14:19:24
|
quote: Hur mycket påverkas hörseln av lite vax i örat, ska man alltid köra en revaxör innan lyssning
Detta med tanke på att jag har ganska hög vaxproduktion = Många topps blir det....
Tops förvärrar bara produktionen. Man ska inte stoppa in tops i hörselgången. Jag har själv rätt ofta vaxpropp och kör med Revaxör eller när det är riktigt illa besök hos doktorn som sprutar rent gångarna med riktigt högt vattentryck.
En gång hade jag haft lock i tre dagar på båda öronen och herre min skapare vad bra jag hörde efter att locket försvann. Tyckte jag kunde höra myrorna krypa.
Så min slutsats är att se till att hålla öronen rena. Kör med Revaxör en gång om året eller så. |
Edited by - MasterChief on 2008/05/15 14:19:52 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 14:28:45
|
quote: Hjärnan är fantastisk!
Nu snackar vi felkorrigeringskretsar av det kemisk/digitala slaget. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 22:30:50
|
huzze:
"Nu snackar vi felkorrigeringskretsar av det kemisk/digitala slaget."
Exakt!
Lägg till synintryck, känsel och förväntningar så kanske man kan höra ljuv musik ur högtalarna med dyrkablar ett bra tag, tja åtminstone tills man upptäcker att man inte satt på stereon...
|
Edited by - linnar on 2008/05/15 22:31:37 |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 23:37:19
|
Jo, det finns kvinnor på forumet. Jag kände mig manad att göra ett inlägg. Under flera år har jag nyfiket följt de hetsiga diskussionerna i just kabeltrådarna. Kablar är inte alls lika intressanta som de svallande känslor kabeltrådar får igång. Nu talar jag inte för alla kvinnor, bara för mig. Jag vet väldigt lite om just det tekniska. Jag vet inte vad som är bra eller inte bra ur kvalitetsynpunkt. Ohm, herz, impedans, elektroner, koppar, skärmar, lödningar, etc vet jag ingenting om. Om kabeln är snygg eller inte har jag också svårt att uttala mig om. En svart sladd, mer eller mindre tjock som ligger på golvet. Hur kan man bäst gömma den? Nä, jag har bara öronen att förlita mig på för att avgöra om det är en bra komponent i anläggningen. För ett tag sen blev jag satt i sweet spot av Bernt och ombads att lyssna. Javisst, det har jag fått göra många gånger under 10 åren han har hållt på att förfina ljudet hemma. Jag lyssnade en stund på Madonnas "Substitute..." Det lät ju bra, som vanligt. Sen kröp han runt och grejade bakom anläggningen och bad mig lyssna igen. Det lät bättre. Klarare. Jag kunde höra vad hon sjöng, ord för ord, och det brukade jag inte kunna. Så jag sa till Bernt att så här kunde vi ju fortsätta ha det. Det kunde vi dock inte för det var lånade dyrkablar som måste lämnas tillbaka. Synd. För det lät verkligen bättre. Kvinnor kanske hör bättre, inte vet jag, men i alla fall jag kan inte färgas av tekniska värden i långa tabeller. Jag kan för lite. Jag har bara mina öron att lita till.
Vad det gäller prissättning av kablarna lämnar jag det till tillverkarna. |
Waf, Waf!
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 00:26:52
|
Tack Marina,
för en nykter och målande beskrivning av vad man kan höra för skillnader när man inte redan från början bestämt sig för vad urfallet MÅSTE bli utan istället helt enkelt lyssnar på hur väl musiken förmedlas.
Därmed inte sagt att du får detta resultat varje gång du byter ut en del i anläggningen mot något dyrare, det kunde lika gärna vara en billigare produkt som bättre förmedlar musikens innehåll. (Som när min DIY-kabel pulvriserade en 10 000 kronors Transparent...)
S |
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 01:18:46
|
Hehe,
Daniel, jag putsar öronen minst 2ggr per dag, nåt av en tvång |
B&O Beolab 5, BeoSound 9000 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 03:32:36
|
Jag tror att jag är kär.
quote: En svart sladd, mer eller mindre tjock som ligger på golvet. Hur kan man bäst gömma den?
Med all vederbörlig och ärlig respekt.
edit: tog bort vissa smileys, eftersom de kunde verka menligt på ett i övrigt utmärkt och tidigare inlägg av Marina. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2008/05/16 03:36:19 |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 07:31:11
|
Jag tror inte ett dugg på att kvinnor hör bättre än män. Jag tror däremot att det kan skilja en del mellan olika människor. Dessutom vill jag nog påstå att det KAN vara lättare att påverka kvinnor att tycka åt ett bestämt håll men inte alltid (utnyttjar det ibland). Jag känner igen Marinas resonemang "Hur kan man bäst gömma den?", har varit med om det flera gånger. Just nu funderar jag på hur man skall kunna övertyga damen hemma om att en två kubikmeterslåda skulle göra sig i rummet, får väl nobben antar jag. Kablar FÅR inte synas, så är det bara, lampsladdar eller brandslangar är sk*t samma, de FÅR inte synas helt enkelt!
På dessa punkter möts man av en betongvägg, det går helt enkelt inte att komma runt. Men när det gäller subtila detaljer i ljudet kan jag få damen hemma att tycka exakt som jag. No, problemo!
Jag tror dock att Marina skriver uppriktigt om vad hon anser sig höra.
PS Senaste tricket jag kör med är att "bevisa" hur nödvändigt det är med ventilation längst in i vardagsrummet. Jag funderar på att såga upp golvet och placera ett par rejäla ventilationgaller där..... DS |
Edited by - linnar on 2008/05/16 07:41:00 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 08:08:14
|
I 9 kap 1 § brottsbalken föreskrivs bedrägeri enligt följande:
"Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan."
Anser ni fortfarande att kablar i den högre prisklassen är bedrägeri? Jag kan inte se att företaget som säljer/marknadsför den aktuella kablen på något sätt vilseleder eller lämnar oriktig eller ofullständig uppgift. Det enda de gjort är att sätta ett som de anser marknadsanpassat pris och det är inte bedrägeri.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 08:17:34
|
Möjligen kan det vara frågan om självbedrägeri från konsumentens sida men det är ju ingen annans fel. Man får stå för det man gör (och köper).
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 08:29:58
|
Jo, men vi säger ju att den är BRA. Och det kan ju inte vara tillåtet
Och tror man inte på det finns det ju ett test som alltid stödjer en i den uppfattning. Det testet är alltså det enda riktiga. Vilket leder till att det är båg, människor är lättlurade och som nu senast: "jag tror på att marina tror på vad hon hör". Det är egentligen grovt förolämpande.
Magnus 1967: Att i vit rock med falsk lägarlegitimation räcka över en vätska och säga "den här kommer bota dig" är bedrägeri, oavsett vad den kostar eller om den är gratis.
Att köpa en sladd för 100 000:- eller 4 miljoner kan inte vara bedrägeri så länge personen är fullt frisk, har rösträtt och har råd.
Att sälja en sladd för samma pengar kan heller inte vara bedrägeri. Vi säger att den är bra, är rimlig i just si eller så anläggning och så får kunden prova hemma. Håller han med och har råd samt tycker den är värd pengarna köper han den.
Nu är ju tidningen ute i handeln, där kan man läsa att redaktionen aldrig skulle lägga dessa pengar på en sladd. Men BRA, det var den!
mvh
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:21:41
|
Gjorde Bernt en impedansmätning av dyrkabeln han hade lånat. Det sitter jag och undrar. Det är ju en riktig DIY-seger, om Bernt kallar in Marina(mycket bra inlägg förresten) och låter henne lyssna igen och att hon inte lyckas höra tidigare försämring eftersom billigkabeln har blivit Bernt-modifierad .
(Marina kan du fråga honom?) |
Edited by - Sundström on 2008/05/16 09:22:21 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:27:33
|
Vad är meningen med ett sådant inlägg som Sundström gör?! Det tillför inget men är rätt gravt kränkande. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:29:40
|
quote: En svart sladd, mer eller mindre tjock som ligger på golvet. Hur kan man bäst gömma den?
Kablar FÅR inte synas, så är det bara, lampsladdar eller brandslangar är sk*t samma, de FÅR inte synas helt enkelt!
Inte hos det motsatta könet iaf. Själv kan jag gå igång på en snygg uppställning och "kabeldragning".
Angående kvinnor/män och deras lyssnande, så tror jag att kvinnor går in förutsättningslöst medan vi killar är mer tävlingsinriktade och ska ABSOLUT höra skillnad. Vi lurar oss själva sas.
Sambon fick provlyssna en väldig snabb runda mellan vår nya DAC och CD-RCA/CD-XLR. Jag tyckte mig höra skillnader även om de var små. Damen sa direkt att DAC-en lät "burkigt" och CD-RCA lät som man lagt en filt på "burken". Då hon inte känner till jargongen så är hennes beskrivningar inte så målande kanske (för visst har HiFi ett eget språk precis som vinkännare etc) men slutsatsen var ju att DAC-en var "sämre" än CD-RCA. CD-XLR upplevde hon som "klarare".
Burkigt i det här sammanhanget tyckte inte jag var en korrekt beskrivning men så länge man förstår vad man tycker är bättre/sämre så räcker ju det. Som hos optikern, där finns ju bara de alternativen.
Lite OT kanske, men tråden har ju vandrat lite hit och lite dit |
Edited by - huzze on 2008/05/16 09:34:59 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:32:39
|
quote: Vad är meningen med ett sådant inlägg som Sundström gör?! Det tillför inget men är rätt gravt kränkande.
Utveckla exakt gärna vad som gör att du känner dig kränkt, så att jag förstår vad du menar. |
Edited by - huzze on 2008/05/16 09:37:41 |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:37:42
|
MatsT: Förklara vad som är kränkande?
Du kränkte just mej. Jag är ju DIYare, jag vill ju göra själv. Högtalare går finjustera av sådana som oss till att låta i hundratusenkronors klassen. Varför skulle inte vi kunna finjustera en kabel?
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:42:02
|
Jag kanske missförstod, troligt eftersom jag inte förstod och därför frågade. Jag är inte kränkt men jag tyckte att det var kränkande för Marina som delgett oss sina erfarenheter att bli ifrågasatt så. quote: låter henne lyssna igen och att hon inte lyckas höra tidigare försämring eftersom billigkabeln har blivit Bernt-modifierad
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 09:46:59
|
quote: Varför skulle inte vi kunna finjustera en kabel?
En liten kommentar till det här också. Jag tror att det är en felsyn att det är kabeln som justerar ljudet. Det är snarare så att den ger mer eller mindre bra betingelser för hopkopplade enheter och om man är i DIY-svängen så kan man med fördel tänka in kabelns egenskaper i helheten. Min erfarenehet av kablar är att de visst ger skillnad men att jag enkelt kan uppnå större skillnader genom att ändra något annat. Köper man bara färdiga grejor så är kablar en av få anpassningsmöjligheter som finns och därför tror jag branschen blivit så stor som den är. Bara mina egna funderingar förstås... |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 10:02:58
|
quote: låter henne lyssna igen och att hon inte lyckas höra tidigare försämring eftersom billigkabeln har blivit Bernt-modifierad
Känns som ett missförstånd, men Sundström får väl förklara hur han menar.
Personligen ser jag det som en komplimang till Marina, att hennes hörsel skattas högt. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 10:18:32
|
Vart är den goda stämningen på väg?
Skämt åsido, klart det blir lite missförstånd ibland, själv brukar jag läsa vissa inlägg både två o tre ggr när jag inte riktigt vet om jag ska bli arg/ledsen/upprörd/kränkt mm mm, och då visar det sig till 99,9999% att det var just missförstånd Personligen tror jag att det är ytterst ovanligt att någon på detta forum (till skillnad från vissa andra internetplatser) med vilje är otrevlig mot någon annan.
Och Sundström, det ska väl vara "Berntifierad" kabel? |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2008/05/16 10:20:50 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 10:19:02
|
Marina skrev: quote: Så jag sa till Bernt att så här kunde vi ju fortsätta ha det. Det kunde vi dock inte för det var lånade dyrkablar som måste lämnas tillbaka. Synd. För det lät verkligen bättre.
Jag får det inte att stämma med: quote: låter henne lyssna igen och att hon inte lyckas höra tidigare försämring eftersom billigkabeln har blivit Bernt-modifierad
Det är det jag menar att budskapet blir förvrängt. Nu är det väl utrett tillräckligt hoppas jag. Min mening var inte att skapa osämja. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 10:19:28
|
Ja, mer en komplimang (och att han så tydligt hörde orden som sjöngs bättre).
MatsT: Felsyn att justera ljudet med kabeln. Jag håller med. Men den dyra kabeln gav bättre betingelser. Det är ju väldigt intressant att försöka uppnå de betingelserna med sin egen snåla budget genom modifiering. Och jag håller också med om att kablar säljer bra eftersom det är som små smycken som förhöjer skönheten.
Edit: Ja, jag förstår att det blev bökigt med "inte lyckas höra tidigare försämring". Jag ville förflytta tonvikten till billigkabeln. Beklagar! Genvägar är senvägar även i textsammanhang, har jag nu lärt mej. |
Edited by - Sundström on 2008/05/16 10:26:28 |
|
|
Topic |
|