Author |
Topic |
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 12:17:48
|
Hur är det med örats frekvensgång? Det är väl ändå inte linjärt över hela frekvensbandet?! |
Wizard |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 12:20:38
|
quote: Jag vill ha en psykoakustiskt rak frekvensgång
Loudness är ett gott tips i så fall, den funktionen är ju ämnad att kompensera för detta. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 12:36:50
|
quote: Loudness är ett gott tips i så fall, den funktionen är ju ämnad att kompensera för detta.
Hahaha, det var dagens skratt. Tack Bernt å glad påsk på dä! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/20 : 12:46:16
|
Desamma!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 10:03:56
|
Wizard: Inte ens nära. Och det varierar MYCKET från människa till människa - just därför t.ex kan nån tycka att Focals Be diskant är klockren medans andra tycker den bara sticker i örat...
mvh Jonas |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 10:17:42
|
Ändå är verklighetens ljud fullständigt lika för dessa olika människor. Upplevelsen av den verklighet som finns att lyssna på omkring oss skiljer däremot pga individuella skillnader från person till person. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 10:52:37
|
Ämnet psykoaskustik är inte speciellt väl dokumenterat, anser jag.
Vad som anses vara en psykoakustiskt linjär frekvensgång har jag inte fått klart för mig, hurvida detta är en mans åsikt eller om den delas av flera eller om den ens finns beskriven på något offentligt sätt.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 11:20:18
|
Jag har försökt att läsa lite psykoakustik själv och det är inte helt lätt. Men, det som gör att vissa gillar Coltrane medans andra finner dem usla beror just på psykoakustik. Ofta blandar folk ihop audiologi (det mätbara ljudet), med psykoakustik, och det är ingen höjdare.
Och självklart är det så att alla människor mer eller mindre tolkar ljud lika - vi är ju människor! Men, variationen mellan människor kan vara mycket stor. Jag har sett uppgifter på att hjärnan kan ha upp till 10% skillnad mellan människor utan att den ena skulle vara "sjuk". Utan denna variationen är helt normal. Hur detta påverkar hörseln vet jag inte, men jag kan föreställa mig att så är fallet! Utan denna variation skulle vi alla sitta med samma högtalare, men det gör vi inte. Och det skall vi inte göra, då vi alla är olika! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 11:22:59
|
Finns ju en del att läsa på nätet. En sökning kan generera intressant läsning, ett exempel:
http://www.mp3-tech.org/programmer/docs/non-linear_human_hearing.pdf
Ingen har ensamrätt på kunskap vilket man möjligen skulle kunna tro om man läser okritiskt på en del ställen. Att kompensera för defekter och egenheter i hörseln som varierar från individ till individ tror jag är att ge sig in på osäker mark. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 11:29:14
|
Bernt. Jag tror inte att det finns egenheter eller defekter i hörslen, utan olikheter som är helt normala - nu bortser vi ifrån uppenbara skador som tinnitus och annat.... Vi håller oss till det s.a.s "normala". |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 11:32:50
|
Ok, uttryckte mig kanske lite klumpigt då för det är ungefär vad jag menar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 11:34:36
|
OK! |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 12:02:40
|
quote: Vad som anses vara en psykoakustiskt linjär frekvensgång har jag inte fått klart för mig, hurvida detta är en mans åsikt eller om den delas av flera eller om den ens finns beskriven på något offentligt sätt.
Den numera inte så populära loudnessfunktionen är nog det mest välunderbyggda exemplet men den är svår att applicera i högtalare. I övrigt så tycker jag nog att begreppet psykoakustiskt linjär frekvensgång verkar rätt löjlig och kanske mest används för att framställa någons arbete som mer korrekt än andras? En reklamslogan alltså... |
Edited by - MatsT on 2008/03/21 12:06:38 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 12:19:57
|
quote: Själv har jag vid ett flertal tillfällen lyssnat på högtalare i rum där mätningar visar på rak frekvens, men inte har det varit det roligaste på alla inspelningar!
Kolla frekvensgången i fler riktningar än en! När folk pratar frekvensgång så känns det som att de menar en enda kurva på ett papper eller bild. Frekvensrespons är ju en egenskap som sträcker sig i både rum och tid, tänk på det.
Och med rum menar jag då inte den där taggiga saken som blir om man mäter sinuskurvor på lyssningsplats i ett vanligt rum utan rum betyder rumsdomänen. I alla riktningar och på alla avstånd från högtalaren.
Kollar man på hur högtalare sprider ljud så upptäcker man att även om frekvensgången är hyffsat rak rakt framåt så kan högtalarna ha en klangbalans som är dominerande vid specifika frekvensområden och det är nästan mer regel än undantag att det är så, särskillt på högtalare som ser raka ut on axis.
Angående psykoakustiskt rak frekvensgång. Tästa att lyssna på en högtalare rakt famför dig och hålla för ena örat, sedan vrider du huvudet 23grader åt ena hållet så att ditt fria öra pekar mer mot högtalaren. Notera skillnaden i klang, den är enorm! Vad är det som säger att en högtalare som står 23grader ut från rakt fram ska ha precis rak frekvensgång eller samma frekvensgång som den rakt framför dig. Ska du tex mha två högtalare på vardera sida (stereo) projicera ett ljud rakt framför dig så kan man ju utifrån experimenten lätt räkna ut att de högtalarna som sitter på sidorna måste ha en annan frekvensgång än den rakt framför för att du ska uppleva ljudet rimligt lika som om det kom från den ensamma högtalaren i mitten.
Mat för tanke. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 12:24:52
|
Nu är vi en bit bort från ämnet. Synd att vi inte har en trådsplitt-funktion i vår urusla mjukvara för den här tråden har två intressanta ämnen i en...
Men what the heck, jag följer Merkurius OT-spår jag med.
Det här med hur vi uppfattar musik börjar i våra högst personliga möjligheter att uppfatta ljud. Det är mycket stora variationer mellan olika människor vad det gäller just möjligheten att urskilja ljud med hjälp av hörseln. För något år sedan hade vi en fantastikst intressant tråd där medlemmar testade sin förmåga att urskilja ton- och takt-skilnader. Det var ruskigt varierande resultat må jag lova...
Jag skall söka efter tråden för det var riktigt intressant. Vi kanske kan få liv i den igen om den inte hamnat i arkivet. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 12:45:24
|
Det finns ju skillnader och det finns gemensamt. Just det där att man ska kategoriskt kasta bort det som kan vara gemensamt som värdelös kunskap bara för att det finns skillnader tycker jag är lite synd.
Det är ibland som att när man börjar komma in för djupt inom ämnet ljud så är det många som slutar bry sig. Jag vill inte veta mer, sånt där är så subjektivt, var och en får testa och lyssna.
Nu finns det ju en hel del forskning på det här med hur vi uppfattar ljud (tvärtemot vad flera i tråden verkar tro och som gäller gemensamt med mer eller mindre variationer inom arten homo sapiens sapiens), rätt mycket faktiskt, men jag tror det mycket är intresset som saknas. Jag är själv sådan som ofta inte orkar bry mig när man börjar komma in för djupt på ett kunskapsområde, det får bli som det blir.
Vi har ju tex hrtf (head related transfer functions), haas effekten och mycket annat som är direkt förknippat med hur vi uppfattar stereoljud och allmänt känd kunskap. Fast det är få som vill använda den egentligen (inklusive mig sjäv alltså), kanske är för oromantiskt/tråkigt/arbetsamt eller något jag vet inte. |
Edited by - marens on 2008/03/21 12:49:47 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 14:06:16
|
Marens! Det klart att det finns mycket gemensamt. Jag tycker att det har betonats mycket ensidigt på just det som är gemensamt, istället för att se variationen - inte subjektivt, utan vi hör med hjärnan och variationen sitter i hjärnan. Det är ingen som vill kasta bort det gemensamma, men visa på att skillnader finns.Och dessa skillander är faktiskt normala (och stora) och kanske inte alltid "mätbara"!
|
Edited by - Bland on 2008/03/21 14:07:49 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 14:21:36
|
"kastar bort"/förkastar gör enbart de som anser sig ha alla svaren, inte de som ställer frågorna...
Här är tråden jag letade efter: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=55799&SearchTerms=test,hörsel
Det finns tre väldigt bra tester där man kan få reda på hur duktig man är på att särskilja toner, rytmer och hur bra tonminne man har. Det är en intressant lärdom att testa sig själv några gånger.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
42
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2008/03/22 : 19:20:27
|
Jag har lyssnat till de ganska ofta och länge hos Mårten design med varierande elektronik och de låter helt fantastiska, värda varenda krona. De spelades under tiden med elektonik från Vitus, Burmester, Krell och andra. Skulle köpa de om jag våre singel.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/23 : 12:25:25
|
quote: Den numera inte så populära loudnessfunktionen är nog det mest välunderbyggda exemplet men den är svår att applicera i högtalare. I övrigt så tycker jag nog att begreppet psykoakustiskt linjär frekvensgång verkar rätt löjlig och kanske mest används för att framställa någons arbete som mer korrekt än andras? En reklamslogan alltså...
Förstår vad du menar och håller med.
För mig blir det en snyggare variant av epitetet "framlyssnad".
Detta baserar jag på OM det inte finns någon offentlig publikation av forskningsresultat. MED publicerade resultat (och tillvägagångssätt) är det naturligtvis ett väldigt intressant ämne - precis som allt inom hifi.
Ang Coltrane lyssnade jag på dessa högtalare för många år sedan - jag var å hämta upp Unison Research S8 hos bröderna Olsson. Paganini och Sophie Zelmani stod på reportaren och det imponerade även om dåvarande rum lämnade en del att önska (i synnerhet jämfört med dagens Marten-rum!).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Topic |
|