HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OS-Guld till HiFi-producent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:15:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej Forumkompisar!

Jag håller på med segling och var en gång i forntiden till och med med och tävlingsseglade så när Ny Teknik hade en artikel om Marströms så blev jag intresserad.

Marströms är troligtvis det mest erfarna företaget på kolfiber/kevlar/glasfiber/epoxin-laminering utanför F1-cirkusen och Nasa. Eller föresten, det ryktas att de varit involverade i både F1 och Nasas projekt också så man kanske inte kan säga på det viset, men jag hoppas Ni förstår vad jag menar.
De har tillverkat laminat åt oss seglingstokiga i många många år och var ett av de första kommersiella företagen i Sverige som använde autoklav.

Att Marström produkter kommer att ta OS medaljer i Kina i år är det inget snack om. De totaldominerar Tornado-klassen med sina båtar och leverera centerbord och roder till många andra klasser.
När jag satt där och läste artikeln så hajjade jag till rätt som det var. Så här stod det
quote:
Man gör kappseglingsbåtar av kolfiber, master och andra delar till båtar, kamerahus till helikopterkameror, hästsadlar, exklusiva högtalarkabinett, windsurfingbrädor och en del annat av kol- och glasfiber.

Det jag började fundera på var vem det är som använder högtalarkabinett från Marströms. En given gissning är ju Marten, men det finns fler som använder kolfiber i sin högtalarkabinett så det kanske är fel

Skall vi försöka lista ut det här ihop?
Vilka fler högtalartillverkare använder kolfiber i sina kabinett

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:29:04  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Tja, Wilson Benesch har väl gjort det ett tag?

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:39:20  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Martens loudspeakers have reached international fame in the HiFi world. We make the cabinet in prepreg carbon which enchant both look and the sound distribution.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:56:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
QSC

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:04:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Marten Coltrane Alto, har väl en koppling till seglingen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:14:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Wilson Benesch försöker smyga in kolfiberkompositer i alla sina produkter. Deras tonarmar är riktiga konstverk!
Att QSC kör med kolfiberkabinett hade jag ingen aning om. Vilken av alla deras modeller är det som har det?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:42:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message

quote:
The cabinet of the 215 enclosures is constructed of Composilite#8482; carbon fiber and composite materials, which is extremely stiff and strong. The high rigidity of the cabinet walls raises the enclosure's natural resonances to frequencies higher than the subwoofer's operating range, so the cabinet acts more like an ideal enclosure.

Modellen heter ISIS 215PCM/215SB Self-Powered System Core Module (Discontinued)

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:46:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hittade en till föressten...

quote:
The WL2102 features lightweight, highly weather resistant cored composite construction resulting in a net weight of just 70 lbs per enclosure; less than half the weight of some conventional designs.

Go to Top of Page

Brus91
Member

71 Posts

Posted - 2008/04/04 :  22:52:55  Show Profile Send Brus91 a Private Message
För att döda diskussionen helt så lägger jag in den här länken

edit: såg att någon redan hade citerat därifrån

/Martin

Edited by - Brus91 on 2008/04/04 22:58:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000