HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om Mårtens Coltrane ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2008/03/18 :  21:00:40  Show Profile Send garmen a Private Message
Någon som har en höftning om det ?
Finns den fortfarande till försäljninng ?
Någon som har lyssnat på den ?
Hur står den sig mot sina svenska kamrater från Qrs i samma prisläge ?

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/19 :  07:10:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den säljs fortfarande. http://www.marten.se

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:14:20  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lyssnat lite i hemmiljö och häpnat över denna högtalare. Låter fantastiskt!

/Mattias
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/19 :  10:30:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Finns det QRS-högtalare i samma prisklass? (400 000 SEK)

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:32:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nope, vi hembyggare når bara upp i 220 000.-

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/03/19 :  11:50:55  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jo kistor är ju billigare att bygga

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/19 :  12:24:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sladd du glömmer väl inte QRS Venus som dock endast byggs på beställning? Det står ju dock ingen prisuppgift beträffande Venus men den torde ju vara dyrare än Nebulosa eftersom det är er toppmodell.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/03/19 :  12:28:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Venus kostar 250 kkr enligt prislistan ("Vägledande priser per par, standardfinish.") som finns på QRS hemsida. Pröva att klicka på prislista!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/19 :  12:42:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det var den prisuppgiften jag förut fått, men jag hittade ingen prisuppgift på hemsidan.Torde bero på att jag inte klickade på prislistan som du sa. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/03/19 :  13:05:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker att Coltrane lät mycket bra när vi hörde den uppe i Alingsås innan den var med på CESmässan.Det är ju en konkurrent till QRS men det är främst just Coltrane som jag tycker är guldkornet från Mårten Design.

Kan ju bero på att jag inte hört de andra modellerna under så bra förhållanden som just Coltrane.MvhKristofer
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/03/19 :  13:05:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Venus har slutat tillverkats och byggs endast på beställning. Priset då är 250 000:-

Dessutom är Nebulosa bättre på allt, nästan.

Akkelis: Qrs - när du är trött på högtalare som ser ut som Barbapappa

Marten och QRS är två olika skapelser utifrån skilda utgångspunkter och perspektiv. Vi på QRS har stor respekt för Martens produkter och hejar på i deras utlandssatsning som verkar gå väldigt bra.

Grannsämja råder

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  08:06:50  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Coltrane låter helt okej, dock är det lite synd att de (tillsammans med Svanå-rummet) inte presterar bra bas som de står nu.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2008/03/20 :  08:42:47  Show Profile Send Jonas a Private Message
400'000 kr?
Jag hade för mig att de kostade 300'000:- när de lanserades? Eller är jag ute och seglar? En prishöjning på 33% är ju inte att leka med.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/03/20 :  08:56:40  Show Profile Send Mattias a Private Message

Måste ta mig till Alingsås och lyssna till Qrs Nebulosa.

Coltraneuppsträllningen (har ej lyssnat i Martens nya lokaler) jag lyssnade till är bland det bästa jag hört av ett hifisystem. Hade dock begränsad tid med dessa, men upplevelsen var helt magnifik

/Mattias
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/20 :  09:13:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Coltrane låter helt okej, dock är det lite synd att de (tillsammans med Svanå-rummet) inte presterar bra bas som de står nu.


Är det "bra" bas eller ren bas du är ute efter.
Coltrane spelar ren och odistorderad bas (speciellt i detta rum) och sådan bas kan ofta uppfattas som "klen" bas.

Om du har hört en ren omickad kontrabas som Marten hade live på förra ställe vid invigningen så är det den basen som jag vill höra och inte en "loudnessförhöjd" bas som inte finns i den verkliga världen.

Det skulle varit intressant att höra basisten spela hos Nordic Consept i ett liknande rum och sedan uppspelade på Coltrane alternativt din favoritanläggning, Merkurius.
Jag tror att du hade blivit förvånad över resultatet.

Ett experiment du kan göra är att spela in det du återger med en bra mick och sedan spela upp denna inspelning och spela in den på nytt och göra om det ett antal gånger.
Kommer basnivån att vara densamma efter några generationer i din favoritanläggning som enligt dig spelar ren bas?
Kommer all bas i Coltraneanläggningen att vara borta efter några generationer, vilket den borde vara om din åsikt är korrekt?



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  09:30:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Är det "bra" bas eller ren bas du är ute efter.
Coltrane spelar ren och odistorderad bas (speciellt i detta rum) och sådan bas kan ofta uppfattas som "klen" bas.

Om du har hört en ren omickad kontrabas som Marten hade live på förra ställe vid invigningen så är det den basen som jag vill höra och inte en "loudnessförhöjd" bas som inte finns i den verkliga världen.

Det skulle varit intressant att höra basisten spela hos Nordic Consept i ett liknande rum och sedan uppspelade på Coltrane alternativt din favoritanläggning, Merkurius.
Jag tror att du hade blivit förvånad över resultatet.

Ett experiment du kan göra är att spela in det du återger med en bra mick och sedan spela upp denna inspelning och spela in den på nytt och göra om det ett antal gånger.
Kommer basnivån att vara densamma efter några generationer i din favoritanläggning som enligt dig spelar ren bas?
Kommer all bas i Coltraneanläggningen att vara borta efter några generationer, vilket den borde vara om din åsikt är korrekt?


Jag vill höra ren och odistorderad bas. Intressant är ju att höra att det är så många som klagat på den tunna basen. Är det dom som inte "tunat" in sina öron efter rummet tror du?

Framförallt, (och det här blir den viktigaste punkten som jag gärna skulle vilja höra dig bemöta) vill jag höra alla toner i basregistret, vill inte du det? Här försvann ju definitivt allt under 30 hz. Jag tror t.o.m. att det inte återgavs så mycket bas under 40 hz som dom stod placerade när vi var där och lyssnade. Att inte höra en baston alls kan väl inte vara bra återgivning, eller?

Visst, jag är jätteintresserad av att höra den inspelningen hos mig kontra Marten rummet. Skicka PM om du vill komma förbi mig med den
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/20 :  09:37:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte sett mätningar från Martens rum med Coltrane men att allt skulle vara borta under 30 Hz har jag svårt att tro på då mina spelar enligt mätning nästan spikrakt ned till 20 Hz.
Vid 20 Hz har jag +2 dB i mitt lilla rum.

Är det kontrabas som du har lyssnat till så spelar en sådan inte så långt ned som 20 till 30 Hz.

quote:
Visst, jag är jätteintresserad av att höra den inspelningen hos mig kontra Marten rummet. Skicka PM om du vill komma förbi mig med den


Om du läser mitt inlägg så var det också kontra den riktiga basisten. Ska jag ta med honom också

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:01:39  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Om du läser mitt inlägg så var det också kontra den riktiga basisten. Ska jag ta med honom också


Javisst det hade ju varit kul.

quote:
Jag har inte sett mätningar från Martens rum med Coltrane men att allt skulle vara borta under 30 Hz har jag svårt att tro på då mina spelar enligt mätning nästan spikrakt ned till 20 Hz.
Vid 20 Hz har jag +2 dB i mitt lilla rum.

Är det kontrabas som du har lyssnat till så spelar en sådan inte så långt ned som 20 till 30 Hz.


Det spelar väl ingen roll vad högtalarna mäter om högtalarnas placering i rummet inte tillåter den djupa basen. Nej, det var inte kontrabas jag tänkte på. Men visst, vi spelade även Alison Krauss, den här livelåten med Dan...nånting. Den inspelningen lät tunn och skrikig, kontrabasen ville inte alls göra sig hörd.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:09:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om den inspelningen lät tunn och skrikig med Coltrane i Martens lyssningsrum så beror det på att inspelningen är tunn och skrikig och att det avslöjas obarmhärtigt med dessa högtalare i detta rum.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:22:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Om den inspelningen lät tunn och skrikig med Coltrane i Martens lyssningsrum så beror det på att inspelningen är tunn och skrikig och att det avslöjas obarmhärtigt med dessa högtalare i detta rum.


Okej, det tror jag definitivt inte. Du skriver "är" som att det skulle vara ett faktum, det verkar konstigt i mina ögon. En annan placering av högtalarna i rummet hade nog gjort återgivningen fylligare, tror inte du det? Vilken av de placeringarna är i såna fall "rätt", dvs. när kan man säga att inspelningen "är" tunn och skrikig?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:49:35  Show Profile Send CC a Private Message
"Vilken av de placeringarna är i såna fall "rätt", "

- troligtvis om mätningar visar en rak frekvensgång? Sedan om det är vad man fördrar är en annan historia... Själv har jag vid ett flertal tillfällen lyssnat på högtalare i rum där mätningar visar på rak frekvens, men inte har det varit det roligaste på alla inspelningar! För som bekant är inte alla inspelningar så överdrivet bra? Så det är bara att välja, ett system som är obarmhärtigt rakt och oförfalskat och som ger dig sanningen, eller ett "fixat" ljud som du kanske föredrar till vardags?

De flesta människor är vana att lyssna på basförstärkningar, till och med ljudtekniker lider av det! De är ju människor de också! ;-)
Men har man en gång fått smak för ren, torr och rak bas är det svårt att acceptera något annat... Fast med vissa skivor behöver man nog implantera ett litet filter... ;-)

Själv ser jag fram mot att komma å lyssna på nya Marten Center!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:52:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rummet har väl dessutom justerats efter Merkurius lyssning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:42:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Rummet har väl dessutom justerats efter Merkurius lyssning?


Rummet kommer nog att finslipas efter Martens lyssning och enligt deras erfarenhet och preferenser och inte efter var och ens önskemål, då preferenserna är olika från person till person och då är beroende av den personens erfarenheter.
Är det en erfarenhet från verkligheten eller ska man sätta verkligheten efter en inspelning som jämförs mellan olika anläggningar?
Den anläggning som då spelar bäst med just den inspelningen är ju då bäst till just den skivan men inte nödvändigtvis med alla andra skivor.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:45:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Rummet har väl dessutom justerats efter Merkurius lyssning?


Bingolotto Detta visar ju på att de själva ansåg att basen inte presterade bra.

quote:
- troligtvis om mätningar visar en rak frekvensgång? Sedan om det är vad man fördrar är en annan historia... Själv har jag vid ett flertal tillfällen lyssnat på högtalare i rum där mätningar visar på rak frekvens, men inte har det varit det roligaste på alla inspelningar! För som bekant är inte alla inspelningar så överdrivet bra? Så det är bara att välja, ett system som är obarmhärtigt rakt och oförfalskat och som ger dig sanningen, eller ett "fixat" ljud som du kanske föredrar till vardags?

De flesta människor är vana att lyssna på basförstärkningar, till och med ljudtekniker lider av det! De är ju människor de också! ;-)
Men har man en gång fått smak för ren, torr och rak bas är det svårt att acceptera något annat... Fast med vissa skivor behöver man nog implantera ett litet filter... ;-)


När du skriver "Själv har jag vid ett flertal tillfällen lyssnat på högtalare i rum där mätningar visar på rak frekvens, men inte har det varit det roligaste på alla inspelningar!", har du tagit upp något intressant. Är en mätmässigt rak tonkurva (dvs. man mäter genom att använda en mätmikrofon på lyssningsplatsen) verkligen det som eftersträvas i återgivningssammanhang? Jag vill ha en psykoakustiskt rak frekvensgång
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:55:45  Show Profile Send lindome a Private Message

"Rummet har väl dessutom justerats efter Merkurius lyssning?"

Jo, jag var där i måndags igen. Leif hade justerat nivån i basen vad jag förstod. Det var helt klart ett bättre ljud!

Sedan spelades det via Beowulf också, kan ju ha hjälpt till ytterligare

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:57:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag var med Lindom. Då vi var där lät det tunnt/skrikigt/fett/svampigt/Underbart/kasst... och så vidare helt beroende på inspelning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000