HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig förstärkare t Aurum cantus Volla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2008/03/08 :  13:09:19  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Hjälpte en god vän att inhandla ett par prisvärda begagnade Volla.
Undrar om det finns ngn här som vet vad för typ av förstärkare dessa högtalare trivs med, och tyvärr så får den inte kosta mer än runt 5kkr och behöver se fin ut, typ primare i20 looken..
Tack!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/08 :  15:53:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
Begagnad I21 för 7k, kanske kan prutas lite. Riktigt snygg och välljudande! http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8460

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/08 :  19:21:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Primare är ett bra tips!

Om 5k inte räcker för en I21 finns det ju äldre modeller att titta närmare på... Samma design och nästan samma ljud.

Har själv haft en A20MkII och var väldigt nöjd med den!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/03/08 :  22:15:22  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Volla är rätt trögdrivna. Sen är det enl mig en högtalare i högre änden och förtjänar en bra förstärkare.

Hade det stått något annat namn på dem hade det varit dyrare och framförallt ett bättre andrahandsvärde.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/03/09 :  13:26:06  Show Profile Send llerk a Private Message
Volla ligger nog på 88db. Men en Primare I21 fixar det. Bör kunna köpas för 5tkr...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/10 :  09:02:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag drev ett par B&W 801F med min Primare A20MkII utan några större bekymmer, så en I21 klarar nog ett par Volla utan att besväras nämnvärt... Sedan finns det pre-out på Primares integrerade (fanns på min A20MkII iaf) så man kan hänga på ett separat Primare-steg om man vill uppgradera sig i framtiden...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2008/03/12 :  16:56:06  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tack för all feedback! Primaren verkar vara ett fint alternativ och den uppfyller dessutom min väns estetiska krav, speciellt den i silver..
Jag är så förväntansfull på att snart få höra Vollorna :-)
Övriga tips mottages gärna
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2008/03/12 :  20:22:52  Show Profile Send Per2 a Private Message
bi-ampa dem med en panasonic XR59 eller en XR700. Kör en transport digitalt in och du är hemma

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/03/12 :  22:28:36  Show Profile Send forken a Private Message
Har lyssnat en hel del på Volla och tyckte det var riktigt svårt att hitta något som matchade bra. Provade olika kombinationer under ett par månder och fick inte till det. Hade inga problem att få Leisure 3 att låta bra med samma elektronik. Volla ihop med Primare var ingen bra kombination, testade dock endast med förra generationen.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2008/03/16 :  13:19:00  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Är det någon här som minns länkarna till norska motsvarigheten till hifimagasinet.com ?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/03/17 :  13:06:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Denna du menar? http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php?action=forum
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2008/03/23 :  21:17:32  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Skulle bara säga att det slutade med en SAT Amplifix.
Imorgon kommer allt kopplas upp. Spännande..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000