HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 äldre vs. nytt, here we go again..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/02/23 :  18:14:33  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hej hifivänner!

Den här frågan har varit uppe ett par gånger förut, bla gällande cd-spelare, vill jag minnas. Men den här gången ligger fokus på förstärkare.

Vad kan man förvänta sig vid en jämförelse med äldre, begagnad kvalitets hifi kontra ny hifi för samma pengar? Vad har egentligen förbättrats på förstärkarfronten i nutid jämfört med sent 70-tal/tidigt 80-tal?

Ett konkret exempel:
http://www.thevintageknob.org/LUXMAN/L550/L550.html

jämfört med


Båda kostar ca 4000kr beg. resp. nytt.

Vilken skulle ni välja, förutsatt att Luxman var i bra kondition?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/23 :  18:27:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skulle valt Luxman minst 8 dagar i veckan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/23 :  18:36:39  Show Profile Send iroise a Private Message
Luxman hade blivit ett givet val för mig.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/02/23 :  18:38:12  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
spel mot ett mål...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/02/23 :  19:26:11  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
spel mot ett mål...

Håller med

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/23 :  20:29:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vilken skulle ni välja, förutsatt att Luxman var i bra kondition?
Och hur ofta är en riktig gammal stärkare i bra kondition då...?
Nu har jag ingen koll på denna Luxman, men jag blir lite förvånad över det totala dissandet av den nya produkten då gammla grejer blir just gammla och med det så försämras prestandan till slut eller?
Jag brukar också hävda att det finns en hel del gammalt som spelar bra och ibland klart bättre än nytt för liknande summa, men hur är det egentligen med ålderns inverkan på prestandan på tex förstärkare?.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/02/23 :  20:48:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Äsch, det är väl som med män i allmänhet.

Vi äldre älskar bättre, kör bättre bil, dricker godare vin och passerade 100 000kr klubben för vääldigt länge sedan

Det finns å andra sidan en paradox också.

En Luxman lagar man och underhåller medan en 4K-stärkare från långt borta drar man en hammare i löser ut en ny om den strular...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2008/02/23 20:49:20
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/23 :  20:53:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
håller med föregående talare!

Artphotography
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:06:47  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nostalgin råder väl för det mesta, klart att en Luxman har mer He-Man factor än en Advancestärkare.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:09:04  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
En Luxman lagar man och underhåller medan en 4K-stärkare från långt borta drar man en hammare i löser ut en ny om den strular...



Vart tillverkas Luxman?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:25:55  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
I dag vet jag inte men då tillverkades den i Japan, hemlandet för Accuphase och Teac Esoteric. Misstänker att en 550 då låg i samma prisklass som en bättre Accuphase/Esoteric gör idag.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:43:22  Show Profile Send iroise a Private Message
Angående nytt/äldre så lyssnade jag för ett tag sedan på en Accuphase 203 (tror jag) helt fantastiskt ljud trots åldern.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/23 :  22:51:12  Show Profile Send llerk a Private Message
Måste man välja hade jag satt mina kort på Luxman

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:15:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Luxman under vissa förutsättningar...byta ut torra elyter t ex

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/02/24 :  01:05:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Luxman har alltid legat mig varmt om hjärtat, så för min del är det ingen tvekan om att Luxman är att föredra.
Lägg sedan en liten summa på en riktig service och du sitter nöjd länge.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/24 :  01:54:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Lägg sedan en liten summa på en riktig service och du sitter nöjd länge.

Men då är vi inte längre i samma prisklass och då faller frågan som coldcut ställer Är lite inne på det i mitt tidigare inlägg,står man med tex 4000kr i handen och ska välja så är kanske inte valet så enkelt då det äldre alternativet även kostar service pengar inom snar framtid och sådant brukar inte direkt vara "billigt"

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/02/24 :  08:54:04  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
FBK/
Så himla dyrt behöver det inte bli, en riktig service med byten av en del "pryttlar" brukar jag få betala ca 700-800:- för, min gamla Luxman C-120 fick en riktig service för 500:- och blev som "ny" på insidan, men då var det inga byten av komponenter.

Och sedan är jag ju en Luxman fantast, så vad hade du väntat dig ;)

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/24 :  09:22:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Luxman såklart!

De gjorde underbara förstärkare fram till mitten av åttiotalet och förmodligen en och annan efter det också som inte letat sig fram till Sverige. En och annan elektrolytkondensator kan nog behöva bytas men annars är det bra kvalitet på grejorna.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/02/24 :  10:24:18  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ok, tack för allt trevligt engagemang i tråden !

Men frågan som kvarstår är dock, vad har blivit bättre rent tekniskt på dessa 25-30 år? Bättre komponenter? Kretskort? Layout? Eller är det bara ljudidealet som har förändrats i takt med högtalarutvecklingen, som gör att man kan höra ev. skillnader?

Ett konkret exempel för att spetsa till det, denna gång med mina vintage favoriter:

30 W class-a från tidigt 80-tal:
http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/PM6/PM6.html

samt 90 "moderna" watt



Förutsättningen är denna: 80-talaren köps för 4000, servas rejält för 2000kr.

Den nya förstärkaren köps begagnad för 7500, 1/2-nypriset, 1 år gammal.

Vad kan man förvänta sig?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/02/24 :  13:16:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man väljer en bra äldre förstärkare som köps för 4000:- och servas så lär det vara väldigt svårt att hitta något nytt för 7500:- som är i närheten tror jag.

Det som ändrats är nog mest ljudidealet trots allt och inflationen gör att det som såldes för 5000:- för 30 år sedan idag säljs för kanske 2000:- har en byggkvalitet som är omöjlig att uppnå för rimlig kostnad idag.

Om man ser till komponenterna så är kondensatorer bättre nu än de var förr men det verkar faktiskt svårare att hitta lämpliga transistorer, all (eller nästan..) nyutveckling av transistorer görs för användning i digitala eller switchade lösningar och därmed blir de mindre lämpade för analoga lösningar. Med moderna halvledare skulle jag antingen välja OP-ampar (typ GainClone) eller klass-D för då finns förutsättningar.

Tilläggas bör att jag är gammal nog för att ha varit med på 60- och 70-talet när allt började och förändrades snabbt i ljudanläggningarna. Numera finns det ingen utveckling tycker jag. Min ålder gör säkert att jag har ett trovärdighetsproblem hos den yngre delen av HiFi-forumets läsare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/24 :  13:46:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör med en förstärkare från 1978 till mina basar, en Harman-Kardon Citation 16.

Jag har provat flera nyare förstärkare i den positionen, bl.a 2x500W ICE, men den
här har funkat överlägset bäst. Jag håller med om det mesta som MatsT skriver ovan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/02/24 :  13:55:53  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Man kan ju med fördel byta ut gamla kondensatorer i gamla steg så kommer det bli br amycket bättre.

En kondensator som levt i sisådär en 10-15 år är ju inget som gör en lycklig direkt...

mvh Jonas
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/02/24 :  14:36:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
Man kan märka av vissa "trender" i uppbyggnaden. Minimalistiskt, hög bandbredd, låg THD, strömstarka, Klass A/AB etc. Dessa trender kan påverka hur ljudet upplevs. Allting var inte bättre förr för man minns oftast bara dom bra sakerna(eller dom dåliga )
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/02/24 :  15:39:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Självklart fanns det hur mycket skit som helst även förr.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/25 :  17:18:28  Show Profile Send Eref a Private Message
Att en gammal Luxman är ett bra köp tror jag också. En fin representant för Hifins guldålder! Skulle också valt den.

Men är det nåm som testat eller lyssnat på den stackars Advance Acoustic-förstärkaren?
Den ser ju fin ut och ser man bara på data verkar den ju riktigt prisvärd.
Ser att den t.o.m. har RIIaingång (såväl mm som mc) en inte alltför vanlig finess nuförtiden.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/02/25 :  19:01:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Imponerande att så många lyssnat på dessa sida vid sida för det förutsätter jag att man gör innan man uttalar sig. Jag antar att det är prestanda för pengen som avses och inte vilken som ger den största nostalgitrippen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000