HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent SV-233 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2008/04/04 :  03:38:51  Show Profile Send Örjan a Private Message
En vän till mej har en Vincent SV 233-förstärkare som börjat spöka i fjärrkontrollfunktionerna. Den växlar ibland ingång själv under spelning.
Vi får förutsätta att förklaringen inte är av den art som är vanlig i "Det Okända", TV4+.
Är det någon som haft liknande problem med sin Vincentförstärkare och är det dyrt/komplicerat att åtgärda?

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/04/04 :  08:37:07  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det kan vara ett jordiskt problem ;-) Om det är lite statisk elektrisitet, typ lite krypströmmar. Jag hade en Nad S300 en gång som bytte kanal själv när jag kom till en ny lägenhet. Antingen var det plysch-fåtöljen eller lägenheten som spökade.

Om det var plysch-fåtöljen så kanske det var helt mitt eget fel att någon mos-transistor (eller vad den använder) dog och fick bytas ut.

Men det är ju troligt att det var något i jordningen som lyckades byta kanal i några veckor och slutligen skrämma ihjäl en av de många små transistorerna i förstärkaren.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/04 :  10:41:56  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har samma probs med min, den byter kanal ibland när man höjer eller sänker volymen. Plus att den ibland tappar ork på höger kanal

Börjar tvivla på Vincents kvalitet, men inte ljudet dock....

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/04/04 :  10:50:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trist at se två problemtrådar samtidigt på forumet om samma apparatmodell.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/04/04 :  11:01:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Min SV-233 byter ingång när jag använder CD-fjärren (En viss knapp på cd-fjärren endast). Tycks använda samma frekvenser...

I övrigt tycker jag att det är en verkligt bra förstärkare och har inga andra problem med den.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2008/04/04 11:02:42
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/04/04 :  11:46:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja Vincent byggs väl i kina, kan vara en orsak till dessa problem. Jag vet att jag kommer bli påhoppad nu, se inte detta som fakta utan mer en spekulation. Kvalité på lödningar brukar va lite si och så på hifi-prylar (har sett dåliga exempel från Väst också). Det skulle vara bra om fler tillverkare såg över sin lödkvalité .
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/04 :  12:44:58  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Bernt behöver inte titta om det är trist.
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2008/04/04 :  17:14:53  Show Profile Send Örjan a Private Message
Tack för svaren

Örjan



Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/04 :  17:41:25  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Bernt behöver inte titta om det är trist.


Tror att du missuppfattar Bernt!!
Han menar nog att det är trist att sakerna strular och inte att det är trista trådar.........


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000