HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig strömrenare på Clas Ohlson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/03/31 :  20:35:07  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570565

Funkar perfekt, ger ett renare ljud!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/03/31 :  20:57:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message
På vilken sorts utrustning?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2008/03/31 :  22:24:55  Show Profile Send Anton a Private Message
I vilket sammanhang?
Och vilka störningar fanns från början?
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/31 :  22:32:24  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Den har faktiskt viss effekt, tills dess den slutar fungera (tog ett år), dock gav Monsters betydligt bättre effekt...

Helt ok produkt.

S
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/03/31 :  23:15:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag kopplade denna till förgreningsdosan som förser stereon med ström. Jag har inte haft några problem eller så, men ville se om ljudet kunde bli lite renare. Och det funkar faktiskt... Skillnaden är inte som natt och dag, men det har blivit ett annat "lugn" i ljudbilden som var lite orolig tidigare.

Varför ger en Monster-strömrenare större effekt tror du, Stefaeri2001?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/01 :  07:12:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad en dylik "strömrenare" gör är att undertrycka radiofrekventa störningar. Viss elektronik kan vara känslig för detta tex datorer. Om det har någon inverkan inom audioområdet tvistar de lärde. Möjligen kan någon form av intermodulation uppstå beroende på störningens art. Har själv testat detta, och stundom tyckt mig höra en högre renhet i ljudet, men jag är inte säker. Ibland vill man höra en förbättring och då inbillar man sig saker. Men någon försämring blir det inte, så det är upp till var och en att testa, det rör sig trots allt om tämligen blygsamma belopp.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/04/01 07:13:22
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/04/01 :  08:42:29  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"...det rör sig trots allt om tämligen blygsamma belopp."

Finns en ännu billigare på Kjell&Co.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/04/01 :  08:46:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag kan rekommendera mojänger av dylik kvalitet
för att testa om man hör skillnad med strömrening.
Det var med föregångaren till denna som jag beslöt
att jag vill ha dedikerade nätkablar och PS Audio
UltimateOutlet. Dock bör man INTE koppla denna
till slutsteget för den har ganska litet effekttålighet,
och när man kör igång slutsteget får man inrush-current
som kan bränna säkringen i denna plastdosa.

Martin

Edited by - MartinN on 2008/04/01 08:47:29
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/01 :  09:15:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mina filter köpte jag som surplus för 5:-/st märke Schafner de tål 3 amp, och jag kan inte mäta något spänningsfall fram till mitt slutsteg som arbetar i Klass-A. Det kan kanske uppstå problem med effekthungriga Klass AB eller Klass-B slutsteg vilka kan kräva massor av effekt på dynamiktopparna, speciellt i kombination med effekttörstiga högtalare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/04/01 :  09:56:32  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ja, men jag körde ett transitorslutseteg på 2*250W och
med en sådant blev det en inrush-current när kondensatorerna
laddades, vilket resulterade att jag fick byta säkringen
i nätfiltret. Visst kan man prova filtret till slutsteg,
men 'ganska troligt' är att man bränner säkringen.

Martin
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/04/01 :  12:16:54  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Ja, men jag körde ett transitorslutseteg på 2*250W och
med en sådant blev det en inrush-current när kondensatorerna
laddades, vilket resulterade att jag fick byta säkringen
i nätfiltret. Visst kan man prova filtret till slutsteg,
men 'ganska troligt' är att man bränner säkringen.


Hade precis det problemet med min Vincent SV-233. Säkringen gick hela tiden. Var bara att lämna tillbaka.
edit: Alltså, det kanske var lite oklart men säkringen gick på strömrenaren inte Vincenten

Edited by - Roq on 2008/04/01 19:47:48
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/01 :  12:22:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Varför har dom ej tänkt på att förse förstärkaren med slow start krets????? Uselt tycker jag

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/04/01 :  19:37:37  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Varför Monster låter bättre? Ingen aning! Den gjorde dock mer med ljudet, huruvida det är en förbättring kan man förstås vara oense om. Den gav större lugn och lyfte fram basåtergivningen. Man kan säga att den låter som deras kablar. Hur de gör det? Säg det...

mvh

S
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/01 :  22:22:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Vilket av Monsters filter är det som du har Stefaeri2001?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/04/01 :  23:33:46  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har vardera en sådan från Clas Olsson på min kyl och min frys för att försöka förhindra (vid källan) att störande knäppningar från dem kommer ut på elnätet... Möjligen fungerar det till viss del.... Gör ju i alla fall ingen skada, som Erik A skrev...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/04/03 :  00:15:44  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
FBK,

det är en sådan här:

http://www.referenceaudio.com/Net/Product.aspx?iProductID=4846

mvh

S
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/04/03 :  23:37:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för infon Stefaeri2001!Kommer nog köpa en sådan någon gång och testa själv då den inte var så jätte dyr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/04 :  01:39:41  Show Profile Send esl a Private Message
Ett filter per apparat är att rekommendera dock skall filtren/apparaterna sitta på samma fas och uttag.
Om säkringen går i filtret när man kör ett kraftigt slutsteg kan man montera in en varistor i serie med förstärkaren.
Varistorn blir varm så montera den där den ligger fritt från värmekänsliga detaljer.

Jag bygger in filtren i apparaterna och jordar dem. Billigare och bättre då inte nätkabeln längre emmiterar lika mycket från störningarna i den interna nätdelen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/04/04 :  18:11:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, köpte en sån på Classe och blev inte imponerad. Begränsade dynamiken på slutsteg, försteg, dac. Fick sitta på en heldigital pryl, då borde inte dynamiken begränsas, jag har inte hört någon försämring i alla fall. Så jag är inte imponerad. Den sitter i och för sig inkopplad fortfarande men bara på det enda ställe där den INTE gav en försämring.

Dac, försteg och slutsteg är alla Electrocompaniet om det nu spelar roll.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/04 :  19:10:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu har jag inte testat Classes filter, men generellt så är det tekniskt omöjligt att den försämrar dynamiken. Det enda jag kan tänka mig är att filtret har så hög resistans att spänningsfall inträffar. Men då borde inte små effektförbrukare som DAC mm påverkas.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/05 :  12:02:07  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Den här då, lite dyrare dock!

http://www.china-highend-hifi.com/prod02121217231.htm

MvH
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/05 :  13:35:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu kan man fråga sig vad de högfrekventa störningarna har för påverkan på audiosignalen. Personligen tycker jag att det finns mycket viktigare saker att jobba med för att förbättra ljudanläggningen. Lyssningsrummet tex.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/05 :  14:02:07  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Håller helt med dig Erik, dom moddar jag gjort på rummet kostar inte mycket men betalar sig i guld på återgivningen.

Har dock aldrig provat med filter

MvH

Edited by - Daniel_S on 2008/04/05 14:02:45
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/05 :  15:11:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Missar man inte poängen med ett filter genom att ha kabel emellan det och apparaten som skall avstöras!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:15:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nätstörningarna är ledningsburna och kommer för det mesta långväga från. Visserligen bildar dessa ett fält i rummet orsakat av ledningarna i väggen. Detta fält är i regel så svagt att vi ej behöver ta hänsyn till det. Av detta framgår att det spelar mindre roll var filtret placeras, huvudsaken är att vi hindrar nätstörningarna att nå vår anläggning. Men jag vill återigen framföra mina tvivel att dessa högfrekventa störningar kan påverka vår Hi-Fi anläggning negativt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:40:55  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Att RFI påverkar utrustningen, råder det inga tvivel om!
De flesta har nog hört det i någon elektrisk pryl med en högtalare "innan" en mobiltelefon ringer t.ex.
Med tanke på den allt HF-tätare värld vi lever i, så kommer detta att bli ett större och större problem!
Elnätet är givetvis en större antenn än kabeln mellan vägguttag och apparat, men den sista biten är antenn den med!
Om du använder en skärmad nätkabel så spelar det inte så stor roll att filtrer sitter utanför apparaten, men jag tycker ändå att filtret skall sitta där det gör mest nytta - i apparaten!


/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000