Author |
Topic |
Telarc
Member
103 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 20:06:14
|
Oj oj vad intressant, mitt begär efter dessa ägg växer sig bara allt starkare |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 21:06:06
|
Det är fortfarande inte helt klart när äggen når konsument, men i stort sett alla pusselbitarna är på plats. Jag tror att de sista avtalen kommmer att skrivas i nästa vecka, så nu ska det förhoppningsvis börja röra på sig. |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 23:09:50
|
Jag har ställt upp högtalare på lite liknande sett, med sjukt imponerande resultat. Ljudet ville dock komma mycket mer från sidoväggarna än mitten, så det gick inte att leva med.
Det var inga såna tendenser på Steindls ägg, KarlXII? |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 23:14:14
|
Hoppsan, den här tråden har jag missat! Jag har träffat Peter ett antal gånger sedan årsskiftet.
Som jag har uppfattat saken kommer inte marknadsföringen till konsument att braka igång förrän i september. Dessförinnan måste mycket ha förberetts, rätt handlare ska ha dem hemma etc.
Med äggen placerade på stolar mot långväggarna, det ena under ett fönster, hade de ju långt ifrån den optimala kopplingen mot vägg, men visade ändå imponerande kvaliteter i nästan alla avseenden vid min lyssning i Trollhättan. Kompletterade med Peters subwoofer (eller andra som också testades) fanns mer än tillräcklig dynamisk kapacitet för hemmiljö. Jämförelseobjekt var olika varianter av Carlsson OA51 samt mina OA52 som jag faktiskt köpte av Peter i Ljudbutiken för 24 år sedan, fast nu är de min egen variant av OA52.2 med egna tweaks. Utan subwoofer är äggen (med sin temporära uppställning) inte lika kompletta musikåtergivare som mina OA52'or tycker jag själv.
Det kan verka lättplacerat med väggupphängning på sidoväggarna, men se er om i era egna lyssningsrum och andras. Är det så självklart att ni har fria ytor där? Carlsson (och Larsen) högtalarna ska ju stå dikt mot frontväggen och det är ju praktiskt, för de tar lite plats, men de får inte stå i hörnen och ska ha luft omkring sig och det har inte alla så lätt att ordna heller.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2008/06/06 : 01:55:37
|
Ronnie,
Nej, det tycker jag inte. Ljudbilden var stor och mäktig men mycket bra sammanhållen. Det fanns ingen antydan till hål i mitten. |
|
|
Topic |
|