Author |
Topic |
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 08:11:54
|
Blev inspirerad när jag läste Johan Björklunds roliga Cabasse-tråd. Kom att tänka på okonventionella högtalarlösningar.
Fick speciellt en högtalarkonstruktion av Peter Steindl kallad "Ägget" i mina tankar. De skulle hängas på väggen och verkade mycket intressanta. Har varken hört eller sett dem. Vet att det var artiklar i Ny Teknik och Hifi& Musik om dem och att de diskuterades här. Är det någon som hört dem? Finns dom att köpa någonstans? Någon som vet? |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 08:37:55
|
Gå till faktiskt.se och sök efter tråden som handlar om Steindl. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 09:29:21
|
Varför gå över ån efter vatten Zombie?
Är det ingen här som lyssnat på Peters nya högtalare
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 10:56:13
|
Jag har.
Gillar inte att återupprepa mig, men kortfattat lät det riktigt bra med tanke på hur mkt de inte ser ut som ngt annat. Placeringen är inte heller den ngt som liknar ngt annat jag sett. Konstruktören himself är inte heller han riktigt som folk i övrigt, men i detta fall ser jag det som en fördel. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 11:20:25
|
Ser man på!
Jag träffade Peter en snabb sväng på vår DIY-träff i år. Vi bytte några korta ord om Licence 1 DAC'en som han också konstruerat. Men, det blev inget snack om hans "ägg".
Har han börjat sälja ägget nu eller är han fortfarande på utvecklingsstadiet?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 18:11:17
|
Tror de är i sluttampen till att släppas. Högtalaren är färdig i princip, vad som återstår är lite marknadsföringsfrågor, emballage etc. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 19:01:18
|
quote: Har han börjat sälja ägget nu eller är han fortfarande på utvecklingsstadiet?
Jag sov över hos en faktiskt medlem där var även Peter Steindl av vad han berättade så kommer ägget att säljas exakt när uppfattade jag inte. Han berättade rätt ingående vilka material "ägget" består av. En prototyp granskades noga dock spelades det inte på den då det var inte ett komplett par.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 21:16:17
|
Förstår varför du hänvisade till Faktiskt, Zombie. Peter Steindl har ju nästan skrivit en bok där om sitt Hifiliv. Mycket underhållande läsning, bl.a. en hel del om Stig Carlsson. Det var ju så mycket så jag har inte hunnit fram till det som handlar om Ägghögtalarna . Men tydligen säljs de inte ännu iallafall.
Tack för informationen hursomhelst. Tycker fortfarande högtalarna verkar intressanta. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 21:48:18
|
Just det, ibland kanske man går över ån efter annat än vatten, t ex vin. Med det förstår inte flodhästarna... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 22:05:30
|
Mm, dom verkar intressanta. Jag mailade mailadressen som stod på deras sida men utan att få något svar. Så antingen läser dom inte mail eller så är dom inte intresserade av att sälja. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 23:02:39
|
Det tar ca 1-2 veckor innan de återkommer. |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 00:35:40
|
Det var mer än 2v sen. Men nåja. Ingen stor sak. Jag frågade lite efter pris och när dom skulle släppas. Ungefärligt pris hittade jag i NyTekniks artikel, ca 15000kr. Och dom verkar ju skulle släppas snart.
Hoppas man kan få provlyssna dom i Skåne någonstans. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 06:16:24
|
Vilken mailadress har ni skickat till? Vilket företag?
Apropå flodhästar och vin: Herr Zombie, du kunde ju faktiskt (obs. vits) ha förklarat lite mer från början. Nu var det ju väldigt speciellt eftersom Steindl är medlem i faktiskt.se. Det är ju levande legender som berättar svensk Hifihistoria i den tråden. Vad gäller Ägget är det ju intressant att höra om fler har provlyssnat och vad de upplevt. Jag vill gärna ha hififorums medlemmars syn på skapelsen. Bossebula, du har bara läst om den eller?
F.ö. är jag nog själv en flodhäst som både uppskattar ett gott vin och välljud...
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 12:16:51
|
Steindl skriver i samma tråd att han varit mycket upptagen med att organisera serieproduktionen av sina ägg. Inlägget skrivet för en vecka sedan. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 12:22:25
|
Dit har jag inte hunnit i läsningen av tråden. Och Peter har väl inte hunnit bli färdig för allt skrivande. Han verkar vara en pratglad natur.
Tack, Zombie, då har man någorlunda koll på läget. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 15:18:06
|
Tycker tråden är mycket intressant läsning. Man får värdefull insikt i Stockholms krogliv och allmän svensk hifi-historia. Kul att läsa om människor med karaktär, åsikter och egensinnighet. Nu är många tyvärr så strömlinjeformade och marknadsanpassade...det kostar att överleva. |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 09:12:06
|
Orkar man inte vänta och är estetiskt okänslig så skaffar man ett par Ino Audio Ambience 2 vilka kan ses som en förlaga till dessa högtalare. |
|
|
Telarc
Member
103 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 16:33:04
|
Ino Audio Ambience 2 går väl inte av tillstymmelse lika djupt som ägget? Vill minnas att Peter skrivit att ägget (Bremen Ellipsoid speakers Model: HD 12.0) var avstämda ner till 30 Hz.
Jag har iaf under en längre tid gått och väntat på att Peter Steindls HD 12.0 skall komma ut till försäljning men det verkar dröja innan serieproduktionen kommer igång. Har tidigare bara haft direktstrålande högtalare så det skall bli spännande att testa något nytt. Hifi & Musik http://www.bremen.se/main/inp/assets/HM0704HemmaHos.pdf testade högtalarna och var smått lyriska, men det är de ju ofta i sina recensioner.
*editerat länk |
Edited by - Telarc on 2008/05/05 16:33:45 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 17:33:32
|
Det finns nog fler inspirationskällor än Ino, om dom nu ens är det. Snarare är det nog mångårig samvaro med Stig Carlsson som mynnat ut i dessa idéer. Ambienserna är ju tänkta att dela vid 80Hz så det är verkligen inte "samma" högtalare.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/05/06 : 08:12:31
|
Inspirationen kanske kom från Ino, men jag tror att filurandet bakom är helt eget. Den enda likheten är eg de två diskanterna, baffelutformningen verkar vara rätt så avgörande för hur de funkar. Hemma hos avr7000 så spelade de på sidoväggarna, ganska nära lyssnaren (så nära som nästan på mitten på rummets längd). En diskant riktad mot lyssnarens motstående vägg, en riktad direkt mot lyssnaren. I denna uppställning fick man en ganska smal sweetspot; pga att de inte kunde hängas optimalt på väggarna på rätt avstånd. Väl i sweetspot så "försvann" högtalarna helt och öppnade upp scenen framåt på välkänt carlsson-manér. Skall man dra en parallell till carlsson så används väl tidsfördröjningen mellan direkt och reflekterat ljud som en klanglig vinst, där carlsson till skillnad från Ägget använder taket som reflektor. De kanske inte gick så djupt som man hade önskat, men bra djupare än vad man hade förväntat sig av de små elementen. Peter är en klurig elementkonstruktör, en titt på SMS-subbarnas 10":are och magnetsystemen gav mig lite ståpäls faktiskt.
De kan ju monteras på väggen, likt Carlsson oa51, men så har jag tyvärr inte lyssnat på dem. Skulle gissa på att ljudet blir mer ambient. |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2008/05/06 : 13:20:13
|
Jag ser verkligen fram emot att det tillfälle då jag kan lyssna på äggen korrekt uppsatta i ett bra rum. Det låter som en mycket trevlig upplevelse. |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 13:46:02
|
Jag gillar verkligen designen. Kul med nytänk och att det är svenskt. Dessa måstes lyssnas på |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 22:03:34
|
OCkså väntat länge på dem Först var relesen tänkt i oktober november, sen april och nu tror jag juli är planen. |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 16:50:38
|
Igår var jag på besök hos Peter Steindel för att lyssna på äggen! :)
En mycket trevlig helkväll blev det, som började med svenska jordgubbar och grädde under det att Peter gick över historien bakom äggen, företaget Bremen och den forskning han gjort som ligger till grund för konstruktionen av dessa högtalare. Mycket, mycket intressant. Peter har gjort en del tvärvetenskapliga djupdykningar i fysik, akustik, psykoakustik och anatomi och har dragit en del slutsatser som är helt unika - slutsatser som han använt sig av när han byggde äggen. Det tog större delen av kvällen att förklara detta för mig och jag tänker inte ens försöka att återberätta allt här. Han håller på att sammanställa dessa teorier på ett mer lättsmält sätt och kommer att presentera allt i samband med att högtalarna gör premiär på marknaden.
Tanken bakom äggen är att de ska försvinna i rummet akustiskt sett. De ska återge en illusion av rummet där inspelningen skedde - och faktum är att det funkar! Jag har aldrig hört en så rumstransparent högtalare förr. De tar uttrycket soundstage till en helt ny nivå! Jag är rätt övertygad om att de flesta inte har hört något liknande - multikanal eller inte. Man brukar ju kunna placera sångare och vissa instrument, men detta är något helt annat. Jag har inget att jämföra med direkt, men en metafor skulle kunna vara att titta på film med immiga glasögon och sedan putsa dem. Högtalarna i sig har en en mycket rapp och tajt karaktär. Öppna är bara förnamnet, men absolut inte skrikiga. De är så detaljerade som man kan begära med mycket höga krav och låter väldigt - extremt - naturligt. De packar en mycket stor dos dynamik och attack och bör göra sig riktigt bra även till film.
Peter har satt dem på sidoväggarna i på längden i sitt vardagsrum, ungefär så här:
När man satt där i soffan var det svårt att inte flina fånigt. Djupledsperpektivet var helt otroligt! Lyssningen är nästan absurd. Det låter överallt från rummet framför en. Beroende på vad som spelas så är illusionen att rummet man befinner sig i nästan total. Är det en stor hall eller en liten klubb är det inget man behöver gissa sig till, det vet man bara.
Varefter låtarna rullade på och jag blev mer van, dvs att den första överraskningen lagt sig en aning, så kunde jag slappna av mer och bara njuta av musiken. Det var väldigt svårt att hitta någon karaktär på högtalarna. I mina öron är de väldigt neutrala. Det låter helt enkelt väldigt trovärdigt och naturligt. Verklighetstroget, faktiskt. Högtalarna spelar djupt i basen, men har man de riktigt kritiska glasögonen på konstaterar man att de går inte riktigt hela vägen ner och det lilla elementet kan självklart inte ge det tryck som man vill ha ibland. Men Peter har bot för det....mer om det senare.
Högtalaren är formgjuten i lackerad plast. Högtalaren är väldigt tung för sin storlek och andas kvalitet. Allt är mycket genomtänkt, t.ex. hängs högtalaren upp på en skena med inbyggt vattenpass- för att det ska bli enklare och stabilare att montera dem på vägge - istf bara två skruvhål och nätfronterna sitter på plats med dolda magneter för att inte det rena uttrycket ska störas av pluppar eller hål om man väljer att spela utan dem.
Om plasten är av hög kvalitet så är lacken i fenomenal kvalitet. Kolla bilden:
Den svarta är verkligen löjligt blank och det är svårt att säga vilken som är finast av den och den vita. Den vita är i skimrande pearl som sedan klarlackas matt, vilket gör att de nästan ser ut som någon slags sten. Här är en bild på ett ägg mitt i ett diskantbyte. Tyvärr gör den inte riktigt färgen rättvisa.
Jobbet görs i Italien av en firma som bl.a. tillverkar detaljer åt bilindustrin.
Bestyckningen är två entumsdiskanter och ett femtums bas/mellanregisterelement. Elementen är framtagna av Peter Steindel och tillverkas av Vifa. Designen är gjord i samarbete med industridesigners från NoPicnic. Peter är inte rädd för att söka lösningar hos kompetenta rådgivare och lämnar inget åt slumpen. Allt från visitkort till kartong är designat med en tanke bakom.
Äggen är bara första delen i en kommande svit av produkter. Det kommer att bli ett större ägg, två mindre och en center. Dessutom kommer en subwoofer, som jag tyvärr inte hade möjlighet att lyssna på men specarna är grymma - dubbla tiotummare, 50 liters låda och ett 500 watts Icepowersteg som pumpar ut bastoner med en trevlig frekvenskurva - ner mot 3 Hz återgivning i ett vanligt rum!
Överhuvudtaget är jag imponerad av konceptet och såvitt jag kan se borde ju vägen ligga öppen för framgång. Designen på högtalaren är ju ett mästerverk i sig. Jag visade bilderna på dem för min fru i morse och hennes: "SÅNA skulle jag kunna tänka mig härinne!" serverades med samma blick som jag känner igen från rean på NK. ;) Hoppas det går bra, det är alltid kul med bra produkter och extra roligt när de är svenska. Konstruktören själv är en mycket trevlig kille som jag unnar all framgång. :) |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 19:47:40
|
Tack för ett trevligt reportage. Det låter jätteintressant. När kommer dom ut på marknaden? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 20:03:40
|
Ja, tack för intressant text och fina bilder.
Jag blir mycket nyfiken. Äggen lovar riktigt mycket. |
|
|
Topic |
|